Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
DRAMATURGIAN PERUSKÄSITTEISTÖÄ
Advertisements

Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi sivu. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Tietopaketti Big Datasta
Jukka Leino Viestinnän prosessi TAHTOTILA.
Suomalaisen Urbaanin unelman vaikutteet tulevat Englannin kirkon piirissä alkaneen uudistuksen parista luvulla kristityt totesivat heidän yrityksensä.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Innostavan esityksen muistavat kaikki. Ideasta käytäntöön NY 12h –leirin esitys2008.
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Urheilutoimitus ja -seurat
INTERNET - kanava tavoittamiselle - internet on yksi päämedioista tällä hetkellä - sen avulla ihmiset etsivät asioita, hakevat tietoa ja tekevät päätöksiä.
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
Sosiaalisen median koulutus
Mä mistä löytäisin sen aiheen?
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Helluntaiherätyksen ja -seurakuntien yhteinen kampanja • tarjota teema ja välineet seurakuntien kotimaan evankelioimistyön vahvistamiseen • rohkaista.
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi uutinen. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Hannu Keränen & Tiitus Lahti
Miten myydä juttu profaaniin lehteen?
HYRYN YHTEISÖJEN YHDESSÄ SOVITUT TOIMINTA- PERIAATTEET Hyryn kokous
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
EXtensible Markup Language
14 websuunnitteluvinkkiä!
Vinkkejä hankeviestintään
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
TTL Sosiaalisessa mediassa
Helluntaiseurakuntien valtakunnallinen kampanja - muistuttaa perustehtävästä - tarjoaa teeman ja välineet evankeliointiin - vahvistaa kotimaan työtä pitempiaikaisesti.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Fi.opasnet.org fi.opasnet.org/fi/Ydinvoima Haluamme tietää Sinun mielipiteesi. Äänestikö kansanedustajasi oikein ydinvoimasta? Kansalaisparlamentti ydinvoimasta.
- vastaajina lehden tilaajatalouksien lukijoita - nettikysely, Digium Enterprise - vastaajia n. 200/tutkimuskierros - taustaryhminä mm. sukupuoli ja ikä.
TAVOITE Teemavuoden tavoitteena on vahvistaa Helluntaiherätyksen lapsi- ja perhetyötä käynnistämällä yhteinen kehittämishanke.
Toimintaympäristö ja muutokset - laajimmillaan koko globaali internet, World Wide Web - varsinainen internet 1970-luvulla -globaali läpimurto
Mitä lukijalle tarjotaan? Sisällönanalyysi lehtiuudistusten tukena ja mittarina TOIMI-hanke, päätösseminaari Merja Helle ja Aurora Airaskorpi.
Sosiaalinen media matkailumarkkinoinnissa Teemu Hakolahti.
Netiketti ja nettikiusaaminen
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
Haastatteluun valmistautuminen
T&K-hankkeiden viestinnästä Satu Orkola.
Tiedottajan ABC-3 * Tutustu sidosryhmiin * Tapahtumatiedottaminen
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
 n. 20 henkeä  Toimittajia, tuottajia, tuotantokoordinaattoreita  televisio, radio, netti  Huom. Tiedettä käsitellään myös muissa kuin tiedeohjelmissa.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
1 Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan? -Pyritään haastatella mahdollisimman erilaisia ihmisiä (nuoria, vanhempia, etninen tausta, uskonto tausta) 2 Millainen.
Tvt-terveisiä Syksy 2015 alkuun. Mikä ihmeen tvt? Tvt (tieto- ja viestintätekniikka) ei ole pelkkää tietokoneiden ylläpitoa vaan kysymys on laajemmasta.
Kansalaisjournalismi on vapaaehtoistyötä, uuden oppimista ja tunnetta siitä, että on osa suurempaa yhteisöä Sampsa Kiianmaa Vehmas Assembly CC.
Yritys ja markkinointi mediassa ÄIDINKIELI 4. OSP.
Viestintäkoulutus PDG Maija-Liisa Heikkilä.
9lk kirja-analyysi.
Luetko oman alan uutisia säännöllisesti? Mistä luet niitä?
TU-C9290 Viestintä 2 Luento 4, Vastuuopettaja Miia Jaatinen, valtiot.tri, dosentti Kurssiassistentti Ilona Rahnasto.
PDG Maija-Liisa Heikkilä
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Sadusta uutiseksi Kirsi Hautamäki.
Mainonnan vaikutuskeinoja
Yritys ja markkinointi mediassa
Mikä ihmeen pecha kucha?
Puhetilanteen kieli.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Järjestöt työnantajina
Mitä väliä? Ketä kiinnostaa?
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan Kevät 2017.
Lue siitä lisää Microsoft SharePoint-uutiset
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Case Hiil Hooyo – Neuvola maailmalle!
Esityksen transkriptio:

Media-kanava Seppo Paldanius ja Janne Lahti

1. Kanavaesittely Miksi olemme täällä? Suomalaisia tavoitetaan: seurakuntien tilaisuuksissa 30 000 – 60 000 ihmistä median kautta vaikutusala 5 miljoonaa!

2. Aiheeseen sisälle Lähetyskäsky –kaikkeen maailmaan Titanic upposi 14.4.1912 ja 1635 ihmistä hukkui, koska… 1) sanoma ei tavoittanut vastaanottajaa 2) sanomaa ei ymmärretty 3) sanoma tulkittiin väärin  seurakunnan viestinnässä samat haasteet!

2.1. Mediatyön periaatteita Tiedostussuunnitelma esim.: Kotimaan evankelioinnin tiedotussuunnitelma (erillinen tiedosto) Kohderyhmä: sisäinen / ulkoinen viestintä

2.2. Ammattilaisten huomioita Ilmoittajan tulee asettua ulkopuolisen asemaan. Ts. meille hyvinkin tutut nimet (esiintyjät jne.) eivät välttämättä kerro ulkopuolisille mitään. Siksi tilaisuuksissa esiintyvien toiminnan tai saavutusten esitteleminen on usein itse nimeä tärkeämpää!

Meille tutut ilmaisut ja sanat eivät välttämättä kerro ulkopuoliselle niiden merkitystä. Siksi niiden todellinen merkitys pitäisi kyetä ilmaisemaan mahdollisimman ymmärrettävästi. Pitkän ti.-ke.-to. -listauksen sijaan ilmoituksissa pitäisi keskittyä keskeiseen, ulkopuolista ihmistä mahdollisesti kiinnostavaan asiaan. Seurakunnan toimintaruletin voi esitellä erillisessä, seurakuntalaisille suunnatussa tiedotteessa tai ilmoituksessa.

Luo linja, joka tarkoittaa ns. markkinointistrategiaa Luo linja, joka tarkoittaa ns. markkinointistrategiaa. Mitä tavoittelet, mitä viestinnän pitäisi saada aikaan näkijässä/ kuulijassa. Valitse kohderyhmät ja pilko viestintätavoitteet pienempiin osiin. Suunnittele mediat, miten tavoitat haluamasi kohderyhmät.

Panosta sisältöön. Älä aliarvioi visuaalisten elementtien käyttöä (hyvä logo) ja hyvin mieleen jäävä slogania, joka toistuu eri materiaaleissa. Esimerkit, ihmiset, tarinat kiinnostavat ulkopuolisia. Kannattaa huomioida mikä tarina puhuttelee mitäkin kohderyhmää (vrt. alkoholisti vs. menestyvä bisnesihminen) ;).

Vetoavat selkeät otsikot Vetoavat selkeät otsikot. Tapahtumien ja tilaisuuksien teemoitus siten, että niistä saadaan näyttävät ja ymmärrettävät otsikot mainoksiin. Mainosta ensisijaisesti tuotetta ja sen tarjoamaa hyötyä kuin tuotteen jakajaa tai paikkaa. Kannattaa myös kokeilla erilaisia mainospaikkoja ja sloganeita. Esim. ”Koe erilainen jumalanpalvelus helluntaikirkossa” Seuraa tehtyjä toimenpiteitä, testaa, muuta. Rahaa ei kannata haaskata turhaan.

