Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
Sisällysluettelo 0 Orientoituminen ja tehtävänanto 1 Mitä on yrittäjyys? 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? 3 Mikä on kasvuyritys? 4 Miten yritykset kasvavat? 5 Kasvun tuottavuusnäkökulma 6 kasvun Osaamisnäkökulma 7 Kasvun kilpailukykynäkökulma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
1 Mitä on yrittäjyys Mitä on yrittäjyys? SISÄINEN YRITTÄJYYS OMISTAJAYRITTÄJYYS VALMIUS/KYKY X MOTIVAATIO/HALU USKALLUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty Prosessimalli yrittäjäksi ryhtymisestä TAUSTA HENKILÖ Persoona Arvot ja asenteet TODELLISUUS Elämäntilanne (työntö- ja vetotekijät) Havainnot ja tulkinta; vaihtoehtojen punninta; Yrittäjyysintentio; Sitoutuminen Lähde: Huuskonen, Visa 1995. Yrittäjyys ja yrityksen synty. Mukaellen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty Vapaan valinnan periodi Riittävä kapasiteetti ----------------------------------------------------------------------------------- Vapaan valinnan periodi Perustamisedellytysten kehittyminen Ikä 20 25 30 35 40 45 Kokemus, pätevyys ja itseluottamus kasvaa Taloudelliset ym. Velvoitteet kasvaa; arvot muuttuvat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden muodot Juridinen näkökulma: Freelanceri, ammatin/liikkeenharjoittaja, henkilöyritys(tmi), henkilöyhtiö(ay,ky), pääomayhtiö(Oy,Osk), osakas/yhtiömies Yksilö/motivaationäkökulma: Yksinyrittäjä/käsityöläinen, työnantaja/omistaja/pienyrittäjä, toimitusjohtajayrittäjä/ammattijohtaja Sosiaalinen näkökulma Perheyrittäjyys, tiimiyrittäjyys, franchiseyrittäjyys Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? YRITTÄJYYS SYNTYY… HALUSTA JA USKALLUKSESTA MENESTYMINEN SYNTYY… KYVYKKYYDESTÄ MARKKINAMAHDOLLISUUDESTA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys Luovuus ja innovaatio Tuote/palvelu Kuvaputki – lcd-näyttö; internetpalvelu Systeemi/resurssi/ominaisuus Analogitekniikka – digitekniikka Menetelmä Robotiikka, tekoäly Markkinat Terveyslakritsi apuna ummetukseen Raaka-aine/puolivalmiste Pet-pullot Organisaatiorakenne/jakelutie Posti-internetmyynti, Dell-tietokoneet, Amazon.com Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio Esim. 3M-YHTYMÄ Post-it muistilaput Työntekijä Art Fry tuskaantui kirkossa käydessään nuottivihon kirjainmerkkeihin, jotka alituiseen putosivat maahan. … aikaisemmassa liimakokeessa oli syntynyt huonosti pitävä liima … HEUREKA! Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio Esim. Apple Company Kaksi kaverusta aloittivat tietokoneiden kokoamisen harrastuksena autotallissaan Esim. Linux Käyttöjärjestelmä Linus Torvalds halusi rakentaa vastapainon Microsoftin ylivoimalle… Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Innovatiivisuus Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM ”Kasvuyrittäjyys on osaamisen hyödyntämiseen ja innovaatiotoimintaan perustuvaa ja kansainvälisille markkinoille tähtäävää kasvuhakuista yritystoimintaa” Innovaatio on yrityksen näkökulmasta uutta liiketoimintaa ja kestävä kilpailuetu Innovaatiot edistävät tuottavuutta ja kilpailukykyä Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
3 Mikä on kasvuyritys? Miten yritykset luokitellaan ja mikä on kansantaloudellinen merkitys? Menestyksen mittarit? Liikevaihdon kasvu, sijoitetun pääoman tuotto, liikevoitto, markkinaosuus, henkilöstön määrä… Mitä on kasvu? Liikevaihto, henkilökuntamäärä… Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM KASVUHAKUISUUS KASVUKYKY KILPAILUETU MARKKINAMAHDOLLISUUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
