Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” 4-5.12.2006 Majvik.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
Advertisements

TUPLATIIMI - YHTEISÖLLISYYS
Korjaa lauseet. Alex on myyjä
Ilon kautta tavoitteisiin Eveliina Pöllänen
1 Selvitysmiehen raportti Panu Kalmi. 2 Taustaa Työ on jatkoa viime kerralle esitetylle selonteolle. Selvityksen osan 2 muodostaa viime kerralla esitetyt.
Open Source Courseware OSCu
Apurahatutkijan epävarma elämä Kuka kuuntelee köyhää taiteilijaa ja tutkijaa? Helsinki Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto)
Oodin versiot, havaittujen virheiden korjaus sekä kehitysehdotusten eteneminen Laura Vuorinen Kehittämisosasto / Opiskelijarekisteri.
HOPSista Eli mistä tässä onkaan kysymys? TAIKOPEDA
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
Minne tästä?. Kotiin, mutta ensin... •Pois nykyisestä irrallisten ratkaisujen lyhytnäköisestä toimintamallista •Kielipoliittinen suunnittelun tulee löytää.
1. Osakekaupan ja listayhtiöiden määrän kehitys
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Tutkijan itsenäistyminen
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
Vapaamuotoinen CV, Kirsi Paasonen
YMALin strategia: tavoitteet ja painopistealueet.
VTT:n Y-elimen henkilöstötilaisuus klo 12.00
Kai Flink Eduskuntavaaliehdokas
KUINKA HUIPULLE PÄÄSTÄÄN Seuraavat ominaisuudet edistävät (kaikki eivät välttämättömiä) –Synnynnäinen lahjakkuus –Voimakas motivaatio (kuitenkin suunnattuna.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2014 Elinkeino- ja liiketoiminta 4 % Perusrahoitus 67 % Muu täydentävä rahoitus 9 % Ulkomainen rahoitus 3 % Suomen Akatemia 12 %
Käyttäjäkokemuksen muodostuminen ja kehittäminen verkkoyhteisössä Maria Hyytiäinen Työn valvoja ja ohjaaja: Dosentti Timo Korhonen
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
YLIOPISTO-OPISKELUSTA JA OPISKELIJA-KULTTUURISTA
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Tutkimus ja kehittämistoiminnan tiedonkeruu yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
T Personal SE assignment Project progress tracking and control.
YLIOPISTON TUKI Elise Kosunen Yleislääketieteen professori PERTTU-seminaari
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
Prosessi- ja ympäristötekniikan osasto Eetu-Pekka Heikkinen, yliopisto-opettaja Prosessimetallurgi(n)a Oulun yliopistossa P i e t a r i B r a h e n R o.
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Wipro Technologies, Wireless Solutions
Academic Medical Center Helsinki
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
Ryhmän merkitys työssäkäyvien gradutyöskentelyssä Työelämää ja opintoja -iltapäivä Tytti Suojanen, Kieli- ja käännöstieteiden laitos Teknisen.
The Nature of Work and the Stress of Higher Status Scott Shieman, Yuko Kurashina Whitestone, Karen Van Gundy Journal of Health and Social Behavior 2006,
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
1 Lääkäripäivät P Tutkijakoulutus, Torstai Väitöskirja projektina Päivi Rautava Turun terveystoimi, erikoissairaanhoito Turun yliopisto,
Verkko-oppimisen laatu ja arviointi Janne Matikainen, yliopistonlehtori Helsingin yliopisto Tutkimus- ja koulutuskeskus Palmenia ja Viestinnän laitos
Historia ja tausta: Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Alku 70-luvun tutkinnonuudistuksessa Monivaiheinen kehitys yli 30 vuoden aikana Monivaiheinen.
” ILMAN PROJEKTIA MINULLA EI OLISI TUTKINTOA” TAMPEREEN YLIOPISTON INFORMAATIOTUTKIMUKSEN LAITOKSEN VALMIIKSI TYÖN OHESSA -PROJEKTI (2005 – 2006)
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
Tutkijoiden ORCIDisointi - uhka vai mahdollisuus?
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
TALOUSHALLINTO UUDISTUU 2010 ALKAEN Camilla Elander Kvestuuri
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
Kumppanuus – kupla? Junkala Pekka, tutkija, Koske Puustinen Alisa, vapaaehtoistoiminnan ohjaaja, MLL.
Laadullisten tutkimusmenetelmien kurssi Liisa Ilomäki Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus Psykologian laitos, Helsingin yliopisto
University of Joensuu Dept. of Computer Science P.O. Box 111 FIN Joensuu Tel fax Tietojenkäsittelytieteen.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO VOIMAVARAT. JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO.
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
Arja Tahvola/ VOKKE HENKILÖKOHTAINEN OPINTO- SUUNNITELMA OPINTOJEN OHJAUKSEN NÄKÖKULMASTA.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Petra Pohjonen Youth Against Drugs ry.  Parantaa työssä jaksamista  Antaa aikaa varsinaiselle työlle  Rajaa työtä ja vapaa-aikaa  Lisää työtehoa 
Celian palvelut kirjastossa Tampere suunnittelija Elina Kilpiö, Celia.
W5W²-pilotti: TEO:lla työelämään! Helsingissä Leena Itkonen Helsingin yliopiston ura- ja rekrytointipalvelut.
OP1.3 Jussi Lounassalo.
Yhteistoiminnallinen kokous
Academic Medical Center Helsinki
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Osallistumisen suunnittelun vaiheet ja tehtävät
Esityksen transkriptio:

