AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi;

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Yli 50-vuotiaiden työllistyminen Osatutkimus C THL - Riitta-Liisa Kokko.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
AMMATTIOSAAMISEN NÄYTÖN ARVIOINTIKOHTEET
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Hops Sibelius-Akatemiassa Hannele Ketomäki.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
OSAAMISEN TUNNISTAMINEN TYÖNHAUN POHJANA
URASUUNNITTELU Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Mentorointi Leaders House Oy Jorma Tukia. Mentoroinnin muodot Tilannekohtainen – spontaaneja kohtaamisia/tapaamisia mentorin ja mentoroitavan va ̈ lilla.
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
USKONTO/aineenopettajat PORTFOLIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen 4 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Käytännön kieleen ja työelämään tutustuminen Sosiaali- ja terveysalalle valmistava koulutus nuorille maahanmuuttajille.
Minä oppijana 1 ov..
Tutkimusosasto Mitä ja miksi? Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on täystyöllisyysmallista ja työvoimatalossa työskentelystä.
Seiso kuin vuori, virtaa kuin joki – näkökulmia työhyvinvointiin Valtakunnallinen Hyvinvointipäivä Salla Tapio Malinen
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
OPISKELIJAN ARVIOINTI
Lähde: Oppiminen ja ikääntyminen, Aikuiskasvatuksen 41.vuosikirja 1 Koulutuksesta seuraa.. Koulutuksesta on seurannutAlle 30 v n= v n=63 Yli 45.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Valmius tulevaisuuteen Arto Saloranta.
Ammatillinen opettaja ja kasvatus
Työntekijän kokemuksia asiakkaan kohtaamisesta jalkautuvassa työssä
Kokemuksellinen oppiminen (Kolb, Jarvis, Boud)
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Ammatti työ Iisak.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Kognitiivinen psykologia tutkii
TYÖPAIKKAOHJAAJAKOU LUTUS - OULUN MALLI Tekijöinä tekniikkaryhmä: J. Piltonen, B. Pousi, P. Saarinen ja T. Tyni.
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
HOTELLI JA RAVINTOLA-ALAN PERUSTUTKINTO NÄYTTÖ
Ritva Kareketo kouluttaja
ASIANTUNTIJUUS (Hakkarainen, Palonen, Paavola 2002) ASIANTUNTIJUUS TIEDONHANKINTANA (mielensisäinen näkökulma) ASIANTUNTIJUUS KULTTUURIIN OSALLISTUMISENA.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
W w w. h a m k. f i TUPA - Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus Lähipäivä 4 KEHITTÄMISTILANTEEN ARVIOINTI – TUPA-KEHITTÄMINEN OPETTAJAN TYÖN JA OPPILAITOKSEN.
KISÄLLISTÄ MESTARI TUPA ANTERO STENIUS.
Next Move (NeMo) – Oppisopimuskoulutus ja muuttuvat ammattitaitovaatimukset Oppisopimuskeskus, Tampere Tutkimusprojektin johtaja Petri Nokelainen.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Esityksen otsikko Arial 22pt Ala-otsikko Arial 14pt Tieto- ja tietoliikennetekniikan perustutkinto.
Oppimaan oppiminen ja ammatillisuuteen kasvu 1.5 ov Mari
Ohjaamot alle 30-vuotiaille nuorille Seinäjoki
Ohjaus uudistuvassa ammattikoulutuksessa Elise Virnes
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Miten edesauttaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten siirtymistä ammatilliseen koulutukseen ja työelämään? Seija Eskola Validia Ammattiopisto.
Löytöretki toiseen maailmaan –seminaari Jyväskylän ammattiopisto
Elinikäinen ohjaus Suomessa
Joustavat oppimispolut
Työhyvinvointi JOULUKUU.
Tuottajan työn ja tuotantoprosessin käytännöt
(Työ)elämän esiintymistilanteet
Ammatinkuvaus Etunimi Sukunimi.
- TIETEELLISESTI!! Psyykkinen Biologinen Sosiaalinen ja
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Työssä olevan työ- ja toimintakyvyn arviointi työterveyshuollossa
PÄHEE OTE Satu Laakoli Kela.
Kuinka autan puhelimessa
Miten puhua kulttuureista koulussa?
MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT
Anssi Aunola Lääkintämestari Keski-Uudenmaan pelastuslaitos
Esityksen transkriptio:

AMMATILLINEN KASVU Ammatillinen kasvu on jatkuva prosessi; se on yksilön valmiuksien ja ammatillisten ominaisuuksien kehittymistä läpi elämän. Ammatilliseen kasvuun kuuluvat myös ammatti-identiteetin syntyminen ja alan ammattietiikan omaksuminen.

AMMATILLISEN KASVUN VAIHEET A. Opiskelijan ammatillinen kasvu B. Työntekijän ammatillinen kasvu

A. Työntekijän ammatillinen kasvu Työntekijän ammatillisen kasvun vaiheet ovat aloittelija (= noviisi, oppipoika) edistynyt aloittelija pätevä suoriutuja (=kisälli) taitava ammattilainen asiantuntija (=ekspertti, mestari).

1. Aloittelija: * juuri valmistunut * ei vielä käytännön kokemusta * spontaanit havainnot ohjaavat työn tekemistä * ei osaa joustaa * ei näe tärkeys- järjestystä * tarvitsee paljon ohjausta ja valvontaa * työ on tehtävä, aikaansaannos. 2. Edistynyt aloittelija: * vähän aikaa työtä tehnyt * hetkelliset vaatimukset ja tilannesidonnaisuus ohjaavat työn tekemistä * tunnistaa ja erittelee tilanteissa vaikuttavia tekijöitä * osaa soveltaa tietojaan tavallisissa tilanteissa * tarvitsee tukea ja ohjausta työtovereilta * työ on ammatti.

3. Pätevä suoriutuja: * muutamia vuosia samassa työpaikassa * suoriutuu tehtävä- kokonaisuuksista * järjestelmällinen työskentelytapa * suunnittelee työtään * näkee työn osana kokonaisuutta * tarvitsee ohjausta * työ on ura. 4. Taitava ammattilainen: * hahmottaa tilanteet kokonaisvaltaisesti * analysoi ja muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan * luottaa omiin kokemuksiinsa * tarvitsee hyvin vähän ohjausta * työ on kutsumus.

5. Asiantuntija: työpaikan toiminta-ajatus ohjaa työtä herkkyys ymmärtää tilanteita ja analysoida niitä keskittyy olennaiseen työskentelee joustavasti ei tarvitse itse ohjausta pystyy ohjaamaan muita työ on elämäntehtävä.

Lähteet: Benner, P. 1989. Aloittelijasta asiantuntijaksi. Räsänen, J. 1994. Työvalmennus. Opetus ja oppiminen käännekohdassa.