POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattillisen koulutuksen laadunhallinta Opetusneuvos Leena Koski
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS Ryhmä 3 Hanna Autere ja Juhani.
Mielen hyvinvointi –levittämishanke
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Valtionavustuksilla tukea moniammatillisen ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämiseen klo Verkostotapaaminen/ohjaustilaisuus.
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Hyvän ikääntymisen kehittämisympäristö Sonectus
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostamisohjelma Missä mennään + viimeinen hankehaku.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
Ajankohtaista ammatillisessa peruskoulutuksessa
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
PEDAGOGINEN NÄKÖKULMA
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
POLKU-hanke ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen
HOK työryhmä Ammattitaidon hankkimista täydentävien opintojen suorittaminen PIRKOn sisällä  VAKIO-CASE - joustavat opintopolut ammattitaidon.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
Laajennettu työssäoppiminen Hannu Haapalainen. Hankkeen koordinoija: Koulutuskeskus Salpaus / Maarit Kuosa Osatoteuttaja: Pohjois-Karjalan koulutuskuntayhtymä.
TOP-LAAJA Prosessialan pt. Hotelli-, ravintola ja cateringalan pt.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN 2008 – 2011 Laajennettu työssäoppiminen –hankkeen tavoitteet osana valtakunnallista työssäoppimisen kehittämishanketta Vertaisarviointi.
Ammattistartti ja seuranta Seminaari Ahlmanin ammattiopistolla Tampere Ulla Aunola.
Jousto-hanke (ent. Joustavuutta oppimiseen) OPH:n seurantakäynti
OTE ammattiin – KIINNI elämään Kotityöpalvelujen ammattitutkinto tuettuna oppisopimuskoulutuksena.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Atto-aineita työssäoppien Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12.
TieVie-asiantuntijakoulutus Helsingin lähiseminaari KoMiTi-hankkeen esittely Kirsi Levänen ja Katri Rintamäki.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
HUIPUT KEHIIN Innovatiivisuusmittarin kehitystyö.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO Dialoog. Hankkeen tavoitteet  Jämsän ammattiopiston tavoitteena on luoda vaihtoehtoinen pajatyylinen oppimisympäristö,
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Koulutuspalvelujen laatuohjelma Program för utbildningstjänsterna
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
VERTUe - Ohjaten ja vertaistukien ammattilaiseksi 11/2016 – 12/2017
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Läpäisyn tehostamisohjelman tulokset
Lappeenrannan toimipiste Pohjolankatu 12
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Ajankohtaista KPEDUssa ja ammatillisessa koulutuksessa
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
Valtionavustukset 2014 ammatillisen peruskoulutuksen tukena
Esityksen transkriptio:

POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere 3-4.5.2012 Jussi Kajander

Polku-hanke, ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistäminen Hankkeen päätavoitteena on tehostaa opintojen läpäisyä ja vähentää opintojen keskeyttämistä valtakunnallisten tavoitteiden mukaisiksi Helsingin kaupungin ammatillisissa oppilaitoksissa vuoteen 2015 mennessä. Hankkeen kehitystyön painopistealueet ovat: Opetusmenetelmien kehittäminen ja työvaltaisuuden lisääminen opetuksessa Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen tutkinnoissa Yksilöllisten opintopolkujen toteuttaminen tutkintojen ja oppilaitosten välillä Tukea tarvitsevien opiskelijoiden opetuksen suunnittelu Läpäisyn tilastoinnin tarkkuuden parantaminen Hankkeen toiminta on alkanut syyskuussa 2011. Hankkeessa kehitetyt toimet toteutetaan oppilaitoksissa alkaen syksyllä 2012. Hanketta rahoittavat Opetushallitus sekä Helsingin kaupunki. Hankkeessa partnereina toimivat Keskuspuiston ammattiopisto sekä Diakoniaopisto Hankkeen tuloksena otetaan käyttöön opintojen läpäisyä edistäviä opiskelijoiden osallisuutta korostavia ja työvaltaisia opetusmenetelmiä. Hankkeen tulosten perusteella oppilaitoksissa tehdään pysyviä rakenteellisia muutoksia. Hankkeen kehitystoiminnan tuloksena on läpäisyä tehostavien ratkaisuiden tunnistaminen ja käyttöön ottaminen opetuksessa. Kehittämis-toiminnan kautta opettajien osaaminen vahvistuu ja työtavat läpäisyn edistämiseksi tehostuvat

Polku-hanke, ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistäminen Polku-hankkeessa on Kehitetty sosiaali- ja terveysalan opetusta ilmiölähtöiseksi (PBL) Kehitetty palvelualojen opetukseen uudenlainen opintojen polutus, joka perustuu opetuksen modulimaisuuteen ja jaksottomaan lukuvuoteen Lisätty työvaltaisuutta opetuksessa kaikilla toimialoilla Monipuolistettu atto-aineiden suorittamismahdollisuuksia Luotu uusi toimintapa keskeyttämisen ehkäisemiseksi sellaisissa tapauksissa, joissa opiskelija on valinnut itselleen väärän opiskelualan Kehitetty opinnoissaan tukea tarvitsevien opiskelijoiden erityistarpeiden tunnistamista ja tarvittavan tuen järjestämistä yhteistyössä Keskuspuiston ammattiopiston ja Diakoniaopiston kanssa Vahvistettu ryhmänohjaajuutta ammatillisessa opetuksessa Selvitetty läpäisyä tukevien ja keskeyttämistä ehkäisevien mallien toimivuutta Helsingissä Selvitetty läpäisyn tilastointiin liittyviä haasteita Helsingissä

Polku-hanke, ammatillisen koulutuksen läpäisyn edistäminen Tulosten levittäminen 2 seminaaria lukukauden aikana Polku-hankkeen organisaatioille POLKU wikispace – sivustot / muu www-ympäristö POLKU julkaisu (kevät 2013) Polku-hanke kehityskaari Opetuksessa tapahtuvat muutokset on suunniteltu (kevät 2012) Opetuksessa tapahtuvat muutokset käynnistyvät (syksy 2012) Kehitystyön onnistumista arvioidaan oppimistulosten ja keskeyttämisen perusteella (syksy 2012) Kehitystyön tuloksena tuotetaan oppilaitoksille läpäisyä tehostavia ja keskeyttämistä vähentäviä toimintamalleja

Muuta: kehittämiskohteet Keskeyttämisen ehkäisy Tutkintojen suorittaminen Opiskelupolut tutkintoon Siirtymäpolut, ponnahdusjaksot – liikkuvuus tutkintojen ja/tai oppilaitosten välillä Opetuksen kehittäminen 3.4.2017 Tekijä