1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro-hanke: Ope verkossa? OPI06 Kuusaa-talo 14.1.2006.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Advertisements

ISOverstaan kouskuttamispäivä
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
KESTO – BUDJETTI euroa (ESR; euroa) RAHOITTAJA Etelä-Suomen lääninhallitus (ESR) Koulutuskeskus Salpaus SISARHANKE.
OPPIREPPU –hanke Lapin alueen 2.asteen verkkokoulu Rovaseudun 2.asteen oppilaitokset Jyrki Niskanen.
1 Opiston Moodleopas KALVOSTO 1 – JOHDANTO KTOL:n Moodle-työryhmä Olli Ruohomäki.
1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen ja KymiPro- hankkeen Rehtoritapaaminen: Tieto- ja viestintätekniikan hyödyntäminen ja oppilaitosten yhteistyö.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Digitaalinen oppimateriaalin tuotanto Miten opettajia voidaan tukea sisältötuotannossa? projektikoordinaattori Pasi Karvonen, Kuopion yliopiston oppimiskeskus.
Yksinäisestä propelipäästä yhteiseen tekijäporukkaan Joensuun seudun kansalaisopisto.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
PAOK/PIRKO Kehittämisprojekti kevät 2010 Moodle-verkkokurssit Anna-Kaija Yli-Orvola.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Sosiaalinen media opetuksen ja oppimisen tukena - projekti.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Promentor ammattikorkeakouluissa AHOT Tampere Juha Telkkinen, Promentor Solutions Oy Sinikka Marila, Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu.
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkko-opetuksen tuki
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 5 VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus VirtuaaliAMK - opiskelijan uusi mahdollisuus Annina Korpela, tiedottaja Kehittämisyksikkö.
Sulautuva opetus ja vuorovaikutus Taina Joutsenvirta Verkkopedagogiikan asiantuntija
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Etäopetus perinteisesti videoneuvotteluvälineillä Etäopetuksen somesulkeiset Katrina Vartiainen.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
Valtiotieteellisen tiedekunnan verkkopedagoginen tuki Taina Joutsenvirta
Verkko-opetuksen kehityssuuntia Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari Ulla Voutilainen vararehtori.
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Avoin oppimisympäristö (A&O): Matriisilaskenta I
KASSU LIVES – Kasarminmäki Living Lab
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus Leena Hiltunen Yliassistentti (OPE)
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Juha KnuuttilaSivu 1 VERKKO-OPETUSPALVELUT – KEKKO Strategia ja yleinen kehittäminen: koulutuspalvelupäällikkö Mauri Kantola.
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
G.Taliacotius: Plastiikkakirurgiaa 1598 Tankens bilder : om människors vilja att synliggöra kunskap och idéer
JOOP- projekti joustavat oppimisympäristöt –
ERITYISTÄ TUKEA TARVITSEVIEN OPISKELIJOIDEN YKSILÖLLISTEN OPINTOPOLKUJEN TUKEMINEN YLEISISSÄ AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA Opetus- ja kulttuuriministeriön.
Osaamisen ja sivistyksen asialla eNorssi 5v –juhlaseminaari Hämeenlinna TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN VAKIINNUTTAMINEN Irmeli Halinen.
Pedagogisesti tarkoituksenmukaisia oppimis- ja opetusratkaisuja Pori Marjut Anderson ja Pasi Häkkinen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
1 TVTaivas – Yhteistyöllä ylöspäin Pohjois- Kymenlaaksossa! Hanke-esittely Oph:n Uudet oppimisympäristöt -hanke ( )
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Oppijan yksilöllisen oppimistyylin tukeminen peleillä (aihio 3) OPYP
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus - opinnäytteissä tutkittua
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Tekniikan yhteisopettajuus ja yhteiset oppimisympäristöt
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Tampereen ammattikorkeakoulu
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Esityksen transkriptio:

1 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro-hanke: Ope verkossa? OPI06 Kuusaa-talo

2 Mitä on verkko-opiskelu ja - oppimateriaali? •Verkko-opiskelussa hyödynnetään Internetin palveluja.  monipuoliset tiedonhakumahdollisuudet  verkko-oppimisympäristöt (esim. Peda.net, Moodle, BSCW) •Verkko-oppimateriaalia voi olla verkkokurssi tai oppimisaihio •Verkko-oppimateriaaliin voidaan sisällyttää  tekstiä  kuvaa  ääntä  yksilöiden vuorovaikutuksen elementtejä kuten  sähköposti, keskustelualueet, chat ja videoneuvottelu.

