Kaupankäynnin eri muotoja
Tavaratalo Vähittäismyymälä joka myy monen eri alan tavaroita Pinta-ala vähintään 2500m2.
Hypermarket Päivittäistavarat muodostavat pääosan myynnistä. 2500m2
Supermarket Ruoan myyntiin keskittynyt kauppa. Pinta-ala vähintään 400m2
Valintamyymälä Päivittäistavarakauppa Pinta-ala alle 400m2
Laatikkomyymälä eli varastomyymälä Myy perustuotteita ja satunnaisesti myös käyttötavaraa tai jopa erikoistavaraa
Liikennemyymälä Huoltamon yhteydessä sijaitseva päivittäistavaramyymälä
Lähikauppa tai kyläkauppa Pienissä taajamissa sijaitseva päivittäistavarakauppa Kaupunkikeskuksissa on myös niin sanottuja kivijalkakauppoja
Erikoismyymälä Erikoistavaroita myyvä kauppa
Suoramyyntiä Internetkauppaa ja postimyyntiä. Suoramyynniksi voidaan kutsua myös erilaisilla kutsuilla (esim. Tupperware) tehtävää kauppa
Maatilat Myyvät tuotteitaan suoraan asiakkaille.
Kioski Pinta-alaltaan alle 100m2 Kioskiasetus rajoittaa kioskien valikoimaa.
Franchising Franchising on yrittämistä. Franchising toimintaa on kolmea tyyppiä. Tuotenimen Käyttönimen voi ostaa (Esim. Hard Rock Cafe) Jakelutien ja siihen usein tuotteen valmistuslisenssin voi ostaa (esim. Coca-Cola). Liiketoiminta- Konseptin ostaminen on voimakkaimmin kasvava franchising- tapa. Siinä ostetaan käyttöoikeus koko liiketoimintamalliin (esim. Kotipizza) Franchising liikkeitä on esim. Subway, Mäkkäri, Hesburger, Chico’s jne.