Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Panu Niemi Lahti Panu Niemi  TUPO:sta ei yksin ole pelastajaksi ◦ Tuonti jatkaa nousuaan ◦ Suomessa myydyistä huonekaluista noin 60% on tuontitavaraa.
Advertisements

Tutkimus ICT-alan myynnin esteistä Yhteenveto 2014
Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Alustava liiketoimintasuunnitelma
Kohti suunnittelu- ja konsulttialan tulevaisuutta Toimenpide-ehdotuksia Ohjausryhmä TEKES MK.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Warkop Oy Hengitysliitto Heli ry Varkauden kaupunki Työtä KoulutustaKuntoutusta.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
Ykkönen Yhteistyössä 1Y
Asiakkuudet luovalla alalla
Kainuun digitaalinen tulevaisuus Mikko Setälä
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
Kevät 2003 Pörssi-illat 1 Jaakko Pöyry Group yritysesittely.
Maatilojen kilpailukyky
Timo Malin LUENTOKUVIOT JA KAAVIOT
Yrityksen talouden peruskäsitteet
Finnvera - rooli pk-yritysten rahoittajana ja tulevaisuuden näkymät Yrittäjävaltuuskunnan kokous Timo Kekkonen Elinkeinoelämän keskusliitto,
Projektin nimi: Iso rinkeli
Yrittäjän menestyminen tulevaisuudessa sekä yrittäjyyden haasteet
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
ProAgriaYrityspalvelut Menestyksen mahdollisuuksia ProAgrian palvelut ovat investointeja tulevaisuuteen.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
KOMPETENSSIANALYYSI KPAMK:SSA Case liiketalous, Kokkola
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Liikeidea, liiketoimintasuunnitelma
Huippuostajat Fiksu kysyntä luo markkinoita yritysten uusille ratkaisuille Tekes Asiantuntija Sampsa Nissinen.
Lahti Katse rakenteisiin palvelut ja kunnat rakenteiden murroksessa Rakenteet muuttuvat - toimivatko markkinat ? Kehittämispäällikkö.
Tuottavuuden mahdollisuudet kilpailukyvyn parantamisessa – mitä eväitä tutkimuksella on antaa Timo Sipiläinen MTT Taloustutkimus Helsinki
Maija Pirvola Yrityssalo Oy alk. Salon kaupungin omistama elinkeinoyhtiö.
Asiakkaan päätösprosessi
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Liikeidean esittelyohje
Markkinoinnin perusteet
Yritysesittely. Asiakas- hankinta Kaupasta päättäminen Ratkaisu vastaväitteisiin Vastaväitteet lukkoon Ratkaisuesitys Kartoitus Luottamus yritykseen Luottamus.
OEH ja todellinen tuote OEH ja tuotemielikuva ?
Investointi strategisena päätöksenä. ”PÖYTÄKIRJAOTE” Investointi on kannattava, Ei vaaranna yrityksen maksuvalmiutta ja Tukee yrityksen valitsemaa strategiaa.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Organisaatioiden muutosvalmius nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä Arna.
Liikeidea Yrityksen toiminnan pohjana on yritysidea. Se kuvaa niitä asioita, joihin yrityksen synty ja olemassaolo perustuu. Liikeidea on jalostettu yritysideasta.
Miksi Pohjoismaiden innovaatioyhteistyötä? erikoistutkija Hannu Lipponen Kauppa- ja teollisuusministeriö Oulu
Mika Heikkilä / Valtuustoseminaari / Lapin sairaanhoitopiiri Tuottavuusohjelma vuosille
Johtamisen ketju kohti tuottavuutta Yrittäjän onnenpäivä Ossi Aura
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
14 Markkinointi houkuttelee kuluttamaan s
BUSINESS MODEL CANVAS KUMPPANIT YDINTOIMINNOT ARVOLUPAUS ASIAKASSUHDE
19 Yritys tavoittelee voittoa s
18 Yrittäminen alkaa ideasta s
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
BMC - Liiketoimintasuunnitelma
Henkilöstö ja johtaminen asiakaskokemuksen tekijänä
Liiketoimintasuunnitelma: Kold Reso Kult Oy
Henkilöstö kilpailutekijänä
Aineettoman pääoman merkitys organisaation menestymiselle - Antti Lönnqvist
Hiljainen tieto Kala ei tiedä että se ui ,ennen kuin se joutuu vedestä pois Rutiininomaista, ohjaa kaikkea toimintaa Periaatteessa kaikki tieto ja osaaminen.
Käsitteitä yrittäjyydestä
JOHTAMISEN KETJUN PERUSTEET
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
Yritys CableX on 2008 perustettu sähkökomponenttien ja kaapeleiden maahantuontiyritys. Yritys perustettiin alan kokeneiden ammattilaisten palavasta intohimosta.
Taloudellisesta arvioinnista
Miten yrityksemme… …tuotekehitys toimii?
YtT Tiina Soininen, analyytikko HyTe – näkökulma?
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
Visio tulevasta toiminnastamme…
Markkinointisuunnitelma
YRITYSTOIMINNAN MALLEJA
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Esityksen transkriptio:

