Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Työelämän kehittämis- ja palvelutehtävä
Advertisements

JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
MATKAILUALAN PERUSTUTKINTO
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
IV. Opiskelijan arviointi työpaikalla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
TUTKINTOTILAISUUDEN ARVIOINTI
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Oppisopimuksella mahdollistetaan tutkintotavoitteinen huippuosaamisen valmennus Lajipäällikköpäivät , Tampere Koulutustarkastaja Hilkka.
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Arviointi M.A.. Arvioinnin määrittelyä Ammattitaidon arviointi on syste- maattista ja suunnitelmallista aineiston keräämistä ja päätöksentekoa.
Tulevaisuuden haasteet näyttötutkintojärjestelmälle Olli Vuorinen kehityspäällikkö.
Näyttökumppanuudella ammattilaisia työelämän tarpeisiin Pirkko Rasi ruokapalvelupäällikkö.
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ajankohtaispäivä HBC Hattulantie 2, Helsinki Rahoitus- ja vakuutusalan tutkintotoimikunta 8496.
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Oppisopimuskoulutuksen osapuolet
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Ammattilaiseksi oppisopimuksella Joustavasti, yksilöllisesti ja käytännönläheisesti
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Suomen koulutusjärjestelmä
Arvioijien valinta ja tutkintosuoritusten arviointi
Näyttötutkintojärjestelmä
Ammattilaiseksi oppisopimuksella
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
Ritva Kareketo kouluttaja
VALMA MUUTOSTEN TUULISSA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Tuuleta Osaamistasi Euroopassa  Työ- tai opiskelupaikan hakeminen ja osaamisen osoittaminen ulkomailla  Näin kokoat Europassin: mistä.
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Onnistuneella yhteistyöllä tutkintoon –hanke.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Kehitä taitojasi sihteerinä ja hae sihteerin ammattitutkintoon valmistavaan koulutukseen! TALOUSHALLINNON AMMATTITUTKINTO kirjanpitäjä, palkanlaskija.
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
NUORISO- JA VAPAA-AJAN OHJAAJA KANKAANPÄÄN OPISTO Opistonkatu 5 PL 45
Kokemuksia uusista tutkintotilaisuuksista Sihteerin ammattitutkinto 14
Nuorten oppisopimuskoulutus
oppisopimuskoulutuksena
Ohjaamo ja ammatillisen koulutuksen reformi – kommenttipuheenvuoro 3
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Tuotekehitystyön erikoisammattitutkinto 2017
SAVON KOULUTUSKUNTAYHTYMÄ
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
LUONNOS (11/17) Kasvatus- ja ohjausalan ammattitutkinto
Esityksen transkriptio:

Näyttötutkinnon arviointi- ja työpaikkaohjaajakoulutus AMMATTIIN OHJAAMINEN (1. päivä) ja AMMATTITAIDON ARVIOINTI (2. päivä)

I päivän OHJELMA: 9.00 Majoittuminen ja aamukahvi 9.15 Tervetuloa Hannele Pulkamo Koulutuspäivien orientaatio 9.45 Näyttötutkintojärjestelmä nuoriso- ja vapaa-ajanohja- uksen perustutkinnossa 11.30 Lounas 12.15 Työssäoppiminen ja näyttöjen toteuttaminen

I päivän OHJELMA jatkuu: 14.00 Kahvi 14.30 Kokemusten jakaminen ja työpaikkaohjaajan ammattiosaaminen 16.00 Päivällinen

Keitä täällä on? Kuka olen? Mistä työpaikasta tulen? Mitä teen työkseni? Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan työ… Haluaisin, että…

Odotukseni ja tavoitteeni: Tänään haluaisin oppia… Minua mietityttää erityisesti… Toivoisin, että… Mieti hetki ja kirjaa ylös Jaa ajatuksesi vierustoverisi kanssa Yhteinen jako odotuksista ja toiveista

Näyttötutkintojärjestelmä erityisesti aikuisille suunniteltu joustava tutkinnon suorittamistapa asiakaslähtöisyys ammattitaito osoitetaan työelämässä osaamisen kertyminen eri tavoin: työkokemus, opinnot muun toiminta

Ammatilliset perustutkinnot Suomen koulutusjärjestelmä Yliopistot ja korkeakoulut Lisensiaatti- ja tohtoritutkinnot Alempi ja ylempi korkeakoulu- tutkinto Ammatti- korkeakoulut AMK- jatkotutkinnot AMK-tutkinnot Työelämän jatkotutkinnot Erikoisammatti- tutkinnot Ammattitutkinnot Lukio yo-tutkinto Ammatilliset perustutkinnot Perusopetus 7 – 16 –vuotiaat 1-9 luokat Esiopetus päiväkodeissa tai kouluissa tutkinto mahdollista suorittaa näyttötutkintona

Näyttötutkintojärjestelmän perusta kolmikantayhteistyö tutkintojen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta tutkinnon suorittaminen osoittamalla ammattitaito tutkintotilaisuudessa henkilökohtaistaminen

HENKILÖKOHTAISTAMINEN: AMMATTITAIDON TUNNISTAMINEN JA TUNNUSTAMINEN Osoitettu / saavutettu osaaminen Tarvittavan ammattitaidon hankkiminen Luotettava dokumentti Näyttö Näyttö Tunnustaminen Tunnustaminen Tunnustaminen

YLEISIÄ PERIAATTEITA Tutkinnon suoritus ja koulutus ovat eri asioita Arvioijat eivät toimi kouluttajina Kolmikantaisuus Henkilökohtaistaminen Tutkinnon perusteet kiinteässä yhteistyössä työelämän kanssa Tutkinnot määräytyvät työelämän tarpeiden, ei koulutushierarkian tai tiedelogiikan mukaan

Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaajan perustutkinto, tutkinnon osat 1. Ohjaajuus   Ohjaus eri toimintaympäristöissä Ohjauksen menetelmät *** 4. Valinnainen tutkinnon osa 5. Valinnainen tutkinnon osa

Ohjaajuus Opiskelutaidot ja oma ops Näyttökurssi Ryhmätoiminnan perusteet Ohjauksen perusteet Syventävä ohjaajuus Haasteellinen ohjaajuus Ohjaajuuden työssäoppiminen Ohjaajuuden tutkintotilaisuus

Ohjaus eri toimintaympäristöissä Nuorisotyön historia ja yhteiskunnan muutos Nuorisotyön toimintaympäristöt 1 ja 2 Moniammatillinen toiminta Monikulttuurinen ja kansainvälinen toiminta Ensiaputaidot ja hygieniapassi Tietotekniikka Viestintätaidot 1 ja 2

Ohjauksen menetelmät (eriytyvä, kaikille pakollinen) Orientaatio ohjauksen menetelmiin Lisäksi valitaan yksi seuraavista (Kanneljärven Opiston koulutus): kulttuuriohjaus liikunnanohjaus luonto- ja elämystoiminta nuorten tieto- ja neuvontapalvelut media- ja verkko-ohjaus EI - teknisten ja käden taitojen ohjaaminen

Valinnaiset tutkinnon osat Tutkinnossa suoritetaan kaksi valinnaista tutkinnonosaa – voidaan ottaa aiemmista tutkinnoista (henkilökohtaistaminen) Kanneljärven Opiston koulutustarjonta: kansalais- ja järjestötoiminnan ohjaus nuorten sosiaalinen vahvistaminen monikulttuurisen toiminnan ohjaus palvelujen tuottaminen EI - projektitoiminnan ohjaus, ikääntyvien ohjaus, paikallisesti tarjottavia tutkinnon osia

Työssä oppiminen ja tutkintotilaisuudet (näytöt) Näyttötutkinnossa useimmiten suurin osa osaamista hankitaan/on hankittu muualla kuin valmistavassa koulutuksessa. mm. oppisopimuskoulutuksessa ¾ oppimisesta tapahtuu (laskennalli-sesti) työssä

Tutkintotilaisuus Tutkinnon suorittaja osoittaa ammatillisen osaamisen eri tavoin(hensu - aina pakollinen, raportit, dokumentit, toiminta, työnäytteet, palautteet) Itsearviointi Kolmikanta yhdessä arvioi osaamisen tutkinnonosan kriteerien pohjalta Arviointipöytäkirjan kirjoitus

Valmistautuminen Valmistava koulutus (suoritettuna ennen tutkintotilaisuutta) Työssäoppiminen (tutkinnonosassa arvioitavien osuuksien tekomahdolli-suus – ohjaus työpaikkaohjaajalta) 1 kk ennen sovitaan aika tutkintotilaisuudelle (yhteisen ajan löytyminen) 2 vko aiemmin täytetty hensu arvijoijille

Ohjaajuus Keskeinen sisältö on kasvatusvastuuseen ja tavoitteellisuuteen perustuva ohjaajuus. Tutkinnon suorittaja suunnittelee ja toteuttaa kohderyhmän tarpeiden mukaisen ohjaustilanteen ja siihen sopivat ohjausmenetelmät.

Ohjaajuuden arviointikriteerit, opittavaa työssä Oman työn tavoitteellinen suunnitteleminen ja toteuttaminen sosiaalisista ja kasvatuksellisista lähtökohdista Tuloksellinen toiminta Oman työn kehittäminen Oman persoonan tunteminen ja käyttäminen ohjauksessa Ohjattavan kohtaaminen Ryhmänohjaustekojen ja motivoinnin hallinta  Osallistava ohjaus Kriiseihin varautuminen Ryhmädynaamisen osaamisen hallinta Nuorisotyön kasvatuksellinen ja sosiaalinen perusta Elämänkaarivaiheiden hallinta Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen Seksuaalikasvatuksen tukeminen Oppiminen ja ongelmanratkaisu Vuorovaikutus ja yhteistyö Ammattietiikka

Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perus-tutkinto, nuoriso- ja vapaa-ajan ohjaaja 2009 NUORISO- JA VAPAA-AJANOHJAUKSEN KOULUTUSOHJELMA OSAAMISALA, MÄÄRÄYS 17/011/2009, AMMATILLISEN PERUSTUTKINNON PERUSTEET PDF-muodossa saatavissa:http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/opetussuunnitelmien_ja_tutkintojen_perusteet/ammatilliset_perustutkinnot/humanistinen_ja_kasvatusala

Kirjallisuutta Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa Aikuisten oppisopimus – osaamista ja kilpailukykyä työpaikoilla PDF-muodossa saatavissa:http://www.aikuistenoppisopimus.fi/ajankohtaista/ajankohtaista.html

Työssäoppimisen ohjaaminen aikuisopiskelijan oppisopimuksessa Anne Sivonen: Aikuinen oppijana ja ohjattavana oppisopimuskoulutuksessa s. 11 Työpaikkaohjaajan tehtäviä ss. 11-12 Työpaikkaohjaajan huoneentaulu s. 14 Kuva 1. Aikuisen oppimisen moniulotteisuus