Erityisopetuksen foorumi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
”Me teimme sen yhdessä”
Advertisements

Koonnut koordinaattori Tuija Ikäläinen 2008
Kolmiportainen tuki ja uudet asiakirjat
Oppilaanohjauksen kehittäminen Oulun kaupungin perusopetuksessa Kehittämistyötä ohjaa moniammatillinen ohjausryhmä, jossa on edustajat.
Moku- hankkeesta resurssikeskukseen
RUNOSMÄEN KOULUN YTE-SUUNNITELMA
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Yksilölliset opetussuunnitelmat
Kerrataan KOLMIPORTAINEN TUKI & PEDAGOGISET ASIAKIRJAT
PERUS- JA ERITYISOPETUS
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erityinen tuki Tampereen perusopetuksessa- muuttunut lainsäädäntö muuttuvat tuen rakenteet Leena Salonen
Väestö Vantaan osa-alueilla
OPPIVA OPS –prosessi 2014 – 2015 Palvelun tuottajat:
Yhteistyötä lapsen hyväksi
OPS MH/IK
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
KELPO-JA OSAAVA-hankkeiden seminaaripäivä
Pääperiaatteet (luonnos 2007)
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Oppilaan kasvun tukeminen Hämeenlinnan yhteiskoulussa
PERUSOPETUKSEN KONSULTAATIO, ALUEELLISET JA MAAKUNNALLISET OSAAMISKESKUS- ELI PERTTUKOULUT PÄIJÄT-HÄMEESSÄ Pääperiaatteet (luonnos)
Peruskoulujen johtokuntien koulutus
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
OPO-hanke Hankeseminaari
Vantaalle valmistuneet asunnot vuodesta 1970 Asuntojen määrä suuralueittain ja kaupunginosittain.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
VANTAAN TEHO-HANKKEET Kehittämistoiminnan tavoitteena on jalkauttaa uuden erityisopetuksen strategian (2007) linjauksia paikallisiin käytänteisiin. Strategiassa.
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Opinto-ohjauksen ja erityisopetuksen yhteistyö SOOLin teemaseminaari
Vantaan asuntorakentamisennuste
Oppilaan hyvinvoinnin parhaaksi. Koulun aloitus Toimivien opetusryhmien muodostaminen esiopettajien, luokanopettajien, S2-opettajan ja erityisopettajan.
Väestö Vantaan suuralueilla ja kaupunginosissa Tiedot lähtien.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Sari Ågren. Työryhmä Perusopetuksessa Mari Aalto, Laura Impiö, Teija Warro, Satu Lehtonen, Anita Rapp, Hanna Leppänen, Anne Lähteenmäki, Liina Maarni,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Kuopion kaupunki Perusopetus
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
ALAKOULUN OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Väestö Vantaan osa-alueilla
Prosessin nimi: Siirtymävaihe esiopetuksesta perusopetukseen, kun lapsella on pidennetty oppivelvollisuus ja/tai erityinen tuki tai kun tehostettu tuki.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
ERITYISLUOKKA 7-9J Elokuu 2016 MIKSI Yhteystiedot MITEN OHJAUS
Asiakas Esiopettaja/kelto
Oppimisen tuki ja sen kirjaaminen
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Prosessi ope: huoli Ped. arvio jatkuu lopetetaan lisää tukea?
