Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
NOPS – hanke Terveyden edistämisen osaamisen kehittyminen NOPS -hankkeessa Essi Koskinen, Mira Mantila ja Veera Lehtonen SHB08SN
Työkyvyn tukeminen pientyöpaikoilla
Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen NOPS – hankkeen alueseminaari NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa.
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Valmennus AMK-opintoihin -työkori –
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö/Laurea
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
NOPS – hanke Hyria Karankatu 3-5 NOPS -seminaari
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS – hankkeen seminaari Nuorten työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytilaselvitys.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Eurooppalainen kielisalkku ammattikorkeakoulussa
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
Lahden ensi- ja turvakoti ry TURVALLISTEN PERHEIDEN PÄIJÄT-HÄME -PROJEKTI Perheen ja sen lähipiirin huomioivan turvallisuustyön toimintamallien.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Kiihdytetty opiskelupolku 2,5 v./SOTE 1. vuosi Kaikille pakolliset ammatilliset tutkinnon osat 50 ov Opiskellaan ryhmän mukana, 30 ov: Kasvun tukeminen.
Asiakkaan osallisuus omien palveluiden kehittämiseen – Ravitsemus, liikunta ja toimintakyky – kolme asiaa, millä mahdollistetaan kotona kokonainen elämä.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
Terveyden edistäminen diakoniatyössä
LbD –pedagoginen toimintamalli verkottajana NOPS –seminaari Seija Paasovaara.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
FUAS Kielet ja viestintä
NOPS –hanke 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen, projektipäällikkö Laurea 2010.
Hyvinvointia Energiansäästöön ja Asumiseen HEA -Hyvinvointia ja energiatehokkuutta asumiseen (Etelä-Suomen EAKR) Tuula Mikkola Metropolia ammattikorkeakoulu.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea NOPS –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Hankkeen esittely.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Laatua ammatillisen koulutuksen arkeen LARK 3 -hanke Sari Mikkola
ELINIKÄISEN OHJAUKSEN ALUEELLINEN KOORDINAATIO ELOa Pohjois-Savon ELY-keskuksessa Lisää viraston nimi, tekijän nimi ja osasto.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Pirkko Rimpilä-Vanninen 2010 Projektipäällikkö, Laurea “Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko.
Musiikki elämään. Musiikki elämään Osallistavan konserttitoiminnan ja yleisöyhteistyön alueellinen kehittämishanke 2011−2013.
Kumppanuus Pohjois-Pohjanmaan hyvinvoinnin edistämisessä Raahen seudun hyvinvointikuntayhtymän johtaja / Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointiohjelman johtoryhmän.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Hoitotyön koulutuksen kehittämisestä Kajaanin ammattikorkeakoulussa Eija Heikkinen, TtT, osaamisaluejohtaja Kajaanin ammattikorkeakoulu
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Työpaikkaohjaaja-koulutus ongelmaperustaisen oppimisen mukaisesti
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
Johtaminen, kehittäminen ja yrittäjyys
RESTONOMI 210 OP Opetussuunnitelman rakennekuva
RAKENNUSMESTARI AMK, 210 OP, Infra-ala
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Hoitotyön soveltaminen eri toiminta-alueilla
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Musiikkipedagogi (AMK), 240 op
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
SOSIONOMI (AMK), 210 op Sosionomi osaa ratkaista sosiaalialan ongelmia sekä ennakoida tulevaisuuden muutoksia. Hän osaa tuottaa ja kehittää asiakaslähtöisiä.
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
SAIRAANHOITAJA 210 OP Sairaanhoitajan osaaminen: Sairaanhoitaja osaa ratkaista hoitotyön ongelmia, tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja vastata.
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
Esityksen transkriptio:

Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa NOPS 2010-2012 –hanke Nuoren työ- ja toimintakyvyn edistäminen ammattiopistoissa Pirkko Rimpilä-Vanninen, lehtori, projektipäällikkö Oulun ammattikorkeakoulun vierailu Hyvinkään Laureassa 30.8.2011 Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen tavoitteet Luoda ammattiopistossa opiskelevan nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toimintamalli ammattikorkeakoulun ja ammattiopiston välille. Edistää nuoren päihteettömyyttä, liikunnallisuutta sekä terveellisiä nukkumis- ja ravitsemustottumuksia siten, että ne vahvistavat nuoren työ- ja toimintakykyä. Edistää nuoren tietoisuutta terveyttä edistävästä työympäristöstä ja -yhteisöstä sekä vahvistaa turvallisen ja terveellisen työn tekemisen osaamista jo opiskeluaikana Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen toteuttaja ja yhteistyökumppanit Laurea ammattikorkeakoulu, Hyvinkää. Päätoteuttaja. HYRIA Koulutus Oy Hyria Karankatu, Hyvinkää Hyria Uudenmaankatu, Hyvinkää Hyria Uudenmaankadun asuntola, Hyvinkää Hyria Kauppalankatu, Hyvinkää Keski-Uudenmaan koulutuskuntayhtymä, KEUDA Keuda Järvenpää Keuda Nurmijärvi Keuda Mäntsälä Lukkarinpolku Keuda Mäntsälä Saarenkartano Hyvinkään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Järvenpään kaupunki, opiskeluterveydenhuolto Mäntsälän kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven kunta, opiskeluterveydenhuolto Nurmijärven fysioterapia Oy Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen rahoittaja Sosiaali- ja terveysministeriö, terveyden edistämisen määräraha vuodelle 2010, 2011 Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen organisoituminen: Kehittäjäverkosto NOPS -tiimi TE -tiimi NOPS –opetiimi NOPS –opiskelijat Johtoryhmä Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen opiskelijat Syksyllä 2010 ammattiopistoissa aloittaneet opiskelijat Pilotteina (n=150-250) Audiovisuaalinen viestintä Autoala Hotelli-, ravintola- ja cateringala Puuala Vaatetusala Puutarhatalous Hyria Uudenmaankadun asuntola Ammattiopistojen kaikki opiskelijat Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea Kuva: Olavi Suomela 3/2010

Hankkeen opiskelijat Laurean terveys- ja sosiaalialan opiskelijat ½ vuosittain 8-11 ryhmää Opiskelevat opintojaan hankkeessa (LbD) Kuva: Pirkko Rimpilä-Vanninen 16.4.10 Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen menetelmät Toimintatutkimuksellinen työote Vaikuttavuuden arvioiminen Yhteistyökumppaneiden normaali arkeen sitoen Laurean opiskelijat ja lehtorit vastaavat toiminnasta, yhteistyötä kumppaneiden kanssa Kuva: Ora M. & Pakarinen A. 2010 Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeen työmenetelmät Toiminta ammattiopiston opiskelijan kanssa Tutkimus Toimintamallit: Yhteistyö-malli TE -mallit Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Toiminta ammattiopiston opiskelijoiden kanssa Terveystapahtumat -Luokkatapahtumat -Sali/aulatapahtumat -Välituntitoiminta Terveyskeskustelut -Työterveyskeskustelut -Terveyssuunnitelmat -TANO -toiminta -Muut keskustelut -Kuntotestit Tsemppis -Yksilö- ,Työterveys- -Elämäni-, Tupakatta- ja LiikuntaTsemppikset Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Tutkimukset    NOPS 2010–2012 hankkeessa tehdään seitsemän eri selvitystä, arviointia ja tutkimusta, joiden avulla toimintamallia kehitetään. Tutkimusongelmat: Mikä on ammattiopistojen opiskelijan työ- ja toimintakyvyn edistämisen nykytila ja tarpeet ? Minkälainen on ammattiopistojen opiskelijan toimintaympäristö työympäristönä ammattiopistoissa ? Mitkä ovat ammattiopistojen opiskelijoiden terveystottumukset sekä työ- ja toimintakyky hankkeen alussa ja lopussa ? Minkälainen on ammattiopistojen opiskelijan terveysosaaminen erilaisten terveyden edistämisen interventioiden jälkeen ? (6 osatutkimusta) Minkälainen on ammattiopistojen opiskelijan työterveys- ja turvallisuusosaaminen erilaisten terveyden edistämisen interventioiden jälkeen ? Minkälaista terveydenedistämisen osaamista kehittyy Laurean opiskelijoille hankkeen aikana ? Mitä tapahtuu hankkeen toimintaprosessin aikana ? Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

NOPS –hankkeen tutkimus- ja kehittämistoiminta 2010-2012 Kevät 2010 Ammattiopiston terveyden edistämisen nykytila ja tarpeet -selvitys Ammattiopiston opiskelijan toimintaympäristöä -selvitys Syksy 2010 Ammattiopiston nuoren terveystottumukset ja työkyky -alkukysely Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen – 1.- 4. kyselytutkimus Hankkeen toimintaprosessi -selvitys ¨Kevät 2011 Ammattiopiston opiskelijan työterveys ja turvallisuus osaamisen kehittyminen –erillisiä tutkimuksia ja selvityksiä Laurean opiskelijan TE -osaaminen –1. kysely Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen -5. kyselytutkimus ¨Syksy 2011 Laurean opiskelijan TE –osaaminen -2. kysely Ammattiopiston opiskelijan terveysosaaminen -6.kyselytutkimus Hankkeen toimintaprosessi/tulokset -selvitys ¨Kevät 2012 Ammattiopiston nuoren terveystottumukset ja työkyky -loppukysely Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Toimintamalli: AMK –opiskelijat kytketään osaksi ammattiopistojen terveyttä edistävää työtä A. Pysyvä toiminta, OPS –malli Ammattiopiston terveyttä edistävän toiminnan vuosisuunnitelma osana opetussuunnitelmaa Laurea terveyttä edistävän toiminnan tuottajana osana opetussuunnitelmaa B. Tarve –malli Ammattiopiston ja Laurea tilaavat toisiltaan toimintaa tarveperustaisesti Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Toimintamalli: TE -mallit Yksittäiset terveyden edistämisen tuotteet Terveystapahtuma –mallit Tsemppis –mallit/välineet Työterveyskeskustelu –malli/välineet Asumisterveyden edistämisen -malli Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

NOPSin tahtotila NOPS –hankkeen toimijoilla on halu huolehtia nuoren terveydestä ja turvallisuudesta jo ammatillisen peruskoulutuksen aikana, jotta nuori voisi nauttia elämästään täysillä myöhemmissäkin elämän- ja työuranvaiheissa. Kuva: Olavi Suomela 3/10 Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Pedagogiset mallit Pohjana NOPS –toiminta ammattiopistossa Opintojaksot NOPS –hankkeen tavoitteiston ja kumppaneiden toiveita noudattaen NOPS –toiminnat siten, että palvelee sekä Laurean että ammattiopistojen opetussuunnitelmaa 1 opintojakso lukukaudessa- malli Integroitu lukukausi malli Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutos Ammattiopiston nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toiminta syksyllä 2010 ja keväällä 2011 Ter-veys-tapah-tuma Terveystottu-mukset, -valinnat, -muutos Ter-veys-keskustelu Voimavarat Muutosvalmius Terveyssuunni-telma Tsemp-pi Menestymisen seuranta ja tuki Ryhmä, yksilö, SYKSY 2010 KEVÄT 2011 KEVÄT 2011 ja SYKSY 2011 Nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

-voimavaroja vahvistava ohjaaminen Ammattiopisto nuoren työ- ja toimintakykyä edistävä toiminta syksyn 2010 aikana Terveys-tapahtuma -voimavaroja vahvistava ohjaaminen ASIASISÄLTÖ Ravitsemus, liikunta, päihteet, uni Terveysvalinnat Terveyskäyt-täytymisen muutostarve SYKSY 2010 Nuoren terveys osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio ”Ammattiopiston nuo- ren terveysosaaminen” –tutkimukset (4) Ammattiopiston nuoren terveyskäyttäytymisen muutosprosessi työ- ja toimintakykynsä edistämiseksi NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