Kasvuyrittäjyys 3op Timo Malin Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

Sisällysluettelo 0 Orientoituminen ja tehtävänanto 1 Mitä on yrittäjyys? 2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? 3 Mikä on kasvuyritys? 4 Miten yritykset kasvavat? 5 Kasvun tuottavuusnäkökulma 6 kasvun Osaamisnäkökulma 7 Kasvun kilpailukykynäkökulma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

1 Mitä on yrittäjyys Mitä on yrittäjyys? SISÄINEN YRITTÄJYYS OMISTAJAYRITTÄJYYS VALMIUS/KYKY X MOTIVAATIO/HALU USKALLUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty Prosessimalli yrittäjäksi ryhtymisestä TAUSTA HENKILÖ Persoona Arvot ja asenteet TODELLISUUS Elämäntilanne (työntö- ja vetotekijät) Havainnot ja tulkinta; vaihtoehtojen punninta; Yrittäjyysintentio; Sitoutuminen Lähde: Huuskonen, Visa 1995. Yrittäjyys ja yrityksen synty. Mukaellen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden synty Vapaan valinnan periodi Riittävä kapasiteetti ----------------------------------------------------------------------------------- Vapaan valinnan periodi Perustamisedellytysten kehittyminen Ikä 20 25 30 35 40 45 Kokemus, pätevyys ja itseluottamus kasvaa Taloudelliset ym. Velvoitteet kasvaa; arvot muuttuvat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

1 Mitä on yrittäjyys? Yrittäjyyden muodot Juridinen näkökulma: Freelanceri, ammatin/liikkeenharjoittaja, henkilöyritys(tmi), henkilöyhtiö(ay,ky), pääomayhtiö(Oy,Osk), osakas/yhtiömies Yksilö/motivaationäkökulma: Yksinyrittäjä/käsityöläinen, työnantaja/omistaja/pienyrittäjä, toimitusjohtajayrittäjä/ammattijohtaja Sosiaalinen näkökulma Perheyrittäjyys, tiimiyrittäjyys, franchiseyrittäjyys Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? YRITTÄJYYS SYNTYY… HALUSTA JA USKALLUKSESTA MENESTYMINEN SYNTYY… KYVYKKYYDESTÄ MARKKINAMAHDOLLISUUDESTA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys Luovuus ja innovaatio Tuote/palvelu Kuvaputki – lcd-näyttö; internetpalvelu Systeemi/resurssi/ominaisuus Analogitekniikka – digitekniikka Menetelmä Robotiikka, tekoäly Markkinat Terveyslakritsi apuna ummetukseen Raaka-aine/puolivalmiste Pet-pullot Organisaatiorakenne/jakelutie Posti-internetmyynti, Dell-tietokoneet, Amazon.com Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio Esim. 3M-YHTYMÄ Post-it muistilaput Työntekijä Art Fry tuskaantui kirkossa käydessään nuottivihon kirjainmerkkeihin, jotka alituiseen putosivat maahan. … aikaisemmassa liimakokeessa oli syntynyt huonosti pitävä liima … HEUREKA! Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Luovuus ja innovaatio Esim. Apple Company Kaksi kaverusta aloittivat tietokoneiden kokoamisen harrastuksena autotallissaan Esim. Linux Käyttöjärjestelmä Linus Torvalds halusi rakentaa vastapainon Microsoftin ylivoimalle… Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Mitä on kasvuhakuinen yrittäjyys? Innovatiivisuus Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM ”Kasvuyrittäjyys on osaamisen hyödyntämiseen ja innovaatiotoimintaan perustuvaa ja kansainvälisille markkinoille tähtäävää kasvuhakuista yritystoimintaa” Innovaatio on yrityksen näkökulmasta uutta liiketoimintaa ja kestävä kilpailuetu Innovaatiot edistävät tuottavuutta ja kilpailukykyä Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

3 Mikä on kasvuyritys? Miten yritykset luokitellaan ja mikä on kansantaloudellinen merkitys? Menestyksen mittarit? Liikevaihdon kasvu, sijoitetun pääoman tuotto, liikevoitto, markkinaosuus, henkilöstön määrä… Mitä on kasvu? Liikevaihto, henkilökuntamäärä… Työelämä- ja elinkeinoministeriö TEM KASVUHAKUISUUS KASVUKYKY KILPAILUETU MARKKINAMAHDOLLISUUS Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