Esi- ja alkuopetuksen siirtymäkäytänteet ja oppimisen tuen portaat
Yhteysopettajapäivä Vantaa, Flamingo
Laaja-alainen arviointi
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Oppilaan siirtyminen toiseen kouluun eritysopetusperustein
KOLMIPORTAINEN TUKI
Esityksen transkriptio:

Erityisopetuksen foorumi 25.8.2010, Tikkurilan lukio hanna-mari.sarlin@vantaa.fi , 040 5053312

Erityisopetuksen henkilökuntaa Opetustoimen suunnittelija (SIVI) Hanna-Mari Sarlin , kieli- ja kulttuuriryhmien opetuksen sekä erityisopetuksen kehittäminen, aluekoordinaattoreiden ohjaus Minna Salmi , erityisopetuspäätökset, avustajat, päivä- ja loma-ajan 040 557 4935 toiminta, yksityisopetuspäätökset Konsultoivat erityisopettajat Anna-Maija Vanhapiha ja 040-720 2962 Taina Salmela , pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaat, toiminta- 040-847 3920 alueittain opiskelevat oppilaat Paula Pryl , autismin kirjo 040-738 8340 Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Perusopetuksen erityisopetuksen henkilökuntaa Hakunila aluekoord: Tiina Erkkilä- Wahtera, 040 5698255 aluerehtori: Riitta-Liisa Reinikainen (esimies) Kivistö ja Aviapolis aluekoord: Taru Asikainen, 0400 719533 aluerehtori: Tuija Tammi (esimies) Korso-Koivukylä aluekoord: Paula Järnefelt, 040 5069615 aluerehtori: Tapio Lahtero (esimies) konsultoiva erityisopettaja: Marja-Leena Hillamo Myyrmäki aluekoord: Crister Nyberg, 040 5626942 aluerehtorit: Kirsi Kolu (esimies) Tikkurila: aluekoord: Kirsi Backman, 050 312 1676 aluerehtori: Risto Purhonen (esimies) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Perusopetuksen kieli- ja kulttuuriryhmien henkilökuntaa Hakunila ja Tikkurila aluekoord: Pia Hakkari, 040 5626962 aluerehtorit: Hakunila: Riitta-Liisa Reinikainen (esimies) Tikkurila: Risto Purhonen Korso-Koivukylä aluekoord: Merja Novio, 0400 475934 aluerehtori: Tapio Lahtero (esimies) Myyrmäki + Kivistö ja Aviapolis aluekoord: Jyrki Tiihonen, 040 7716788 aluerehtorit: Kirsi Kolu (esimies) Tuija Tammi *Kieli- ja kulttuuriryhmien konsultoiva koulupsykologi: Elise Sailas, 040 8496677 *Toimistosihteeri: Irja Reinikainen 09 83920143 Rauni Karttunen 09 83922979 Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Erityisluokat alueittain lv. 2010- 2011 Hakunila: Hakunila; 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk, Noste Hevoshaka; 1 lk, 2 lk, 3 lk Hakunilanrinne; 1- 2 lk, 3- 5 lk, 4 lk, 5 lk, autismi lk, eha- lk Itä-Hakkila; 1- 3 lk, 4- 6 lk Länsimäki;1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk Sotunki; 7 lk, 8 lk, 9 lk, JOPO + Hiekkaharju; Etappi (yhteinen Tikkurilan alueen kanssa) Kivistö- Aviapolis Kivistö; 1 lk (myöh. Kanniston koululle) Kartanonkoski; 5- 6 lk, Omaura 8- 9 lk, Vantaankoski; 7 lk, 8 lk, 9 lk, Lännen paja 8- 9lk Veromäki (pake); erityisesilk, 1 lk, 2- 9 lk:t (jokaista 2 kpl), kopteri Ylästö; 1 - 6 lk:t (jokaista luokka-astetta 1 kpl) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Havukoski; Omaura- ryhmä Korso- Koivukylä: Havukoski; Omaura- ryhmä Jokivarsi; esiopetusryhmä, 1- 6 lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl) Koivukylä; 7 lk, 7- 9 lk, 8 lk, 9 lk Kytöpuisto; 1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk Korso; 7- 9 lk, 7. lk, 8 lk, 