LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
2 Mitä? Valtakunnallinen pk-yritysten ja yksittäisten henkilöiden tuotekehitys- ja innovaatiotoimintaa tukeva asiantuntijapalvelu Yritys- tai hankekohtaisesti.
Advertisements

KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Asiakkaan ja potilaan kohtaaminen
HEKMI OY/ PALVELUKESKUS KASKI
Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Tutkimussuunnitelma…

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
ComPa- projektin aloitusseminaari Muurmansk TOIMINTATUTKIMUS KEHITTÄMISEN VÄLINEENÄ KYÖSTI KURTAKKO PROFESSORI LAPIN YLIOPISTO.
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
Turun esi- ja perusopetuksessa
Työrauha ja haastavat tilanteet
Ajatuksia työpaikkaohjaajalle Hotelli-, ravintola- ja catering-alan opiskelijan ohjaamisesta ja motivoinnista työpaikalla.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
Kasvatuksen ja opetuksen tulevaisuus Sastamalan kaupungin tulevaisuusseminaari
Henkilöstöjohdon rooli henkilöstövähennyksissä HENRY ry Mistä koostuu onnistuneen yt-prosssin läpivieminen Anneli Ranki
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
TYÖHYVINVOINTI- MITÄ SE ON VAI ONKO SITÄ?
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Työnohjauksen hallinta
Huolen puheeksiottaminen
Viestintä strategiseksi menestystekijäksi
TYÖHYVINVOINTI SEURAKUNTATYÖSSÄ 2007
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Työnohjauksen hallinta
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Suomen Suunnistusliitto Reilua peliä rasteilla Suunnistuksen eettiset reitinvalinnat.
APE-opinnot: 7. lähipäivä
Tutkimussuunnitelman ja opinnäytetyön rakenne
AKATEEMINEN OHJAUSSUHDE Anna Raija Nummenmaa Kansanterveystieteen tutkijakoulu
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Koulutuksen laadun kehittäminen
PALAUTTEEN ANTAMINEN JA VASTAANOTTAMINEN
Haastatteluun valmistautuminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kilpailijan starttikurssi
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
OK-Consultancy 1 Kylien kehittäminen Kuntien rooli.
Aloitusseminaarin ohje
Mitä arviointiin liittyvät muutokset tarkoittavat? Työpaikkakouluttajahanke Omniassa
Viides teema: Esimiesviestinnän kultajyvät Leif Åberg: Esimiesviestinnän erikoisluentosarja kevätlukukausi 2005.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Konstruktivismi Tekijä Bogi
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Suomen Akatemia ja VIRTA-julkaisutietopalvelun hyödyntäminen
”OHJAAJANA KEHITTYMINEN”
Henkinen valmennus valmennuksen ja kehittymisen tueksi
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
Sensitiiviset aiheet ja tutkimusetiikka
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Esityksen transkriptio:

LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Etäohjaaminen Ritva Hurskainen LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hyvinkään sairaala ritva.hurskainen@hus.fi

Mikä etäohjaaminen? Fyysinen etäisyys Face-to-face kohtaamiset hankala järjestää

Alunperin sovittu tilanne Ohjaaja kaukana osaaminen ja erityistaidot Ohjattava kaukana yliopistopaikkakunnalta

Muutos ohjaustilanteeseen Ohjaaja muuttaa Ohjattava muuttaa Työaikojen yhteensovittamattomuus

Tuntemuksia Ohjattavana Ohjaana Ahdistus -eteneekö työ? Pelko -selviänkö yksin? Petetyksi tuleminen –eihän tästä näin sovittu Ohjaana Ahdistus –miten tästä eteenpäin? Pelko -miten itse kestän oman uuden tilanteeni? Petänkö odotukset?

Edellytykset kunnossa Kasvaminen tutkijuuteen Etäohjaaminen Edellytykset kunnossa -aika -rahoitus -motivaatio -ohjaajan tietotaito Visio Hyvä tutkimus Kasvaminen tutkijuuteen Uhkatekijät muutoksen hallinta -kommunikaatio -kehityksen edistäminen -palautteen anto -ohjaajan ajanpuute mitä tutkimme, mihin keskitymme Strategia mitä teemme Skenaariot pelisääntöjen luominen ajan hallinta vuorovaikutustaitojen hallinta ohjaajan itsetutkiskelu Missio Lisätä tiedon ja taidon määrää

