Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Oppilaitoksen mahdollisuudet nuorten työllistämisen tukemiseen
Advertisements

Maahanmuuttajataustaiset nuoret ja koulutus
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
KPEDU Yksilöllisiä polkuja
UVA 2 - Uusi Väylä Ammattiin 2
1. YHTEYDENOTTO PROJEKTIIN Opiskelija, opo, opettaja tai koulutuspäällikkö ottaa yhteyttä projektipäällikköön (=La-To –opo) 2. POHDINTA MONIAMMATTIL- LISESSA.
KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
KPEDU MUUT TOIMET LÄPÄISYN EDISTÄMISEKSI. MUUTA LÄPÄISYÄ TUKEVAA TOIMINTAA OPISKELIJAHUOLLON JA ERITYISOPETUKSEN KEHITTÄMISEN PROJEKTIT JA NIIDEN PYSYVÄT.
PaLaVa-projekti Toimijoiden aloituspalaveri klo
- kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS- opiskelijoille, jotka ovat tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä - puu- ja metallialan.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Tornio Margita Lukkarinen, toimitusjohtaja
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
KOKEMUKSIA AMMATILLISTEN OPINTOJEN OHJAUKSEN JA LÄPÄISYN TEHOSTAMISESTA KESKI-POHJANMAALLA SEKÄ 3 T TUOTANTOKOULU-, TUTKINTO- JA TYÖHAUTOMOHANKE Anne Eteläaho.
UUDENKAUPUNGIN AMMATTIOPISTO NOVIDA
KPEDUN MUUT TOIMET LÄPÄISYN TEHOSTAMISEKSI
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
UVA2/ Jarno Niskala ja Tarja Luukas
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
Aloitus info • Ryhmänvastaavat pitävät ryhmälleen aloitusinfon laajennetusta työssäoppimisesta • Opiskelijat saavat oppimis- ja työkokemuskansion.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Työseminaari III , Kuopio Kun opiskelu ei kiinnosta, mitä oppilaitoksessa voidaan tehdä – kokemuksia ja näkemyksiä.
AURA-instituutti, Turku ja Laitila
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ 1 OMA POLKU-HANKE –
– Kokkolan osahanke saakka.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Uusi Väylä Ammattiin.
YHTEISTYÖ Yhteistyö lähti tarpeesta tavoittaa, ohjata ja neuvoa yhteisiä asiakkaita Haluttiin tarjota nuorille monipuolisia koulutuksia Vältettiin päällekkäistä.
Maaseutuopiston aikuiskoulutus Maaseutuopetuksen johtokunta
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
OPPISOPIMUSKOULUTUS Ammatillisen koulutuksen järjestämismuoto Määräaikainen työsopimus Koulutuksesta yli puolet työpaikalla työtehtävien yhteydessä, täydennetään.
Uusi Väylä Ammattiin asti Toteuttaja Tornion Työvoimalasäätiö Osatoteuttajia: Meri-Lapin Työhönvalmennussäätiö Kuhankosken erityisammattikoulu.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Koulutuksen keskeyttämisen ehkäisy Pedagoginen kehittämistyö Toukokuu 2014 Sauli Korhonen, Mari Kukkola ja Marja Ruotsalainen.
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Opetushallituksen rahoittama ESR-hanke Manner- Suomen ESR-ohjelma Anki Sundqvist, projektijohtaja.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Jukka Vehviläinen / DiaLoog Ammattistartin seurannan keskeisiä tuloksia Seminaari
Case TOPPIS Ammattiopisto Lappian kokemuksia työpajojen kanssa tehdystä yhteistyöstä Sanna Laihinen.
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Joustavuutta oppimiseen Tavoitteet: -verkoston yhteiset tavoitteet joustavat opintopolut osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen -AmisURA-hankkeen.
Tavoitteet  Henkilökohtaisen opetussuunnitelman toteutuminen  Lisää valinnaisuutta  Pienentää keskeyttämisriskiä  Mahdollistaa joustavan kahden perättäisen.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
Yksilölliset opintopolut oppisopimuskoulutuksessa
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
-kuraattori/opinto-ohjaaja/erityisopettaja suosittaa HOJKS-opskelijoille, jotka tippumassa tai tippuneet opiskeluryhmästä -opiskelijoita voidaan ohjata.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
POLKUJA LÄPÄISYN TEHOSTAMISEEN KPEDUN OSUUS. SYRJÄYTYMISEN EHKÄISY Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla,
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?
Ammattistartin opiskelijoiden sijoittuminen eri aloille 2008
Esityksen transkriptio:

Oma polku ja Uusi Väylä Ammattiin 2 Kokkolan toimintamalli Tornio 14.2.2012 Anne Eteläaho Jukka Tegelberg Marika Ahola

OPH/ESR 1.4.2008 – 30.09.2011 Projektin tavoitteena on ollut: ammatillisen koulutuksen keskeyttämisen vähentäminen, nuorten osallisuuden edistäminen aktivointi ammatilliseen koulutukseen

KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ KOKKOLAN AMMATTIOPISTO KOKKOLAN KAUPPAOPISTO/ KARLEBY HANDELSINSTITUT KOKKOLAN SOSIAALI- JA TERVEYSALAN OPISTO KESKI-POHJANMAAN MAASEUTUOPISTO KESKI-POHJANMAAN KULTTUURIOPISTO KESKI-POHJANMAAN OPPISOPIMUSTOIMISTO KESKI-POHJANMAAN AIKUISOPISTO RegiOnline – IT-PALVELUT 2600 NUORISOASTEEN OPISKELIJAA

MIKSI TÄLLAISTA TARVITAAN? Koulutusyhtymässä 450 HOJKS opiskelijaa. Negatiivinen keskeyttämisluku 2,1 Läpäisyaste 77 % Erityisopetuksen resurssit ja toimintamuodot eivät vastaa kaikkien opiskelijoiden tarpeeseen Osa opiskelijoista ei voi opiskella tavallisen ryhmän mukana ja tarvitsee yksilöllisen ja räätälöidyn koulutus- ja tukimallin HOJKS –opiskelijoista liian moni keskeyttää

TOIMINNASSA MUKANA Toiminnassa mukana: Kannuksen maaseutuopisto (maatalous, maatekno), Kaustisen raviopisto (hevostenhoit.), Perhon maaseutuopisto (metalli,maatalous), Toholammin maaseutuopisto (sisustusalan artesaani,hopeaseppä), Kulttuuriopisto Kälviältä (nuoriso-ja vap.ajan ohj.,audiovis.), Kokkolan ammattiopisto (puu-,metalli- (8 opiskelijaa), auto-,vaatetus-, pintakäsittely-,hotelli- ja ravintola-,catering-elintarvike-, rakennus-,lvi-,maarakennusala). Aiemmin mukana ovat olleet kauppaopisto (liiketalous) ja sosiaali- ja terveysala, nämä mukana uuden opetussuunnitelman myötä myös tässä hankkeessa.

Hankkeessa on ollut mukana yhteensä 61 nuorta, joista tutkinnon on suorittanut loppuun 21 opiskelijaa. Yhteistyökumppaneiden kautta mukaan tulleita opiskelijoita on 13, loput ovat siirtyneet oppilaitoksista hankkeen toimenpiteiden kohteeksi.

MATERIAALIA TUOTETTU: Kone- ja metalliala T1 taso työvaltainen Kaupan- ja hallinnon ala T1 taso työvaltainen Maatilatalous T1 taso työvaltainen Audit T1 taso työvaltainen Autoalan T1 taso työvaltainen Nuoriso- ja vapaa-ajan ohjauksen T1 taso työvaltainen Rakennusalan TI taso työvaltainen

TUOTETUT T1 TASON ATOT Fysiikka Kemia Ruotsi Englanti Liikunta ja terveystieto Yhteiskuntaoppi Äidinkieli Taide- ja kulttuuri Etiikka Ympäristötieto Voidaan tehdä muuallakin kuin opistoissa

MITEN TOIMITAAN? Kurssin tehnyt opettaja/oman oppilaitoksen opettaja ohjaa opiskelijaa. Saa korvausta 3h/kurssi. Opiskelija voi tehdä opintoja lisäopetustiloissa, Kokkotyö-säätiöllä tai kotonaan. Tavoite on saavuttaa T1, mutta opiskelija voi saada myös paremman arvosanan tekemällä lisätehtäviä. Mahdollistaa yksilöllisen opinpolun toteuttamisen. Sopii niille, joilta puuttuu joitakin vaadittuja opintoja, ja jotka ovat keskeyttämässä kun eivät jaksa istua tunneilla tai eivät voi mennä ryhmän mukana (masennus, ahdistus, paniikkihäiriö) Kokemukset ovat olleet hyvät. Opiskelijat suorittavat opintoja omassa tahdissa nopeasti ja huolellisesti.

