Erilaisista osaajista työvoimaa -tour 2011 (Työmieli, Punainen Talo, Valtaväylä, Mieluisa) Tiistai 23.8.2011, Rauma Rauman Merimuseo Oppilaitos-yhteistyöyritys.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2010.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Työllisyyshankkeiden- ja kokeilujen haasteista ja innovatiivisuudesta
Valtakunnallinen kumppanuusfoorumi Anu Laasanen
PK-kehittämispalvelut
Kaakkois-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus Hankerahoituksen painopisteet Mihin hankerahoitusta saa? KAS ELY PP.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
Pedagoginen kehittäminen Tavoitteet vuosille
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Näyttötutkintojärjestelmä Tutkinnot Erilaiset tavat suorittaa tutkinto
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen Pohjois-Savon ELY -
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Suomen oppisopimuskoulutuksen järjestäjät syysseminaari Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Kuopio Lea Lakio.
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Tampere Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
KUNTOUTUSKESKUS MENTAL OY SOSIAALINEN YRITYS. SOSIAALINEN YRITYS VAI YRITYS ? MENTAL OY ON PIRKANMAAN ENSIMMÄINEN REKISTERÖITY SOSIAALINEN YRITYS. TARKOITUKSENA.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Uusi Väylä Ammattiin.
Kuntapajaseminaari Kuntarajat ylittävä yhteistyö, case Jyväskylä – Muurame - Jämsä -Harri Halttunen, hankepäällikkö-
”KaaSu” - Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittäminen – hanke 2008 – 2009.
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uudistunut aluehallinto ja TYKE-tehtävä
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Nuorisotoimi, Seija Kähkönen1 Ely-keskuksen rooli alueen toimijoiden tukena Onnistuvat Opit -seminaari Rovaniemi.
Työllisyys, osaaminen, osallisuus - Miten kehittämistä jatketaan Välkkeen jälkeen? Rakennerahastoasiantuntija Jaana Niemi
JYVÄSKYLÄN KRISTILLINEN OPISTO PELTOLA 2009 Työelämälähtöisyys ja kumppanuudet ammatillisen lisäkoulutuksen laatutyössä Yhteishanke Turun kristillinen.
Työpaikkakouluttaja- hanke
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Opetushallitus ja ammattitaitokilpailujen tulevaisuus Pasi Kankare
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Kvalitetskriterier i läroavtalsutbildningen Laatukriteerit oppisopimuskoulutuksessa Pasi Kankare
1 Maahanmuuttajanuorten VaSkooli Nuorten maahanmuuttajien koulutustakuumallin kehittäminen ja käyttöönotto Turun ja Salon seutukunnissa –
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Kokkolan ammattiopisto
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Näyttötutkintojärjestelmä
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
ITÄ-SUOMEN RAKENNERAHASTOPÄIVÄT MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN ARVIOINTI Aila Ryynänen Neuvotteleva virkamies TEM, alueiden kehittämisyksikkö.
Taitaja2008-tapahtuman vaikutuksista: Kisojen järjestäjän näkökulma.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Innova Länsi-Suomen akk
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
MANNER-SUOMEN ESR-OHJELMAN TOTEUTUSTILANNE JA HAASTEET Itä-Suomen EAKR-ohjelman seurantakomitean kokous Neuvotteleva virkamies Aila Ryynänen.
Koulutusvientistrategia pohdiskelua Visio: Suomi on globaalisti merkittävä ja tunnustettu ammatillisen koulutuksen viejä (vuoteen 2020 mennessä?) Koulutusvienti.
Keuruun työllistämisen malli ja monialainen yhteistyö Keuruun Työkanava –hankkeen tuloksia.
Armi – arkiohjauksen malli Paremmin arjentaidoin ja opintojen kautta työelämään Marika Lius ja Katja Bergström.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
TE-toimiston yrityspalvelut
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Saimaan ammattiopisto Sampo
TYÖIKÄISTEN MONIALAINEN PALVELUMALLI
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Työpaikkaohjaajakoulutuksen kehittäminen Huippu –hankkeessa 2017
Puheenjohtaja Kati Turtiainen
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Osatyökykyisille tie työelämään
Osatyökykyisille tie työelämään
Esityksen transkriptio:

Erilaisista osaajista työvoimaa -tour 2011 (Työmieli, Punainen Talo, Valtaväylä, Mieluisa) Tiistai , Rauma Rauman Merimuseo Oppilaitos-yhteistyöyritys -työmalli ja opinnollistaminen: käytännöllinen väylä ammattitaitoon ja työelämään Mirva Kallio, Civita Plus oy Minna Arvonen, Pirkanmaan aikuisopisto

2007 Työelämän (viherala), hoito-organisaation ja koulutusorganisaation edustajat olivat koolla ja kehittämistarpeet kohtasivat: Syntyi mieluisa kehittämisidea…  2008 Mieluisa-hanke •Tavoite edistää ammatillisella koulutuksella mielenterveys-kuntoutujien paluuta työelämään. ”Luodaan kuntouttavan ammatillisen koulutuksen malli palvelukokonaisuudeksi, jossa ammatillinen koulutus, hoito/kuntoutuminen, viherympäristöjen hyvinvointivaikutusten hyödyntäminen sekä kuntoutujien työllistymisen edistäminen niveltyvät toisiinsa ”. Toteuttajana on Pirkanmaan koulutuskonserni-kuntayhtymä / Pirkanmaan aikuisopisto, kehitysyhtiö Verte Oy ja kotityöpalveluyritys Civita Plus Oy. Hanketta rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto (ESR) ja Pirkanmaan ely-keskus. Hanke toteutuu ajalla lähtökohdista:

Luodaan kuntoutujien sekä työelämän-, kuntoutus- ja koulutusalan edustajien kanssa toimimalla mielenterveyskuntoutujille soveltuva kuntouttavan ammatillisen koulutuksen malli, toimintakäytäntöjä ja opetusmenetelmiä sekä toimijaverkosto. •Toimijalähtöinen kehittäminen: onnistuneet polut ja pudokkaat yhdessä Toimintamallia kehitettiin ja toteutettiin ensimmäisenä puistopuutarhurin ammattitutkinnon koulutuksen yhteydessä ( ). Vuodesta 2011 alkaen koulutusalana on pihan-, puutarhan- ja viheralueiden hoito. Valittavana kaksi ammattitutkintoa: Puistopuutarhurin- tai kotityöpalvelujen ammattitutkinto. Mieluisa on muotoutunut koulutus- ja työpolkumalliksi, jossa tutkintoon valmistava koulutus koostuu oppilaitoksen, kuntoutussektorin työtoiminnan sekä yksityisen (sosiaalisen) yrityksen ja työelämän yhteistyöstä. Mieluisa-hankkeen •Matala kynnys aloittaa (kuntoutus+opiskelu), pidennetty/laajennettu työvaltainen opiskelu, joustavat ja tuetut oppimisympäristöt, oikeat työkohteet ja työelämän pelisäännöt, tavoitteena työllistyminen •Tiivis työelämäyhteistyö, vaihtoehtoisia työn tekemisen malleja, tukea ja koulutusta työyhteisöille •Pienryhmäopiskelu, henkilökohtainen tuki (verkosto), vaihtoehtoiset oppimismenetelmät tavoitteista:

• Epävirallisesti hankitun osaamisen hyödyntäminen • Toiminnallinen työ/tutkinto, viherala • Puistopuutarhurista  kotityöpalveluihin (- -> puistopuutarhuri) – Työllistymismahdollisuudet, laaja-alainen osaaminen - osatutkinnot • Kuntoutujaryhmästä  integroituun opetukseen – Lisänä tehostettu henkilökohtainen ohjaus ja pienryhmäohjaus sekä opiskelua tukevan hyvinvointisuunnitelman laatiminen ja ylläpitäminen) • Oppilaitos-yritysyhteistyö (sosiaalinen yritys) – Keikkatyömalli, voimavaralähtöinen työn räätälöinti, oikeat työkohteet, pitkäkestoinen ohjaus, orientoivat jaksot/työpajat-opinnollistaminen, avoimille työmarkkinoille ohjaus • Toiminta Pirkanmaan alueella  tavoite laajemmin sovellettava malli – Hankkeessa ollut mukana n. 60 alueella toimivaa yhteistyökumppania: yrityksiä, työpaikkoja, hoito-, kuntoutus ja koulutussektorin toimijaa. – Kuntoutujia 26 (+ 3 lyhytkestoisiin toimenpiteisiin osallistunutta) mallin keskeisiä periaatteita:

•Pihlajarinne Oy:n ja Mieluisa-hankkeen yhteistyö alkoi syksyllä •Uuden yrityksen idea syntyi keväällä Halusimme yrityksen jonka liiketoiminta keskittyy toteuttamaan yhteiskunnallista hyvää. •Civita Plus Oy perustettiin lokakuussa Liiketoimintamalli oli todettu kannattavaksi Pihlajarinteessä tehdyn kokeilun aikana. Uusi palvelukonsepti yksityisille kuluttajille valjastettiin sosiaalisin arvoin toimivan yrityksen käyttöön.

•Otettiin huomioon niin kuntoutujatyöntekijöiden, yrityksen kuin asiakaskunnankin tarpeet •Kokemuksien ja palautteiden kautta syntyi kokeiluun soveltuva malli. Käytäntöjä muovataan edelleen palautteiden ja arvioinnin perusteella. •Syksyllä 2010 käytännöt olivat niin vahvalla pohjalla, että Civita Plus Oy perustettiin jatkamaan kuntoutujien työmahdollisuuksien, työllistymisen ja keikkatyömallin kehitystyötä.

•Työelämäkokemuksen tarjoaminen (koulutukseen orientoivat jaksot) •Harjoittelupaikkojen järjestäminen •Kuntoutussektorin työpajatoiminnan opinnollistamiseen osallistuminen, yhteisten käytäntöjen ja yhteisen toiminta-alueen kehittäminen •Työpaikalla tapahtuva ohjaaminen •Aikuisten näyttötutkinnot: tutkintotilaisuuksiin valmentaminen, näyttömallin kehittäminen kuntoutujille (näyttötutkintomestari-koulutuksen kautta) •Yhteistyöverkoston kehittäminen

•Oppilaiden avoimille työmarkkinoille siirtymisen tukeminen; laajan yhteistyöverkoston luominen, joka toimii työllistymisen väylänä. •Kuntoutujille soveltuvan näyttötutkinto mallin kehittäminen. •Sosiaalisen yrityksen toimintamallien kehittäminen ja niiden juurruttaminen.

Kiitos mielenkiinnostanne!