Virtuaalimaailmat Tekijät:

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oikeaan aikaan, oikeassa paikassa, missä tahansa Omalta koneelta toimiva ja helposti toteutettava verkkokokous opetuksen, ohjauksen ja kokousten välineenä.
Advertisements

Suvi Laine, 2005 Tietoa keskeytyksen taustalla olevista tekijöistä (lainattu OPH:n julkaisusta ”Keskeyttääkö vai ei?)
Tietokoneen käyttöjärjestelmä
Kohtaamisia ja kohtauksia nuorten arjessa. Avausvalmennus  ABC Niiralan avaus toukokuussa 2010  Yhteistyön avaus Nuortenpalvelun kanssa ja toimintasuunnitelma.
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat Sanna, Laura, Nelli, Pilvi, Anne-Mari, Emilia, Suvi, Katariina, Elsa, Veera, Marjo-Riikka, Monika LUKO 1B.
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Netin hyödyntäminen nuorisotyössä Suomessa Tuhti2013 Leena Tuuttila, Verke.
Internet ja ehkäisevä päihdetyö
Kymentaan koulun TVT-STRATEGIA Tämä vuonna 2006 luotu strategia on käytössä toistaiseksi..
Lausteen koulun TVT-STRATEGIA
SUULLINEN HARJOITTELU
Vastustaja vai kilpakumppani? Ringeten Reilu Peli –periaatteet Suomen Ringetteliiton syyskokous.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
Kandidaatintyö prosessimetallurgian laboratoriossa
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Työrauha ja haastavat tilanteet
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
kielten keskus Säädösten ymmärtämistä selvittävä kysely- ja haastattelututkimus Vesa Heikkinen & Aino Piehl Säädöskielihankkeen.
Kokemuksia virtuaaliopena toimimisesta
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Koulunkäynti alkaa noin 7-8v Peruskoulu, ammattikoulu, Jns.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
Eveliina Okkonen & Johanna Hägg, LO-07
Lapsen oikeus väkivallattomaan kasvuympäristöön Mirjam Kalland.
Rotaryriihi, www-sivut Pohdittavaa: 1.Ketä varten / kenen tarpeisiin ? 2.Mitä pitää sisältää ? 3.Miten ylläpidetään ? 4.Miten / mihin käytetään ?
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
Verkkokiusaamisen ehkäiseminen
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
© Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus ( Sami Paavola Verkko-oppimisen ja tiedonrakentelun tutkimuskeskus.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
LUKIOESITTELY VANHEMMILLE VIHERLAAKSON LUKIO
Tiina Markkula Verkkoterkkari –hanke (Terke) Merja Saukko Lasten ja nuorten verkkososiaalipalvelut- (Vespa) hanke (Sosvi) Sosiaalinen media ja verkko nuorten.
Tervetuloa Kuparivuoren kouluun TUTUSTUMISPÄIVÄ
NUOREN SISÄINEN KAMPPAILU LAPSEN MAAILMA -lyhytjänteisen toiminta - leikin ja holhouksen suoman turvallisuuden maailma NUORI AIKUISEN MAAILMA - pitkäjänteinen.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Vanhempainilta 3 c Keskustelun aiheet Esittelyt Laitoin vanhemmille kiertämään nimilistan, johon kaikki voivat merkitä puhelinnumeronsa oppilaiden.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
4. MONO-päivä Klo
Oppijan yksilöllisen oppimistyylin tukeminen peleillä (aihio 3) OPYP
H5 Tietoturva Patrik Lammela.
Tietoturva internetissä
Millaisia muistoja arvioinnista omalta kouluajalta?
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
NEPSY-OIREYHTYMÄ JA NUORUUS
Pelit opetuksen tukena
Kielitietoisuus.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Jatkossa varhaisen tuen perhetyö
Opiskeluhuollon palvelut
Mediakasvatus tietotekniikan opettajankoulutuksen näkökulmasta
Celian palvelut kirjastosta
HENKILÖTIETOJEN KÄSITTELYSTÄ
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