2.3. Mistä apuja? Koulutuskanavia? Mediakouluttajia?

3. Printtimedia Lehdet Ennakko-, teema- ja tapahtumajutut Mainokset lehdissä Julisteet ja käsikutsut Banderollit Kampanjatuotteet, paidat yms.

Lehdet Herätysliikkeen omat lehdet Omat lehdet / tiedotteet RV Hyvä Sanoma Jees Kampanjalehdet Omat lehdet / tiedotteet Yhteistyö Aikamedian ja toisten seurakuntien kanssa

Jutut lehtiin, jutun myyminen hyvä idea – lukijan näkökulma –lehden linja lehti ratkaisee käsittelynäkökulman puhelinkäyttäytyminen henkilökohtainen tapaaminen – jos mahdollista suhteiden hoitaminen – uutis-/toimituspäällikkö toimituksen kanssa ei kannata polemisoida MYY ITSESI! käy kauppaa – myy joskus muutakin kuin hengellisiä juttuja ole käytettävissä jos lehti tilaa sinulta jutun

Jutut lehteen, mitä juttuja? uutiset seurakunnasta (vuosijuhlat, henkilövaihdokset, kampanjat, rakennusvaiheet – muista aina uutisen näkökulma) mielenkiintoiset, eksoottiset vieraat paikallisesti kiinnostavat henkilöt konsertit, levy-/kirja-arvostelut, henkilöhaastattelut (lähetit, saarnaajat, muusikot) elämänpiiri- jutut – koulutyö, sosiaalinen työ, lapsityö)

Jutut lehteen, mikä kiinnostaa? paikallislehti kiinnostunut eri asioista kuin maakuntalehti uutiskärki alkuun – ingressi – otsikointi uutispäällikkö ei jaksa lukea kuin ingressin uutisissa aika/ tuoreus ratkaisee kielenhuolto, kielen yksinkertaisuus

Jutut lehteen, huomioi! buffi (esim. vierailemaan tulevasta henkilöstä ennakkojuttu haastatteluna) haastattelu (pituus voi olla n. 3500 -4000 merkkiä) reportaasi uutinen (2000 – 2500 merkkiä) arvostelu/ arvio ( - ” - ) yleisönosasto/ kolumnit menopalstat/menovihjeet

Jutut lehteen, kuvat kuviin mielellään toimintaa ihmiset työssään ei sohvakuvia ulkokuvia, jos mahdollista - luonnonvalo mahdollisimman iso resoluutio kuvatoimitus neuvoo

Jutut lehteen, vinkkejä Älä koskaan myy kahta juttua yhtä aikaa –ensimmäistä ja viimeistä samalla kertaa. luo mielikuva, että lehdelle on hyötyä sinusta tarjoa juttua lehden omaksi työksi myös juttuvinkit ovat tervetulleita Älä lannistu. Jos juttusi ei mene paikkakunnan ykköslehteen – käänny ilmaisjakelulehtien puoleen. Saman levikkialueen lehtiin kannattaa tarjota hieman erilaisia juttuja, muuta otsikoita, käytä erilaisia kuvia, eri mittaisia juttuja

Mainokset Paljon asiaa jo periaatteissa… Kannattaa turvautua ammattiapuun logoissa ja muissa graafisen ilmeen asioissa.

Julisteet ja käsikutsut Rakenna kokonaisuus Uusi tekniikka on laskenut kustannuksia 100 postikortin kokoista ja vahvuista värillistä kokouskutsua saa 25 eurolla!

Kampanjatuotteet, banderollit, paidat yms. Yhteistyöllä pääsemme näyttävään mainontaan siedettävillä kustannuksilla Laatuun kannattaa panostaa Herättääkö mainontamme sääliä vai kateutta?

Mistä apuja? Kirjat, koulutukset yms.

4. Sähköinen media Internet Kotisivut Streaming Keskustelufoorumit, PalTalk yms Radio Televisio

Internet Internetin kehitys Suomessa on edelleen maailman nopeinta, yli 1,5 miljoonaa laajakaistaliittymää! 17—75 vuotiaista suomalaisista yli 70% käyttää internettiä päivittäin Potentiaali: kristillisten seurakuntien ja järjestöjen kotisivujen kävijämäärän kasvu Haluammeko tarjota maailman parasta sanomaamme siellä missä ihmiset ovat?

