Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus AMMATTIIN OHJAAMINEN (1. päivä) ja AMMATTITAIDON ARVIOINTI (2. päivä)
I päivän OHJELMA: 9.00 Majoittuminen ja aamukahvi 9.15 Tervetuloa Hannele Pulkamo Koulutuspäivien orientaatio 9.45 Näyttötutkintojärjestelmä nuoriso- ja vapaa-ajanohja- uksen perustutkinnossa 11.30 Lounas 12.15 Työssäoppiminen ja näyttöjen toteuttaminen
I päivän OHJELMA jatkuu: 14.00 Kahvi 14.30 Kokemusten jakaminen ja työpaikkaohjaajan ammattiosaaminen 16.00 Päivällinen
Keitä täällä on? Kuka olen? Mistä työpaikasta tulen? Mitä teen työkseni? Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan työ… Haluaisin, että…
Odotukseni ja tavoitteeni: Tänään haluaisin oppia… Minua mietityttää erityisesti… Toivoisin, että… Mieti hetki ja kirjaa ylös Jaa ajatuksesi vierustoverisi kanssa Yhteinen jako odotuksista ja toiveista
Näyttötutkintojärjestelmä erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa asiakaslähtöisyys ammattitaito osoitetaan työelämässä osaamisen kertyminen eri tavoin: työkokemus, opinnot muun toiminta
Ammatilliset perustutkinnot Suomen koulutusjärjestelmä Yliopistot ja korkeakoulut Lisensiaatti- ja tohtoritutkinnot Alempi ja ylempi korkeakoulu- tutkinto Ammatti- korkeakoulut AMK- jatkotutkinnot AMK-tutkinnot Työelämän jatkotutkinnot Erikoisammatti- tutkinnot Ammattitutkinnot Lukio yo-tutkinto Ammatilliset perustutkinnot Perusopetus 7 – 16 –vuotiaat 1-9 luokat Esiopetus päiväkodeissa tai kouluissa tutkinto mahdollista suorittaa näyttötutkintona
Näyttötutkintojärjestelmän perusta kolmikantayhteistyö tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta tutkinnon suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuudessa henkilökohtaistaminen
HENKILÖKOHTAISTAMINEN: AMMATTITAIDON TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Osoitettu / saavutettu osaaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Luotettava dokumentti Näyttö Näyttö Tunnustaminen Tunnustaminen Tunnustaminen
YLEISIÄ PERIAATTEITA Tutkinnon suoritus ja koulutus ovat eri asioita Arvioijat eivät toimi kouluttajina Kolmikantaisuus Henkilökohtaistaminen Tutkinnon perusteet kiinteässä yhteistyössä työelämän kanssa Tutkinnot määräytyvät työelämän tarpeiden, ei koulutushierarkian tai tiedelogiikan mukaan
Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan perustutkinto, tutkinnon osat 1. Ohjaajuus Ohjaus eri toimintaympäristöissä Ohjauksen menetelmät *** 4. Valinnainen tutkinnon osa 5. Valinnainen tutkinnon osa
Ohjaajuus Opiskelutaidot ja oma ops Näyttökurssi Ryhmätoiminnan perusteet Ohjauksen perusteet Syventävä ohjaajuus Haasteellinen ohjaajuus Ohjaajuuden työssäoppiminen Ohjaajuuden tutkintotilaisuus
Ohjaus eri toimintaympäristöissä Nuorisotyön historia ja yhteiskunnan muutos Nuorisotyön toimintaympäristöt 1 ja 2 Moniammatillinen toiminta Monikulttuurinen ja kansainvälinen toiminta Ensiaputaidot ja hygieniapassi Tietotekniikka Viestintätaidot 1 ja 2
Ohjauksen menetelmät (eriytyvä, kaikille pakollinen) Orientaatio ohjauksen menetelmiin Lisäksi valitaan yksi seuraavista (Kanneljärven Opiston koulutus): kulttuuriohjaus liikunnanohjaus luonto- ja elämystoiminta nuorten tieto- ja neuvontapalvelut media- ja verkko-ohjaus EI - teknisten ja käden taitojen ohjaaminen
