Johtajuus pienessä yrityksessä - Mitä työterveyshuollon tulee tietää Helena Palmgren, Työterveyslaitos TkT, kehittämispäällikkö PUNK – Pientyöpaikoilla uudistuminen Työkyvyn tuki –koulutus työterveyshuolloille 2.12.2010 Lahti
Johtajuuden merkitys Johtajuuden merkitystä korostetaan kansakuntien, yhteisöjen ja organisaatioiden menestystekijänä Hyvä johtajuus? Johtajan tehtävä on mahdollistaa hyvinvointi ja kilpailukyky määrittelemällä pelisäännöt ja tarjoamalla ihmisille riittävät työkalut itsensä toteuttamiseen Näin toimivan johtajan organisaatiossa työntekijät jaksavat työssään paremmin ja pidempään (Sitra 2010) Ratkaisu työurien pidentämiseen?
Pienten yritysten ja yrittäjyyden merkitys Pienille yrityksille ja yrittäjyydelle on avautunut uusia liiketoimintamahdollisuuksia Pienten, yrittäjävetoisten yritysten määrä kasvaa ja rooli työllistäjinä vahvistuu entisestään teollisesta yhteiskunnasta palveluyhteiskuntaan; palvelusektorille lisää työpaikkoja yrittäjyys uravaihtoehtona suuret yritykset ulkoistavat toimintojaan itsensä työllistäminen
Suuret vs. pienet yritykset
ISOT JA PIENET YRITYKSET EROAVAT TOISISTAAN! Kehittämisessä – kuten työterveyshuollon toiminnassa työkyvyn edistämiseksi - on otettava huomioon isojen, usein byrokraattisten yritysten ja pienten yrittäjä-vetoisten yritysten erot, sillä organisationaalinen dynamiikka muuttuu ja kehittyy, kun yrityksen kasvavat ja kypsyvät (Dyer, 1997) Tämä on tärkeää, sillä monet menettelytavat myös työterveyshuollossa on kehitetty isoihin yrityksiin
Miten pienet yritykset organisaatioina eroavat suurista yrityksistä?
Miten pienet yritykset organisaatioina eroavat suurista yrityksistä?
ISOT JA PIENET YRITYKSET EROAVAT TOISISTAAN! Keskeisimmät erot liittyvät yrityksen johtamiseen Pienissä yrityksissä on vähemmän resursseja (taloudellisia, osaamis- ym.) kuin suurissa yrityksissä Pienet yritykset ovat haavoittuvampia kuin suuret
PIENET YRITYKSET OVAT KESKENÄÄN ERILAISIA Toimialakohtaiset erot ovat tärkeitä! Omistussuhteet määrittelevät myös johtajuutta yksinyritys yksin omistus omistetaan yhdessä toisen kanssa perheyritys tiimiyritys - jne.
Millaista johtajuus on pienissä yrityksissä? Persoonallinen johtamistapa harvoin ammattijohtajia tai johtamiskoulutusta Rakenteet ja prosessit eivät sido johtajia Ei suoraa ulkopuolista kontrollia Näin erityisesti silloin, kun johtaja on omistaja Päätöksenteko on keskittynyttä Omistajuus antaa johtaja-omistajalle oikeuden tehdä päätöksiä yksin Yrittäjän/johtaja-omistajan ja henkilöstön keskinäinen riippuvaisuus Pienissä yrityksissä johtajuuden merkitys korostuu
Millaista johtajuus on pienissä yrityksissä? VALTA PIENEN YRITYKSEN STRATEGINEN JOHTAMINEN MUUTTUVISSA TILANTEISSA JOHTAJAN TEHTÄVÄT JA VELVOLLI- SUUDET HYVÄN JOHTAJAN PIIRTEET JA KÄYT- TÄYTYMINEN LUOTTAMUS- SUHDE ALAISIIN
Johtajuus pienissä yrityksissä Johtajuus ei liity ainoastaan johtajan piirteisiin ja käyttäytymiseen, vaan valtasuhteisiin ja vaikuttamismahdollisuuksiin organisaatiossa "Johtajat määrittelevät organisaation todellisuuden" (Smircich & Morgan 1982)
