Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

Raahen Ammattiopisto Ammattistartti
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut auto ja logistiikka
Mukana olevat paikkakunnat ja toimijat
2+1-mentorointi Liisa Uusitalo
Maahanmuuttajataustaisten opiskelijoiden tukeminen Variassa Kamut-projektin yhteenvetoa Varian opettajien kokemuksia.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Ammatillisen osaamisen kartoitus
Ohjaus työtehtävänä.
Opiskelua tukevien toimintojen kehittämisestähän tässä on kyse? Suvi Eriksson Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Alustavia tuloksia.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
OPISKELIJAKYSELY Tulokset Toisen asteen yhteys - hanke.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
1 Invalidiliiton Järvenpään koulutuskeskus Työvalta / Kaarnakorpi, Laine, Muotka, Ovaska ”Tekemällä oppii!” - Liiketalouden perustutkinto.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
Ongelmaperustainen oppiminen
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Nuorten oppisopimus Liisa Uusitalo Tampereen seudun ammattiopisto
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut sähkö ja elektroniikka, kone ja metalli, auto ja logistiikka Laajennetun työssäoppimisen kokeilut, Unto Tervo
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
LAAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN 2+1-MALLI Sähköala. Laajennetun työssäoppimisen 2+1malli  tarjoaa vaihtoehtoisen tavan ammatillisen perustutkinnon suorittamiseen.
Työpaikkakouluttajan ja opiskelijan yhteinen taival Tampere Lea Mäkinen Jyväskylän oppisopimuskeskus.
Laajennettu työssäoppiminen Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto Työpaikkaohjaajille suunnattu kysely keväällä 2011 Tiivistelmä tuloksista.
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Työpaikkakouluttajan ABC
Mitä opetan ammatillisessa koulussa? Mariitta Savolainen
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
InNoste-palvelupiste (02)
L AAJENNETUN TYÖSSÄOPPIMISEN KOKEILUT AUTO JA LOGISTIIKKA.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Opiskelijahuollon hyvät käytännöt Koulutuskeskus Sedussa
Aikuisten uraohjaajien erikoistumiskoulutus
VALMA-koulutus Edupolissa
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Arviointi.
Oikeaan osuvaa ohjausta Oppija- ja työelämäläheinen ohjausosaaminen
Valma oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
”Elämys- ja seikkailupedagoginen luontoliikunta opetussuunnitelman toteutuksessa: Etnografinen tutkimus” Maarit Marttila, LitT, opinto-ohjaaja   Tampereen.
Erityisopiskelijan työssäoppimisen ohjauksen malli SATAEDUSSA
Opettajien valmentaminen työpaikkaohjaajien kouluttajiksi
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Työpaikalla oppiminen - Tietoa ja terminologiaa (TET, TOP, työssäoppiminen, työharjoittelu, oppisopimus)
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Mamu-Mappaus Pedaali-hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Ajankohtaista OSAOssa Koulutuspalvelupäällikkö Tiina Kuokka
YRITYSPOLKUTOIMINTAMALLI
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Suomen kielen oppimisen tuki ja ohjaus / TAKK Maahanmuuttajan suomen kielen opiskelu ammatillisissa opinnoissa

Toiminnan rahoittaminen ja järjestelyt lisätunnit maksetaan erikseen toteutuman mukaan (alustava tuntimäärä tiedossa; TE-keskus, Oppisopimustoimisto, muut tahot) lisätunnit on laskettu tarjouksiin mukaan oppilaitoksen sisäiset järjestelyt – oppimisen ja ohjauksen tukipalvelut

Toiminnan aloittaminen ja järjestelyt tukipalvelusta sopiminen eri osapuolten kanssa toimialajohtajat, koulutuspäälliköt, kouluttajat tukipalvelusta tiedottaminen opiskelijaryhmien kerääminen