-voimavaroja vahvistava ohjaaminen Miten Laurean opiskelijoiden opiskeluprosessit ovat rakentuneet NOPS in tavoitteiden näkökulmasta ? (syksy 2010 ) Terveys-tapahtuma -voimavaroja vahvistava ohjaaminen ASIASISÄLTÖ Ravitsemus, liikunta, päihteet, uni Terveysvalinnat Terveyskäyt-täytymisen muutostarve STB08SN ja SHB08SN 2 op STB10SN ja SHB10SN 7 op Nuoren terveys osaaminen vahvistuu -tiedot, taidot, motivaatio SHB10KA 1 op SHB10KN 1 op ”Ammattiopiston nuo- Ren terveysosaaminen” –tutkimukset (4) STB07SN 5 op SHB09KA 3 op SHB09KN 3 op Opntyö 15 op NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Yksi opintojakso lukukaudessa Luokkaopetus Tiimityö hankkeessa Yksilö ja ryhmäarviointi Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Integroitu lukukausimalli Ryhmäohjaus & -arviointi LbD kolmen opinto-jakson integraa-tiona Tiimityö kotiryhmissä Terveysalan opiskelijat ensimmäisen vuoden syksy Hoitotyön perusteet 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö 2 op/10 op Hoitotyön toimintaympäristö 1 op/10 op Kansanterveys ja hoitotyö 5 op/10 op Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

NOPS –hankkeessa oppiminen 2010-2012, terveysala Lukukausi Pedagoginen malli Opintojakso 1. lukukausi Integroitu lukukausi -malli HOITOTYÖN PERUSTEET 30 op Tutkiva ja kehittävä hoitotyö + Hoitotyön toimintaympäristö + Kansanterveys-työ 10 op/30 op 2. lukukausi Yhden opintojakson lukukausi -malli HOITOTYÖN TOIMINNOT 30 op Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 1 op/ 10 op 4. lukukausi AVOTERVEYDENHOITO JA MIELENTERVEYSHOITOTYÖ 30 op Perhe-, mielenterveys- ja päihdehoitotyö, kriisityö + Hoitotyö vastaanotoilla ja kodeissa 5 op/20 op 5. lukukausi HOITOTYÖN OSAAMISEN SYVENTÄMINEN 30 op/TERVEYDENHOITOTYÖN SYVENTÄVÄT OPINNOT 30 op Terveyden ja turvallisuuden edistäminen 5/10 op 6. lukukausi Yhden opintojakson lukukausi –malli TAI HOITOTYÖN KEHITTÄMINEN JA JOHTAMINEN 30 op Hyvinvointipalvelujen kehittäminen ja tuotteistaminen 5 op/5op Opinnäytetyö 15 op/15 op Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea

Hankkeessa oppimisen ohjausprosessi Integroitu lukukausi -mallissa Orientaatioluennot Projektityön perusteet Kirjallinen ja suullinen viestintä Asiakaslähtöinen ohjaus Tutkimusmenetelmät Näyttöön perustuva terveyden edistäminen Ryhmäohjaus NOPS -perehdytys Hankkeen vaiheiden mukainen ohjaus: hankkeen orientaatiovaiheen, suunnitelma ja toteutusvaiheen ohjaukset Verkko -ohjaus Kotiryhmäohjaus Yksilölliset ohjausasiat suhteessa hankkeen etenemiseen NOPS 2010-2012 Projektipäällikkö Pirkko Rimpilä-Vanninen Laurea

Keskustellen enemmän ! Lisätietoja Kiitokset mielenkiinnosta ! http://laurea.nops.fi Pirkko Rimpilä-Vanninen, pirkko.rimpila- vanninen@laurea.fi Kiitokset mielenkiinnosta ! Pirkko Rimpilä-Vanninen 2011 Projektipäällikkö, Laurea