Virtuaalimaailmat Tekijät: Hanna Eronen, Jukka Gröhn, Piia Heikkinen, Heidi Holopainen, Riina Hänninen, Karoliina Kajander, Riikka Kalliola, Jenni Kankaanpää, Maritta Kettunen, Jonna Kirvesniemi

Yleistä virtuaalimaailmoista Interaktiivisia ja simuloituja ympäristöjä, käytetään myös nimityksiä digitaalimaailma tai MMOG (=Massively Multiplayer Online Game) Vaikka virtuaalimaailmoja on paljon eri tyyppisiä ja eri tarkoituksiin, on niillä 6 yhteistä tekijää: Ne ovat jaettuja tiloja Graafinen käyttöliittymä Reaaliaikainen viestintä Interaktiivisuus Pysyvät ympäristöt, vaikka käyttäjä ei olisi onlinessa Sosiaalinen kanssakäyminen Voi olla pelejä, peleihin liittyviä sovelluksia, myös esim. opetustarkoitukseen, sotaharjoituksiin ja jopa politiikassa Virtuaaliympäristöjä on myös lapsille Englanninkielisiä: Disney’s Toontown ja Virtual Magic Kingdom, Club Penguin, Mokitown ja Whyville Suomenkielisiä: mm. Panfu, Tohtori Pöllön peliakatemia, tallini.fi Erityistä huomiota kiinnitetty turvallisuuteen ja käytön mukavuuteen. Valvonnan ja keskustelujen ”ennakkosensuurilla” minimoidaan asiaton kielenkäyttö ja käytös. Yksityiskeskusteluja koskevin rajoituksin (yhteinen, maailman ulkopuolella sovittu salasana) pyritään varmistamaan se, että lapsi tietää kenen kanssa on yhteydessä ja että vanhempien on helpompi valvoa.

Habbo hotellin soveltuminen opetuskäyttöön Kokemuksen pohjalta Habbo hotelli ei sovellu opetuskäyttöön, koska lapset käyttävät paljon aikaa internetissä ja tietokoneella muistakin syistä. Habbo hotelli on ”kömpelö” joten opetuskeskustelu tms. olisi vaikeaa. Mm. puhekuplat katoavat ja niitä ei ehdi lukea nopeassa keskustelussa. Käyttäjät voivat olla ketä tahansa ja keskusteluissa kiertää väärää informaatiota. Keskustelujen aiheetkin ovat kyseenalaisia.

Habbo hotellin soveltuminen opettajan ja oppilaan väliseen viestintään Kokemuksen pohjalta Habbo hotelli ei sovellu opettajan ja oppilaan väliseen viestintään. Syyt tähän ovat samat kuin edellä on mainittu. Oppilaisiin ei saa todellista kontaktia ja suurin osa käyttäjistä esittävät muuta kuin ovat ja nimimerkin taakse on helppo piiloutua. Opettajan on parempi käydä keskustelut suorassa kontaktissa oppilaaseen. Habbo hotellissa todellisia tunteita ei näe ja väärinkäsityksiä voi tulla helposti. On parempi pitää vapaa-aika ja koulu erillään toisistaan. Voi olla tilanteita, jossa opettajan Habbo hotellin käyttöä katsotaan paheksuvasti. Lopullinen vastuu lapsen habbohotellin käytöstä on vanhemmilla.

Habbo hotellin käyttö omassa opiskelussa Kokemuksen pohjalta voidaan sanoa, ettemme käyttäisi Habbo hotellia omassa opiskelussamme, koska muut käyttäjät ovat eri ikäluokkaa. Habbo hotel olisi oiva tapa tehdä tutkimustyötä esimerkiksi lasten ja nuorten verkkokäyttäytymisestä. Muuten Habbo hotellin hyödyntäminen yliopisto-opiskelussa on hyvin rajoittunutta.