VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio TAKU TAVARALIIKENTEEN KULJETUSTEN LIIKENNETURVALLISUUSVASTUU Lintu- seminaari 13.4.2005 VTT / Jarkko Lehtinen, Juha Tapio
Tutkimuksen tavoite Selvittää kuljetusketjun yritysten tilaustoimintojen ja laatujärjestelmien nykytila ja vastuukysymykset Kartoittaa mahdolliset puutteet jotka vaikeuttavat kuljetusketjun johtamista hallintaa Tarkastella aihetta sivuavat EU: direktiivit työajan järjestäminen kuljettajien perustason ammattipätevyys ja jatkokoulutus direktiivi ajokorteista Tilaus- ja laatujärjestelmien erot Ruotsissa ja Suomessa => parannusehdotukset, säädösmuutokset, päätökset 3.4.2017
Kuljetusketju ja sen toimijat 3.4.2017
Kuljetusketjun osapuolet 3.4.2017
Kuljetusketjun johtamisen viitekehys Kuljetusalan toimintaympäristö tehokkuus vs. turvallisuus Yhteiskuntavastuu Kuljetuspalvelun laatu kilpailu hinnalla vs. laadulla. Laatujärjestelmät Ympäristöjohtaminen edelläkävijäyritykset: jatkuva toiminnan parantaminen Kuljetusketjun johtaminen kuka johtaa kuljetusketjua? 3.4.2017
Laeissa ja asetuksissa ei ole huomattavia eroja Käytännöissä on eroja Ruotsin käytännöt Nollavisio 1997 ihmiset tekevät aina onnettomuuksiin johtavia virheitä Laeissa ja asetuksissa ei ole huomattavia eroja Käytännöissä on eroja johdon asenne yritystason liikenneturvapolitiikka lastaus (ADR- tuotteet) Kuljetusten laatu = laatu, turvallisuus sekä ympäristö 3.4.2017
Liikenneturvallisuuden johtaminen kuljetusketjussa Lastinantajayritys Tutkimuksen tulokset Liikenneturvallisuuden johtaminen kuljetusketjussa Lastinantajayritys Logistiikkapalveluyritys Kuljettaja Sopimukset ja tarjoukset Yhteisöt ja valtiovalta Laatujärjestelmät 3.4.2017
Vyöryttäminen ei tarpeen Välillinen vastuu Vastuu on jakamaton Nykykäytäntöä pidettiin hyvänä kaikissa tutkimukseen osallistuneissa yrityksissä Vyöryttäminen ei tarpeen Välillinen vastuu Lastinantajat sisällyttäminen laadun seurantaan Valtiovalta, julkisyhteisöt tiestö, valvonta, lainsäädäntö, sopimukselliset asiat. 3.4.2017
Yhteenveto Koko kuljetusketjun liikenneturvallisuutta ei johdeta niin tavoitteellisesti kuin olisi mahdollista Seurantamenetelmien puuttuminen vaikeuttaa liikenneturvallisuuden johtamista Käytetyissä laatujärjestelmissä ei ole liikenneturvallisuuden tasoa kuvaavia mittareita eikä niissä edellytetä liikenneturvallisuuden tason jatkuvaa parantamista Lastinantaja ottaa sille kuljetusketjun laatujohtajana luontaisesti kuuluvan roolin myös liikenneturvallisuuslaadun johtajana. Kuljetusyrityksille järjestetään mahdollisuus arvioida lastinantajan toimintaa liikenneturvallisuusmielessä. Tarjouspyynnöissä esitetään kuljetusyrityksen kalustolta ja kuljettajilta sekä muilta toiminnan liikenneturvallisuuden tasoa kuvaavilta tekijöiltä edellytettävät vaatimukset. Kuljetusyrityksen valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen Alan järjestöjen tulisi luoda valmiuksia kuljetusketjun turvallisuustavoitteiden ja mittareiden luomiseksi. Liikenneturvallisuuskysymysten jatkuvaa ja kokonaisvaltaista koulutusta tulee lisätä. Lähtökohtana on EU:n ammattikuljettajien koulutusdirektiivi Liikenneturvallisuuskysymykset tulee ulottaa käsittämään myös kaikki – ainakin Suomea koskeva – ulkomaankuljetuksiin liittyvät tehtävät. 3.4.2017