Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietotekniikka, sosiaalinen media ja liikunnan arvionti wikispaces.com/
Advertisements

Tapahtumien markkinointi ja viestintä kirjastossa
QR- koodit ja mobiilitentti
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Verkonkäytön ongelmat
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Kiravo-projekti 2011 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Työpaja Maanantaiaamuna kotona  Lukujärjestyksen tarkistus  Missä opiskelen?  Mitä opiskelen?  Mitä materiaalia tarvitsen?  Kun valitsen.
Sähköinen viestintä projektitoiminnassa Georges Segura / Hanna Toijala Sähköisen viestinnän muotoja ja web 2.0 työkaluja.
Sosiaalinen media.
Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Sari-Katja Niiles, Eeva Hiltunen ja Henna Kalima
Johdannoksi sosiaaliseen mediaan Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Viestintää ja tiedonhallintaa helposti ja tehokkaasti Olli Aro Kehittämiskonsultti – Business Development Consultant.
Sosiaalinen media sosiaali- ja terveysalalla
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Kestävämpää henkilökohtaista oppimista verkostossa.
Oppijalähtöisten verkko-oppimisympäristöjen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Johdantoa sosiaaliseen mediaan Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
RajatOn Kehitys Jukka Vilen & Heli Korte TTKK/DMI/Hypermedialaboratorio.
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Sosiaalinen media kivi- ja teräsrakentamisen ammatillisessa koulutuksessa 1- vaihe Tammi 2010 – touko 2011 Raahen ammattiopisto.
Sosiaalinen media on... “verkon avulla tapahtuvaa julkista keskustelua, tiedonrakentelua ja jakamista” 1 1) Kalliala & Toikkanen 2012: 18.
Sosiaalinen media opetuksessa Katrina Vartiainen Turun normaalikoulu.
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
Edusaimaa-opetusverkko HarjoitustyönHarjoitustyön esitys.
Tietoverkot ja sosiaalinen media Nappulavallankumous Tampereen yliopiston kasvatustieteiden tiedekunnan täydennyskoulutusta opettajille , Päivi.
”Elämä oli sotkuista, meluista ja sekavaa.” Sosiaalinen media ja nuoret Tomi Kiilakoski Oulu
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
WWW-oppimisympäristöjen tuotteistamisesta
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Sosiaalinen media. Sisällysluettelo 3. Kuvat – Picasa 4. Sosiaaliset verkostot – Facebook 5. Videot –Youtube 6. Blogit ja wiki- Wikispaces 7. Oppimisympäristöt.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio Ruralia-instituutti / Pekka Hytinkoski / Osuustoiminnan opetusverkosto.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
Projektipäällikkö: Päivi Tiilikainen
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Anne Rongas 2008 Sosiaalinen media oppimisen tukena?
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Linkit SisällysRAOTROK RAOTROK- wiki RAO, Metallisosaston esittely Kartta, Googlemaps Linkki koulun sivulle, Wilmaan jne Ajankohtaista KalenteriSyötteenlukija.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
Sosiaalinen media ja rotarytoiminta
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Löytöretkipuisto Opas toiseen maailmaan Minna Kytölä, OVI-hanke Anna Linnakylä, OVI-hanke.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Sosiaaliset mediat Verkkovälitteinen asiakastyö.
Ops seminaari Askola.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi TAKK Henna-Riikka Ahvenjärvi2.
Sosiaalinen media työelämän viestintäkanavana
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.

Sosiaaliset mediat alakoulussa
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
Mielekäs oppiminen verkkoympäristössä | Jaakko Naakka
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Hanke
Osaajia työelämään -verkko-oppimisympäristö
Esityksen transkriptio:

Ari Hietala

 "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee siis kolme asiaa toteutuakseen: ◦ Sisällön ◦ Yhteisöt ◦ Teknologiat  Toimivuus perustuu totuuteen ja luottamukseen  Käyttäjät toimivat sekä sisällön tuottajina että kuluttajina  tuottajakuluttajia (prosumer = producer + consumer)

 Sosiaalisen median hyödyntäminen opetuksessa yleistyy nopeasti ◦ Nykyiset ja tulevat oppijat ovat sosiaalisen median käyttäjiä ◦ Opettajakeskeinen opetus väistymässä oppijakeskeisen tieltä  yhteisöllinen opetus ja oppiminen  Opettajan tehtävä on ohjata oppijoita oppimaan niitä tietoja ja taitoja, joita he tarvitsevat työelämässä ja kansalaisina  Opettajan ei kuitenkaan tarvitse ◦ tietää kattavasti kaikkia nykyisiä ja tulevia yksityiskohtia oppisisällöistään ◦ hallita kaikkia niitä ohjelmistoja, joita soveltaa opetuksessa ja opiskelussa. Riittää, että tuntee webin mahdollisuuksista yleisraamit ja muutaman työkalun.

 Mahdollisuudet uusien käytäntöjen avulla: ◦ Oppimistulosten paraneminen ◦ Opettajien ja oppijoiden työtaakan väheneminen perustoimintojen paranemisen myötä  Vuorovaikutus  verkostoituminen  ajan tasalla pysyminen  yhteydenpito  yhteisöllinen työskentely  tiedon julkaiseminen  Aiheeseen liittyvä yhteisö

 Opetukseen soveltuvia palveluja ja oppimisympäristöjä ovat esim. ◦ LeMill ◦ Wikipedia ◦ Facebook ◦ Youtube ◦ TitanPad ◦ Second Life  Huomaa, että oppimisalusta ja oppimisympäristö tarkoittavat eri asiaa!

 Virtuaalimaailma, joka tulossa vahvasti opetuksen välineeksi  ”Paikka, jossa voidaan antaa lähiopetusta etänä”  Suomalaisilla oma saaristo, EduFinland ◦ Yliopistoja, ammattikorkeakouluja, lukioita, ammatti- instituutteja jne. ◦ OPM  Perustuu vahvaan läsnäolon tunteeseen, jota perinteisissä verkko-opetuksissa on vaikea saavuttaa

 Opetusta voi järjestää perinteiseen tapaan tai aivan uudella tavalla: ◦ Luennot ◦ Oppitunnit ◦ Ryhmätyöt ◦ Virtuaaliset käytännön harjoitukset  Etuina ◦ Käyttäjille ilmainen ◦ Oppilaitoksille edullinen (esim. simulaatiot, laitteiden mallit ym.) ◦ Paikasta riippumaton ◦ Paljon valmista sisältöä, jota voi hyödyntää opetuksessa  Historialliset kohteet  Toimintaympäristöt, esim. virtuaalisairaala

 Miten mukaan? ◦ Hyvä nettiyhteys ◦ Nykyaikainen tietokone ◦ SecondLife viewer2 –ohjelman asennuksen koneelle (ilmainen, ladattavissa SL-sivuilta) ◦ Käyttäjätunnuksen