Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila
Mitä työhyvinvoinnilla tarkoitetaan Työntekijän fyysinen ja psyykkinen olotila, joka perustuu työn, työympäristön ja vapaa-ajan sopivaan kokonaisuuteen. Ammattitaito ja työn hallinta ovat tärkeimmät työhyvinvointia edistävät tekijät. Työelämätutkimus korostaa työn mielekkyyden merkitystä työhyvinvoinnin kokemukselle (=oma asenne työhön). 3. April 2017 | Title of Presentation
Työkykytalo Työterveyslaitos 3. April 2017 | Title of Presentation
Toinen kerros: Ammatillinen osaaminen Yksilön voimavarat Talon perusta: fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen toimintakyky ja terveys Toinen kerros: Ammatillinen osaaminen Peruskoulutus, ammatilliset tiedot ja taidot Kokemus Jatkuva oppiminen Kolmas kerros: Arvot, asenteet ja motivaatio Työelämän ja muun elämän yhteensovittaminen Omat asenteet työntekoon vaikuttavat merkittävästi työkykyyn 3. April 2017 | Title of Presentation
Työ ja työolot 1/2 Työn sisältö Työolosuhteet Työyhteisö Työn sisältö Mikä on perustehtäväni? Mitkä ovat tavoitteeni, mitä minulta odotetaan? Työolosuhteet Onko minulla tarkoituksenmukaiset puitteet ja välineet työn suorittamiselle? Työyhteisö Koenko olevani osa porukkaa? Onko meillä yhteiset tavoitteet ja toistemme tuki?
Esimiestyö ja johtaminen Työ- ja työolot 2/2 Organisaatio Onko työmme organisoitu järkevästi? Tukevatko organisaation osat toisiaan? Esimiestyö ja johtaminen Saanko palautetta työstäni? Pääsenkö kehittämään itseäni? Onko työlläni ja yrityksellämme ”tarkoitus”? Kehitetäänkö meillä työyhteisöämme? Saavatko kaikki olla mukana vaikuttamassa asioihin?
Työhyvinvoinnin vaikutus toiminnan tulokseen Organisaatiokompetenssi Yksilökompetenssit Prosessipääoma Informaatiopääoma Toiminnan tulos = HALU x KYKY x EDELLYTYKSET asenne motivaatio osaaminen kokemukset taipumukset johtaminen, esimiestoiminta, toimintakulttuuri (yhteistyö), rakenne, järjestelmät (it), Toimintaprosessit, resurssit
Työn imu – työhyvinvointia parhaimmillaan!
Työterveys yrityksen kumppanina ja tukena
Yhteistyöllä tuloksiin Mitä pk-yritykset odottavat työterveyspalvelutuottajalta Toimialan tuntemus ja palvelujen räätälöinti Kokeneet lääkärit ja hoitajat Nopea hoitoon pääsy ja nopea reagointi yrityksen toiveisiin Sairauspoissaolojen ja työkyvyttömyysriskin hallinta Varhainen välittäminen, esimiestuki, korvaava työ, kolmikantakeskustelut, ammatillinen kuntoutus, osasairauspäiväraha Luottamuksellinen ja avoin keskusteluyhteys ja pitkäjänteinen kehittäminen
Terveyttä ja laatua elämään