Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä Hanne Yrttiaho, Emilia Tauriainen, Maisa Valtanen, Veera Tissari ja Riikka Tornensis Vaka 11B
Käsinukke ja sorminukke Välittää tunteita, tietoa ja uskottavia tapahtumia nuken käyttäjän liikkeiden ja äänensävyjen avulla. Hyvä pedagoginen apuväline, mutta harva käyttää sitä. Opetus on lapselle mielekästä. Voidaan opettaa melkein mitä tahansa. Tuo vaihtelua oppimiseen. Tunteiden herättäminen oppiminen.
hyödyt lapselle Harjaannuttaa kuuntelutaitoa. Opettaa sosiaalisia taitoja. Opettaa suullista ilmaisua. Kommunikointikyky kehittyy. Ruokkii mielikuvitusta ja luovaa leikkiä. Oppii hahmottamaan opetettavia asioita. Kannustaa osallistumaan oppimistapahtumaan.
Lapset eläytyvät ja samaistuvat opetettavaan asiaan empatia ja eläytymiskyky kehittyy. Kiinnittää huomion tavoittaa myös mm. lapset jotka ovat ujoja tai joilla on vaikea keskittyä. Suotavaa lapsille joilla on mm. sosioemotionaalisia ja kielellisiä rajoitteita.
Lähteet Bellita Torén, Käsi nuken sydämellä (2000) ”Muskun kanssa liikkumaan” - käsinuken merkitys 2-6 vuotiaiden lasten liikuntaleikkituokiossa. (Forssten Heidi, Haapsaari Mira 2011) Bellita Torén, Käsi nuken sydämellä (2000) Kuvat: http://katio.vuodatus.net/?s=1&offset=270, http://www.wilhelmiinankammari.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=458, http://www.tnk.utu.fi/index.php?995, http://www.jasmel.fi/kasinuket-sorminuket-c-30.html
Video Käsinukke Sorminukke http://www.youtube.com/watch?v=yMw5CBn5W-Q http://www.youtube.com/watch?v=e7uaZETR584