Valinnaiset tutkinnon osat Tutkinnossa suoritetaan kaksi valinnaista tutkinnonosaa – voidaan ottaa aiemmista tutkinnoista (henkilökohtaistaminen) Kanneljärven Opiston koulutustarjonta: kansalais- ja järjestötoiminnan ohjaus nuorten sosiaalinen vahvistaminen monikulttuurisen toiminnan ohjaus palvelujen tuottaminen EI - projektitoiminnan ohjaus, ikääntyvien ohjaus, paikallisesti tarjottavia tutkinnon osia
Työssä oppiminen ja tutkintotilaisuudet (näytöt) Näyttötutkinnossa useimmiten suurin osa osaamista hankitaan/on hankittu muualla kuin valmistavassa koulutuksessa. mm. oppisopimuskoulutuksessa ¾ oppimisesta tapahtuu (laskennalli-sesti) työssä
Tutkintotilaisuus Tutkinnon suorittaja osoittaa ammatillisen osaamisen eri tavoin(hensu - aina pakollinen, raportit, dokumentit, toiminta, työnäytteet, palautteet) Itsearviointi Kolmikanta yhdessä arvioi osaamisen tutkinnonosan kriteerien pohjalta Arviointipöytäkirjan kirjoitus
Valmistautuminen Valmistava koulutus (suoritettuna ennen tutkintotilaisuutta) Työssäoppiminen (tutkinnonosassa arvioitavien osuuksien tekomahdolli-suus – ohjaus työpaikkaohjaajalta) 1 kk ennen sovitaan aika tutkintotilaisuudelle (yhteisen ajan löytyminen) 2 vko aiemmin täytetty hensu arvijoijille
Ohjaajuus Keskeinen sisältö on kasvatusvastuuseen ja tavoitteellisuuteen perustuva ohjaajuus. Tutkinnon suorittaja suunnittelee ja toteuttaa kohderyhmän tarpeiden mukaisen ohjaustilanteen ja siihen sopivat ohjausmenetelmät.
Ohjaajuuden arviointikriteerit, opittavaa työssä Oman työn tavoitteellinen suunnitteleminen ja toteuttaminen sosiaalisista ja kasvatuksellisista lähtökohdista Tuloksellinen toiminta Oman työn kehittäminen Oman persoonan tunteminen ja käyttäminen ohjauksessa Ohjattavan kohtaaminen Ryhmänohjaustekojen ja motivoinnin hallinta Osallistava ohjaus Kriiseihin varautuminen Ryhmädynaamisen osaamisen hallinta Nuorisotyön kasvatuksellinen ja sosiaalinen perusta Elämänkaarivaiheiden hallinta Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Seksuaalikasvatuksen tukeminen Oppiminen ja ongelmanratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka
Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perus-tutkinto, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja 2009 NUORISO- JA VAPAA-AJANOHJAUKSEN KOULUTUSOHJELMA OSAAMISALA, MÄÄRÄYS 17/011/2009, AMMATILLISEN PERUSTUTKINNON PERUSTEET PDF-muodossa saatavissa:http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/ammatilliset_perustutkinnot/humanistinen_ja_kasvatusala
Kirjallisuutta Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa Aikuisten oppisopimus – osaamista ja kilpailukykyä työpaikoilla PDF-muodossa saatavissa:http://www.aikuistenoppisopimus.fi/ajankohtaista/ajankohtaista.html
Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa Anne Sivonen: Aikuinen oppijana ja ohjattavana oppisopimuskoulutuksessa s. 11 Työpaikkaohjaajan tehtäviä ss. 11-12 Työpaikkaohjaajan huoneentaulu s. 14 Kuva 1. Aikuisen oppimisen moniulotteisuus