3 Mikä on kasvuyritys? Yrityksen johtaminen ja suorituskyky Ulkoinen tehokkuus Kilpailukyky Sisäinen tehokkuus Tuottavuus Kannattavuus, tuotannon joustavuus Osaaminen Johtamistaidot, kilpailuetu Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
2 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät MARKKINA PÄÄOMA YRITTÄJÄ TUOTANTO LÄHIPIIRI Lähde: Akateeminen yrittäjäkoulu – Koskinen, Antero 1996.Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät PÄÄOMA Rahoituksen ja pääomahuollon hoitaminen johdonmukaisesti ja uskottavasti RAHOITUKSEN RIITTÄVYYS / TUOTTAVUUS MARKKINA Markkina-aukon löytäminen, luottamuksen ansaitseminen, voimavarojen oikea mitoitus, muutosvalmius sekä epävarmuuden sieto KILPAILUKYKY TUOTANTO Joustava organisaatio rakenne luo pohjan muutokselle (=kasvu) Voimavarat sovitettava kuhunkin kasvun vaiheeseen TUOTTAVUUS / SOPEUTUMINEN LÄHIPIIRI Osaavakaan yrittäjä ei voi toimia yksin Puoliso, perhe, yhtiökumppanit luovat elintärkeän tukiverkoston OSAAMINEN / VERKOSTOT Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät Yrityksen toimintaprosessikuvaus REAALIPROSESSI Tuotannon- tekijä- markkinat MOBILA OY Suorite- markkinat Meno Tulo Kassa RAHAPROSESSI Kassastamaksut Kassaanmaksut Rahoitus- markkinat Korot Verot Osingot Oma/vieras pääoma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
4 Miten yritykset kasvavat? Elinkaariajattelu Lv Hkunta Synty Kasvu Kypsyys Kilpailu Taantuminen Aika Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
4 Miten yritykset kasvavat? MILLER 1963 BUCHELE 1967 PARKS 1977 BAUMBACK AND MANCUSO 1975 1. Eloon jääminen Aloituskriisi Aloittaminen Ideointivaihe 2. Kasvu 2. Kassakriisi 2. Kassavirta 2. Aloittamisen ongelma 3. Muotoutuminen 3. Delegointikriisi 3. Delegointi 3. Yritysrahoitus 4. Kypsyys 4. Johtajuuskriisi 4. Idea 4. Kasvukriisi 5. Rahoituskriisi 5. Johtajuus 5. Kypsyyskriisi 6. Vaurauskriisi 6. Pääomanmuodostus 6. Mahdoton siirtymä 7. Johdon kriisi 7. Itsetyydytys 8. Erilaistuminen 9. Johdon vaihto 10.Sitoutuneisuus 11. Arvo Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Cooper 1982 teoksessa Koskinen, Antero 1996. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat.
4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit 1. etappi 2. etappi 3. etappi 4. etappi VÄLITÖN OHJAUS ERILLISTOIMINTOJEN EPÄSUORA JAKAANTUNEEN JOHTAMINEN VALVONTA ORG. JOHT. Aloitus, ideointi, eloonjääminen Kasvu Muotoutuminen, kypsyys, pääoman muodostuminen Erilaistuminen, taantuminen A B C 25-30 työnt. 250-300 työnt. 750-1000 työnt. Tase 0,5-0,75M€ Tase 7-10M€ Tase 25-50M€ Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Steinmetz 1969 teoksessa Koskinen, Antero 1996 mukailtuna. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat; mukaillen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit KRIITTISET VAIHEET A Onnistuuko yrittäjä siirtämään asteittain vastuuta muille avainhenkilöille? - asiantuntija-apu ja delegointi B Onnistuuko omistajajohtaja ohjaus- ja valvontatoimissaan toiminnan kasvaessa hoitamaan jatkuvaa ja monimutkaisempaa rahoitustarvetta? - vastuu ja päätöksenteon hajautus C Onnistuuko yritysjohtaja vähenevän tuottoasteen ja keskiportaan henkilöstön tarpeiden yhteensovittamisessa? - tehtävien koordinointi ORGANISAATION RAKENNE MUUTTUU JA VOIMAVARAT KASVAVAT? JOHTAMISEN ROOLI MUUTTUU! Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu:Yhdistettynä ja mukaillen Steinmetz 1969 ja Greiner 1972 teoksessa Koskinen, Antero 1996. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