9 lk Leppäkorpi; 1- 2 lk, 3- 4 lk, 5- 6 lk Mikkola; 1- 6 lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl), 7 lk:t (2 kpl), 8 lk, 8- 9 lk, 9 lk ja Omaura Rekola; Etapit (2 kpl) Rekolanmäki; esiopet, 1- 6 lk:t (kutakin luokka-astetta 1 kpl), eha lk:t (2 kpl) + Jokiniemessä Noste- ryhmä yhteisesti Tikkurilan alueen kanssa Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Hämeenkylä; JOPO: t (2 kpl) Kaivoksela; 6 lk Myyrmäki Hämeenkylä; JOPO: t (2 kpl) Kaivoksela; 6 lk Kilteri; 7 lk:t (2 kpl), 8 lk, 9 lk, Seven Kivimäki; erityisesilk, Etapit (2 kpl), tunne- elämän kuntouttavat lk:t 1-4 (1 kutakin luokka-astetta) ja 5- 6 lk, monimuotoluokat 1- 4 lk:t (1 kutakin luokka-astetta), 5 lk:t (2 kpl), 6 lk Martinlaakso; 7- 8- 9 lk Pähkinänrinne; 2 lk, 3 lk, 4- 5 lk, 6 lk Uomarinne; 1 lk, 4 lk, 5 lk, 2 TOI- lk, 2 autismi lk, eha lk:t (4 kpl) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Hiekkaharju; 2 –3 lk, 4-5-6 lk, etappi (yhteinen Hakunilan kanssa) Tikkurila Hiekkaharju; 2 –3 lk, 4-5-6 lk, etappi (yhteinen Hakunilan kanssa) Ilola; 1- 2 lk Jokiniemi; 4 lk, 5- 6 lk, 7 lk, 8 lk, 9 lk, autismi lk:t (3 kpl), toi lk:t (3 kpl), eha lk 7- 9, Noste- ryhmä (Korso-Koivulkylän kanssa yht.) Jokiranta (pake); 1 lk, 2 lk, 3 lk:t (2 kpl), 4 lk, 5 lk, 6 lk:t (2 kpl), 7 lk:t (2 kpl), 8 lk:t (2 kpl), 9 lk:t (2 kpl), 10 lk, eha lk:t = JOPPY:t 5 kpl Peltola; 7- 9 lk:t (2 kpl) (+ Viertolan vastaanottokodin opetus) Simonkallio; 1 - 4 lk, 3 lk, 5- 6 lk Simonkylä; Omaura- ryhmä, Silkin pajan 2 ryhmää Viertola; 1 lk, 2- 3 lk, 5- 6 lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Perusopetukseen valmistavan opetuksen ryhmät Vantaalla lv. 2010- 2011 Hakunila (8- 9 ryhmää): Hakunilanrinne: 0- 2 lk, 3- 5 lk ja 1- 5 lk:lle varaus Länsimäki: 0-2 lk, 1- 6 lk ja 7- 8 lk Tikkurila: Jokiniemi: 0- 6 lk ja 1- 6 lk Simonkylä: 5- 9 lk (uusi) Myyrmäki (5- 6 ryhmää): Hämeenkylä: 7- 9 lk Kaivoksela: 1-6 lk Laajavuori: Esivalmistava ja varaus 1- 6 lk:lle Uomarinne: Esivalmistava ja 1- 6 lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Korso- Koivukylä (7 ryhmää): Havukoski: 7-9 lk Kytöpuisto: Esivalmistava, 1-6 lk ja 1- 6 lk Leppäkorpi: 1- 6 lk (uusi) Mikkola: Esi- ja alkuopetuksen ryhmä ja 1-6 lk Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Erityisopetuksen aluekoordinaattorin tehtävät Oppilaiden ohjaaminen oikeanlaisen tuen piiriin -koulutulokkaiden sijoittelu, sujuvasti kouluun prosessi -yläluokkien oppilaiden sijoittelu (keskinivel) -siirtymävaiheiden ohjaus, nivelyhteistyö, POR- neuvottelut 2. Päätöksentekoprosesseihin osallistuminen ja prosesseihin liittyvä ohjaus sekä dokumentointi -erityisopetuspäätösvalmistelu, yksilöllistäminen, yksityisopetus, lähikoulun määrittyminen -HOJKS, oppimissuunnitelma, oma opinto-ohjelma, lomakkeistot 3. Konsultointi, koulutus ja pedagoginen tuki -neuvonta ja ohjaus oppimisen tuen järjestämisestä -asiakasneuvonta, asiakasneuvottelut -koulutustilaisuuksien sekä koulutuksellisten opettajatapaamisten järjestäminen; eriyttäminen, oppimaan oppiminen, lakiuudistus Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

