Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuNoora Härkönen Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
Sosiaalisen median mahdollisuuksia Anne Rongas 5.11.2008
2
Sosiaalinen media?
3
Mitä on sosiaalinen media? Ensisijassa ihmisten välistä toimintaa Tekniikoiden tarjoamat kanavat Vuorovaikutus, yhteistoiminta, tuottaminen ja jakaminen keskeisiä Reaalimaailma ja synteettinen maailma kohtaavat
5
Inhimillinen tunnelma Profiilit, nimet/lempinimet
6
Verkostoja Sometu – Sosiaalinen media oppimisen tukena Sometu
7
Tervetuloa Vinkkiverkottumaan!
8
Käteviä työvälineitä
9
Työvälineitä, palveluita ja tekniikoita CommonCraft in Plain Englishin Plain English
10
Wikit, esimerkiksi KirjawikiKirjawiki
11
Blogit, esimerkiksi Kielten ihmeellinen maailmaKielten ihmeellinen maailma
12
Sosiaaliset kirjanmerkit Jakamista ja informaation ohjaamista Jakamistainformaation ohjaamista
13
http://delicious.com/help/tools Klik-klik-jakaminen
14
Jäsentämistyökaluja esimerkiksi Mind42Mind42
15
Kuvien ja videoitten jakamista esimerkiksi FlickrFlickr
16
Kuvien ja videoitten jakamista esimerkiksi TeacherTubeTeacherTube
17
Audiovisuaalista, esimerkiksi VoiceThread VoiceThread
18
Mahdollisuuksien maailma Kännykkätv! Kännykkätv!
19
Osallistumisen uudet mahdollisuudet ”Rohkaiseva kokemus siitä, että tulevaisuudessa osa opiskelijoista tai opettajista saattaa osallistua oppimistapahtumaan virtuaalimaailmassa, osa reaalimaailmassa ja kommunikointi + oppiminen on mahdollista molempiin suuntiin.” Kimmo LaitinenKimmo Laitinen
20
Kuulevalle korvalle podcastitpodcastit
21
Kokeillen ja yhdessä
22
Sanat karkottavat – vertaisilta apua Termitalkoot Tutkimusparven sanastowiki Jaiku-keskustelu aiheesta Kielipoliisin Sana viikonvaihteeksi Opeblogi: blogisanastoa (huhtikuussa 2006)Opeblogi: blogisanastoa A – Z social mediaA – Z social media
23
Kokeiluilla alkuun, käytäntö opettaa Tieto- ja viestintätekniikan opetuskäyttöä on tutkittu, sitä opetetaan yliopistossa ja lukuisilla kursseilla sekä edistetään lukuisissa hankkeissa. Kyse on taitolajista, johon toki kuuluu paljon tietoa. Tieto ei riitä. Kollegani Minnan sanoin (30.10.08):....vaikka tässä vaiheessa ainakin mun käyttö on sitä, mitä eteen tulee eli lähinnä kokeilua 11:02 PM mutta olen jo oppinut, ettei voi jäädä odottelemaan, että osaa, koska sitten ei voi koskaan aloittaa.
24
Pedagogiset mallit...ovat ratkaisevan tärkeitä...jokin idea on oltava, ei pelkkää tekniikkaa tekniikan vuoksi...aktivoiva opetus on helpoin pedagoginen idea...toisaalta liika monimutkaisuus haittaa, ei ole kummallista salatiedepedagogiikkaa eLearning, mLearning... hyvä pedagogiikka toimii kaikkialla, ympäristön ja tilanteen mukaan...pedagogisista malleista saa apua, kuin piirrustukset rakentajalle...yhteiskehittelystä intoa, opiskelijat teknisiksi avustajiksi
25
Yhteistyön voimaa. Esim. ÄI3
27
ProsessiaProsessia ja Julkaistuja tuotoksiaJulkaistuja tuotoksia
28
Prosessin keskitettyä ohjausta, vastuuta opiskelijoille
29
Yhteistyö laajenee
30
Tarpeet, taidot ja tilanteet Sosiaalinen media luo joukkotiedotuksen ja massaopetuksen tilalle yhteistuottamisen, jakamisen ja monikeskisen vuorovaikutuksen tilaa, joka laajenee yli hetkeen sidotun ajan ja tilaan sidotun paikan. Informaatiota on huikeasti saatavilla. Oppimisen suuri haaste on sopivan informaation löytäminen ja työstäminen, asioiden tutkiminen ja ymmärtäminen sekä ongelmien ratkaiseminen. Sosiaalinen media antaa oppimiseen mahdollisuuksien viidakon. Monet kommentoivat: "Päätä huimaa. Ei ole aikaa sukeltaa." Totuus ei näyttäydy hetkessä. Ensin on nähtävä vaivaa, kasvatettava taitoja, rohjettava verkostoihin, jaettava, valikoitava, kokeiltava. Palkintona työn keveneminen.
31
Lisätietoja, palautetta Aineisto löytyy verkosta Palautetta suoraan Annelle
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.