Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?"— Esityksen transkriptio:

1 Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?
Seinäjoki

2 KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ
Ammatillinen peruskoulutus, 2586 paikkaa Erityisopiskelijoita 443 Negatiivinen keskeyttäminen oli 2,1 % ja nyt uuden laskentatavan mukaan -1,9 Liisa Sadeharju

3 YHTEISTÄ KEHITTÄMISTÄ PITKÄJÄNNITTEISTÄ TYÖTÄ
Koulutusyhtymän johtoryhmä asetti vuonna 2002 Opiskelijahuollon tiimin ja se muuttui kehittämisryhmäksi Jäseninä opiskelijahuollon ja erityisopetuksen henkilöstö Tavoitteena on kehittää ja koordinoida opiskelijahuoltoon ja erityisopetukseen sisältyviä toimintoja, ja luoda seuranta- ja laatujärjestelmä toiminnan kehittämisen tueksi Opiskelijahuollon tiimin yksi tärkeä työväline on HOJKS, ja sen toteuttamisen ja seurannan kehittäminen Tavoitteena edistää opiskelijoiden tarvitsemien tukipalvelujen toteutumista tasapuolisesti yhtymän eri opistoissa, sekä kehittää niitä yhdessä Vuosittain asetetaan tavoitteet, joiden toteutumista tuetaan ja seurataan

4 NÄKEMINEN, TUNNISTAMINEN, TUKEMINEN, RAKENTEET
Pitkäjännitteistä työtä, johon tarvitaan johdon tuki ja sitoutuminen Opettajia koulutettu ja he ovat itse kouluttautuneet vuosien kuluessa Opiskelijahuollon ja erityisopetuksen henkilöstöä lisätty systemaattisesti. Opistoissa on osaamista ja sitoutunutta henkilökuntaa Varhainen puuttuminen, poissaolot, nollat Mahdollisuus tehdä toisin esim. työssäoppien myös ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat Pitkäjänteisyys ja ketään ei jätetä -mentaliteetti. Opiskelijahuollon tukihenkilö/Jaska hakee ammattiopistosta ”kadonneet” Keskeyttämisuhan alla olevien kanssa tehdään töitä, mietitään vaihtoehtoja kokeillaan vaihtoehtoa a ja b, c ja d, joskus e.

5 TUNNISTAMINEN JA YHDESSÄ NUOREN PARHAAKSI
Saattaen vaihtaen palaverit = Yhteistyö peruskoulujen oppilashuoltoryhmiin tuen tarpeessa olevien nuorten siirtymävaiheen turvaamiseksi ammattioppilaitoksella on ollut käytössään vuodesta 1996 muissa opistoissa vuodesta 2004 käydään viidessätoista lähialueen peruskoulun oppilashuoltoryhmässä keväisin Saadaan tiedot oppilaitoksiimme siirtyvistä nuorista, jotka tarvitsevat tukea mahdollisesti heti opintojen alettua. Käymme läpi myös yläasteen HOJKS- nuoret. Tiedot viedään Primukseen keskitetysti ja nuorten ja vanhempien luvalla. Tiedonsiirtokaavake ja lupa siihen Kartoitamme uusien opiskelijoiden tilanteen myös alkuhaastattelukaavakkeella sekä lähtötasotestillä sekä lukitestillä (eo konsultoi). Upeaa yhteistyötä mm. nuorisopsykiatrian, sosiaalitoimen, nuotan, aikuispsykiatrian, Te- toimiston, Kokkotyö-säätiön ja etsivien kanssa. Psykologiset tutkimukset selvittämään miksi opinnot eivät suju