3 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko- ja etäopiskelu sopii joillekin opiskelijoille.  Erilaiset oppijat tarvitsevat erilaisia opiskelumuotoja.  opetuksen eriyttäminen ja monimuotoistaminen •Verkko-oppimisympäristö mahdollistaa opiskelijan itsenäisen työskentelyn.  yksi tehtävä (oppimisaihio) tai koko kurssi etäopiskeluna •Verkko-opiskelutaitoja tarvitaan jatko-opinnoissa.  tietoyhteiskuntavalmiudet •Verkko-opiskelu täydentää muita opiskelutapoja.

4 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko-oppimisympäristö materiaalipankkina  Kurssimateriaali ja tehtävät saatavilla oppimisympäristössä  Tehtävät voi palauttaa oppimisympäristön palautuskansioon  Opettaja antaa palautetta oppimisympäristössä tai sähköpostitse  Materiaalin täydentäminen ja päivittäminen yksinkertaista  Opettajan helpompi ohjeistaa sijainen •Verkko-oppimisympäristö yhteisöllisyyden työkaluna  Opettaja voi perustaa erilaisia ryhmiä, joille hän määrittelee käyttöoikeudet  ryhmätyöt ja vertaispalautteen antaminen helppo toteuttaa

5 Mitä hyötyä verkko- ja etäopetuksesta? •Verkko-oppimisympäristö vuorovaikutteisuuden työkaluna  Keskustelualueet eli foorumit mahdollistavat vuorovaikutuksen niin opettajan kuin opiskelijan kuin opiskelijoidenkin välillä  Foorumi voi toimia  tiedotuskanavana  ohjaustyökaluna  seurantatyökaluna  Keskustelufoorumi tarjoaa osallistumismahdollisuuden erityisesti sosiaalisesti aremmille opiskelijoille.  myös kirjallinen ilmaisutaito kehittyy

6 TVT:n opetuskäyttö perusopetuksessa •Opetusministeriön ja opetushallituksen suosituksia:  Kouluissa ja oppilaitoksissa tulee edistää vuorovaikutusta ja verkko-opiskelua  Koulutuksen järjestäjien ja koulujen tulee hyödyntää tvt:aa omassa toiminnassaan ja toimia yhteistyössä keskenään hyvien koulutuspalvelujen turvaamiseksi  Etä- ja monimuoto-opetuksen kehittäminen perusopetuksen tarpeisiin kansallinen kehittämiskohde

7 TVT:n opetuskäyttö ala-asteella – esimerkkejä •yhteisöllisyyden ja vuorovaikutteisuuden työkalu •”oppilaita ei saa laittaa päätevastuksiksi tietokoneen eteen” (Panu Villanen, Koulukanava 1999) •ei yksittäisiä tietopalasia, vaan osallistuvaa ja soveltavaa tiedon tuottamista •”Ennen kuin voidaan oppia vuorovaikutusta verkossa, on keskusteltava sen tavoista livenä". (Marianne Bollström-Huttunen, )

8 TVT:n opetuskäyttö ala-asteella – esimerkkejä •Pari esimerkkiä:  Marianne Bollstöm-Huttunen, Laajasalon ala-aste Marianne Bollstöm-Huttunen  laaja kokemus tietoverkkojen hyödyntämisestä ala-asteen opetuksessa •Oulun kaupunki:  Oulunlahden koulu ja weppipaja Oulunlahden koulu  Korvensuoran koulu ja mobiilioppiminen Korvensuoran koulu

9 Esimerkkejä TVT:n opetuskäytöstä •Oppimisympäristöt tarjoavat erilaisia työkaluja  opetuksen eriyttämiseen ja monimuotoistamiseen  tietoyhteiskuntataitojen harjoittamiseen mm. jatko-opintoja ajatellen  etäopiskelun tueksi •Iitin yläasteella ja lukiossa käytössä Peda.net –ympäristö, jonka työkaluja ovat  Verkkoveräjä – soveltuu erinomaisesti mm. kieltenopetukseen Verkkoveräjä kieltenopetukseen  Verkkolehti – opiskelijat tuottamaan materiaalia Verkkolehti  Oppimappi – vuorovaikutteisuutta verkossa Oppimappi

10 Esimerkkejä TVT:n opetuskäytöstä toisella asteella •Kouvolan iltalukio on ottanut käyttöön Moodle- oppimisympäristön BSCW:n rinnalle etäopetushankkeen myötäKouvolan iltalukio BSCW  ylläpito KyAMK:ilta  verkkokursseja tekeillä etäopetuksen tarpeisiin mm. matematiikassa matematiikassa •Kaikki pakolliset etäkurssit mahdollista suorittaa verkkoa hyödyntämällä  myös lähiopetus  opettajan ohjaus