Pelisäännöt Motivaatio Sovitaan yhteistyömenetelmät Ketkä kuuluvat projektiin ja millä panoksella Sovitaan ohjauskäytännöt Tapaamiset, ajoitukset, ajan varaaminen Kommunikaatiomuodot Laaditaan “projektisuunnitelma” väliraportointi Huolehditaan tarvittavista resursseista Tehdään rahoitussuunnitelma Tehdään aikasuunnitelma Sopimus tiedottamisesta Motivaatio

Muutoksen hallinta Turvallisuus Ohjaustilanteen muutos vaatii pelisääntöjen päivittämistä Kuka johtaa (vastuunjako) Ketkä toimivat yhdessä Tapa toimia (puhelin, sähköposti, tapaamiset) Millä tavalla kontrolloidaan työn eteneminen? Miten ja kuinka paljon varataan aikaa ohjaukseen? Turvallisuus

Ohjattavan kysymyksiä etäohjannassa Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Kuinka hyvin ohjaaja on tavoitettavissa? Kuinka nopeasti ohjaaja toimii? Tarttuuko ohjaaja ongelmatilanteisiin aktiivisesti? Auttaa pääsemään eteenpäin pattitilanteista Auttaa artikkelin korjaamisessa Kenellä muulla on tutkimusta koskevaa asiantuntemusta ja miten se on hyödynnetty ja ohjeistettu? Miten työstä annetaan palautetta?

Ohjaajan kysymyksiä etäohjannassa Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Onko toista ohjaajaa Onko muita asiantuntijoita Mikä on ohjattavan vastuu? Mikä on ohjattavan näkemys omasta tutkijan roolistaan? Miten työstä annetaan palautetta?

Ohjaajan itsetutkiskelua ja vuorovaikutustaitojen hallintaa etäohjantatilanteessa

Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa? Hänellä on kokonaisnäkemys jatkotutkinnon tavoitteista ja kehyksestä Hän hallitsee tieteellisen ajattelun ja tutkimusetiikan ja osaa välittää ne ohjattavalleen Hän on alan asiantuntija ja pystyy opastamaan niin erityiskysymyksiin kuin uuden tiedon alueille

Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa? Hän tuntee tutkimusprosessin eri tehtävät sekä tutkijakoulutettavan psykologiset kehitysvaiheet Hän edustaa tukea, turvaa ja myös haastetta Hän rohkaisee luovuuteen ja itsenäisyyteen ja tukee ohjattavaa juuri hänen tutkijanlaadulleen sopivalla tiellä

Sven Hesslen mukaan… Tutkijakoulutettavan kehitys tutkijaksi tapahtuu prosessina portaalta toiselle, jota voisi verrata ammattikehitykseen: amatööristä edetään besserwisseriin ja sisäisen kriisin kautta ammatillisuuteen. Jokainen vaihe vaatii ohjaajalta erilaista asennoitumista ja strategiaa

Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki Sven Hesslen mukaan… Tutkijaidentiteetti kehittyy ja vahvistuu vuorovaikutuksessa ohjaajan kanssa. Myös ohjaaja syventää itsetuntemustaan, hän voi tunnistaa omia rajojaan ja keskeneräisyyksiään ja kehittää työroolejaan. Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki

Sven Hesslen mukaan… Ohjaajan rooli on kuunteleva ja tukeva, tekniikkaa ja tutkimuksen mallin välittävä. Ohjattavalle annetaan konkreettisia valmiuksia ja hänen persoonallisia ominaisuuksiaan, kuten kriittistä ajattelua, kykyä toimia vastapuolena ja antaa ja ottaa kritiikkiä, pyritään vahvistamaan.

Palautepelisäännöt Kun vastaanotan palautetta Kuuntelen loppuun saakka En kiiruhda puolustautumaan Harkitsen ennakkoluulottomasti palautteen sisältöä Kysyn tarkennuksia

Palautepelisäännöt Kun annan palautetta Vältän kiihtyneenä aloittamista Puhun suoraan ja rehellisesti Puhun rakentavasti Puhun asioista, en persoonista Ilmaisen muutostoiveeni

Mitä ihmiset toivovat voidakseen toimia tuloksellisesti? Heihin luotetaan He saavat tukea, kun sitä tarvitsevat Ohjaaja kuuntelee heidän ajatuksiaan ja ideoitaan Toiminnan kehittämiseseksi kokeillaan uusia asioita Heitä arvostetaan kun siihen on aihetta Ohjaaja toimii rehellisesti ja eettisesti Asiat etenevät hyvin

Miten vuorovaikutusta toteutetaan? Sovitut tapaamiset kalenteriin (1x/3kk?) Sovitut puhelinajat kalenteriin (1x/kk?) Sähköpostiviesteihin vastataan nopeasti Kiinnitetään huomiota kommunikoinnin laatuun

F.Y.I

Kiitos