6 MONENLAISIA OPISKELIJOITA, MONENLAISIA TARPEITA
Erityisopetuksen peruste 01 = hahmottamisen, tarkkaavaisuuden ja keskittymisen vaikeudet opiskelijat, joilla on diagnosoituja hahmottamisen, tarkkaavaisuuteen ja keskittymiseen liittyviä vaikeuksia kuten AD/HD tai ADD 02 = kielelliset vaikeudet opiskelijat, joilla on vaikeita lukemiseen, kirjoittamiseen ja puhumiseen liittyviä vaikeuksia kuten vaikea lukiongelma, dysfasia tai dysleksia 03= vuorovaikutuksen ja käyttäytymisen häiriöt opiskelijat, joilla on käyttäytymiseen liittyviä ongelmia, kuten sosiaalista sopeutumattomuutta 04= lievä kehityksen viivästyminen opiskelijat, jolla on laajoja oppimisvaikeuksia, mutta ei kuitenkaan kohdan 5 mukaista vaikeaa kehityksen viivästymää 05= vaikea kehityksen viivästyminen (keskivaikea tai vaikea kehitysvamma) opiskelijat, jotka ovat saaneet peruskoulussa opetusta toiminta-alueittain ja jotka yleensä tarvitsevat runsaasti henkilökohtaista avustusta päivittäisissä toiminnoissa 06= psyykkiset pitkäaikaissairaudet mielenterveyden ongelmat, päihdekuntoutujat 07= fyysiset pitkäaikaissairaudet kuten allergia, astma, diabetes, epilepsia, syöpä 08= autismiin ja Aspergerin oireyhtymään liittyvät oppimisvaikeudet 09= liikkumisen ja motoristen toimintojen vaikeus tuki- ja liikuntaelinvammat, cp-oireyhtymä, lyhytkasvuisuus 10= kuulovamma 11= näkövamma 12= muu syy, joka edellyttää erityisopetusta

7 JOSKUS TARVITAAN AIKAA MIETTIÄ
Ammattistartti 16 paikkaa Aikalisää kaksi ryhmää 8 ja 8 paikkaa Kokkolan 10 luokka 18 opiskelijaa Maahanmuuttajien valmistava koulutus

8 - sosioekonomiset syyt - tukijoiden puute
VALMISTUMISTA HIDASTAVIA JA KOULUTUKSEN KESKEYTTÄMISTÄ AIHEUTTAVIA TEKIJÖITÄ - sosioekonomiset syyt - tukijoiden puute - luku- ja kirjoitusvaikeudet - aikaisempi huono koulumenestys - heikko itsetunto - huonot koulukokemukset - yleissivistävässä koulutuksessa vain päästetty läpi, tavallaan ”jätetty sivistyneesti heitteille”. Pirkko Nurmen väitöskirjan keskeiset havainnot

9 HANKKEILLA RESURSSIA KEHITTÄÄ
KATISKA-projekti ESR, OPH. Innopaja-projekti. Kehitetty ja pysyvä käytäntö: Työvaltaista koulutusta, rästipajaa ja vapaa-aika-toimintaa. RYSÄ-projekti ESR,OPH. Kehitetty ja pysyvä käytäntö: Saattaen vaihto koko koulutusyhtymään, konsultoiva erityisopettaja, Rästipajatoiminnan kehittäminen, vaihtoehtoiset opintopolut työvaltainen koulutus E Oppi-projekti Kela. Yksilöllisten polkujen Kehittäminen, kuntoutustutkimukset vuotiaille, kesäkoulu 1 vk elämänhallinnan ohjausta, tukihenkilö vapaa-aikaan koulupäivien jälkeen E Reimari ESR ja OPH. Kehitetty ja pysyvää toimintaa: Erityistä tukea tarvitsevien ohjaus opinnoista töihin Opemonit OPH yht Kehitetty ja pysyvää toimintaa: Rästipaja, T-1 pajat, asuntola-asumisen kurssi. Tutustuttu Nivalan ammattiopiston hyviin opiskelijahuollon- ja erityisopetuspalveluihin.