Internetin haaste viestinnässä Asia (sanallinen) 10% ja oheisviestintä (sanaton) 90% viestinnästä Viestintää ilman vuorovaikutusta; et tunne, et kuule etkä näe ihmistä… Messenger, skype? Henkilökohtainen tapaaminen!!!

Kotisivut Emme saa katsoa – ja kertoa – mitään omasta vaan kotisivuilla vierailevan lähtökohdista! Pohdittava, millaiset kotisivut vastaavat parhaiten vierailijan (tiedon)tarpeeseen Pohdittava, millainen sisältö kertoo parhaiten Jumalasta, evankeliumista, seurakunnasta, uskovista yms. Pohdittava, millaiset kotisivut korjaavat vääriä mielikuvia uskosta, uskovista, seurakunnasta… Kirjoita suomeksi – VARO kaanaankieltä!!!

Kotisivujen sisältö Seurakunnan, logo, slogan, tiedot, esittely, yhteystiedot, palautelomake Evankeliumin ydinasiat, seurakunnan oppi Kuinka uskoon, uskoontulokertomuksia Päivitetty kalenteri, toiminnan esittelyä Opetuskirjoituksia (suomen-, ei kaanaankielellä, vrt. Titanic) Visuaalisuutta, kuvia, videoita yms

Millaiset kotisivut? Ihmisläheiset – Kristuskeskeiset Informatiiviset (tietoa-antavat), realistiset! Selkeät, helppokäyttöiset ja nopeat Poikkea oleellisista käytettävyys-suosituksista vain, jos voit testien tms. perusteella osoittaa jonkin toisen ratkaisun toimivan paremmin tietyssä tilanteessa (Nielsen & Tahir 2002)

Käytettävyystutkimusten mukaan Sivusto toimii parhaiten, kun se noudattaa muista sivustoista tuttuja tapoja. Mitä useammin tietyt sivuston ominaisuudet on toteutettu tietyllä tavalla, sitä enemmän käytettävyys paranee noudattamalla vakiintuneita sääntöjä. Vaikka jokin ratkaisu olisi teoreettisesti katsoen kaikkea muuta kuin ihanteellinen, se toimii käytännössä hyvin, koska käyttäjät tietävät, miten se toimii. (Jakob Nielsen & Marie Tahir, Kotisivun suunnittelu – miten teet vetävimmät websivut, ITPress 2002)

Streaming Kohderyhmänä kirkoissa käymätön väestö (25% ei koskaan osallistu tilaisuuksiin) Palvelee myös ulkosuomalaisia ja lähettejä Uskonasioista ja/tai seurakunnasta kiinnostuneet, so. ei-uskovat, voivat tutustua ennen tilaisuuksiin tuloaan! Ei vaadi ammattitaitoa tms.

Keskustelufoorumit, PalTalk yms. Kristilliset (netmission, seurakuntien kotis.) Profaanit (”ei-pyhät”) foorumit PalTalk, chatit, kuvagalleriat yms Henkilökohtaiset blogit (nettipäiväkirjat) Muista netiketti: puhu, kirjoita ja käyttäydy evankeliumin arvon mukaisesti! Ja tämäkin suomenkielellä, kaanaankieltä harva suomalainen ymmärtää ;)!

Netti-TV:t Tapahtuma-TV:t (Radio Gospel, Netmission) Paikalliset (seurakuntien kotisivuilla) Valtakunnalliset (TV7) Kansainväliset (Avainmedia: Miracle, LifeTV) Netissä kaikki ”kansainvälistä”!

Radio Tapahtumaradiot (esim. Radio Gospel) Paikalliset ja maakuntaradiot (???) Valtakunnalliset (esim. RadioDei) Tarjoa uutiskynnyksen ylittäviä aiheita ja vaikkapa valmiiksi toimitettuja juttuja? Maksettu ohjelma-aika (srk:t yhdessä)? Iltalamppu yms.?

Televisio Valtakunnalliset (TV7, myös internetissä) Kansainväliset (satelliittikanavat, internet)

Mistä apu? Kirjallisuus? Koulutus? Ajattelutapamme suurin haaste???