Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari 18.4.2001.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Maankäyttö-lehden lukijatutkimus
Advertisements

Kirjailijoiden taloudellinen asema Suomessa , Lavaklubi, Kansallisteatteri, Helsinki Tutkimuspäällikkö Mikko Grönlund BID Innovaatiot ja.
Aikakauslehdet ja Internet Mervi Raulos TNS Gallup Oy.
Vastuullinen Lahjoittaminen VaLa ry
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2013.
1 Tiivistelmä (sivu 1/3) Telma-lehden lukeminen  Vastaajista 5 prosenttia on lukenut Telma-lehden uusimman numeron kokonaan ja noin neljännes (26 %) on.
”Määrittää ihmisen yksilönä”
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Verkonkäytön ongelmat
Kouvolansanomat.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Esaimaa.fi SPOT®- kävijäprofiilitutkimusraportti Maaliskuu 2014.
Viestinnän Keskusliitto 15 ‒ 24-vuotiaiden mediankäyttö.
1 ©TNS 2012 Tämän tutkimuksen tulokset on tarkoitettu vain tilaajan omaan käyttöön. Niitä ei saa lainata, luovuttaa, jälleenmyydä tai julkaista ilman tutkimusyrityksen.
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Maritta Törrönen, Sosiaalityön professori Helsingin yliopisto, sosiaalitieteiden laitos Lastensuojelun tila nyky-Suomessa.
Suomalaisten suhtautuminen tietotekniikkaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2374.
Aikakauslehtien lukemiseen käytetty aika KMT Kuluttaja 2010.
Mediasidonnaisuus Aikakauslehdet KMT Kuluttaja 2008.
Joulututkimus Tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten jouluun liittämiä ajatuksia Stressiä aiheuttavat tekijät Lahja toiveet ja ajatellut joululahjat.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja 2011 Aikakauslehtien lukuajat Lukuminuutit Tutkittiin KMT Kuluttaja 2011 tutkimuksen yhteydessä nettikyselynä.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Aikakauslehtien lukemistavat tulokset lehdittäin KMT Kuluttaja Kevät 2013 Lähde: KMT Kuluttaja Kevät 2013, N=4 419 Vastaajamäärä N = Toteutus nettikyselynä.
Satakunnan ammattikorkeakoulun Liiketalous Rauman henkilöstön ja Rauman talousalueen yritysten yhteistyön selvittäminen ja kehittäminen Enni Karvinen.
Anna tutki: Naisen asema työelämässä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
1 Mielipiteet mainonnasta aikakauslehdissä KMT Kuluttaja syksy 2009/kevät 2010.
Sanomalehti mainonnassa
Ryhmätekstiviestit netistä selaimella OSA I Tehtyjä tutkimuksia mobiilimarkkinoinnista ja mobiiliviestinnän tehokkuudesta
Aikakauslehtiä ikä kaikki – Aikakauslehtien lukeminen eri ikäkausina Mervi Raulos Suomen Gallup-Media Oy.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Facebook yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tieto- ja viestintätekniikka Riina Mäcklin Suvi Syrjälä Oulun Yliopisto 2011.
Aikakauslehtien Ylivoimapankki Vesa Väisänen IROResearch Oy.
POHJANMAA ”Uuden energian Pohjanmaa - Energiaa huippuosaamisesta, monikulttuurisuudesta ja vahvasta yhteisöllisyydestä”.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
Mediaan sitoutuminen Aikakauslehdet, KMT Kuluttaja 2007.
Miira Suomi, Jenna Sangi ja Matilda Ristola LO-11c
Suomalaisten suhtautuminen vapaa-aikaan KMT Kuluttaja Kevät06 Aikakauslehtien omat kysymykset Vastaajia 2426.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT. Sisällöt artikkeliviitetietokannat Arto ja Aleksi Elektroniset lehdet ePress, PressDisplay, Suoma ja Googlen lehdet.
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
© Dagmar 2006 Mediasidonnaisuustutkimus 2007 Tomi Härmä Dagmar Market Intelligence
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Aikakauslehtien lukuajat KMT Kuluttaja kevät 2011.
Kirjan tehtävien vastaukset s. 114 III Vaikuttamisen kanavat 10 Media on tärkeä mielipidevaikuttaja.
© TNS Lähde: KMT AL + total Kevät 2015 Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot Mitä seuraavista kanavista käytät kun etsit vinkkejä ja ideoita.
Mainonnan ja lukemisen väittämät KMT 2016
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Naisten tietolähteiden käyttö
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana 2016
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan 2016 Lähde: KMT AL + total 2016 n=9 557 , est
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain eri välineillä 2016
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana – Autot
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Miesten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Naisten tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / kevät 2017
Eniten kohderyhmää tavoittavat aikakauslehdet lukijoiden kiinnostusten kohteiden mukaan Kevät 2017.
Sanomalehtien lukemisella yhteys oppimistuloksiin
Kuinka tärkeää tiedon luotettavuus on netissä
1. Ilman lukevia aikuisia ei kasva lukevia lapsia
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / naiset
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana /
Tietolähteiden käyttö ostoprosessin aikana / miehet
Nuoret ja trendit -tutkimus
Esityksen transkriptio:

Aikakauslehti nettarin arjessa Seija Nurmi The University of Westminster Aikakauslehtien liiton seminaari

©Seija Nurmi Aikakauslehti nettarin arjessa •IT ja mediayleisöt •Nuoret ja Internet •Nuoret nettarit ja muut mediat •Aikakauslehti nettarien arjessa

©Seija Nurmi ‘The year 2000 will signal the end for newspaper and magazine publishers.’ Bill Gates, World Economic Forum, Davos, 1998

©Seija Nurmi IT:n vaikutuksia mediayleisöihin  enemmän kilpailua yleisöjen rajallisesta ajasta  henkilökohtaisesti omistetun viihde-elektroniikan määrä lisääntynyt merkittävästi  uuden ja perinteisen median muoto ja sisältö sekoittuvat  yksisuuntainen joukkoviestintä laajentunut interaktiiviseksi viestinnäksi median ja käyttäjän välillä  yleisöjen pirstaloituminen ja mediakäyttäytymisen ennustettavuuden väheneminen

©Seija Nurmi Nuoret ja mediat •Nuoret uudessa tilanteessa –‘omia’ viihde-elektroniikan laitteita –nuorille suunnattuja medioita, kanavia ja ohjelmia enemmän kuin koskaan –vapaa pääsy Internetiin, sekä kirjastoissa että kouluissa –nuorten maailmassa globaalisuus yhdistynyt paikallisuuteen

©Seija Nurmi Nuoret ja Internet •Taustana Risc-tutkimus 2000 •Nuorista monimuuttuja-ianalyysi –muuttujina noin 80 Internetiin liittyvää kysymystä –kohderyhmänä vuotiaat –otoskoko 820 –ei-hierarkkinen klusterianalyysi

