Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa"— Esityksen transkriptio:

1 Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa
Millaisia tarpeita tuleva matkailun kehitys asettaa kaupallisen palveluverkon kehittämiselle Pohjois-Savon kaupallinen palveluverkko Kommenttipuheenvuoro Kaupunginjohtaja Jorma Autio, Nilsiä

2 NILSIÄN VISIO 2020 Nilsiä on hyvät palvelut tarjoava,
Nilsiä on hyvät palvelut tarjoava, vetovoimaisen viihtyisä, aktiivisten ihmisten asuin- ja palvelukaupunki ja Suomen johtava vapaa-aika- ja matkailukeskus, Joka rakentaa tulevaisuuttaan vetämällä kehittämistyöhön mukaan kaikki alueen asukkaat ja muut toimijat sekä edistämällä yhteistyöhenkisesti kaikkea alueen omiin vahvuuksiin nojaavaa yrittäjyyttä.

3 Kaupan palveluitten tarve ja kysyntä kasvavat
majoituskapasiteetin kasvu kiihtyy käyttöasteet nousevat, vuokraustarjonta lisääntyy asuntokanta monipuolistuu pääpaino on edelleen mökki-/lomahuoneistojen hankinnassa alueelle syntyy vakinaista asutusta

4 Tahko-Chalet, Tahko Promenade (2005) 2,0 me rakenteilla
Tahko Spa Suites, asuntoja (2005) 7,0 me rakenteilla Tahko Spa Suites II, asuntoja (2006) 7,0 me kevät 06 Liikekeskus Tahkon Tähti (2006) 1,5 me kevät Tahko Tours, hotelli ( ) 15 me Tahkonrinteet, tuolihissi, rinteitä (2007) 7,0 me Tahkopark Oy, huoneistoja ( ) 2,0 me maank.sopimus Tahko Golf Club Oy, II golfkenttä ( ) 25,0 me rakenteilla Yksityiset asunnot 60 kpl/v. ( ) 9,0 me YIT(2007) krs-m me kaavaluonnos Evo-rakennus (2007) krs-m me sop. kaav käynnistämisestä Rosinka Nipastahko Oy krs-m2 x me Infrastruktuuri 5 me Yhteensä n. 120 me INVESTOINTEJA 2005 – 2008

5 Kysynnän vauhti lisääntyy
Tahkon alueen tavoitteena on vuoteen 2015 mennessä vuodepaikan kapasiteetti matkailun työpaikkamäärä vähintään kaksinkertaistuu kehitys johtaa Nilsiän väestömäärän kasvamiseen matkailijoiden ja työpaikkojen määrän kasvu vaikuttavat samaan suuntaan

6 Kysyntä segmentoituu ja monipuolistuu
päivittäistavarakauppa on ollut suurin hyötyjä rakennustarvikkeiden myynti on toinen kasvuala suunta muuttuu enemmän sisustus-, tekstiili- ja puutarhatuotteiden kysyntään loman aikana varsinkin toistuvaisasiakkaat voivat suorittaa myös muita hankintoja vapaa-ajan kunnasta, viihde-elektroniikka esimerkkinä vapaa-ajanviettoon liittyvien harrastevarusteiden, vaatteiden yms. kysyntä lisääntyy

7 Ostokset ovat osa lomailua
ostokset on osa vapaa-ajan täyttämistä houkutteleva palveluympäristö muodostaa vapaa-ajan viihtymisen sisällön ”ikkunaostokset” ovat eräänlainen aktiviteetti kauppa tarjoaa mahdollisuuden sosiaalisiin kontakteihin arjen ostoskäyttäytyminen poikkeaa loma-ajasta kauppapalveluiden sijainnilla tärkeä merkitys kansainvälisten asiakkaiden tarpeet charter -lennot

8 Haasteita liiketilojen oikea sijainti akselilla Nilsiän keskusta – Tahkon alue sijainti keskusten sisällä logistiikkaan liittyvät kysymykset, etäisyys Nilsiä – Tahko 12 km työnjako kaupan palvelutuotannon kesken liiketilojen tuotannon aikaviive rakennuskustannusten nopea kasvu/vuokrataso/yrittäjien tulos internet –kauppapaikkojen vaikutus ostokäyttäytymiseen Kuopion kaupallinen kehitys

9 Työnjaon tarkastelua tasokas erikoistavara Tahkolla: korut, muoti, sisustustuotteet nopeat elintarvikkeet, puolivalmisteet Tahkolla välialueella supermarketit, liikennemyymälät päivittäistavarat, kodinkoneet, rauta- ym. raskaat palvelut edelleen Nilsiän keskustan alueella

10

11

12

13 Kaupan myymäläpinta-alat
Tahkon käynnissä olevassa strategia- työssä määritellään tarpeet


Lataa ppt "Millaisia tarpeita tuleva. matkailun kehitys asettaa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google