AMMATILLINEN ERITYISOPETTAJA OPS:n löytäminen (Poluttaminen) Opintokortti TOP:n varmistaminen (Työvaltaisuus, työssäoppiminen) työturvallisuus riittävä osaaminen TPO Näytöt (verkostot) Arvioinnit ja Dokumentointi LOISTE-paja (pienryhmätyöskentely) ADHD tuki (eritystuki)

KOUTSIN TEHTÄVÄT ? Tiivis yhteydenpito opiskelijaan - puhelut,tekstarit,s-postit,kotikäynnit Rinnallakulkeminen ja elämänhallinnan tuki - mm. herätykset, kuljetukset ja mukanaolo virasto- ym. verkostotapaamisissa. Työssäoppimisen tukena - opiskelijan ja opettajan tukena top-paikkojen etsimisessä, sekä yhteydenpidossa yritysten työpaikkaohjaajiin. Loiste-paja - Loisteen opettajien tuurausta opiskelijoiden atto-aineiden ohjaamisessa Saattaenvaihto - 13 nuorta saattaenvaihdettu eri verkostojen (TYP, TE-toimisto, Etsivä työ, Telma-hanke) palveluista opiskelemaan Oma polku-mallin mukaan.

OMA POLKU-HANKKEEN LOISTE-PAJA Kokkolan ammattiopiston asuntolan alakerrassa Ma-to klo 11.30-15.15 Opetushenkilöstönä vuorottelevat KM Heli Mattila Eo Jukka Tegelberg Kohderyhmä Oma polussa opiskelevat erityisopiskelijat, jotka tarvitsevat erityistä tukea yksilöllisen polun toteuttamisessa. Tekevät pajassa atto- aineita. Tulevat pääsääntöisesti muualta kuin ammattiopistolta

OPISKELUA TYÖPAIKOILLA Projektin tavoitteena on mahdollistaa vaihtoehtoisia polkuja opintojen suorittamiseen Ammattiaineet voidaan suorittaa työpaikoilla Eri alojen ammattiaineiden opettajille resursoitiin 1ov/tutkintoala opsin purkuun T1 tasolle työvaltaista koulutusta ajatellen Opettajat tekevät yhteistyötä työpaikkaohjaajien kanssa, jotta tutkinnon tavoitteet voidaan saavuttaa pääsääntöisesti työpainotteisesti

MILLAISIA OPISKELIJOITA? TAUSTAA Psyykkinen ongelma Lasten-suojelu-tausta Oppimisen vai-keudet Moniongel-maisuutta Psykol.t. tehty hank-keen aikana Tarvitsee tutki-muksen 21/60 35% 16/60 26% 28/60 46% 17/60 28% 12/60 20% 30/60 50%   Opiskelijoista 20:lla vähintään kaksi seuraavista: psyykkinen ongelma, lastensuojelutausta, oppimisen ongelma. Opiskelijoista 9:llä kaikki kolme: psyykkinen ongelma, lastensuojelutausta, oppimisen ongelma. Keskeyttäneitä 18, 4 mennyt muuhun kouluun, 3 työhön, äitiyslomalle 1, armeijaan 2, psyykkinen pitkäaikaissairaus 1, Fyysinen pitkäaikaissairaus 1, päihteet/ yli 18-v/ LS ei ollut puuttunut 6

MITÄ MAKSAA? MITÄ TÄMÄ MAKSAA? Rahoitus 254 0000 E, kolme ja puoli vuotta N. 30 000 E opsin purkua ja yksittäisten opettajien kuluja Lisäksi matkakuluja ja muita kuluja Muut palkkakulut 190 000 E, josta Koutsi. erityisopettaja ja projektivastaava/kuraattori, kuukautta kohti palkkakulut noin 4500 E/KK HOJKS opiskelijoita 60 mukana, jos olisivat keskeyttäneet Menetetty yksikköhinta olisi voinut olla 532 800 Menetetty HOJKS osuus olisi voinut olla 260 000 E

