Konstit - taidon ja taiteen voimaa Lehtori Pirjo Sinervo TOP-keskus www.tkukoulu.fi Turun opetustoimi www.tkukoulu.fi 6.5.2009 TULEVAISUUDEN OPPIMISYMPÄRISTÖT.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Advertisements

Normaalikoulujen lukioiden OPH-rahoitteinen hanke
Harvialan koulu ja päiväkoti
Ohjaus työssäoppimisen oppimisympäristöissä Seija Rannikko.
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
KÄSITYÖN VIRTUAALILUOKAT TOIMINTAMALLIN ESITTELY - VERKKO-OPETUS - - OPETTAJAVERKOSTO - - VERKKOMATERIAALIT - Pirjo Sinervo 2004.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
Lukiokoulutuksen kehittäminen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Tietotekniikan käyttö opetuksessa alakoulussa Tuukka Kivioja.
Kaustisen seutukunnassa on 29 erillistä perusopetuskoulua luokat perusopetuskoulua luokat 7-9 (yläasteet) 4 lukiota.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Liikkuminen oppimisen ja yhteisöllisyyden tukijana peruskoulussa
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
ARVIOINTI Vanhempainilta
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Visio tulevaisuuden koulusta Challenges in Schools Kansainvälisyys- ja osallisuushanke kouluille 2008/09.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
J Kangasniemi 2010 Osaava-ohjelman taustaa ja rakenne Tätä kalvosarjaa päivitetään verkossa. Varmistathan että käytössäsi on viimeisin versio. (viimeksi.
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Tilastomatematiikkaa verkossa - Pythagoras-oppimisympäristö
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
Tytöt teknologian taitajiksi
Blogin käyttö opetuksen ja ohjauksen tukena Tiina, Tarja, Tari ja Sirpa.
OPS-ajatuksia.
Tieto- ja viestintätekniikka eri oppiaineiden opetuksessa AO-koulutuksen perusharjoitteluinfo Olli Vesterinen, Sokla Mediakasvatuskeskus.
HENKILÖKOHTAINEN OPPIMISYMPÄRISTÖ OPETTAJILLE Kiravo-projekti 2011 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Vanhempien mielipiteitä
ELO-yhteistyöryhmän kokous
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Nopolan koulu Opettajien veso
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
LÄHTEEN ÄÄRELLÄ II Taide- ja taitokasvatuksen ideariihi 5. 9
Projektioppiminen ja monialainen oppiminen
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Esityksen transkriptio:

Konstit - taidon ja taiteen voimaa Lehtori Pirjo Sinervo TOP-keskus Turun opetustoimi TULEVAISUUDEN OPPIMISYMPÄRISTÖT -seminaari 1/13

Lähtökohtia Taito- ja taideaineita kaikki arvostavat - periaatteessa. Miksi jälleen / aina ollaan kuitenkin puolustusasemissa? 2/13

Parempaa luvassa…? Opetusministeri Henna Virkkunen asetti työryhmän valmistelemaan ehdotukset perusopetuksen yleisiksi valtakunnallisiksi tavoitteiksi ja perusopetuksen tuntijaoksi hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti. Valtioneuvoston on määrä päättää tuntijaosta alkuvuodesta Hallitusohjelman mukaisesti tavoitteena on vahvistaa taito- ja taideaineiden asemaa. 3/13

Lähtökohtia Konsteille Voiko opettajien, oppilaiden ja opiskelijoiden yhteistyö yli ainerajojen ja verkkoympäristöä hyödyntäen luoda uusia puitteita taide- ja taitoaineiden oppimiselle, sosiaalisen vuorovaikutuksen vahvistamiselle ja yhdessä tekemisen lisäämiselle? 4/13

”Konstit-toiminnan taustalla on näkemys taide- ja taitoaineiden hyvinvointia ja kestävää kehitystä edistävästä yhteiskunnallisesta tehtävästä. Kulttuurikasvatukselliset taide- ja taitoaineet tarjoavat lapsille ja nuorille koulussa erityisen kontekstin pohtia ihmisyyteen liittyviä eettisiä kysymyksiä. Visuaalisen ympäristön havainnointi ja ruumiillinen, konkreettinen, luova tekeminen näissä aineissa toimivat tärkeinä identiteetin rakentamisen paikkoina.” (Konstit-jatkorahoitusanomuksesta 2009, muokannut mm. Miia Collanus, HY) 5/13