Pelisäännöistä sopiminen ohjattavan ja ohjaajan välillä “Polje sinä, minä ohjaan – tohtorin taval itsenäisestä tutkijasta ohjaajaksi” Majvik A ntti S ajantila, LT, professori Oikeuslääketieteen laitos Helsingin yliopisto

TAUSTAKSI

Sisältö  Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Pelisääntöjen eri tasot  Kokoelma omista virheistä - mitä tekisin toisin  Loppukaneetti

Sisältö

Oma tausta eli mistä itse ponnistan  LL ja LT 1992  ”epävirallinen” MD, PhD program, L. Palotie (2. vuosikurssin jälkeen)  post-doc  Saksassa  omanryhmän perustaminen ja erikoistuminen  dosentti 1998  erikoislääkäri 1999 ( )  Oikeuslääketiede, Helsinki  apulaisopettaja / kliininen opettaja  professori 2002 (Oulu), 2003 (Helsinki)

Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Ryhmälaborgraduväitösväitellyt post-doc            erikoistuva lääkäri apulais opettaja professori Oulussa 6 kk

Oma tausta eli mistä itse ponnistan  ei perustutkija  ei klassinen kliininen tutkija  ??? tn. sopii parhaiten kliinisen tutkijan työnkuvaan  Käytännön työt -Obduktiot / v -Obduktiokonsultaatiot (erikoistuvien obduktiot) / v -kliininen päivystys (3-4 / kk)

Oma tausta eli mistä itse ponnistan  Laitoksen ja osaston/laboratorion ”profiili”  Tutkimus ja ”service” toiminta  Obduktiot  Isyystutkimukset  Pakolaisten perheenyhdistämistutkimukset  DVI tutkimukset, muut tunnistustutkimukset  Oikeuslääkäriasemantutkimukset  Oikeuskemialliset tutkimukset  Merkittävä vaikutus väitöskirjatutkijan rooliin ja tehtäviin laitoksessa/laboratoriossa  Laatutoiminta  Osallistuminen vai vapaa (oma intressi) osallistuminen  Vastuiden jakaminen laboratoriossa (väline vastuu etc)

Sisältö

Pelisääntöjen eritasot  Raha- ja palkka-asiat  Työ-aika ja ajankäyttö työaikana  Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat  Projektiin liittyvät asiat (”science”)  METODIT -KEHITYSKESKUSTELUT -UPJ -Henkilökohtaiset palaveri -Laboratorion palaverit

Pelisääntöjen eritasot  Raha- ja palkka-asiat -Ohjaajan ”oma” apuraha (pienet, kk) -Ohjattavan ”oma apuraha (pienet, kk) -Akatemia -TEKES -EU -UPJ -Rahoituksen loppuminen tai sen uhka – kuinka kerron?