VALMISTUNEET OPISKELIJAT YHTEENSÄ 21 1 pukuompelija, 1 puuseppä,4 maatalousyrittäjää, 3 levyseppähitsaajaa, 2 lähihoitajaa, 2 maarakennuskoneen-kuljettajaa, 4 nuoriso- ja vapaa-ajanohjaajaa, 1 maalari ja 2 hevostenhoitaja ja 1 merkonomi Näistä 13 :llä on / on ollut Työvoiman palvelukeskuksen asiakkuus Loput jatkavat opintojaan oppilaitosten omalla rahoituksella oma polku-mallin mukaisesti, muutamia keskeyttämisiä on myös tullut. Hankkeen päättymisen jälkeen valmistunut kaksi opiskelijaa lisää (lähihoitaja ja hevostenhoitaja).

TYÖPAIKKAOHJAAJIEN TUEKSI

MIKÄ KOROSTUU OMA POLKU-HANKKEESSA? Toiminta lähtee nuoren tarpeista käsin kiinnitetty huomiota mm. Työpäivän pituuteen Attoaineet vai työssäoppiminen kumpi sopii nuorelle paremmin Opsit ajateltu työn kautta Atto-aineista poimittu T1 tavoitteet, jotta voidaan tehdä Tehtäviä tehdään omaa tahtia Tehtäviä voidaan tehdä omassa tilassa Yhteistyö Kelan kuntoutuksen asiakasyhteistyöryhmien kanssa alueeline Kehittäminen mm. koulutusta ja palvelujärjestelmän aukkoihin huomiota. Nuorella auttava verkosto-seminaari Mahdollisuus viedä keskeyttämisvaarassa olevia nuoria asiakasyhteistyöryhmän kokoukseen. Pitkäjänteinen tuki Nuorta ei jätetä, ei luovuteta vaikka nuori katoaa välillä Etsitään erilaisia ratkaisuja uudestaan ja uudestaan Tukeminen arjen toiminnoissa konkreettisesti mm. käydään yhdessä virastoissa

MITÄ PITÄISI KEHITTÄÄ? Erityisopetuksen toimintamuotoja Erityisopettajan vetämiä pieniä ryhmiä Yli oppilaitos rajojen koutsi ja erityisopettaja toimintaa vakiintuneeksi Nuorten kokonaisvaltaista arviointia psyykkisen ja fyysisen tilan suhteen Oma polku-konseptia enemmän pedagogiikkaa ja oma laaja-alainen, suurisydäminen, joustava ryhmänohjaaja http://projekti.kpedu.fi/(S(ckubwp55rkk3ecfe5s5wqbj2))/Default.aspx?siteid=361

Uusi Väylä Ammattiin 2 1.1.2012 – 31.12.2013

KOKKOLAN TOIMIJAT JA TOIMENPITEET Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä Erityisopettaja – osa-aikainen Oppilaitosten opettajat – osa-aikaisia Koutsi - kokoaikainen Kokkotyö-säätiö Työvalmentajat – osa-aikaisia TOIMENPITEET Kokkotyösäätiön työpajojen opinnollistaminen Luodaan työpaja-oppilaitosyhteistyölle soveltuvia kaavakkeita, toimintaohjeita ja –malleja Työpajaympäristössä tutkinnon osia opiskelevien nuorten ohjaaminen

Kokkotyö-säätiön työpajat Pesula - pesula - kuljetus Ompelu- ja kädentaidot Puutyö Autohuolto Ekocenter - kierrätystavaran vastaanotto - myymälä Palvelupaja - puhdistuspalvelu - kiinteistöhuolto Viestintäpaja Toimisto Retro, Pietarsaari Metallipaja - toiveissa

Mitään pysyvää hyvää ei koskaan saavuteta pikakonstein ja nopeutetulla aikataululla, ja on itsestään selvää, että opiskeluihin sitouttaminen ja keskeyttämisen ehkäiseminen vaativat runsaasti aikaa, panostusta ja työtä. Mutta se on mahdollista – pienin askelin, sitkeästi ja suunnitelmallisesti, kriittisesti tiettyihin asioihin kerrallaan keskittyen ja henkilöstön jokaisen jäsenen tuella ja suurella sydämellä. Jäppinen, A-K, 2007, 114 Kiitos !