Liikeidea ja liiketoimintamalli Osaaminen Asiakkaat Liikeidea Toimintatapa Innovatiivisuus? Kilpailuetu? Liiketoimintamalli Hankinta ? Tuotanto ? Myynti ? Toimitus ? Asiakas ? Jälkihoito Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
1 Miten yritykset kasvavat? Mitkä ovat kasvun esteet? Sisäinen Halu ja motivaatio Ulkoinen Kysyntä, resurssit, kannustimet Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
Kilpailukyky? STRATEGIA -------------------- PÄÄMÄÄRÄ Sotasuunnitelma Voitto TAVOITTEET Taistelut Tapamme Millaisten Mihin pyrimme Toimia? välietappien kautta? Markkinointi- Keinot Kilpailukyky Strategia 4P Kilpailuetu? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINA-ANALYYSI TOIMIALA-ANALYYSI KILPAILUANALYYSI MARKKINASTRATEGIA MARKKINOINTISTRATEGIA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINA-ANALYYSI Markkinoiden koko ja kasvu Millainen on asiakas TOIMIALAN ANALYYSI Mitkä ovat markkinoiden toimijat: Tavaran/palvelun toimittajat, Välittömät kilpailijat, Potentiaalinen kilpailu, Korvaavat tuotteet, välittäjät, asiakkaat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen KILPAILUANALYYSI OMA YDINOSAAMINEN KILPAILIJAN YDINOSAAMINEN KILPAILUASEMOINTI KILPAILUETU Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINASTRATEGIA OLEMASSA OLEVA UUSI MARKKINA MARKKINA UUSI TUOTE OLEMASSA OLEVA TUOTE TUOTEKEHITYS DIVERSIFIKAATIO PENETRAATIO UUSI LIIKETOIMINTAMALLI Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINOINTISTRATEGIA JA KEINOT TUOTE HINTA SAATAVUUS VIESTINTÄ ASIAKASSUHDE Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen TUOTE Mikä on asiakkaan ongelmanratkaisu? Mikä on laatutasotavoite – asemointi? HINTA Mikä on asiakashyödyn hinta? Vrt. laatutaso – asemointi Mikä on markkinahinta? SAATAVUUS Mikä on tavarantoimittajien neuvotteluvoima? Mitkä ovat jakelukanavat? Vrt. asiakashyöty – mitä asiakas suosii? Vrt. tuotteen hinta? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen VIESTINTÄ Vrt. asemointi? Tuote – hinta – laatu – kohderyhmät – mielikuva – resurssit HENKILÖKOHTAINEN MYYNTITYÖ - toimipiste-, puhelin- ja kenttämyynti kohdennettua, edullinen kontaktihinta MYYNNIN TUKI MAINONTA Sanoma- ja aikakauslehdet, ammattilehdet, erikoisjulkaisut, radio- ja TV, ulkomainonta Suoramarkkinointi: suoramainonta, internetmainokset, sähköposti, kännykkä tavoittaa suuren yleisön, kallista (kontaktihinta riippuu median tehokkuudesta), kohdentaminen harkittava tarkkaan MYYNNIN EDISTÄMINEN Myyntiesittely, messut, näyttelyt tehokasta piilomyyntiä, voi saavuttaa suuren yleisön; vaatii tarkkaa suunnittelua ja aikaa SUHDETOIMINTA Tiedotustoiminta, asiakaskäynnit ja –muistamiset, tilaisuuksien järjestäminen, yrityslahjat asiakasuskollisuuden varmistaminen SPONSOROINTI Hyväntekeväisyys, urheilu, tiede, taide, musiikki miten sopii yrityksen asemointiin? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin
5 Markkinoinnin johtaminen ASIAKASSUHDE Uusien asiakkaiden hankinta - Vaatii enemmän kuin vanhojen pitäminen Asiakasuhteen kehittäminen Miten asiakas saadaan ostamaan toisenkin kerran? Miten asiakas sitoutetaan kanta-asiakkaaksi? Miten asiakas saadaan yrityksen markkinointiresurssiksi – referenssi? Kannattava asiakassuhde - Miten asiakas saadaan kiinnittämään huomiota pitkäaikaisen asiakassuhteen hyötyihin pelkän hinnan tmv. yksittäisen edun sijaan? - Miten asiakasuskollisuus varmistetaan? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin