Asiakkuudet luovalla alalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miksi asiakastyytyväisyys on tärkeä ?
Advertisements

Asiakaslehtitutkimus 2009 Heikki Nikali ja Arja Kaikkonen, Itella Oyj Riitta Siikaranta ja Annika Fock, Rian Oy Aikakausmedian Asiakaslehtiryhmä.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
”Yrityskauppa myyjän ja ostajan näkökulmasta!”
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Matkalla Kasvuun – segmentointi Moision Taide-
Yksilö ostajana.
Bensan hinta Hyvää päivää, Olen kuullut ennustettavan, että bensan hinta saattaa syksyyn mennessä nousta litralta jopa € 1,90 :een.
Tunnemmeko jäsenemme? Järjestöpäivät Etappi 1: Rekrytointi.
ARVOPAPERISIJOITTAMINEN KAPPALE 6: JOHDANNAIS- INSTRUMENTIT
Markkinoinnin perusteet
Markkinointi ja myynti 1. työpajapäivä
… löytyykö markkinoita?
Markkinoijan tie 6 4p + 5E + 6Y = 15A
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
LAADUKKAAT PALVELUT LAADUKKAILLA HANKINNOILLA PALVELUJEN PAKETOINTI – SEMINAARI
Projektinjohdon ja suunnittelun innovatiiviset asiantuntijapalvelut Infra –toimiala Arviointiselvitys.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
Seinäjoen kv-kevätpäivät Roundtable 5 Ulkomaisten harjoittelijoiden markkinointi työnantajille Ira Leväaho, Helsinki Education and Research Area.
…asiakassuhteiden luominen
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Viittomien käyttö eri tulkkaustilanteissa asiakkaan näkökulmasta
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Pienet ja keskisuuret tavarantoimittajat kaupan yhteistyökumppaneina - HoReCa-tukkukaupan näkökulma Järjestöpäällikkö Ilkka Nieminen Päivittäistavarakauppa.
Mika Väyrynen tuottaja
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Asiakkaan päätösprosessi
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Asiakkaan päätösprosessi
Asenteet.
SalesPeople Finland Oy: Suunnitelmallinen myyntityö
Akateeminen kirjoittaminen Tiedotteet
Vastaväitteet ja niiden käsittely
Markkinoinnin kilpailukeinot Jakelu, vai Saatavuus ? Asiakaslähtöisyys. Vaikuttaako ajattelu toimintaan, ja vaikuttaako muutos ajat- telussa.
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
”Mitä tahansa voi saavuttaa kunhan vain yrittää!” Pikkuyrittäjien hissipuheet.
Osaamisen tuotteistaminen Seinäjoen ammattikorkeakoulussa Irma Jaakkola
Vähittäiskaupan kehitys, minne olemme menossa? Raija-Leena Söderholm
TALOUSTIETO Markkinat ja hinta Kysyntä ja tarjonta.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
19 Yritys tavoittelee voittoa s
Tuotteen dokumentointi
24 Hintojen vakaus on tärkeää s
JATKOSUUNNITELMAT Minustako yrittäjä Suomessa?
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Kysynnän ja tarjonnan laki
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
TALOUSTIETO Kilpailu.
Liiketoiminta ja markkinointi
Tuotteen nimi.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
Palveluiden tuottaminen maaseudulla
Liiketalouden koulutusohjelma, Pasila Tarja Jokinen
SUOMEN SUURIN JA TEHOKKAIN
Näin ostan mainostoimistopalveluja
Yrityskuva ja viestintä
Markkinoinnin perusteet
Hinnoittelun kuvaaminen…
Asiakasryhmien… …kartoitus.
Brändi sosiaalityössä
Viestintäsuunnitelma
Yrityksen mainonta… … ja muu markkinointi
Esityksen transkriptio:

Asiakkuudet luovalla alalla Annika Blomberg 18.11.2008

Asiakaslähtöisyys = Yrityksen toimesta tehty katsaus asiakkaan todellisuuteen ja sielunmaisemaan Tarkoittaa asiakkaan tarpeiden, toiveiden ja tavoitteiden pitämistä oman toiminnan lähtökohtana Tuotteelle tai palvelulle pitää löytyä kysyntää tai kysyntä pitää luoda

TUNNE ASIAKKAASI

Tunne asiakkaasi Tavoitteena palvella asiakasta mahdollisimman hyvin, mutta kustannustehokkaasti - dilemma ? Ratkaisu: SEGMENTOINTI, eli markkinoiden jakaminen osiin eli segmentteihin ja keskittyminen tiettyihin segmentteihin.

