Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuAila Kivelä Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Franchising Panu Kuosmanen Aalto-yliopisto
2
Mitä franchising on? Historiaa: Franchisingin kaltainen toiminta alkoi Englannissa 1700-luvulla majoitusliikkeiden, majatalojen ja panimoiden yhteistoiminnasta samankaltaisen toiminta-ajatuksen alla
3
Mitä franchising on? Franchising-toiminnassa on kyse (yleensä) kahden yrityksen välisestä yhteistoimintamallista Franchisingantajan kehittämä liiketoimintamalli, josta on tehty konsepti Konseptin käyttöoikeus luovutetaan tiettyä korvausta vastaan tietyksi ajaksi sopimuksella
4
Mitä franchising on? Kohteena tietotaito, mahdolliset tavaramerkit, tapa toimia sekä yhteistyöedut Nämä annetaan sovittua korvausta vastaan paikallisille yrittäjille – franchisingottajille Näin muodostuu franchisingketju
5
Mitä franchising on? Franchisingantaja ei omista –ottajan yrityksestä osuutta vaan ottaja maksaa tavallisesti franchisingmaksua, osuutta liikevaihdosta franchisingantajalle Maksut toimialasta ja toimintatavasta riippuen erilaisia Perusmaksu Liikevaihtoon sidonnainen korvaus (%)
6
Franchise-sopimusprosessi Pilot-yksikkö Tuotekehitys Markkinatutkimus Koemarkkinointi Franchisor Kartoitukset Puitesopimukset Määräalennukset Spesifikaatiot Taustatuki Toimitilat Tavarantoimittajat Alihankinta Rahoittajat Hankinnat Kulut Paikalliset franchise-yrittäjät Mainonta Tuotteet Palvelut Myyntituotot Asiakkaat Markkinointimateriaali Laatustandardit Alihankkijalistat Tavarantoimittajalistat Käyttötuki, ATK Palaute Yrityskuvamainonta Tuotemainonta
7
Franchisingkonsepti Franchisingantaja määrittää joskus hyvinkin tiukasti toimintakonseptin: Keskustelu asiakkaan kanssa, sanat joita käytetään Pukeutuminen Myymälän kalusteet Tavaramerkkien ja muiden tunnusten käyttö
8
Franchisingkonsepti Luovutettava konsepti sisältää franchisingkäsikirjan, johon konsepti ja tapa toimia on koottu Toiminnassa franchisingyrittäjä sitoutuu noudattamaan tätä konseptia Laatuvaatimukset usein tarkat Hankintasäännöt
9
Franchisingkonsepti Konsepti sisältää usein huomattavan määrän koulutusta ja velvollisuuden osallistua koulutukseen, joka antaja järjestää
10
Miten käyttää franchisingia? Liiketoiminnan tulisi jollain tavoin olla monistettavissa Toiminta voitava opettaa muille (rahantekokone) Tapa tehdä asiat tietyllä, hyväksi koetulla tavalla Variaatioita toiminnassa ei juuri ole – konseptiin pitää sitoutua
11
Miten käyttää franchisingia? Toiminta on epäonnistunut toisinaan vain siksi, että alkuperäistä liiketoiminnan peruskonseptia ei ole noudatettu kaikissa muodoissaan Oikeanlaisen yrittäjän löytyminen Win-Win – tilanteen muodostuttava
12
Miten käyttää franchisingia? Konsepti voitava yleensä "brändätä" Valvottava oikean tavan mukaista brändin käyttöä Patenttiin liittyviä oikeuksia lisensoidaan Tavaramerkkiin ja toimintakonseptiin liittyviä oikeuksia franchisataan
13
Patentti - Franchising Keksinnön suojaaminen patentilla Liiketoiminnan tueksi tavaramerkki Liiketoiminnan monistaminen esimerkiksi franchising-toiminnalla erityisesti, jos toimintaan liittyy palvelua Brändin rakentaminen vie aikaa – samoin vie patentointi eri maissa
14
Franchise-esimerkkejä
17
Miten keksintöä voi käyttää franchisingissa? Korpikorpi Pikakuivaus Oy, joka on erikoistunut betonirakenteiden kuivaukseen
18
Franchise-esimerkkejä Keksintö ja liiketoimintamalli Ongelmana vanhojen koneiden jatkuva rikkoontuminen => tarve uudenlaiselle pikakuivauskoneelle, jossa korvausilman määrää voidaan säätää Patenttia haettu 2005 alkaen (FI, EP, US ja CA)
19
Franchise-esimerkkejä Palvelua laajennetaan valtakunnalliseksi franchisingtoimintamallin avulla. Toimintamallilla pyritään ”varmistamaan yhdenmukainen ja tasalaatuinen palvelu kaikille Korpikorpi Pikakuivaus-ketjun asiakkaille ympäri Suomea.”
20
Franchise-esimerkkejä Konserniin kuuluva Korvent Oy omistaa KorVent - pikakuivauskoneet ja vuokraa niitä ketjun yrittäjille ja edelleen kehittää pikakuivausmenetelmiä ja -koneita. Laajentuminen näin helpompaa kuin omien toimipisteiden perustamisella
21
Franchise-esimerkkejä Yhteistyömaksuna 7 % franchise-yrittäjien liikevaihdosta Sisältää koulutuksen ja tukipalvelut Koneiden vuokrat laskutetaan erikseen Lisäksi 7 000 euron liittymismaksu Alkuun arvioidaan päästävän 20 000 – 50 000 euron pääomalla
22
Franchise-esimerkkejä Lisää esimerkkejä eri toimialoilta löytyy Suomen Franchising-yhdistyksen kotisivuilta: www.franchising.fi
23
Rajoituksia toiminnassa Kilpailukielto Salassapito – toiminnasta tai strategioista ei saa antaa tietoa ulkopuolisille Toimintaa ei voi siirtää tai myydä vapaasti Sopimuksen katkaisumahdollisuus yleensä vasta 5 vuoden kuluttua aloittamisesta Kunnon valmistautuminen yritystoimintaan on tarpeen alussa Franchise-ketjun vetämisessä on iso työ
24
Hyötyjä Konsepti valmiiksi testattu Investointikustannukset usein pienemmät kuin perustettaessa yritys alusta alkaen Epäonnistumisen riski minimoitu Yli 90 % yrityksistä toiminnassa 5 vuoden kuluttua aloittamisesta Itsenäinen yrittäjä vs. vetovastuussa oleva työntekijä
25
Tilastoa Suomessa tällä hetkellä noin 180 franchising – ketjua Niissä yhteensä lähes 70 000 työntekijää
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.