Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Maailmankauppa ja globalisaation periaatteet

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Maailmankauppa ja globalisaation periaatteet"— Esityksen transkriptio:

1 Maailmankauppa ja globalisaation periaatteet

2 Eurooppa on kokonaisuutena taas hyötyjän osassa Afrikan suuntaan.
Perinteisen keskusta–periferia -mallin mukaan osa alueista hyötyy kaupankäynnistä enemmän kuin muut. Yleensä vaurastuva alue myy jalostettuja tuotteita ja ostaa raaka-aineita. Tällaisia aluepareja ovat esimerkiksi EU-valtiot suhteessa Itä-Euroopan valtioihin. Eurooppa on kokonaisuutena taas hyötyjän osassa Afrikan suuntaan. EUROOPAN UNIONI keskusalue sijoitukset teollisuustuotteet raaka-aineita maataloustuotteet ITÄ-EUROOPPA reuna-alue

3 LATINALAINEN AMERIKKA
EUROOPAN UNIONI keskusalue sijoitukset teollisuustuotteet YHDYSVALLAT keskusalue KIINA nouseva alue raaka-aineita maataloustuotteet ITÄ-EUROOPPA reuna-alue sijoitukset teollisuustuotteet JAPANI keskusalue raaka-aineita maataloustuotteet sijoitukset teollisuustuotteet LATINALAINEN AMERIKKA reuna-alue raaka-aineita maataloustuotteet AASIA reuna-alue Maailmassa on kolme kaupallista keskusaluetta: Yhdysvallat, EU ja Japani/Kiina.

4 LATINALAINEN AMERIKKA
Vaikka vapaakauppa on voimakasta, alueet pyrkivät silti suojelemaan omia etujaan lähialueilla. EUROOPAN UNIONI keskusalue YHDYSVALLAT keskusalue KIINA nouseva alue vapaakauppa vapaakauppa ITÄ-EUROOPPA reuna-alue JAPANI keskusalue vapaakauppa vapaakauppa vapaakauppa LATINALAINEN AMERIKKA reuna-alue AASIA reuna-alue AFRIKKA reuna-alue

5

6 G7- ja G8-maat

7 WTO

8 WTO – maailman kauppajärjestö
Syntynyt 1995 Tehtävänä kaupan esteiden purkaminen ja tasapuolisen kaupankäynnin takaaminen. -> Esim. tullien ylärajat Käytännössä tarjoaa fooruminen kauppaneuvotteluille Tsekkaa WTO:n arvostelu s. 158


Lataa ppt "Maailmankauppa ja globalisaation periaatteet"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google