Tunne asiakkaasi Kuka tuotettasi ostaa? Kenelle haluat myydä? nykyiset asiakkaat potentiaaliset asiakkaat Millainen asiakkaasi on? Millaisia asioita asiakkaasi pitää tärkeinä? Mitkä tekijät ovat hänelle merkityksettömiä? Mihin asiakkaasi vertaa tuotettasi ja palveluasi?

Segmentointi Kuka on asiakas? Kuluttajat Yritysasiakkaat Jakeluyritysasiakkaat Julkiset laitokset ja voittoa tavoittelemattomat organisaatiot Koululaisryhmät, eläkeläiset tai muut ryhmät Onko ostopäätöksen tekijä sama kuin asiakas? aloitteentekijät, vaikuttajat, päättäjät, ostajat, käyttäjät

Segmentointi Mahdollisia segmentointikriteerejä Asiakkaan kokema hyöty Demografiset tekijät Psykografiset eli elämäntyylitekijät Arvot, “maku” Käyttöön perustuvat tekijät Alueelliset tekijät Ostokäyttäytyminen Asiakassuhteen syvyys Segmentointikriteerien oltava merkityksellisiä tuotteen tai palvelun kannalta!

Segmentointi Ostopäätökseen vaikuttavat tekijät: Ostajan taustatekijät Ikä, koulutus, ammatti, asuinpaikka, tulot, sukupuoli, kieli, uskonto… Ostajan sisäiset tekijät Tarpeet, motiivit, asenteet, persoonallisuus, arvot... Ostajan ulkoiset tekijät Perhe, sosiaaliluokka, kulttuuri, alakulttuuri, ystäväpiiri, ns. jäsenryhmät ja ihanneryhmät

Segmentointi BtoB -asiakkaiden segmentointikriteereitä... Helppous Nopeus Tuotteen ominaisuudet, tarjottu kokonaisuus Hintataso, kaupan ehdot Tiedon saaminen Asiantuntevuus myynnissä ja asiakaspalvelussa Toimitusvarmuus Maine...

Segmentointi Segmenttien tulee olla sisäisesti mahdollisimman homogeenisia, mutta kuitenkin riittävän suuria Vaatii valintoja, asioiden laittamista tärkeysjärjestykseen sekä kieltäytymistä Tehtävänä on erottautuminen!

Asiakaslähtöisyys Tiettyä segmenttiä lähestytään tietynlaisilla ratkaisuilla! Tuotekokonaisuus / palvelupaketti Hinta Viestintä Saatavuus

Tuote Asiakkaalle tarjottava tuote tai palvelu pitää sisällään varsinaisen tuotteen lisäksi: lisäedut, kuten oheispalvelut, koulutukset tms. sekä mielikuvalliset elementit, kuten väri, pakkaus, tyyli, imago, arvot jne. Mietittävä asiakkaan tarpeiden ja arvostuksen kautta!

Hinta Mitä asiakas on valmis maksamaan? Miten tämä selvitetään? Riittääkö se varmistamaan kannattavuuden? Joustetaanko hinnoittelussa (alennukset, maksuehdot...)? Hinta on vahva viesti ja arvon mitta, antaako hinta oikeansuuntaisen viestin?

Viestintä Viestintä - millainen viesti yrityksestä annetaan Keinot: mainonta, markkinointi myyntityö näkyvyys asiakaskontakti yrityskuva, visuaalinen ilme... Mitä halutaan viestiä?

Saatavuus Miten valitut asiakassegmentit pääsevät ostamaan tuotteen? Missä asiakkaat liikkuvat ja kuluttavat? Miten he haluavat ostaa? Mistä asiakkaat hakevat tietoa tuotteesta?

Asiakkuuden hallinta Asiakkuudenhallintajärjestelmät? Monelle riittävä asiakkuudenhallintajärjestelmä: Miten asiakkaiden tarpeita pyritään ratkaisemaan, mitä tarjotaan, kenelle, milloin? Kuka osti, mitä, milloin? Millainen asiakkaan reaktio oli, miten ostotapahtuma päättyi, millainen fiilis myyjälle jäi...?