10 Työvalta. ESR ja OPH. Turku hallinnoi. Kokkolan hanke 43 000 E
Työvalta. ESR ja OPH. Turku hallinnoi. Kokkolan hanke E. Mukana kauppaopisto, sosiaali- ja terveysalan opisto, ammattiopisto (rakennus, metalli- ja elintarvikeala. Laajennettu työssäoppiminen erityistä tukea tarvitseville 2007. Erityisopetuksen palvelurakenteen kehittämishanke Työkoulumalli rakennusala, koulutoimen psykososiaaliset palvelut kysely. 2005 Onnistuvat opit. Sosiaalikehitys ry. E Koulutoimen psykososiaalinen virtulaalinen resurssikeskus Erityisopetuksen palvelurakenteen kehittämishanke OPH. Merikoski hallinnoi, Konsultointi ja koulutus Opinto-ohjauksen ja opiskelijahuollon kehittämishanke OPH Tutortoiminta, oppilaskunta ja asuntola-asumisen kurssi kaikkiin opistoihin toisten hyvät käytännöt Atsa- tuettu asuminen OPM Pysyvä käytäntö tukiasunto asuntolassa kahdeksalle nuorelle, kaksi työntekijää. Perusturva maksaa 90 e/vrk. Reimari 2-projekti, LH/ESR , Työvoimaneuvoja ja opinto-ohjaaja työharjoittelupaikkojen etsiminen uusien aktivointimahdollisuuksien etsiminen työttömille valmistuville nuorille. Tutkija Jukka Vehviläisen luoma nuorten seurantajärjestelmä.

11 ATSAA Atsa asuminen tuettuna- saavutuksena ammatti aloitti toimintansa Opetusministeriön rahoituksella Nyt toiminnasta vastaa Keski-Pohjanmaan sosiaalipsykiatrinen yhdistys 8 paikkaa Tilana ammattiopiston asuntola Perusturvan maksusitoumuksella

12 TUOTANTOKOULUA Kokkolan ammattiopisto järjestää perustutkintotavoitteista koulutusta yhteistyössä Kokkotyösäätiön kanssa. Koulutus on toisen asteen ammatillista perustutkintokoulutusta ja sen laajuus on maksimissaan 120 opintoviikkoa ja kesto noin kolme vuotta. Opiskelijalle tehdään henkilökohtainen opiskelusuunnitelma eli HOPS ja henkilökohtainen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma eli HOJKS. Opiskelijalla voi olla siirtyessään Tuotantokouluun kesken oleva puualan perustutkinto tai muu puualan tutkinnon perusteiden mukainen perustutkinto. Opetus toteutetaan työvaltaisesti. Tuotantokoulussa luokkaopetus on minimoitu ja toimintaperiaatteet ovat samat kuin aidossa työelämässä.

13 OMA POLKU-HANKE –

14 TAVOITE Projektin tavoitteena on ammatillisen koulutuksen
keskeyttämisen vähentäminen, nuorten osallisuuden edistäminen ja aktivointi ammatilliseen koulutukseen.

15 AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT OPINNOT
20:lle pakollisen atto-aineen opettajille varataan 1 ov / attoaine vaihtoehtoisen mallin luomiseen Tuotteet sijoitetaan, linkitetään www. tyovalta.fi ja www. omapolku.kpedu.fi -sivustoille Neljään opistoon varataan opettajaresurssia opiskelijoiden ohjaamiseen

16 VAIHTOEHTOJA / AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT TUTKINNON OSAT
Kurssit, jotka voi tehdä muualla kuin opistoissa Taide ja kulttuuri T1 Kemia T1 Fysiikka T1 Liikunta T1 Terveystieto T1 Englanti T1 Tutkielman perusteet Yhteiskuntatieto T1 Äidinkieli T1 4 ov