3 Mikä on kasvuyritys? Yrityksen johtaminen ja suorituskyky Ulkoinen tehokkuus Kilpailukyky Sisäinen tehokkuus Tuottavuus Kannattavuus, tuotannon joustavuus Osaaminen Johtamistaidot, kilpailuetu Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

2 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät MARKKINA PÄÄOMA YRITTÄJÄ TUOTANTO LÄHIPIIRI Lähde: Akateeminen yrittäjäkoulu – Koskinen, Antero 1996.Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät PÄÄOMA Rahoituksen ja pääomahuollon hoitaminen johdonmukaisesti ja uskottavasti RAHOITUKSEN RIITTÄVYYS / TUOTTAVUUS MARKKINA Markkina-aukon löytäminen, luottamuksen ansaitseminen, voimavarojen oikea mitoitus, muutosvalmius sekä epävarmuuden sieto KILPAILUKYKY TUOTANTO Joustava organisaatio rakenne luo pohjan muutokselle (=kasvu) Voimavarat sovitettava kuhunkin kasvun vaiheeseen TUOTTAVUUS / SOPEUTUMINEN LÄHIPIIRI Osaavakaan yrittäjä ei voi toimia yksin Puoliso, perhe, yhtiökumppanit luovat elintärkeän tukiverkoston OSAAMINEN / VERKOSTOT Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 Miten yritykset kasvavat? Pienyrittäjän areenat ja tehtävät Yrityksen toimintaprosessikuvaus REAALIPROSESSI Tuotannon- tekijä- markkinat MOBILA OY Suorite- markkinat Meno Tulo Kassa RAHAPROSESSI Kassastamaksut Kassaanmaksut Rahoitus- markkinat Korot Verot Osingot Oma/vieras pääoma Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 Miten yritykset kasvavat? Elinkaariajattelu Lv Hkunta Synty Kasvu Kypsyys Kilpailu Taantuminen Aika Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 Miten yritykset kasvavat? MILLER 1963 BUCHELE 1967 PARKS 1977 BAUMBACK AND MANCUSO 1975 1. Eloon jääminen Aloituskriisi Aloittaminen Ideointivaihe 2. Kasvu 2. Kassakriisi 2. Kassavirta 2. Aloittamisen ongelma 3. Muotoutuminen 3. Delegointikriisi 3. Delegointi 3. Yritysrahoitus 4. Kypsyys 4. Johtajuuskriisi 4. Idea 4. Kasvukriisi 5. Rahoituskriisi 5. Johtajuus 5. Kypsyyskriisi 6. Vaurauskriisi 6. Pääomanmuodostus 6. Mahdoton siirtymä 7. Johdon kriisi 7. Itsetyydytys 8. Erilaistuminen 9. Johdon vaihto 10.Sitoutuneisuus 11. Arvo Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Cooper 1982 teoksessa Koskinen, Antero 1996. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat.

4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit 1. etappi 2. etappi 3. etappi 4. etappi VÄLITÖN OHJAUS ERILLISTOIMINTOJEN EPÄSUORA JAKAANTUNEEN JOHTAMINEN VALVONTA ORG. JOHT. Aloitus, ideointi, eloonjääminen Kasvu Muotoutuminen, kypsyys, pääoman muodostuminen Erilaistuminen, taantuminen A B C 25-30 työnt. 250-300 työnt. 750-1000 työnt. Tase 0,5-0,75M€ Tase 7-10M€ Tase 25-50M€ Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu – Steinmetz 1969 teoksessa Koskinen, Antero 1996 mukailtuna. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat; mukaillen. Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

4 Miten yritykset kasvavat? Yrityksen kehitysetapit KRIITTISET VAIHEET A Onnistuuko yrittäjä siirtämään asteittain vastuuta muille avainhenkilöille? - asiantuntija-apu ja delegointi B Onnistuuko omistajajohtaja ohjaus- ja valvontatoimissaan toiminnan kasvaessa hoitamaan jatkuvaa ja monimutkaisempaa rahoitustarvetta? - vastuu ja päätöksenteon hajautus C Onnistuuko yritysjohtaja vähenevän tuottoasteen ja keskiportaan henkilöstön tarpeiden yhteensovittamisessa? - tehtävien koordinointi ORGANISAATION RAKENNE MUUTTUU JA VOIMAVARAT KASVAVAT? JOHTAMISEN ROOLI MUUTTUU! Lähde: Akateeminen Yrittäjäkoulu:Yhdistettynä ja mukaillen Steinmetz 1969 ja Greiner 1972 teoksessa Koskinen, Antero 1996. Pienyrityksen kehityskaaret ja areenat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