©Seija Nurmi Nuorten Internet -käyttäjäsegmentit Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi Suvereenit käyttäjät, 15% • Käyttävät sekä muualla että kotona • Erittäin kiinnostuneita teknisestä kehityksestä • Ottavat Internetistä täyden hyödyn, kokeilevat kaikkea uutta • 97% lukee sähköisiä viikko-tai sanomalehtiä  Internetillä selkeästi informatiivinen hyötyfunktio Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi • Innostuneimpia informaatioteknologian mahdollisuuksista parantaa elämän laatua • Käyttävät internetiä etupäässä muualla kuin kotona • Luottavat yleisimmin Internetin turvallisuuteen • Internetin hallinta status-kysymys • Internetin käyttö huomattavasti yksipuolisempaa kuin aikaisilla omaksujilla • 53 % lukee sähköisiä viikko-tai sanomalehtiä  Internetillä lähinnä viihdyttävä funktio 2. Innostuneet, 15 % Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi • Käyttö etupäässä kotona • Suhtautuvat kiinnostuneesti mutta hieman varauksellisesti Internetin suomiin mahdollisuuksiin • Käyttävät Internetiä lähinnä vain henkilökohtaisiin asioihin • 67 % lukee sähköisiä viikko- tai sanomalehtiä  Internetillä sekä viihteellinen että informatiivinen funktio 3. Kotikäyttäjät, 15 % Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi • Käyttö vain muualla kuin kotona • Epäluuloisimpia informaatioteknologian suomiin mahdollisuuksiin elämän laadun parantajana • Pitävät yleisimmin uusia tuotteita liian kalliina, jotta niissä voisi pysyä mukana • 63 % lukee sähköisiä viikko- tai sanomalehtiä  Internetillä sekä informatiivinen hyötyfunktio 4. Varovaiset, 23 % Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi • Eivät käytä Internetiä • Segmentistä runsas kolmannes haluaisi käyttää Internetiä jos se olisi mahdollista, useampi kuin joka viides suhtautuu siihen kielteisesti • Suhtautuminen informaatioteknologiaan ja sen suomiin mahdollisuuksiin kuitenkin hieman positiivisempaa kuin Varauksellisten segmentissä • Kuitenkin joka viides on sitä mieltä, että informaatioteknologia on hallittava, jotta pysyy ajan tasalla  Internetillä ei funktiota käytännössä 5. Perinteiset, 32 % Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi Suhtautuminen muihin medioihin -useammat uutiset illassa - tv ja radio tärkeitä aamumedioita -sanomalehti tärkeä, mutta ei riittävä viestin -selektiivisiä -useammat uutiset illassa -tv:llä viihdefunktio -radiolla keskim.vähemmän merkitystä -sanomalehti ei tärkeä -tv:llä pienempi rooli kuin muissa ryhmissä -radion seuraaminen keskittyy viikonloppuihin -sanomalehdellä tärkeä rooli aamuisin --tv:llä muita ryhmiä pienempi rooli -radio keskim. tärkeämpi -sanomalehti tärkeä tietolahde -tv:llä viihdyttävä ja sosiaalinen rooli -radiolla uutisfunktio -sanomalehdellä vähemmän merkitystä kuin muille nuorille -medioiden käyttö vähemmän selektiivistä kuin muilla Lähde: Risc 2000

©Seija Nurmi Lähde: Risc Suvereenit käyttäjät, aikakauslehti ja Internet •Aikakauslehtien lukeminen tapa rentoutua; ne luetaan nopeasti, mutta huolella •eniten säännöllisesti luettuja aikakauslehtiä •tietotekniikka, talous, tiede, politiikka, kansainväliset asiat ja urheilu korostuvat kiinnostavimmissa aihepiireissä 15%

©Seija Nurmi Lähde: Risc Suvereenit käyttäjät, aikakauslehti ja Internet •selkeitä aikakauslehden ja Internetin yhdistämistapoja: –Internetistä tietotekniikkaa ja pelejä, aikakauslehdistä tietotekniikkaa, tekniikkaa ja autoilua –talous ja yhteiskunnalliset aiheet –muoti, musiikki ja nuorisoa koskevat jutut •aikakauslehdellä ja Internetillä yhteisiä funktioita 15%

©Seija Nurmi Lähde: Risc Innostuneet, aikakauslehti ja Internet •Käyttävät eniten aikaa aikakauslehden lukemiseen päivittäin •Aikakauslehti korvaa paljolti kirjan lukemisen •Aikakauslehti kattaa paremmin heidän uutistarpeensa kuin muiden nuorten keskuudessa •EU, autoilu, talous, tekniikka, tietotekniikka ja nuorisoa koskevat jutut korostuvimpia aihepiirejä aikakauslehdissä 15%

©Seija Nurmi Lähde: Risc Innostuneet, aikakauslehti ja Internet •Selkeitä aihealueita, jotka yhdistyvät aikakauslehdissä ja Internetissä: –tekniikka, tiede, urheilu, pelit ja musiikki –Talous ja yhteiskunnalliset aiheet –nuoriso, keskusteluryhmät ja sarjakuvat •Aikakauslehdellä tärkeä rooli, mikä yhdistyy Internetin käyttöön 15%

