Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Marionetit, Keppi- ja Kurkistusnuket
Advertisements

Learning and Educational Technology Research Unit Digitaalinen portfolio oppimisen tukena (4 op) Hot Potatoes 2 h Jaana Tolonen.
Monikulttuurisuus opetuksessa
Fahrenheit 9/11.  Paljastustarina tapahtumista Yhdysvalloissa syyskuun 2001 tapahtumien jälkeen.  Käsittelee mm. Bushin suhteita Bin Ladenin sukuun.
Lapset ja Internet Miten suojella lasta netin haitalliselta sisällöltä?
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
TVT:n projekti Jenna Julkunen, Iisa Harju & Riina Harju
Odotukset seuratoiminnalta eri elämänvaiheissa
Yhteisöllinen oppiminen ja virtuaalinen peliympäristö: NoviCraft
Nanan päivä Kaikki lapset kouluun Malissa.
OHJAAMINEN.
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
Koulutuspäällikköpalaveri / Palvelualat Tuija Hilden heidi Kaartokallio.
PSV Pidä rakkaus sydämessäsi. Elämä ilman sitä on kuin auringoton puutarha kukkien kuihduttua.   Oscar Wilde Anne Rongas.
OTE Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä Pedagogisesti kestävät laite- ja ohjelmistoratkaisut opetuksessa Virtuaaliopetuspäivät
Olisiko oppineesta rotasta astronautiksi avaruuslennolle Marsiin?
Twitter reaaliajan seurannassa Kiravo-projekti 2013 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Lapsi ja internet Seppo Mentula
WE LOVE HELSINKI.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
usala.swf LASTENTARHANOPETTAJA usala.swf.
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Työyhteisökoulutus kulttuurien välisestä kohtaamisesta - millaisiin tarpeisiin vastataan? Aurora Vasama
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
HighScope - menettelytapa Kaarina, Liisukka, Maarit ja Vilma Vaka-11B.
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas
SMART Alanko, Jacoby, Silander, Kainulainen Miksi?
1990-luvulla asenne täysin kielteinen 1990-luvulla asenne täysin kielteinen Nykyään tarve ymmärretään, mutta käyttö edelleen vähäistä Nykyään tarve ymmärretään,
Varmuuskopiointi Valtteri, Simo My-tlpt09e Varmuuskopiointi Varmuuskopioinnilla yleensä tarkoitetaan tapahtumaa, jossa jokin tärkeä tieto kopioidaan.
Entäpä jos oppilaat, vanhemmat ja lähialueen asukkaat opettaisivat toisilleen hallitsemiaan tietoja ja taitoja?
Tietokoneavusteinen oppiminen
Mielenterveys s. 110 –
Itseohjautuvuus ja yhteistoiminnallisuus
Kalenterit ja ajanhallintaohjelmat
Joustavat opetusjärjestelyt Siilitien peruskoulu
Iida Salminen & Laura Päärni, VAKA-12C
Reggio Emilia Paula Vehkalahti, Emilia Tauriainen, Hanne Yrittiaho, Maisa Valtanen, Riikka Rautiainen Vaka 11B.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Jowain Niko setämaa.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Koulussa elämää opettelemassa
TIETOKONEVÄLITTEINEN YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN CSCL
Mira Haapala, Karoliina Hiitola, Saana Berg VAKA-12A
Oulun yliopisto, Ohjaus- ja työelämäpalvelut Jaana O. Liimatainen Te tapäivät
TSEMPPIÄ LIIKUNNASTA- HANKE
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Kuvakäsikirjoitus: Käytöskukkanen
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Ops seminaari Askola.
Tähän tarvittaessa otsikko Kysely esi- ja perusopetuksen huoltajille Kirkkonummella
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
KOULUIKÄ PS2 LAJM. TEHTÄVÄ Mitä muistat ensimmäisestä koulupäivästä? Jos et itse muista paljoa, niin kysy vanhemmiltasi asiaa.
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ympäristö, aikuisverkosto, välineet
Sosioemotionaalinen kehitys
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
Reggio Emilia REGGIOLAISUUDEN TAUSTAA Reggio Emilian kaupunki sijaitsee Romagnan maakunnassa, Pohjois-Italiassa. Kyläläiset rakensivat lapsille ensimmäisen.
Verkkopedagogiikka? Tarvitaanko verkkopedagogiikkaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Opiskeluhuollon palvelut
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
CLT132 Tehtävät (viikko 8).
Kisällioppiminen Perusoletus: kulttuuri määrittelee
Esityksen transkriptio:

Käsinukke ja sorminukke pedagogisena työvälineenä Hanne Yrttiaho, Emilia Tauriainen, Maisa Valtanen, Veera Tissari ja Riikka Tornensis Vaka 11B

Käsinukke ja sorminukke Välittää tunteita, tietoa ja uskottavia tapahtumia nuken käyttäjän liikkeiden ja äänensävyjen avulla. Hyvä pedagoginen apuväline, mutta harva käyttää sitä. Opetus on lapselle mielekästä. Voidaan opettaa melkein mitä tahansa. Tuo vaihtelua oppimiseen. Tunteiden herättäminen  oppiminen.

hyödyt lapselle Harjaannuttaa kuuntelutaitoa. Opettaa sosiaalisia taitoja. Opettaa suullista ilmaisua. Kommunikointikyky kehittyy. Ruokkii mielikuvitusta ja luovaa leikkiä. Oppii hahmottamaan opetettavia asioita. Kannustaa osallistumaan oppimistapahtumaan.

Lapset eläytyvät ja samaistuvat opetettavaan asiaan  empatia ja eläytymiskyky kehittyy. Kiinnittää huomion  tavoittaa myös mm. lapset jotka ovat ujoja tai joilla on vaikea keskittyä. Suotavaa lapsille joilla on mm. sosioemotionaalisia ja kielellisiä rajoitteita.

Lähteet Bellita Torén, Käsi nuken sydämellä (2000) ”Muskun kanssa liikkumaan” - käsinuken merkitys 2-6 vuotiaiden lasten liikuntaleikkituokiossa. (Forssten Heidi, Haapsaari Mira 2011) Bellita Torén, Käsi nuken sydämellä (2000) Kuvat: http://katio.vuodatus.net/?s=1&offset=270, http://www.wilhelmiinankammari.fi/PublishedService?file=page&pageID=3&action=view&groupID=458, http://www.tnk.utu.fi/index.php?995, http://www.jasmel.fi/kasinuket-sorminuket-c-30.html

Video Käsinukke Sorminukke http://www.youtube.com/watch?v=yMw5CBn5W-Q http://www.youtube.com/watch?v=e7uaZETR584