Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHarri Jaakkola Muutettu yli 9 vuotta sitten
1
OTE Laitteet ja ohjelmistot opetuskäytössä Pedagogisesti kestävät laite- ja ohjelmistoratkaisut opetuksessa Virtuaaliopetuspäivät 3.12.2012
2
Nykyajan opetustilat Leena Hietaniemi Anna-Maria Laattala
3
väitöstutkimuksen (2012) tehneen Marko Kuuskorven mukaan suomalaislapset viettävät koulupäivänsä tiloissa, joiden perusteet ovat muotoutuneet Englannissa noin 150 vuotta sitten Lähde: Opettaja eLehti 23.9.2011 s.28 Artikkeli Luokkahuone huutaa apua http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPE R_PG/2011_38/162809.htm Tulevaisuuden oppimisympäristö on käyttäjälähtöinen ja muunneltava tila -
4
Dynaaminen opetustila Muunneltavat ja helposti siirreltävät kalusteet Tilannekohtaiset opetusmetodit Opetusteknologia sulautuneena tilaan Yksilö- ja ryhmätyön vaivaton vuorottelu
5
Dynaaminen opetustila Mahdollistaa työn tekemisen sosiaalisemmin eri kokoisissa ryhmissä yksilö- ja ryhmätyön osuuden vaihtelemisen joustavasti tilassa liikkumisen ja työpisteiden vaihtamisen työvaiheen mukaan Ei sido oppijaa teknologiseen kiinteään laitteeseen eikä opettajaa tiettyyn sisältösidonnaiseen opetusmetodiin
6
Marko Kuuskorven tutkimuksessa on haastatteluin ja kyselyin selvitetty, minkälaisia kalusteita oppilaat, opettajat ja rehtorit tarvitsisivat. Piikkiön yhtenäiskoulun oppilaiden palaute testikalusteryhmistä on ollut myönteistä Lähde: Opettaja eLehti 23.9.2011 sivut 26 -28
7
Nykyajan oppimisen ympäristössä Lähde: Kuuskorpi, M. (2012) Opettajan työpiste sijaitsee luokan keskiosassa, jolloin opetusta voidaan toteuttaa moneen eri suuntaan Erikokoiset opetusryhmät ja monentasoiset oppilaat opiskelevat luontevasti samassa tilassa Voidaan sujuvasti toteuttaa erilaisia opetukseen liittyviä integraatioita ja opettaa ainerajat ylittäviä aihekokonaisuuksia
8
Opetustila Lähde: Kuuskorpi, M. (2012) Laajenee osaksi ympäröivää yhteiskuntaa Avautuu luokkahuoneista pihalle ja lähiympäristöön (museot, kulttuurikeskukset) Laajenee omasta pulpetista virtuaalisiin oppimisympäristöihin
9
Opetustiloilta vaaditaan muunneltavuutta ja joustavuutta Lähde: Opettaja eLehti 23.9.2011 sivut 26 -28
10
Tietoteknisillä päätelaitteilla ja näyttöratkaisuilla on merkitystä Opetusteknologia on keskiössä esimerkiksi: Flipped Classroom –metodissa http://www.knewton.com/flipped- classroom/ http://www.knewton.com/flipped- classroom/ Videokerronnassa
11
Esimerkki kehittämishankkeista Mobiluck – Mobiiliopetusteknologia lukiolaisen arjessa, Jyväskylä http://finnedmob.blogspot.fi/http://finnedmob.blogspot.fi/ "Älytaulu -appseilla" voi tehdä matematiikan ratkaisuvideoita. Yksinkertainen on esim. ilmainen ShowMe (Ks. Elimäen lukion opiskelijan tekemiä harjoitusvideoita) ja monipuolisempi em. Explain Everything (ks. saman opiskelijan tekemiä videoita EE:llä)ShowMe opiskelijan tekemiä harjoitusvideoita saman opiskelijan tekemiä videoita EE:llä - Sormikikka yhdeksän kertotauluun - http://www.showme.com/sh/?h=l2mHYqe
12
Esimerkki kehittämishankkeista Unelmakoulu, Kauniainen http://kasavuori.fi/index.php?option=com_conte nt&task=view&id=63&Itemid=82 http://kasavuori.fi/index.php?option=com_conte nt&task=view&id=63&Itemid=82 Kasavuoren koulun oppilaat kertovat videoiden tekemisestä http://www.youtube.com/watch?v=nTauXm53MZI&feature=player_detailpage
13
Opetustilat ennen : nyt:
14
Antoisaa oppijalähtöistä opettamista!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.