KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Advertisements

Hypermedian perusteet, Sami Hautakangas, TTKK, Hypermedialaboratorio Oppimisympäristöjen suunnittelusta © Sami Hautakangas, Hypermedialaboratorio.
Johtajuutta markkinoiden ja verkostojen kautta Kuntamarkkinat, Helsinki Arto Haveri, Tay Johtamiskorkeakoulu
Case: UNIC-Services Oy. UNIC-Services Oy  Perustettu 1993, perustaja Saara Remes- Ulkunniemi  Yritys tarjoaa koulutuspaveluita eri puolilla Suomea 
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
Turvallinen ja tehokas kertakirjautuminen webbipalveluihin Pekka Lindqvist
PK-kehittämispalvelut
Tietohallintomalli käytännössä – ICT-johtamisesta kilpailuetua
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Suupohjan seutuportaali –hanke
Kotihoidon haasteet •Maailma, julkinen terveydenhuolto on jatkuvassa muutoksessa •Tarvitaan muutoksen ymmärtämistä, organisaatio ei kykene hallitsemaan.
EA:n rooli eri viitekehyksissä. Eri viitekehyksiä ja EA Aikataulun ja kustannusten hallinta Ihmisten johtaminen Resurssien hallinta Toteutus Ohjelma-,
SOPIMUS PRO: VIESTINTÄMODUULI ”ASIAKKUUKSIEN HALLINTAA JA YHTEYDENPITOA NYKYAIKAISILLA SÄHKÖISILLÄ MENETELMILLÄ” MARLEENA LEHTONEN.
Oulu Juha Pulkkinen Tekes.
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Virtukampus C2 –ryhmä, miten muutos tapahtuu. C2 ETENEMINEN • Eteneminen piloteissa monitasoisesti (toimintatavat, osaaminen, teknologia….) • Toimintakulttuurien.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
NUPPU 2 – Keski-Pohjanmaan osahanke osana PaKaste 2 -hanketta 1.
Nykytilan kuvaus: Havainnointitutkimus
Uusia avauksia ja jatkotyöskentelyn tarvetta Pohjanmaan välityömarkkinoilla TRAPPAN - portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta -hankkeen ulkoinen.
Hahmotelma nuorten ohjaus- ja palveluverkostosta Kokkolassa Nuorta ei jätetä seminaari Ronnie Djupsund.
 Tornion kaupunki.  Laitteistoista, verkoista ja ohjelmistoista ei ollut mainintaa dokumentissa, muutakun että järjestelmä- ja palvelutoimittajat.
Paikkatietojen hyödyntäminen Turun sosiaali- ja terveystoimessa sekä kasvatus- ja opetustoimessa Katariina Hilke Turun kaupunki / Strategia ja viestintä.
Analyysimenetelmä (sovitettu Tietohallintomallista)
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
KSAON ORGANISAATIOUUDISTUS 2010
ESatama näyttötutkintojen uudet sähköiset mahdollisuudet Amiedu, Samiedu, TurunAKK, Jyväskylän aikuisopisto, Vaasa … eAsiointi kehittyvä aikuiskoulutusorgani.
Evankelis-luterilainen kirkko Tietohallintostrategia Esitelmä Lauri Lehto.
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Copyright © 2007 Accenture All Rights Reserved. CIO of Year - Haastattelut Keskeiset havainnot Jouni Hakanen - Senior Executive, Accenture Helsinki
Kumppanuudella tuloksiin Yritysten keskittyminen ydintoimintoihinsa ja tukitoimien ulkoistaminen ovat muuttaneet perinteistä työyhteisörakennetta. Miten.
Orientoivat opinnot Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma Kunta- ja aluejohtamisen opintosuunta.
Potku-hanke Sastamalan perusturvakuntayhtymän alueella
Projekti käsitteenä Projekti on selkeästi asetettuihin tavoitteisiin pyrkivä ja ajallisesti rajattu kertaluonteinen tehtäväkokonaisuus, jonka toteuttamisesta.
Voiko terveydenhuolto tuottaa terveyttä ja tulosta?
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Yleislääkäripäivät 2013: Kollegan työkyky
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå Miten nuorisopalvelut selviää palikkaleikkien myllerryksessä?
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Kulttuuripalveluiden tavoitetila Yksikön toimenpiteet MittaritAikatauluVastuu- henkilö Laadukkaiden ja korkeatasoisten tapahtumien ja näyttelyiden tuottaminen.
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
Liideri – Liiketoimintaa, tuottavuutta ja työn iloa ( ) Seminaari Framissa
Ulkoisen hallituksen merkitys liiketoiminnassa Veli-Matti Nopanen Pohjois-Suomen Hallituspartnerit ry.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
HEIDI, PÄIVI JA ANU Vammaisasioiden oppimis- verkoston koordinaattorit Mikä Innokylä on? Juha Koivisto.
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
ABC – Askeleet nuorten tieto- ja neuvontapalvelun
SUOMEN SALAOJAKESKUS OY
Sote-uudistus ja Porin kaupunki
Kehityskulkuja Työelämä muuttuu entistä nopeammin
Tavoitteeni verkossa vaikuttamiselle
Ota 2. jaksossa.
Leena Setälä, LT, EMBA Sairaanhoitopiirin johtaja
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
AVIen asiakaslähtöinen toiminnan kehittäminen
Sote-uudistus ja ICT Maritta Korhonen.
Johtamisen erikoistumisopinnot 30 op
Tulevaisuuden osaamistarpeet ja työelämän muutos
ICT –ympäristön yleiskuvaus
Kehittämisen toimijat – systeeminen taso
HENKILÖSTÖTUOTTAVUUDEN PERUSTEET
HENKILÖSTÖKÄYTÄNTÖJEN VALMISTELU
Projektin ohjaus, seuranta ja raportointi Riitta Rautava .
Omavalvonta -työpaja THL:ssa
Esityksen transkriptio:

KPK ICT:stä tulee XXX Mikä nimeksi kuntien omistamalle ICT osaamisverkostolle ?

© Sitra 2010 Uuden yhtiön tavoitteet ja toimintamalli 2 Yhtiön tavoitteina on tehostaa nykyisten ICT-ratkaisujen käyttöä ja kehittää uusia yhteisiä ICT ratkaisuja omistaja-asiakkaidensa (kunnat ja kuntatoimijat) tarpeisiin. Se tarjoaa myös ICT-asiantuntija-palveluita asiakkaidensa tietohallinnon erilaisten osa-alueiden kehittämiseksi. Yhtiö tulee toimimaan verkosto-organisaationa, jossa henkilöstö toimii fyysisesti eri puolilla Suomea. Yhtiön johto ja henkilöstö käyttää päivittäin hyväkseen ICT teknologian mahdollistamia kommunikaatio- ja osaamisen jakamisen välineitä. Yhtiöön rekrytoidaan henkilöstöä kuntien nykyisistä ICT osaajista ja ulkopuolisista asiantuntijoista.

© Sitra KPK ICT:n tavoitetilan pääosaamisalueita Teknologia-arkkitehtuurit Tiedolla johtaminen Tietoturva Tietoturva Muutos- ja projektijohtaminen Yhteistyökumppanien ja ulkoisten palveluiden hallinta Sähköisen asiakaspalvelu Sosiaali- ja terveyspalvelut Opetus ja kulttuuripalvelut Asumis- ja ympäristöpalvelut Hallintopalvelut Teknologioiden ja työmenetelmien osaamisalueet Toimialojen prosessien ja järjestelmien osaamisalueet Palvelujen hallinnan prosessit ja menetelmät

© Sitra 2010 KPK ICT:n kriittiset menestystekijät, kehityskohteet ja mittarit Kriittiset menestys- tekijät Verkostoitumisympäristö Toimivat asiakkuuden- hoitoprosessit, myynti Hankesalkku Tarkistuslistat, työkalut ja koulutus Asiakasodotusten määrittely ja seuranta Tehokas markkinointi Selkeä palvelutarjonta Brändi, palveluvaukset, extranet Projektimenetelmät, laadunvarmistus Palvelutasosopimukset ja -suunnitelmat Johtamisjärjestelmä, arvot, kulttuuri Palvelujen määrittely ja paketointi Roolit ja osaamisprofiilit Osaamisyhteisöt ja parhaat käytännöt Henkilöstöpolitiikka Motivoitunut henkilöstö Muutosten ja projektien läpivientikyky Osaamisen johtaminen ja verkostoituminen Kommunikaatiojärjestelmä, intranet Uusien asiakkaiden lkm Liikevaihdon kasvu Myynnin työkalut ja koulutus Liikevaihdon kasvu Asiakastyytyväisyys Palvelupenetraatio Projektien laatumittarit Osaamistasomittarit Henkilöstötyytyväisyys Työtarjoushyväksyntä % Hakemusten lkm Laskutusaste % Ongelmanratkaisu % Asiakastyytyväisyys 4 Parhaat käytännöt lkm

© Sitra /1/095 Osaamisverkoston johtamis- ja toimintamalli Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa Ihmisten sijaintiKaikki samassa paikassaMaantieteellisesti hajautettu Osaamisen kehittäminenAd hoc – kun on aikaaSystemaattisesti suunniteltu OsaamisprofiilitEi käytössä, salaisia tai vanhentuneitaLäpinäkyviä, aktiivisesti käytössä Osaamisen jakaminenOsaamista pantataanOsaamista jaetaan aktiivisesti Parhaat käytännötIhmisten päässäDokumentoitu verkossa KokemustietoKävelee ulos työsuhteen päättyessäTalletettu organisaation muistiin KokouksetKokoushuoneessaMyös virtuaalisesti verkossa TiimityöKokoushuoneessa, lippu lappujaMyös virtuaalisesti verkossa JohtamistapaKäskyttävä tai puuttuu kokonaanTavoiteohjattu ja itseohjautuva Yhteisölliset välineetIrrallisia, kokeiluluontoisiaIntegroitu työprosesseihin

© Sitra /1/096 Asiakkaan näkökulmia osaamisverkostossa Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa PalvelusuunnitelmaHarvoin dokumentoitu tai käytössäKäytetään systemaattisesti TarvemäärityksetToimittajat kartoittavat ylimalkaisestiAsiakasvastaavat koordinoivat VolyymihyödytEivät ole merkittäviäSuuret, verkoston voiman vuoksi Huippuosaamisen käyttöKyllä, jos löytyy omasta yksiköstäMyös verkoston kautta käytettävissä Apua ongelmissaOmasta yksiköstä tai toimittajaltaSaatavissa koko osaamisverkostosta Parhaat ratkaisutKehitetään itseMonistetaan myös muilta Palvelumittarit ja seurantaHarvoin käytössäKäytetään systemaattisesti Integraatio työprosesseihinUsein jää miettimättäKiinteä osa ratkaisukonsepteja LaadunvarmistusSatunnaista tai ei ollenkaanSystemaattista ja asiantuntijoita Kokemusten jakaminenSatunnaista tai ei ollenkaanSystemaattista

© Sitra /1/097 Asiantuntijan työn muutos osaamisverkostossa Perinteisessä organisaatiossaOsaamisverkostossa Uuden oppiminenPerinteisillä kursseillaMyös verkossa, kollegoilta, työn ohessa Menetelmien käyttöSatunnaista, omavalintaistaSystemaattista, yhteistä Neuvojen kysyminenSaman toimiston kavereiltaMyös virtuaalisesti, osaamisyhteisössä LaadunvarmistusItseOsaamisalueen huippuasiantuntijat Työmäärien arviointiPerustuu omaan kokemukseenPerustuu organisaation kokemukseen Työn suorittaminenOmalla konttorillaMyös ajasta ja paikasta riippumaton IdeointiKokouksissaMyös virtuaalisesti verkossa PalkitseminenPerustuu työvuosiinPerustuu myös osaamiseen Tekemisen motiivitTehdään mitä on ennenkin tehtyYhteisten tavoitteiden pohjalta Parhaat käytännötHenkilökohtaisiaOrganisaation yhteiset osaamiskirjastot

© Sitra 2010 Mutta – mikä nimeksi yhtiölle ? 8