47.200.000 asukasta 6.700.000 ”ulkomaalaista” 501.000 km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pikkupoika kysyi isältään...
Advertisements

Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Jumalan kanssa.
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
Suomen kielen syötöksen ja käytön kartoitus
Useita vuosia sitten eräässä perheessä, aikana, jolloin rahaa oli vähän, isä rankaisi 5 vuotiasta tytyärtään, joka oli hävittänyt arvokkaan esineen.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Näpäytä hiirtä nähdäksesi diat...
Teollisuustyöläisten elämää
Work/Non-Work Interface: A Review of Theories and Findings
Mitä nuorille kuuluu? Eveliina Karjalainen.  Toisilla näyttää menevän paremmin kuin koskaan, toisilla huonommin kuin koskaan. Molemmat ryhmät tuntuvat.
Antiikin aika: Antiikiksi kutsutaan aikaa n eKr. – 500 jKr., eli antiikin Kreikan ja Rooman kukoistuskausia. Miksi nämä kaksi voimakasta kulttuuri-
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Keskustelun vetäjän tukiaineisto Diat ja muistiinpanosivut.
Possu testi Tarvitset vain kynän ja paperia. Jope - Putte vainaa.
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
KIINA Tietoa ja kokemuksia Kiinan koulutustilaisuudesta (Pohto PBMB 2/2005) Suzhou, Shanghai.
Lastensuojelun asiakkaat (kriteeri: lapsen kasvu/kehitys tai terveys vaarassa, välitön ls-tarve) vanhemman/huoltajan päihteiden käyttö (lapsen hoito vaarantuu,
”Mukava kuulla, että muuallakin ovet paukkuu”
Mikä asia voisi vaikuttaa näin koko kaupunkiin?
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
TAUOLLA TYÖKAVEREIDEN KANSSA
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Työrauha ja haastavat tilanteet
Henkilökohtainen apu -järjestelmä periaatteet ja lakitausta
VARHAINEN PUUTTUMINEN
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ Laajennetun työssäoppimisen kokeilu  MINÄ LOPETAN. Oppilas ei ennakolta ilmoita mitään motivaatio-ongelmista,
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
Farkut kiertoon -projekti tekijä: Nina Kivimäki Munkkiniemen yhteiskoulu 2008.
Pohjois-Karjalan järjestöpäivät 2011 Monikulttuurisuustyöpaja
10 hyvää syytä opiskella ranskaa
Työaika-autonomialla kohti työhyvinvointia
LOIMAAN ASUKASMARKKINOINTI
Jouni Vironen Perheterapeutti
TABUT - mistä ei voi puhua, siitä ei enää vaieta Yleis- ja seutusuunnittelun perusteet YSS 07 SMASH ASEM (valokuva Olli Salo)
HAAGA-HELIA Venäjän kielen opetus
Eväitä hyvän perhehoidon rakentamiseen – vahvaksi työssä ja kumppanuudessa Perhehoitajien ja kuntaedustajien 2. työtapaaminen Arvokas elämä –hanke /Paula.
KANSAINVÄLISYYS JA MONIKULTTUURISUUS
Koulussa elämää opettelemassa
Malta.
KUMAMOTO & JAPANI PEKKA ALAVUOTUNKI KOT0SN9. VALMISTELUT Viisumihakemus Rokotukset Japanin aivotulehdusrokotus on suositeltu mutta ei välttämätön 3kk.
Pikkupoika kysyi isältään...
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
1 Lapset ja nuoret lastensuojelun laadun määrittäjinä Maria Kaisa Aula Helsingin yliopisto
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Kielivalinnat 2. luokalla
INTIAN KULTTUURIPIIRI
Sosiaalinen syrjäytyminen
Kappale 8: Onnea uuteen kotiin!
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Katumuksen sakramentti
Koulun aloitus oppilashuollon palveluiden näkökulmasta Koulupsykologi Maria Ruohola & kuraattori Aira Heikkilä.
Vaihto-opiskelua Tanskan Aarhusissa Jenny Rosberg.
L ASTEN JA NUORTEN KIELELLINEN ERITYISVAIKEUS S PECIFIC LANGUAGE IMPAIRMENT SLI Petra Suonio 2012.
Oma polkuni työelämään
Havainnointi tutkimus-menetelmänä
Mansin kieli Johanna Koo Alavuden yläkoulu 8C
Pekka Lund Usko ja riippuvuudet.
Latinalaisamerikkalainen kulttuuri
Sanna Pienmäki Job Shadow –vierailulla Espanjassa
Tilapäiset poissaolot
Tulkkauksen merkitys oikeusturvan toteutumiselle
Omalla painollaan – kielikahvila
Saksa Kulttuurityö Jori Isohanni Markus Isohanni Santeri Hienonen
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Koulun aloitus: Uusi askel lapselle ja vanhemmalle
Esityksen transkriptio:

asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta

Kulttuurin pääpiirteet  Ihmissuhteiden suuri tärkeys: -lapset lähtee kotoa pois paljon myöhemmin -perhe kokoontuu usein -ollaan ystävien parissa aina kun on vapaa aika  Ei ole harrastuksia (ei ole rahaa, eikä aikaa niihin)  Espanjalainen rakastaa kaupungin elämä  Espanjalaisten ”sauna” on hiekkaranta

 Meillä on vahva kulinaarinen kulttuuri ja ihmissuhteet hoidetaan yleensä hyvän pöydän ääressä  Kotona ollaan aika vähän, ystäviä tavataan baareissa  Kodin sisustus ei ole niin tärkeä, raha käytetään mieluimmin pukeutumiseen  Vuosiajat ei seurata, eikä muuteta kodin sisustusta eikä ruokia sen mukaan  Ei oteta kengät pois, annetaan suukkoja eikä käsi

 Espanjalainen näyttää itsevarmalta, mutta kritisoi omaa maata  On joustava, suunnitelmat voi muuttua jatkuvasti, improvisoidaan  Suomessa kirjoitetaan kaikki, ja ollaan kiinni protokollasta, Espanjassa luotetaan ja ollaan spontaanisia  Espanjalainen ei ole lakipitoinen, eikä laki on helposti kaikkien tiedoissa. Ei mietitä sääntöjä niin paljon, vaan käytetään maalaisjärkeä

Kommunikoinnin tyyli  Espanjalainen ilmaisee runsailla sanoilla, eleillä, ilmeillä, äänen eri painoilla ja koko ruumiillansa.  Käyttää voimakkaita ja värikkäitä adjektiiveja, mielikuvituksellisia vertailuja, liiotteluja, kirosanoja, ym.  Espanjalainen puhuu nopeasti ja monesti huutaen  Usein puhutaan päällekkäin

 Espanjalainen on puhelias, keskustelee helposti tuntemattomienkin kanssa, ei ole ujo.  Espanjassa ei ole olemassa tabuja, ei edes henkilökohtaiset asiat.  Espanjalainen on suorapuheinen  Aran suomalaisen näkökulmasta, espanjalainen voi näyttää jopa aggressiiviselta.  Suomalainen välttää konflikteja, espanjalainen ei

Espanjalaisen ja suomalaisen kommunikoinnin tyylien vertailun esimerkki

Espanjalainen työkulttuuri  Lapset eivät käy töissä: - pidetään sitä lasten hyväksikäyttönä - kesätyöpaikkoja ei myöskään ole  Opiskelu on ilmainen 16 v. asti, siksi on ”nini” ilmiö  Ei ole niin paljon jatkuvaa koulutusta (rahan puutteesta)  Vain 45 % naisista käy töissä: -vaikea työn ja perheen yhteensovittaminen -suuri työttömyys

 Espanjalaisten keskimäärin työpäivä on pitempi kuin suurin osassa Euroopasta, mutta tuotollisuus on pienempi  Työntekijät eivät osallistu johdon tehtäviin  Yrittäjyys ei ole suosittu, eikä helppoakaan -byrokraattia myöhästä ja tekee sen kalliimmaksi -sitä ei opeteta eikä siihen auteta -yrittäjiä ei arvosteta