©Seija Nurmi Kotikäyttäjät, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •Käyttävät vähemmän aikaa aikakauslehden lukemiseen päivittäin kuin muut nuoret •Vähiten sitä mieltä, että aikakauslehti kattaa hyvin heidän uutistarpeensa •Tekniikka, tietotekniikka, tiede ainoat korostuvat aihepiirit aikakauslehdissä verrattuna muihin nuoriin 15%

©Seija Nurmi Kotikäyttäjät, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •aikakauslehdissä ja Internetissä yhdistyvät: –tietotekniikka, tekniikka, autoilu, pelit, sarjakuvat –urheilu, nuorisoa koskevat jutut, musiikki ja matkailu –talous ja yhteiskunnalliset asiat •Aikakauslehdillä vähemmän merkitystä kuin muille nuorille 15%

©Seija Nurmi Varovaiset, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •käyttävät keskimääräistä hieman enemmän aikaa aikakauslehden lukemiseen •vähiten säännöllisesti luettuja aikakauslehtiä •käsityöt, yhteiskunnalliset asiat, kevyt musiikki, ruokaohjeet, matkailu sekä terveys ja hyvinvointi korostuvat aikakauslehtien aihepiireissä •Aikakauslehdessä ja Internetissä mitkään aiheet eivät linkity selkeästi • Aikakauslehdellä ja Internetillä ei niin paljon yhteiskäyttöä kuin aikaisemmissa ryhmissä 23%

©Seija Nurmi Perinteiset, aikakauslehti ja Internet Lähde: Risc 2000 •Käyttävät keskimääräistä enemmän aikaa aikakauslehtien lukemiseen päivittäin, usein lukeminen kuitenkin vain selailua •Valitsevat aikakauslehden kirjaa mieluummin luettavakseen •sanaristikot, henkilöjutut, ruokaohjeet, lemmikkieläimet, horoskoopit, lääkkeet ja luontaistuotteet sekä käsityöt korostuvat aikakauslehtien aihepiireissä •Aikakauslehdellä oleellinen rooli mediakulutuksessa 32%

©Seija Nurmi Uuden innovaation omaksuminen aika lkm Innovaattorit 2,5 % Aikaiset omaksujat 13,5 % Aikainen enemmistö 34 % Myöhäinen enemmistö 34 % Vitkastelijat 16 %

©Seija Nurmi Aikakauslehden rooli aika Innovaattorit 2,5 % Aikaiset omaksujat 13,5 % Aikainen enemmistö 34 % Myöhäinen enemmistö 34 % Vitkastelijat 16 % Suvereenit, 15 % Innostuneet, 15 % Kotikäyttäjät, 15 % Varovaiset, 23 % Perinteiset, 32 % -Useita lehtiä -lehdet luetaan nopeasti -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -lukemiseen käytetään aikaa -lehdet tärkeitä -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -lehtiä luetaan vähiten -pienin merkitys -paljon yhteispintaa Internetin kanssa -vähän säännöllisesti luettuja lehtiä -ei juurikaan yhteispintaa Internetin kanssa -lehtiä luetaan keskimääräistä enemmän -aiheet lähipiiriin liittyviä -ei mitään yhteispintaa Internetin kanssa

©Seija Nurmi •Uhka – aikakauslehden korvaaja –Aika ja raha ovat rajallisia –samoja intressejä Internetin ja aikakauslehtien käytön taustalla Internet – uhka vai mahdollisuus aikakauslehdelle?

©Seija Nurmi •Mahdollisuus – aikakauslehden täydentäjä –Aikakauslehti täsmämedia yhä fragmentoituvassa mediayleisössä –Aikakauslehtiä ostetaan ja tilataan yhä enemmän –Vahva aikakauslehtibrandi ja sen kohdentuvuus siirrettävissä Internetiin –Internet mahdollinen uusien tilaajien hankkija  Kilpailu kovenee Internet – uhka vai mahdollisuus aikakauslehdelle?

Kiitos