17 VAIHTOEHTOJA / AMMATTITAITOA TÄYDENTÄVÄT TUTKINNON OSAT
Kurssin tehnyt opettaja/oman oppilaitoksen opettaja ohjaa opiskelijaa. Saa korvausta 3h/kurssi. Opiskelija voi tehdä opintoja lisäopetustiloissa, Kokkotyö-säätiöllä tai kotonaan. Tavoite on saavuttaa T1, mutta opiskelija voi saada myös paremman arvosanan tekemällä lisätehtäviä. Mahdollistaa yksilöllisen opinpolun toteuttamisen. Sopii niille, joilta puuttuu joitakin vaadittuja opintoja, ja jotka ovat keskeyttämässä kun eivät jaksa istua tunneilla tai eivät voi mennä ryhmän mukana (masennus, ahdistus, paniikkihäiriö) Kokemukset ovat olleet hyvät. Opiskelijat suorittavat opintoja omassa tahdissa nopeasti ja huolellisesti.

18 OMA POLKU-HANKKEEN LOISTE-PAJA
Kokkolan ammattiopiston asuntolan alakerrassa Ma-to Opetushenkilöstönä vuorottelevat KM Heli Mattila Eo Jukka Tegelberg Kohderyhmä oma polussa opiskelevat erityisopiskelijat, jotka tarvitsevat erityistä tukea yksilöllisen polun toteuttamisessa. Tekevät pajassa atto- aineita. Tulevat pääsääntöisesti muualta kuin amikselta.

19 OPISKELUA TYÖPAIKOILLA
Projektin tavoitteena on mahdollistaa vaihtoehtoisia polkuja opintojen suorittamiseen Ammattiaineet voidaan suorittaa työpaikoilla Eri alojen opettajille resurssoidaan 1ov/tutkintoala Keskeistä on, että ammattiaineen opettajat purkavat opetussuunnitelmaa työvaltaista koulutusta ajatellen Opettajat tekevät yhteistyötä työpaikkaohjaajien kanssa, jotta tutkinnon tavoitteet voidaan saavuttaa pääsääntöisesti työpainotteisesti

20 ERITYISOPETTAJAN TUKI
Projektissa toimii ammatillinen erityisopettaja, joka mm: auttaa työssäoppimispaikkojen etsimisessä konsultoi opettajia, ja toimii linkkinä työssäoppimispaikoilla työpaikkaohjaajien sekä ammattiaineopettajien välillä tukee nuoria työssäoppimisen yhteydessä

21 KOUTSI TE-toimiston työntekijä koutsi toimii opettajan tukena työssäoppimispaikkojen etsimisessä ja yhteydenpidossa sekä nuorten elämänhallinnan tukena (virastoasioinnit, tukena sovittujen verkostotapaamisten toteutumisessa, mm. herätykset, kuljetukset, mukanaolo) Työvoiman palvelukeskuksen, TE-toimiston ja Kokkotyösäätiön asiakkaissa on nuoria, joilta puuttuu tutkinto. Tavoitteena on, että heistä n. 20 nuorta voivat suorittaa tutkinnon työvaltaisesti. Työvoimaneuvoja/koutsi voi saattaen siirtää nuoren luvalla tiedot työvoimahallinnon ja Kokkotyösäätiön tiedoista erityisopettajan tietoon, näin viiveetön ja oikea-aikainen tuki voidaan kohdistaa erityistä tukea tarvitseville nuorille.

22 TOIMINNASSA MUKANA Hankkeessa on mukana Kannuksen maaseutuopisto (maatalous), Kaustisen raviopisto (hevostenhoit.), Perhon maaseutuopisto (metalli), Toholammin maaseutuopisto (sisustusalan artesaani), Kulttuuriopisto Kälviältä (nuoriso-ja vap.ajan ohj.,audiovis.), Kokkolan ammattiopisto (puu-, metalli-, auto-, vaatetus, maalaus-, hotelli- ja ravintola-ala, maarakennusala). Aiemmin mukana ovat olleet kauppaopisto (liiketalous) ja sosiaali- ja terveysala, nämä mukana uuden opetussuunnitelman myötä myös tässä hankkeessa. Hankkeessa on ollut mukana yhteensä 48 nuorta, joista tutkinnon on suorittanut loppuun 13 opiskelijaa. Yhteistyökumppaneiden kautta mukaan tulleita opiskelijoita on 12, loput ovat siirtyneet oppilaitoksista hankkeen toimenpiteiden kohteeksi.

