LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Etäohjaaminen Ritva Hurskainen LT, naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Hyvinkään sairaala ritva.hurskainen@hus.fi
Mikä etäohjaaminen? Fyysinen etäisyys Face-to-face kohtaamiset hankala järjestää
Alunperin sovittu tilanne Ohjaaja kaukana osaaminen ja erityistaidot Ohjattava kaukana yliopistopaikkakunnalta
Muutos ohjaustilanteeseen Ohjaaja muuttaa Ohjattava muuttaa Työaikojen yhteensovittamattomuus
Tuntemuksia Ohjattavana Ohjaana Ahdistus -eteneekö työ? Pelko -selviänkö yksin? Petetyksi tuleminen –eihän tästä näin sovittu Ohjaana Ahdistus –miten tästä eteenpäin? Pelko -miten itse kestän oman uuden tilanteeni? Petänkö odotukset?
Edellytykset kunnossa Kasvaminen tutkijuuteen Etäohjaaminen Edellytykset kunnossa -aika -rahoitus -motivaatio -ohjaajan tietotaito Visio Hyvä tutkimus Kasvaminen tutkijuuteen Uhkatekijät muutoksen hallinta -kommunikaatio -kehityksen edistäminen -palautteen anto -ohjaajan ajanpuute mitä tutkimme, mihin keskitymme Strategia mitä teemme Skenaariot pelisääntöjen luominen ajan hallinta vuorovaikutustaitojen hallinta ohjaajan itsetutkiskelu Missio Lisätä tiedon ja taidon määrää
Pelisäännöt Motivaatio Sovitaan yhteistyömenetelmät Ketkä kuuluvat projektiin ja millä panoksella Sovitaan ohjauskäytännöt Tapaamiset, ajoitukset, ajan varaaminen Kommunikaatiomuodot Laaditaan “projektisuunnitelma” väliraportointi Huolehditaan tarvittavista resursseista Tehdään rahoitussuunnitelma Tehdään aikasuunnitelma Sopimus tiedottamisesta Motivaatio
Muutoksen hallinta Turvallisuus Ohjaustilanteen muutos vaatii pelisääntöjen päivittämistä Kuka johtaa (vastuunjako) Ketkä toimivat yhdessä Tapa toimia (puhelin, sähköposti, tapaamiset) Millä tavalla kontrolloidaan työn eteneminen? Miten ja kuinka paljon varataan aikaa ohjaukseen? Turvallisuus
Ohjattavan kysymyksiä etäohjannassa Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Kuinka hyvin ohjaaja on tavoitettavissa? Kuinka nopeasti ohjaaja toimii? Tarttuuko ohjaaja ongelmatilanteisiin aktiivisesti? Auttaa pääsemään eteenpäin pattitilanteista Auttaa artikkelin korjaamisessa Kenellä muulla on tutkimusta koskevaa asiantuntemusta ja miten se on hyödynnetty ja ohjeistettu? Miten työstä annetaan palautetta?
Ohjaajan kysymyksiä etäohjannassa Onko mahdollisuus saada apua ja neuvoja? Onko toista ohjaajaa Onko muita asiantuntijoita Mikä on ohjattavan vastuu? Mikä on ohjattavan näkemys omasta tutkijan roolistaan? Miten työstä annetaan palautetta?
Ohjaajan itsetutkiskelua ja vuorovaikutustaitojen hallintaa etäohjantatilanteessa
Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa? Hänellä on kokonaisnäkemys jatkotutkinnon tavoitteista ja kehyksestä Hän hallitsee tieteellisen ajattelun ja tutkimusetiikan ja osaa välittää ne ohjattavalleen Hän on alan asiantuntija ja pystyy opastamaan niin erityiskysymyksiin kuin uuden tiedon alueille
Mitä ohjaaja edustaa väitöskirjaprosessissa? Hän tuntee tutkimusprosessin eri tehtävät sekä tutkijakoulutettavan psykologiset kehitysvaiheet Hän edustaa tukea, turvaa ja myös haastetta Hän rohkaisee luovuuteen ja itsenäisyyteen ja tukee ohjattavaa juuri hänen tutkijanlaadulleen sopivalla tiellä
Sven Hesslen mukaan… Tutkijakoulutettavan kehitys tutkijaksi tapahtuu prosessina portaalta toiselle, jota voisi verrata ammattikehitykseen: amatööristä edetään besserwisseriin ja sisäisen kriisin kautta ammatillisuuteen. Jokainen vaihe vaatii ohjaajalta erilaista asennoitumista ja strategiaa
Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki Sven Hesslen mukaan… Tutkijaidentiteetti kehittyy ja vahvistuu vuorovaikutuksessa ohjaajan kanssa. Myös ohjaaja syventää itsetuntemustaan, hän voi tunnistaa omia rajojaan ja keskeneräisyyksiään ja kehittää työroolejaan. Ohjauspäiväkirja on hyvä itseohjauksen tuki
Sven Hesslen mukaan… Ohjaajan rooli on kuunteleva ja tukeva, tekniikkaa ja tutkimuksen mallin välittävä. Ohjattavalle annetaan konkreettisia valmiuksia ja hänen persoonallisia ominaisuuksiaan, kuten kriittistä ajattelua, kykyä toimia vastapuolena ja antaa ja ottaa kritiikkiä, pyritään vahvistamaan.
Palautepelisäännöt Kun vastaanotan palautetta Kuuntelen loppuun saakka En kiiruhda puolustautumaan Harkitsen ennakkoluulottomasti palautteen sisältöä Kysyn tarkennuksia
Palautepelisäännöt Kun annan palautetta Vältän kiihtyneenä aloittamista Puhun suoraan ja rehellisesti Puhun rakentavasti Puhun asioista, en persoonista Ilmaisen muutostoiveeni
Mitä ihmiset toivovat voidakseen toimia tuloksellisesti? Heihin luotetaan He saavat tukea, kun sitä tarvitsevat Ohjaaja kuuntelee heidän ajatuksiaan ja ideoitaan Toiminnan kehittämiseseksi kokeillaan uusia asioita Heitä arvostetaan kun siihen on aihetta Ohjaaja toimii rehellisesti ja eettisesti Asiat etenevät hyvin
Miten vuorovaikutusta toteutetaan? Sovitut tapaamiset kalenteriin (1x/3kk?) Sovitut puhelinajat kalenteriin (1x/kk?) Sähköpostiviesteihin vastataan nopeasti Kiinnitetään huomiota kommunikoinnin laatuun
F.Y.I
Kiitos