4. Moniammatillinen ja –alainen verkostotyö Alue- OHR, koulujen ohr:t huoltajien / kotien kanssa tehtävä yhteistyö yhteistyö koulujen, päiväkotien, opettajien, rehtoreiden sekä eri viranomaisten ja järjestötoimijoiden kanssa 5. Kaupungin, alueen ja koulun tason tukitoimien rakenteiden ja prosessien kehittäminen -Opettajaryhmien ohjaaminen ja kouluttaminen sekä työn tukeminen -Työryhmätyöskentely alueen ja SIVI:n kehittämistyöryhmissä 6. Tiedottaminen SIVI:n ja alueen välinen, alueellinen, koulujen ja päiväkotien sekä kotien informointi 7. Mahdolliset koordinaattorikohtaiset erityistehtävät palvelu- ja kehittämiskeskusten oppilaaksiotto pidennetty oppivelvollisuus Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Osaamisen ohjaaminen Vantaalla K A U P N I Aluekoordinaattorit + (konsultoivat opettajat): - Joka lukuvuoden alussa erityisopetuksen foorumi (25.8.2010) sekä kieli- ja kulttuuriryhmien opettajien foorumi (14.9.2010) - Koordinaattorit tapaavat säännöllisesti joka viikko suunnittelijan johdolla omana ryhmänään sekä yhdessä kaikki kahdeksan koordinaattoria joka 3. vko Aluekoordinaattorit järjestävät alueella (tai kaupungin tasoisesti) eri opettajaryhmien koulutukselliset tapaamiset -EO: laaja-alaiset erityisopettajat, erityisluokanopettajat -opettajaryhmittäin alueilla 2 krt/ lukuvuosi -KIEKU: valmistavan opetuksen, S2:n ja oman äidinkielen op. - alueilla kaikki opettajat yhdessä 2 krt/ lukuvuosi - kaupungin tasoisesti opettajaryhmittäin 2 krt/lv A L U E K O U L - Koordinaattorit järjestävät (alueellisia) koulutuksia kouluyhteisöille - Ohjaavat ja tukevat yksittäisiä opettajia konsultoivan otteen omaksumisessa Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Kehittämisen painotuksia ja koulutuskokonaisuus lv 2010- 2012 Pedagogisen tuen kehittäminen Rehtorikoulutus Tieto- viestintätaitojen kehittäminen ----------------------------------------------------------------------- Kieli- ja kulttuuritietoinen koulu Oman äidinkielen opettajien ( +pienryhmäisten uskontojen opett.) osaamisen ja tietämyksen hyödyntäminen kielten ja kulttuurien siltaamisessa (esim. oppilashuoltotyö, omankielinen avustaminen) S2- opetuksen kehittäminen ja opettajien osaamisen hyödyntäminen (samanaikaisopetus, eheyttäminen) Valmistavan opetuksen kehittäminen (esim. oppimateriaalit , siirtyminen perusopetukseen) MOKU- , monikulttuurisuustaidot yhteisössä Romanioppilaan perusopetuksen tukeminen hanke Kouluyhteisöjen kieli- ja kulttuuritietoisuuden vahvistaminen Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Oppimaan oppiminen ja eriyttäminen (eheyttäminen) Laaja-alaisen erityisopettajan ja erityisluokanopettajan osaamisen hyödyntäminen työyhteisössä; konsultatiivisen otteen vahvistaminen Rehtorin, luokanopettajan ja aineenopettajan sekä avustajan osaamisen vahvistaminen oppimaan oppimisen taitojen tukemisessa sekä eriyttämisen eri muotojen käytössä (oppimisen yksilöllisten tarpeiden tunnistaminen ja joustava opetuksen järjestäminen, oppimisympäristön muokkaaminen oppijalle suotuisaksi) Uudistuneiden perusopetuslain ja ops:in perusteiden sisällön soveltaminen (tuen kolmiportaisuuden, lähikouluperiaatteen) sisällyttäminen Vantaan linjauksiin, paikalliseen OPS:iin, päätöksentekomenettelyihin sekä käytännön pedagogiseen työhön ja sen johtamiseen -Kelpo kehittämistoiminta = Teho kehittämistoiminta Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Koulutustarjotin