Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Advertisements


ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella Projektin ajoitus 2003–2005.
Liikunnan perus- ja täydennyskoulutus oppilaitoksissa
Vaihto-opiskelu Unkarissa syksyllä 2006 Eija Paronen LT41.
Nuoret puhtausalan kesätöissä
© John Pihlaja Associates Inc Työnilo ja tuottavuus vanhustyössä 1 Tuottavuus ja työnilo vanhustyössä • Helsinki • Tampere.
Projektipäällikkö Raija Hirvonen ARVO Kehittyvä ammattikorkeakoulu ja moniammatillinen opettajuus sekä työelämäosaaminen vanhustyön alueella.
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Tavoitteet Aamu- ja iltapäivätoiminnalla on oma erityisluonteensa, jossa painottuu laadukas vapaa-ajan toiminta → olympiakasvatusmateriaalista poimittiin.
Maunulan keskustan kehittäminen Mitä suunnittussa pitäisi huomioida? Maunula-Seura Strategiset Mau- nulaan liittyvät tavoitteet Asiat jotka voidaan.
W w w. a m k. f i Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen verkko-opinnot, 15 op Terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen opinnoissa hankitaan tietoperustaa.
“Ammattiopiston nuoren terveyden edistäminen” -NOPS – hankkeen alueseminaari Laurea Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS, Nuoren työ- ja toimintakyvyn.
Brade & Vilpponen 1 ITP2TM003 Java-ohjelmointi I Kevät op.
Hyvix/Green Care –startti-iltapäivä
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Minä oppijana 1 ov..
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
Konstit on monet Kirjastojen kotipalvelukuljetuskyselyn tuloksia Marja Heroja Johanna Oosi-Villikka Koti- ja laitoskirjastohenkilöstön koulutuspäivä Tampere.
TOIMINTAKYVYN EDISTÄMINEN JA KOTIKUNTOUTUS
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
Elinvoimaa yhdistyksissä
Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
Laurea/AS/2003 Ohjauksen osaaminen Mahdollisuus vastata ohjauksen tarpeisiin tasapuolisuus oikeudenmukaisuus taloudellisuus tavoitteellisuus.
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Raija Hirvonen ARVO Moniammatillisen opettajuuden ja oppimisen kehittäminen Toteutusmuodot.
osana opiskelijan PLE:tä
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
© KAINUUN AMMATTIOPISTO Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Jatkohanke – Kainuun ammattiopisto
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
ALAVUS Seinäjoen seudun erityinen kuntajakoselvitys Raimo Harjunen ja Jouko Luukkonen.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Laatuseminaari Laadulla tulosta Case – opiskelijapalautteen kerääminen ja käsittely.
Kysely OSAKOn Going Abroad -päivien yhteydessä Bastian Fähnrich, : N = 35 opiskelijaa (Oulainen 2007: N = 66 opiskelijaa (Oulainen) + 29 (Oulu)
EU-Aluepolitiikka Rakenne- toimenpiteet Agenda Euroopan aluekehitysrahasto Tehtävä: “myötävaikuttaa alueellisen epätasapainon poistamiseen.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
KOULUTETTU AMMATTILAINEN ON TULEVAISUUDEN TAITAJA.
Koulussa elämää opettelemassa
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
PISA Programme for International Students Assessment OECD-maat.
ATATVER Ammattitaito työssäoppimalla ja verkossa.
VARHAISKASVATUKSEN LIIKUNTASUOSITUKSET
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Nuorten miesten ja aikamiesten terveyden edistäminen Meri-Lapissa
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Turvallinen hoitotyö 1,5ov
Vanhusneuvostojen seminaari Oulu Vanhustyön pastori Markku Palosaari.
On hyvä oppia tuntemaan itseään Hurtig
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Hyvinvointiraportti-hanke
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ja pedagogiikka varhaiskasvatuksessa Tiina Kulmala
Kotka Suomen Romanifoorumi.
ASIAKAS SUUNNITTELUN KESKIPISTEENÄ VERKOSTOISTA VOIMAA MAAHANMUUTTAJAÄITIEN S 2-OPETUKSEEN Sosiaalialan asiantuntijapäivät Anita Nikkanen,
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
Käsitemäärittely Osallisuus / Osallistuminen / osallistaminen
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
IKINÄ- kaatumisten ehkäisyn verkostoiltapäivä
Esityksen transkriptio:

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi Puutarhaterapeuttiset menetelmät hoito- ja huolenpitotyössä 1 ov (vapaasti valittavat opinnot) Oulun seudun ammattiopisto Kontinkankaan yksikkö; lähihoitajakoulutus Kempeleen yksikkö; Pirilä ; puutarha-alan koulutus sekä kuljetus-alan koulutus Toteutus yhteistyössä vanhustyön työyksiköiden kanssa; vanhusten palvelukoti ja vanhusten palvelutalo Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Opintojakson tavoitteet Opiskelija osaa hyödyntää tietoutta puutarhaterapiasta hoito- ja huolenpitotyössä. Opiskelija käyttää puutarhaterapeuttisia menetelmiä asiakkaan hyvinvoinnin edistämiseksi. Opiskelija arvostaa kasvien, luonnon ja viherympäristön merkitystä asiakkaan hoito- ja huolenpitotyössä. Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Puutarhaterapia -terapeuttinen puutarhatoiminta Thrive, 2003 kasvien ja puutarhatoimien käyttö yksilöiden hyvinvoinnin kehittämiseen joko passiivisen tai aktiivisen osallistumisen kautta MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym.

Puutarhaterapian tavoitteet vanhuksilla monipuoliset aistielämykset muistojen, tunteiden ja ajatusten herättämiseksi kognitiivisten toimintojen harjoittaminen itsetunnon parantaminen, osallisuuden ja itsemääräämisoikeuden lisääminen MNiemi2009 MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym.

MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym. liikkuvuuden ylläpito ja kaatumisten ehkäisy motoriikan, lihasvoiman ja tasapainon harjoittaminen kuntoutuminen tekemättömyyden katkaisu kiinnostavalla tavalla Tehy 14/2006 MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym.

MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym. Hyötyjä kasveista kasvien tuoksut ja värit virkistivät asukkaita ja aktivoivat muistoja, tutut kasvit rauhoittivat levottomia kasveihin liittyvät toimet antoivat mahdollisuuden käyttää jäljellä olevia taitoja ja kohottivat itsetuntoa, ’raataminen’ paransi unta tuotteita käytettiin omassa taloudessa MNiemi 2009 MN/Kirjasta; Puisto,puutarha ja hyvinvointi. 2003. Rappe ym.

Puutarhaterapeuttisten menetelmien harjoittelua ja suunnittelua perehtyminen puutarhaterapian tietoperustaan puutarha- terapeuttisen toimintatuokion suunnittelu, toteutus ja arviointi Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi Puutarhaterapeuttisia menetelmiä ”minä hoidan kasvia –kasvi hoitaa minua” kasvun ihme siemenet ja kylvö - toivo tulevaisuudesta ryhmäytyminen- sosiaalisuus Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi Puutarhaterapeuttiset tuokiot vanhusten kanssa Hyvin suunniteltu…puoleksi tehty” ” Tuokioiden selkeä kulku: aloitus-toiminta-lopetus Tila; sama, rauhallinen, tarkoituksen mukainen Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi ”kylvötyöt” - vaikuttaa monella tavalla vanhuksen toimintakykyyn ja auttaa löytämään myös voimavaroja MNiemi2009 Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Puutarhaterapeuttisia menetelmiä kukka-asetelmat tuoreista kukista aistien aktivointi muistelua, lauluja kukista Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Pelargoniat pistokkaista Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi ilo yhdessä olosta ja itse tehdystä kukka-asetelmasta mielekäs tekeminen ja tuotteesta nauttiminen Luonnon vuodenkierron mukaan löytyy erilaisia vaihtoehtoja puutarhaterapeuttiseen toimintaan Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Opiskelijoiden palautteita ”kun ymmärtää enemmän ja syvemmin kasvien ja luonnon merkityksen, voi hankkia tulevalle työpaikalle tuoreita kasveja tai esim. kukkatauluja tms. tuomaan piristystä. Jos joku potilas/asiakas voi huonosti eikä siihen oikein tunnu löytyvän hyvää ratkaisua, voi kokeilla puutarhaterapiaa, luonnossa kulkemista tai kuvien katselua mm.” Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi Liminka 2009/´Marja Niemi Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi

Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi Lähteitä Kirjallisuus: Rappe, Linden, Koivunen. 2003. Puisto, puutarha ja hyvinvointi Nikkilä Kalervo, 2003. Puutarhaterapiaopas. Opastusta ja työvälineitä puutarhanhoidon ja terapian toteuttamiselle ihmisen parhaaksi. www.kolumbus.fi/nikkilä Nikkilä Kalervo. Puutarhaterapia. Video Oulun seudun ammattiopisto Marja Niemi