Liikeidea ja liiketoimintamalli Osaaminen Asiakkaat Liikeidea Toimintatapa Innovatiivisuus? Kilpailuetu? Liiketoimintamalli Hankinta ? Tuotanto ? Myynti ? Toimitus ? Asiakas ? Jälkihoito Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

1 Miten yritykset kasvavat? Mitkä ovat kasvun esteet? Sisäinen Halu ja motivaatio Ulkoinen Kysyntä, resurssit, kannustimet Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

Kilpailukyky? STRATEGIA -------------------- PÄÄMÄÄRÄ Sotasuunnitelma Voitto TAVOITTEET Taistelut Tapamme Millaisten Mihin pyrimme Toimia? välietappien kautta? Markkinointi- Keinot Kilpailukyky Strategia 4P Kilpailuetu? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINA-ANALYYSI TOIMIALA-ANALYYSI KILPAILUANALYYSI  MARKKINASTRATEGIA MARKKINOINTISTRATEGIA Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINA-ANALYYSI Markkinoiden koko ja kasvu Millainen on asiakas TOIMIALAN ANALYYSI Mitkä ovat markkinoiden toimijat: Tavaran/palvelun toimittajat, Välittömät kilpailijat, Potentiaalinen kilpailu, Korvaavat tuotteet, välittäjät, asiakkaat Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen KILPAILUANALYYSI OMA YDINOSAAMINEN KILPAILIJAN YDINOSAAMINEN KILPAILUASEMOINTI KILPAILUETU Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINASTRATEGIA OLEMASSA OLEVA UUSI MARKKINA MARKKINA UUSI TUOTE OLEMASSA OLEVA TUOTE TUOTEKEHITYS DIVERSIFIKAATIO PENETRAATIO UUSI LIIKETOIMINTAMALLI Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen MARKKINOINTISTRATEGIA JA KEINOT TUOTE HINTA SAATAVUUS VIESTINTÄ ASIAKASSUHDE Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen TUOTE Mikä on asiakkaan ongelmanratkaisu? Mikä on laatutasotavoite – asemointi? HINTA Mikä on asiakashyödyn hinta? Vrt. laatutaso – asemointi Mikä on markkinahinta? SAATAVUUS Mikä on tavarantoimittajien neuvotteluvoima? Mitkä ovat jakelukanavat? Vrt. asiakashyöty – mitä asiakas suosii? Vrt. tuotteen hinta? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen VIESTINTÄ Vrt. asemointi? Tuote – hinta – laatu – kohderyhmät – mielikuva – resurssit HENKILÖKOHTAINEN MYYNTITYÖ - toimipiste-, puhelin- ja kenttämyynti  kohdennettua, edullinen kontaktihinta MYYNNIN TUKI MAINONTA Sanoma- ja aikakauslehdet, ammattilehdet, erikoisjulkaisut, radio- ja TV, ulkomainonta Suoramarkkinointi: suoramainonta, internetmainokset, sähköposti, kännykkä  tavoittaa suuren yleisön, kallista (kontaktihinta riippuu median tehokkuudesta), kohdentaminen harkittava tarkkaan MYYNNIN EDISTÄMINEN Myyntiesittely, messut, näyttelyt  tehokasta piilomyyntiä, voi saavuttaa suuren yleisön; vaatii tarkkaa suunnittelua ja aikaa SUHDETOIMINTA Tiedotustoiminta, asiakaskäynnit ja –muistamiset, tilaisuuksien järjestäminen, yrityslahjat  asiakasuskollisuuden varmistaminen SPONSOROINTI Hyväntekeväisyys, urheilu, tiede, taide, musiikki  miten sopii yrityksen asemointiin? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin

5 Markkinoinnin johtaminen ASIAKASSUHDE Uusien asiakkaiden hankinta - Vaatii enemmän kuin vanhojen pitäminen Asiakasuhteen kehittäminen Miten asiakas saadaan ostamaan toisenkin kerran? Miten asiakas sitoutetaan kanta-asiakkaaksi? Miten asiakas saadaan yrityksen markkinointiresurssiksi – referenssi? Kannattava asiakassuhde - Miten asiakas saadaan kiinnittämään huomiota pitkäaikaisen asiakassuhteen hyötyihin pelkän hinnan tmv. yksittäisen edun sijaan? - Miten asiakasuskollisuus varmistetaan? Kasvuyrittäjyys 3op Co Timo Malin