Opiskelu tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa TAKK:ssa Maahanmuuttajaopiskelijan opiskelu ja ohjaus TAKK:ssa / suomen kieli ammatillisissa opinnoissa suomen opettaja hoitaa opiskelija / kouluttaja / suomen opettaja tekevät yhteistyössä Jo tutustumisjaksolla kouluttajalta tieto oppimisen tukipalveluihin kouluttajat kutsuvat infoon kouluttajat kokoavat ryhmän kouluttajilta tieto työssäoppimis- jaksoista ja päättyvästä koulutuksesta Kaikille uusille opiskelijoille info suomen kielen tuesta Kaikilla uusilla opiskelijoilla suomen kartoitus HOPS ja HENSU, joissa suomiHOPS Hyvin eväin töihin ja jatkokoulutukseen  SuomiHOPSin tarkistus Alkuvaiheessa intensiivinen jakso suomea Jatkosuunnitelma ja lausunto suomen kielestä Suomen opiskelu ja muu tuki tarvittaessa Opiskelu tutkintoon johtavassa ammatillisessa koulutuksessa TAKK:ssa

Aikataulutus ja linkittäminen Varaa aikaa ryhmien aikataulujärjestelyihin teoriaopinnot / käytännön harjoitukset työssäoppimiset henkilö- ja tuoteriskienhallinta (työturvallisuus ja ensiapu) tulityökortti

Opiskelujärjestelyt info oppimisen tuesta ja kielitaidon kartoitus pienryhmässä palaute kartoituksesta ja haastattelu yksilötapaamisessa suomiHOPS opiskelu pienryhmässä (5-10 osallist.) tarvittaessa yksilöohjausta ammattisanasto teoria-aineiston selkokielistäminen ja ”aukilukeminen”

Aihealueita ammattisanasto opiskelutehtävien ymmärtäminen ja suorittaminen ohjeiden ymmärtäminen ( esim. työturvallisuus) ja työympäristössä toimiminen, työkulttuuri kielen eri osa-alueet tarpeen mukaan tutkinto ja näytöt, ohjeet selkokielellä

Toiminnallisuus luokassa taululle ja fläpeille tehtävien mukaan piirtäminen, osien ja työvälineiden tutkiminen tutkimusretket koneille, varastoihin ja muihin tiloihin PBL ja yhteistoiminnallisuus toimivat hyvin opiskelijan omat kysymykset lähtökohtana kouluttaja ohjaa oppimisprosessia, ryhmä selvittelee yhdessä kysymyksiä kielen eri osa-alueiden harjoitukset painottuvat tarpeen (koulutuksen) mukaan sano ääneen, kirjoita, piirrä ja selitä ! (huomioi erilaiset oppijat)

Kokoontumiset kerran viikossa pienryhmät eri aloilla 3 x 45 min tarvittaessa yksilöopetusta opiskelijasta riippuen 1 kerta - säännöllisesti viikoittain osallistuminen on vapaaehtoista, kouluttajat suosittelevat

Kokemuksia suomen opettajan rooli ohjaajana korostuu tukea tarvitaan aluksi oppimisvalmiuksien kehittämisessä rohkaisu ja kannustus opiskelijan kuunteleminen ja ohjaaminen opiskelutekniikat, suomen kielen opiskelun motivointi tiedonhaku yleensä ja tiedon etsiminen opiskeluympäristössä tärkeää työelämätuntemus ja toimintatavat oppimis- ja työympäristössä sekä keskustelufoorumi

Kokemuksia kyselyn perusteella opiskelijat ja kouluttajat kokevat tukitunnit tarpeellisiksi kouluttajat toivovat lisää tietoa: kulttuurisensitiivinen ohjaus monikulttuurisuus ja monimuotoisuus työparina kouluttaja ja ohjaava / suomen opettaja toimii hyvin yhteistyöhön täytyy järjestää aikaa

Oppimateriaaleja ammattiopinnoissa käytettävä materiaali suomen kielen kouluttaja muokkaa ja toisaalta ryhmässä ”puretaan auki” merkityksiä suomen kielen harjoitukset ja ammattiin liittyvä materiaali internetissä metallialan virtuaalikoulun (TAKK) kuvat JOKERI – projektin tuottamat omat kuvat koneistuksesta

Opiskelijoita eri aloilta TAKK:n kokeilussa mukana 9/04-12/05 Koneistus ja hitsaus (19) Koneenasennus (7) Sähköala (3) Logistiikka (2) Talonrakennus (2) Puhdistuspalvelu (6) yht.39