23 CASE 1 / Kari, 23 v. TAUSTA: Peruskoulu täysin mukautettu, lukivaikeus, koulukiusattu. Epilepsia. Kokkolan ammattiopisto, Startti (valmentava koulutus). Haettu kuntoutusraha. 2005 Maaseutuopisto, Kannus: metsäkoneenkuljettajalinja  poissaolot, ala väärä Haettu paikkaa, ja käyty tutustumassa erityisammattikouluun. Pidetty sopimattomana ko. opistoon. 2005 Siirtyi Kannuksesta saattaen vaihtaen ammattiopistoon, metallilinjalle. Säännölliset palaverit äidin, Karin, sos.työntekijän ja kuraattorin kanssa, edunvalvoja. Teoriaopinnot eivät kiinnostaneet, poissaoloja. Perustettiin metallialan pienryhmä, mihin Kari siirtyi. Kahden vuoden jälkeen ko.linja lakkautettiin johdon toimesta. Kari siirtyi norm.linjalle. erosi koulusta 4/08  ohjattu Työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi. Kävi n. 1 kk kestävän ohjaavan työvoimakoulutuksen: Mestarit-hanke/Suuntana työ ja koulutus

24 CASE 1 / Kari, jatkuu… OMA POLKU:
10/08 jatkamaan metallialan opintoja Oma polku –hankkeen mallin mukaan. Tiivis verkostoyhteistyö Karin, hanketoimijoiden ja Työvoiman palvelukeskuksen kuntoutusneuvojan sekä sosiaalityöntekijän kanssa jatkui koko opiskelun keston ajan. Psykologin tutkimus/voimavarojen kartoitus tehty loppuvuodesta 2008  johtopäätös: tulee tarvitsemaan pitkään erityisiä tukitoimia työllistyäkseen.Persoonan vahvuus parhaiten esille turvallisessa ja toiminnallisessa työympäristössä.Persoonan kypsymättömyys ja ahdistuneisuusherkkyys. Työssäoppimisjaksoja mm. Kokkotyösäätiöllä, Aikuiskoulutuskeskuksen metalliosastolla, sekä metalli- ja kiinteistöhuoltoalan yrityksissä. Teki T1-Atto-ainekursseja ja opinnäytetyön kirjallisen osuuden lisäopetusluokassa koulunkäyntiavustajan ja/tai hanketoimijoiden ohjauksessa. Poissaoloja ja sairaslomia runsaasti. Vaati jatkuvaa, lähes päivittäistä, ohjausta ja seurantaa. Mm. koutsi kuljetti Karia kodin ja työssäoppimispaikan välillä. Valmistui levyseppähitsaajaksi  Työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi, verkostotoimijoiden tuki ja ohjaus siellä jatkuu.

25 CASE 2 / Sami, 20 v. TAUSTA: OMA POLKU:
lastensuojelutausta, kuuluu jälkihuollon piiriin suorittanut yhden vuoden metallialan opinnot ollessaan huostaanotettuna, opinnot keskeytyi kun täytti 18 v. pitkään ”hukassa”, elämänhallinnan ongelmat; päihteiden käyttöä OMA POLKU: Ensimmäinen Oma polku-tapaaminen 10/08  ohjautunut Etsivä nuorisotyön kautta 1/09 jatkamaan metallialan opintoja Oma polku –hankkeen mallin mukaan  Atto-ainekursseja Kokkotyösäätiön tiloissa  sitoutuminen vaikeaa, etsitty useaan kertaan kevään ja syksyn -09 aikana ns. – ”Hiace-malli” Armeijaan 1/10 keskeytyi. Opiskelu keskeytynyt  ohjaus Työvoiman palvelukeskuksen asiakkaaksi. Kokkotyösäätiöllä kuntouttavassa työtoiminnassa kevät -10, työharjoittelussa metallialan yrityksessä kesän Psyk. tutkimukset tehty. Jatkoi opintoja hankkeen kautta 9/10  parhaillaan työssäoppimassa samassa metallialan yrityksessä missä oli kesällä. Opinnot etenevät mukavasti.