Pienten, yrittäjävetoisten yritysten johtajuuden haasteet Tarkka kontrolli ja jakamisen vaikeus ei haluta, että kukaan puuttuu yrityksen asioihin vain perheenjäsenet voivat puuttua asioihin vaikea luottaa 'ulkopuolisiin', kaikki langat omissa käsissä Epäselvät tavoitteet työntekijät eivät tiedä, mitä heiltä odotetaan Vaikea ottaa vastaan kielteistä palautetta; vaikea pyytää ja ottaa vastaan apua Odotetaan toisilta samaa kuin mihin itse on valmis yrityksen puolesta Ei tunnisteta henkilöstön tarpeita tai ei osata vastata niihin Johtamisen ja henkilökohtaisen johtajuuden merkitystä ei tunnisteta tai tiedetä, mitä pitäisi tehdä Tuloksen ja henkilöstön työkyvyn/työhyvinvoinnin yhteyttä ei tiedetä tai ei osata tehdä asialle mitään Vrt. Yrittäjän/omistaja-johtajan ja työntekijöiden keskinäinen riippuvaisuus
Pienten, yrittäjävetoisten yritysten johtajuuden haasteet Ei avointa keskustelua johtajan ja alaisten välillä Vaikutusmahdollisuuksien puuttuminen Mukauduttava päätöksiin, vaikka kokisi ne epäonnistuneiksi Omistaja-johtajaan kohdistetut ylisuuret odotukset (romanttiset johtajuusodotukset) esim. kaikki yritykset ongelmat johtuvat huonosta johtajuudesta Psykologisen sopimuksen ristiriitaisuudet (esim. luottamuksen merkitys) Epäoikeudenmukainen ja epätasapuolinen kohtelu Ei tiedetä tai ei huolehdita työnantajan velvollisuuksista työntekijöiden työterveys, -turvallisuus ja työkyky Vrt. Yrittäjän/omistaja-johtajan ja työntekijöiden keskinäinen riippuvaisuus
Pienen yrityksen johtajuuden vahvuuksia Parhaimmillaan Selkeät, yhteiset tavoitteet ja tavat, mihin niillä pyritän Hyvät vaikuttamismahdollisuudet Riittävän läheiset, luottamukselliset ja arvostavat johtaja-alaissuhteet Riittävän avoin tiedonkulku, avoin vuorovaikutus Työntekijöiden huomioiminen yritystä koskevassa päätöksenteossa Vrt. Yrittäjän/omistaja-johtajan ja työntekijöiden keskinäinen riippuvaisuus
Pienen yrityksen johtajuuden vahvuuksia Parhaimmillaan Työntekijöiden osaamisen kehittäminen Oikeudenmukainen ja tasapuolinen kohtelu Työntekijöiden työkyvyn ja työhyvinvoinnin merkityksen ymmärtäminen ja niistä huolehtiminen Turvallisuuden ja yhteenkuuluvaisuuden tunne Hyvä työilmapiiri, yrityksessä viihdytään Vrt. Yrittäjän/omistaja-johtajan ja työntekijöiden keskinäinen riippuvaisuus
Työterveyshuollon antaa yrittäjille/pienten yritysten vetäjille tietoa, ohjausta ja neuvontaa (TANO) Henkilöstön työkyvyn ja työhyvinvoinnin merkityksestä yritykselle ja työkyvyn/työhyvinvoinnin johtamisesta Miksi se on tärkeää (arvot & taloudelliset ja toiminnalliset hyödyt) Miten se tapahtuu käytännössä Henkilöstön kuulemisen ja päätöksentekoon osallistumisen merkityksestä työkyvylle, hyvälle työilmapiirille, työn sujumiselle ja yrityksen kehittymiselle & menestymiselle Henkilöstön johtamisen ja henkilökohtaisen johtajuuden merkityksestä Työkyvyn johtaminen on osa pienen yrityksen johtamista!
Työterveyshuolto tukee yrittäjää ja yrityksen henkilöstöä niin, että he yhdessä pystyvät luomaan tilaisuuksia yhteiselle keskustelulle ja mahdollisuuksia osallistua yhteistä työtä koskevaan päätöksentekoon kehittämään yhteisiä työn sujumista, työkykyä ja työhyvinvointia tukevia toimintatapoja ja käytäntöjä noudattamaan yhteisesti sovittuja päätöksiä Tähän tarvitaan konkreettisia välineitä ja yhdessä harjoittelua
Helena Palmgren Työterveyslaitos helena.palmgren@ttl.fi KIITOS! TkT, KM; kehittämispäällikkö Työterveyslaitos Topeliuksenkatu 41 a A 00250 Helsinki puhelin 030 474 2643 helena.palmgren@ttl.fi