Opettajafoorumit kaupungintasolla Jopo-, omaura- ja pajaopettajien sekä vammaisoppilaiden opettajien yhteistapaamiset Alueelliset opettajaryhmien tapaamiset (laaja-alaiset erityisopettajat, erityisluokanopettajat, S2-, oman äidinkielen ja valmistavan opettajat) Alueelliset ja koulukohtaiset koulutukset opettajille, rehtoreille ja oppilashuollon henkilöstölle Eri perustoimintoihin ja hankkeisiin liittyvät koulutukset - Tehostetun ja erityisen tuen kehittämistoiminta (Teho) - Oppilaanohjaus ja Oppilaanohjauksen kehittäminen - Oppilashuolto ja Oppilashuollon kehittäminen Monikulttuurisuus- ja Romani- hankkeet 6. Alueelliset Veso- koulutukset 3 kpl; Myyrmäki- Aviapolis 5.2., Tikkurila- Hakunila 12.2. ja Korso-Koivukylä 5.3.2011

Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevan lainsäädännön ja OPS:n perusteiden muutos MIKÄ MUUTTUU ja MILLOIN? -Oppimisen ja koulunkäynnin tukea koskevat pykälät 16§ ja 17§ sekä oppilashuoltoa koskevat pykälät 31a§, 40§, 41§ -Tuen kolmiportaisuus: yleinen- tehostettu- erityinen tuki -Erityisen tuen päätös kattavampi ja määräaikainen (tarkistetaan 2.lk:n jälkeen ja ennen 7. luokkaa) -HOJKS- päätöksestä luovutaan -Pedagoginen arvio ja pedagoginen selvitys (opettajan asiantuntijuus käyttöön, psykologin ”testaamistyön” minimoiminen) --- OPSin perusteet --- Vantaan OPS; luvut 2, 3, 4, 5 -paikalliset OPS- osiot lautakuntaan keväällä 2011 --- Uudet OPS- osiot kouluissa käyttöön syksyllä 2011 --- Resurssienjakoperusteet Vantaalla (tehostettu tuki) Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Erityisen tuen palvelurakenteiden tarkastelu ja kehittäminen 2010- 2012 Tavoitteena: -arvioida, miten hyvin oppilaiden tarpeet pystytään nykyisillä rakenteilla ja tukimuodoilla huomioimaan> tarvittava kehittäminen -yhdenmukaistaa terminologiaa ja käytänteitä Valmistelu: a) Ohjausryhmä: Ilkka Kalo, Eero Väätäinen, Tuija Harakka, Hanna-Mari Sarlin b) Työryhmä: Hanna-Mari Sarlin (pj), Tuija Harakka (vpj), Niina Lång (siht), Eero Väätäinen, Elise Sailas, Riitta Reinikainen, Tapio Lahtero, Marja Viljamaa, Teea Markkula, Eila Tanninen, Esko Sainio c) Laajennettu valmisteluryhmä + 8 kpl aluekoordinaattoreita, Marja Hämäläinen, Ritva Salminen, 3 kpl konsultoivat erityisopettajia, Risto Kilvelä Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

Erityisopetuksen rakenne Vantaalla Kaupungin tasolla Vaativan tason erityisluokat Palvelu- ja kehittämiskeskusten erityisluokat, konsultaatio- ja koulutuspalvelut (Jokiranta ja Veromäki), Pajat 8. – 9. lk. Seven, Silkin paja, Lännen paja, Noste- ryhmät, Kopteri 1. – 6. lk., lastenpsykiatriset polikliiniset luokat 1. – 9. lk (sairaalaopetus) , Etapit Oppilaaksi-ottoalueella - oppilaaksi- ottoalueiden yhteiset palvelut Alueelliset erityisluokat + Omaura- ryhmät, JOPO- ryhmät Lähikoulussa -Joustavat opetusjärjestelyt; eriyttäminen, oppimisympäristön muokkaaminen, opet. organisointi -Tukiopetus, oppilaanohjaus osa-aikainen erityisopetus, oppilashuoltopalvelut, oman opinto-ohjelman mukaan opiskelu, yksilölliset suunnitelmat Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017

TYÖSI ON ARVOKASTA! MUISTA HUOLEHTIA JAKSAMISESTASI! Vantaan kaupunki, esityksen tekijä 3.4.2017