”Konstit on laaja, useiden eri toimijoiden yhteinen taide- ja taitoaineiden kehittämishanke: - yhteistyöllä luodaan opettajan työtä tukevia rakenteita, joissa keskusteleva kollegiaalisuus sekä virtuaalisen työskentelyn mahdollisuudet tulevat käyttöön. Tulevaisuuden koulu tulee muuttumaan oppiainejakoisesta kohti temaattisempaa, eri aineita integroivaa ja monimuotoista rakennetta. Hankkeessa pyritään ennakoimaan tätä vähitellen tapahtuvaa muutosta.” (Konstit-jatkorahoitusanomuksesta 2009, muokannut mm. Miia Collanus, HY) 6/13

Konstit-hankkeen synty 2008 Pohjana on ollut käsityön Käspaikka -verkoston toimintamalli - sovellettavissa muihinkin aineisiin, mutta tarvitaan asiaan sitoutuvia toimijoita ja erityisesti ihmisiä organisoimaan ja koordinoimaan hanketta - ja laatimaan anomuksia - verkkohankkeessa myös luotettavan palvelinympäristön saatavuus on välttämätöntä ( on Turun opetustoimen 7/13

Konstit-hanke, toukokuu 2009: toimintaa 6 kk Taide- ja taitoaineita opettavat opettajat (luokanop. ja aineenop.) ovat • ovat saaneet vv-aikaa hanketyöskentelylle! • tutustuneet toisiinsa, toistensa työhön ja ongelmiin • hellittäneet, aikakin vähän, oman ainereviirinsä vartioinnista ja epäluuloisuudesta ”muita” kohtaan • ryhtyneet tutkimaan erilaisten verkkovälineiden opetuskäytön mahdollisuuksia • kehitelleet yhteisiä projekteja opetukseen, joitakin jo toteutettukin, mm. Lahden Tiirismaan lukion SOIVA VEISTOSSOIVA VEISTOS 8/13

Verkkovälineiden tekninen haltuunotto ja luontevien opetuskäyttö tapojen luominen • vaatii aikaa ja vaivaa kokeilla ja ajatella! • blogeihin esittelypaikkoina monella jo hyvä oteblogeihin • wikit myös työlistalla • Moodle-alusta hankkeen käytössä ja mm. Turussa kaikkien oppilaiden ja opettajien käytössä • www-sivujen editointi – TAI-TAI aineissa erityisesti tarvitaan osaamista kuvien, äänien ja videoiden käsittelyssä ja verkkoon julkaisemisessa – ollaan alussa 9/13

ESIMERKKEJÄ Opettajan oman osaamisen jakaminen Piirtoalustan käyttö video, Esa MikkonenPiirtoalustan käyttö Oppilaiden tuotokset esille, www-näyttely Nallen peitto Wäinö Aaltosen koulun 2 lkNallen peitto Mitä muuta: Työohjeet ja työskentelyohjeet (mm. ”vaikeat asiat”: Nurja silmukka) Oppiaine-esittelytNurja silmukka Verkkokurssit Oppiaineiden yhteiset projektit verkkoympäristön tuella: - ohjaus, ohjeistus ja tehtävät ovat verkossa - ei haittaa vaikkei ryhmillä ole opetusta yhtaikaa - kommentointi mahdollisuus oppilailla ja opettajilla 10/13

Mitä Konsteissa syksyllä 2009? AKTIVITEETTEJA OPPILAILLE, mahdollisesti näitä: • joulukorttien suunnittelukilpailu, www- näyttely ja yleisöäänestys > kortit e-korteina lähetettäväksi verkossa • omaa musiikkia, laulua • omat valokuvat näyttely yhteisestä teemasta • kestävän kehityksen aihe: esim. omin käsin lahjaksi -ideakilpailu 11/13

AKTIVITEETTEJA MUILLEKIN • keskustelua, mielipiteitä, kannanottoja taide- ja taitokasvatuksesta sekä taide- ja taitoaineiden opetuksesta, tuntimääristä.… 12/13

13/13 KONSTIT ON MONET!