26 TUOTTEET OMA POLKU-HANKE 1.4.2008-31.5.2011
Työvaltaisen koulutuksen konsepti kaikissa K - P:n koulutusyhtymän opistoissa. Työvaltaisen koulutuksen konsepti kahdella uudella alalla Turun ammatti - instituutissa ja nämä mallit muidenkin koulutuksen järjestäjien käytössä Ammattitaitoa täydentävien tutkinnon osien vaihtoehtoiset mallit, K-P KY:n ja Turun ammatti - instituutin käytössä ja nämä mallit muidenkin koulutuksen järjestäjien käytössä Työvaltaisen, työssä oppien tapahtuvan koulutuksen toteuttamissuunnitelma, jossa tutkintotavoitteet saavutetaan vaihtoehtoisia opiskelumenetelmiä käyttäen Opintotarjotin ja arviointiohjeet ammattitaitoja täydentävien tutkinnon osien etäopiskeluun Seuranta, hyväksiluku- ja arviointijärjestelmä arkioppimisen dokumentoimiseksi Esitys erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työpaikalla tapahtuvan lisä-ohjauksen resursoimiseksi Ohjeita ja materiaalia ohjaushenkilöstölle kohderyhmän erityistarpeista, arvioinnista ja yhteydenpidosta, sekä ohjaus- ja tukipalveluiden järjestämisestä Kaikki materiaalit ja linkit ja sivustolle

27 YHTEYSHENKILÖT Anne Eteläaho 044 725 0106 Työvoimaneuvoja, koutsi
Projektivastaava Anne Eteläaho Työvoimaneuvoja, koutsi Marika Ahola, Erityisopettaja Jukka Tegelberg, @kpedu.fi

28 Kohderyhmät Toisen asteen ammatillisen koulutuksen päättövaiheessa olevat erityistä tukea tarvitsevat nuoret. Mukana hankkeessa: Ammattiopisto, Kauppaopisto, Sosiaali- ja terveysalan opisto, Kulttuuriopisto Kälviällä, Maaseutuopisto Kannuksessa Tukea tarvitsevien nuorten kanssa työskentelevä ohjaushenkilöstö. Tavoitteet Kehittää ja luoda eri toimijoiden kanssa moniammatillisia toimintamalleja. Luoda joustavia ohjausjärjestelmiä, jotta ammatillisesta koulutuksesta työelämään siirtyminen helpottuu ja nopeutuu. Pysyvät käytännöt TE-toimiston järjestämät infotilaisuudet valmistuville opiskelijoille Tehostettu ohjauspalvelu – ostopalvelusopimus TE-toimistosta Työllisyystilannekartoitus – ostopalveluna TE-toimistosta Yhteispalaverit TE-toimiston ja koulutusyhtymän johdon ja toimijoiden kesken. Vuosittain marraskuussa työllisyystilannekartoituksen analysointi sekä täsmätietoa alakohtaisista työllistymisistä

29 Tehostettu ohjauspalvelu – Moniammatillinen toimintamalli *Hankkeen helmi* Työhallinnon toimijoiden yhteistyö opiskelijahuoltohenkilöstön kanssa nuoren työllistymisen kannalta oleellinen tieto siirtyy työhallinnon tietoon keskimäärin 20 nuorta vuodessa niitä, jotka tarvitsevat yksilöllistä, tehostettua ja pitkäkestoista ohjausta tässä nivelvaiheessa. moniammatillinen verkostoyhteistyö palveluiden räätälöinti ilman viiveitä


Lataa ppt "Miten ehkäistä syrjäytymisen kierre?"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google