Pelisääntöjen eritasot  Työ-aika ja ajankäyttö työaikana -kommunikaatio omasta työajasta ja rytmistä -mentaliteetti kuin yksityisyrittäjällä (työajansuhteen) -Jos sovitut aikataulut ei pidä toistuvasti (myös omat)

Pelisääntöjen eritasot  Koulutustilaisuudet ja kokousmatkat -Koulutus: rahoitus -Koulutus:suunnitelmallisuus (kirjaaminen) -Kokousmatkat: koulutus -Kokousmatkata: palkitsevuus

Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Projektin aloitus -”Suuret linjat” -Kuka vastaa ja mistä (roolit), dynaaminen (ohjattava kasvaa) -Ohjaaja(t) ja ohjausryhmä (TDK/TJS) -Päivittäiset asiat -Lab. Kokoukset -Laatukokoukset -Journal club, laitos seminaarit, ulkopuoliset (Biomedicum, Viikki) seminaarit

Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Artikkelit -Kuka tekee 1. version (mitkä osat artikkelista) -Kuka on 1. author, kuka on senior author (professorin rooli, muun seniorin, post docin jne) -Lehden valinta -Corresponding author -Saman artikkelin käyttö useaan väitöskirjaan

Pelisääntöjen eritasot  Projektiin liittyvät asiat (”science”) -Sivuprojektit ja niihin osallistuminen -Ohjattavan käyttö ei väitöskirja töihin (datan tuotto muille) -Datan dokumentointi ja datan tallentaminen kun ohjattava valmis -”Immateriaalisen datan” omistus

Sisältö

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (1)  Osallistuminen ”kissanristiäisiin”  En ottaisi vastaan luento/opetus/kokousmatkalle lähtö pyyntöjä, ellei ne keskeisesti liity ryhmä/laitoken tutkimukseen tai oppilaan ohjaukseen -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii YLPEYS / TURHAMAISUUS

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (2, 3)  Konflikteihin puuttuminen  ohjattavien väliset konfliktit korjaisin heti kun sen huomaan tai ensimmäisen huhun kuultuani  ohjaajan ja ohjattavan välinen konflikti, vastaavasti  usein kommunikaatio-ongelma  usein ohjaajasta riippuva  ohjattavan psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen  oman psyykeen/karakteerin/rytmin tunteminen  mahdolliset vakavat ongelmat ohjattava eteenpäin (asiantuntijalle) KATEUS JA VIHA

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (4)  Työaika, omat ja ohjattavan menot  Omien aikataulujen toteuttaminen - realistisuus ja lupausten pitäminen  Selvittäisin paremmin oman työnkuvani ja siihen liittyvät velvoitteet (erityisesti tutkimusohjaamiseen liittymättömät velvollisuudet) -kun lupaukset eivät pidä, putoaa pohja ohjaukselta pois -ohjattavat oppivat selitysten kirjon, ehkä ymmärtävätkin, mutta ohjaajan aikatauluttomuus ei ole lopulta ohjattavan päänsärky -ohjattava kärsii kroonistuneesti -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii ”(HENKINEN) LAISKUUS”

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (5)  Rahoituksen hankkiminen  En lähtisi mukaan isoihin hyvinkään rahoitettuihin EU-projekteihin, jossa projektin teema ei ole/ei enää ole oman/laitoksen/ryhmän tutkimusintressin fokuksessa ja oma rooli perustuu esimerkiksi muita kiinnostaviin näytteisiin/dataan -ohjaukseen ei jää aikaa, ohjaaja ei ole ajantasalla, ohjattava kärsii -jatkuva huono-omatunto, ohjaaja kärsii, ryhmä kärsii (RAHAN) AHNEUS

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (6)  Rahoituksen hankkiminen  En olettaisi (alkuvaiheen) ohjattavilta liikaa itsenäisyyttä -kirjallisuuden lukemisessa (journal clubit hyvä) -menetelmien hallinnassa (post-doc, laborantti ohjaus) -Itse kirjoittamisessa -ohjattavan motivaatio kärsii -ohjaaja ei välttämättä huomaa / huomaa vasta kun joku muu kertoo kärsii -ryhmä dynamiikka kärsii LAISKUUS, KOHTUUTTOMUUS

Kokoelma omista virheitä – mitä tekisin toisin (7)  ??? IRSTAUS

Sisältö

LOPPUKANEETTI (7) - pikkujoulut - ohjaaja ja ohjattavat ”ma-pe välinen yö” ”pikku tunneille” ”puolille öin” ”kunnes muut alkavat riehumaan” 4-6 h ”ETYK sopimus” väitöskirjatyöntekijä ryhmänjohtaja-ohjaaja itse päättää ettei osallistu ei saa enää kutsua ryhmänkoko kasvaa

T. Bergelt, painting, 2006