11 Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke ja KymiPro Pohjois-Kymenlaakson etäopetushankkeen toimenpiteitä  Koulutustarjonnan esitteleminen, suunnitteleminen ja järjestäminen  Opetushenkilöstön tukeminen verkko- oppimateriaalin laatimisessa  Oppilaitosten välisen ja kuntarajat ylittävän yhteistyön lisääminen  aineryhmäverkoston käynnistäminen  alueellisen etäopetustarjottimen käyttöönotto  Yhteistyö alueellisten toimijoiden välillä (mm. KymiPro, Palmenia)  esim. alueellinen verkkoportaalin suunnittelussa KymiPro •Alueellinen kehittämishanke, jonka tavoitteena koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden lisääminen  opetushenkilöstön osaamista kehittämällä  tieto- ja viestintätekniikan monimuotoista käyttöä edistämällä  moni/multimedian mahdollisuuksia pedagogisesti järkevällä tavalla hyödyntävien oppimateriaalien tuotantoa tukemalla  alueellista verkostoitumista ja yhteistyötä vahvistamalla •Projektissa tuotetaan  Oppimisteknologiaportaali ja aineistopankki  Tukipalveluorganisaatio  Toimintatapa-malli tukipalveluille ja materiaalituotannolle  Pilottimateriaaleja ja –palveluja

12 Palvelukokonaisuus oppimateriaalipankki alueellinen Moodle ja mediapalvelin koulutusportaali koulutus ja tukipalvelut

13 Palvelukokonaisuus - Oppimateriaalipankki •hankittu KyAMK:uun 01/2006 •otetaan koekäyttöön KyAMK:ssa 01-02/2006 •laajennetaan käyttöä KyAMK:n ulkopuolelle kevään 2006 aikana > pilotit •selainpohjainen käyttöliittymä •yhteensopiva Virtuaali-amk:n materiaalipankin kanssa •toimii vaihdantaperiaatteella

14 Palvelukokonaisuus - Alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •kevään 2006 aikana perustetaan alueellinen Moodle-opiskeluympäristö •KyAMK:n palvelimella •KyAMK:n hallinnoima •kevään 2006 kuluessa KyAMK aloittaa myös mediapalvelin-palvelujen tarjoamisen  mm. reaaliaikainen ja on- demand -streamaus- mahdollisuus (streaming video = suoratoistovideo)

15 Palvelukokonaisuus - Koulutusportaali •suunnitteilla Kymenlaakson koulutusportaali •KyAMK:n ohella hankkeessa mukana Pohjois- Kymenlaakson etäopetushanke, Etelä- Kymenlaakson opetusteknologiakeskus, Palmenia Kotka, KSAO •kohderyhmänä etupäässä peruskoulutus ja toisen asteen koulutus •tavoitteena alueellisen verkostoitumisen työkalu ja tietokeskus

16 Palvelukokonaisuus - Tuki- ja koulutuspalvelut •tekniikka:  verkko-opetuksen työpajat  verkko-opetuksen työkalukoulutus ja vierihoito  teknisen tuen portaali apula.kyamk.fi > tietoteknisen laite- ja ohjelmaympäristön ohjeita •verkkopedagogiikka:  verkko-opetukseen liittyvä koulutus (ennen kaikkea pitkäkestoinen koulutus)  verkkopedagoginen vierihoito > mm. verkko-opetuksen työpajoissa pedagoginen neuvonta ja tuki verkkokurssien toteuttamiseksi  koulutus ja tukipalvelut uuden teknologian opetuskokeiluihin (mm. liikkuvan kuvan käyttö verkko-opetuksessa, vuorovaikutteinen teknologia verkko- /monimuoto-opetuksessa

17 Yhteystiedot KymiPro  Mirva Pilli-Sihvola, koulutuspäällikkö, INNOMARE, Puh. (05) tai  Osku Kiri, lehtori/projektisuunnittelija, Muotoilu ja media, Puh Kymenlaakson ammattikorkeakoulu Kasarminkatu 6 / Prikaatintie Kouvola Pohjois-Kymenlaakson etäopetushanke  Eeva  Maria  molemmat projektipäälliköt tavoitettavissa myös etäopetuksen vakiinnuttamishankkeiden verkkoportaalin (Kotkan opetusteknologiakeskus, pedagogisesta tuesta: opetusteknologiakeskus, Kouvolan iltalukio Tietotie Kouvola