Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tukea tarjolla verkkokurssien tuottamiseen ja toteuttamiseen KTOL:n Tammiseminaari Olli Ruohomäki Moodle-on-Demand -hanke Parkanon kansalaisopisto.
Advertisements

Erilaisia kurssityyppejä ja työkaluja niiden toteuttamiseen Moodlessa Moodle-on-Demand –hanke Olli Ruohomäki.
Verkko-opetuksen laatutyöpaja Vopla-seminaari
ITU-kahvit klo 9.15 – Suomen virtuaaliyliopiston verkkopalveluja opettajille: kurssin tuottajan työkalupakki Suomen virtuaaliyliopiston.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Yksilölliset opetussuunnitelmat
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
• Agronetiin rakennettu sähköinen toimintaympäristö, joka kokoaa yhteen kaikki koulutukseen liittyvät osa-alueet AGRONET-OPPIMISYMPÄRISTÖ Oppimisympäristö.
INFORMAATION KERÄÄMINEN (OPISKELIJOILTA) VERKOSSA
Opiskelija oppimisen arvioinnissa Ryhmäkeskustelujen tuotokset Peda-forum päivät Helsingissä Työpaja 17.
Virtuaaliyliopistoseminaari Yhteenveto Kari-Jouko Räihä.
Minä oppijana 1 ov..
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VERKKO-OHJAUKSEN SUUNNITTELU – OPISKELUN JA OPPIMISEN OHJAUS
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
9.Lk Biologian laborointikurssi
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Tenttiakvaario - uhka vai mahdollisuus?
Visuaalisen ammattilaisen esitys Verkkokurssi Tiedosto 1 Kurssin rakenne.
Verkko-oppimisympäristön käyttöön kasvamisen vaiheet 1.Totuttautuminen: perustan saavuttaminen fyysisesti yhdessä tai yksilöllisesti ohjeiden mukaan lähtötason.
Verkko-opetuksen suunnittelusta Opintopäivä Arcada, Haaga & Helia Tore Ståhl Pil-projektet
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Projektioppiminen Maarit Virtanen and Reetta Jänis
Aktivoi opiskelijoitasi!
Miten laatutyö käynnistettiin? Helsingin yliopisto Sosiaalipsykologian laitos Jaana-Piia Mäkiniemi Mia Teräsaho Vopla-hankkeen työpaja
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
PERINTEINEN LUOKKAOPETUS
Tietokone asiantuntijan työvälineenä ICT01D Tietokoneen toiminta Juhani Merilinna.
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Anne Haarala-Muhonen Anni Tuomela Olli Wikberg
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Opettaja ja kansainvälinen PBL –perustainen verkko-opetus Irmeli Ahonen THM, fysioterapeutti
(Luento)-opetuksen aktivointikeinot Pekka Makkonen
Ops 2016 ja arviointi.
Tentti. Olio-ohjelmoinnin perusteet | Kevät 2015 | Jorma Laurikkala2 Tentti Torstaina klo 16–20 D10ab (Päätalo). Pääasiassa Java-ohjelmien kirjoittamista.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Opetusta verkkoon - onko välineellä väliä? Taina Joutsenvirta.
Opetusteknologiasta ja verkko-opetuksen tukihenkilötoiminnasta Katja Kunttu Viikin tiedekirjasto.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu. Opetuksen aikataulu Lukuvuosikalenteri Intossa oman korkeakoulun sivuilla Syyslukukausi I periodi 7 viikkoa.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Markku Lang Neljännet valtakunnalliset virtuaalikoulupäivät Opettaja digitaalisen oppimateriaalin käyttäjänä/ laatijana  vähintään.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Johtamisen perusteet Verkkokurssi Aalto-yliopisto Avoin yliopisto A21A op Kevät 2016 Juhani Kauhanen Copyright Juhani Kauhanen.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Avoin tulevaisuus? Kaikille avoimia korkeakouluopintoja
Tentti.
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Pedagogiset aineopinnot lv
Työelämäjaksot ja –kurssit opetuksessa – hyviä käytäntöjä ja uusia avauksia Elopäivät 2016 Sanna Tuominen.
Sähköiset yo-kirjotukset
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Kurssikäytännöt ja opintojen suunnittelu
Tervetuloa Suomi 4B –kurssille!
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Oppilaiden omiin laitteisiin Antti Karvonen
Tampereen ammattikorkeakoulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tukea työhön paluuseen tai työssä jaksamiseen
Esityksen transkriptio:

Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu LUENTO luentorungon jakaminen opiskelijoille => Kokonaisuuden hahmottaminen Palautetilaisuus Opetuksellisten ja oppimiseen liittyvien tavoitteiden asettaminen KOKONAISUUDEN HAHMOTTAMINEN Opetusrungon suunnittelu Opetusmuoto Ennakko- ilmoittautuminen Opiskelijan lähtötason kartoitus Ennakkotehtävät ja materiaali OPPIMIS- PROSESSIN SEURANTA OPETUSTYÖ / TAPAHTUMA PALAUTTEEN ANTAMINEN Arviointi Aineiston keruu tai päivittäminen, oheismateriaalin kartoittaminen Opetusmuoto - siltä osin kuin aika & paikka sallii TVT Ennakoiva orientointitehtävä Aikataulu Mallivastaukset tenteistä Valmistavat kysymykset Luentomateriaali mitä jaetaan milloin Aineiston alustava jakaminen eri opetuskerroille Palaute Web-lomake Opettamistapa (otetaanko opetukseen mukaan tehtäviä, kysymyksiä ym.) Aiheen rajaus Diagnostiset kysymykset, väliarviointi TVT - periodin ulkopuolella verkkokurssi Infrastruktuuri (miten materiaali jaetaan, palautetaan ym.) Opettaja TVT Opettajan lähtökohta: lisäarvo opetukselle Opiskelijan lähtökohta: hyöty oppimiselle Opetuksen sisällön suhde oppiaineessa annettavaan muuhun opetukseen Esittämistavan valinta (kalvot, powerpoint, kirjallinen materiaali ym.) Materiaalin jako ja päivitys Opetusryhmän koko Opettajan apuvälineet verkko-opetuksen pedagogiseen suunnitteluun: ARVO, Apumatti, VerkkoVelho Opiskelijan apuvälineet opiskelun ja oppimisen suunnitteluun: OSKAR, IQ-learn, OVI Aineistot sähköiseen muotoon Linkitys muuhun opetukseen Apuvälineet aikataulun suunnitteluun opettajalle ja opiskelijalle (verkkokalenteri, VerMit) Apuvälineet opetusmateriaalin suunnittluun ja muokkaukseen: Apumatti, WebCT jne. TVT:n hyväksikäyttö: Verkko-opetus opetusmuotona Monimuoto-opetus, jossa hyödynnetään verkkoa, erityisesti seminaarimuotoisen opetuksen tukena WebOodi E-lomake Oppimisalustat Edellisten kurssien palautemateriaalit Ennakkotehtävät Almassa, verkkosivuilla tai kurssin oppimisalustalla Kurssin tuki- ja taustamateriaali verkossa Materiaalin (luentorungon) jako ja päivitys sähköisesti ja verkossa Oppimistehtävät verkossa Vuorovaikutus verkossa, esim. keskustelualueet Opetustilanteessa PowerPointin ja internetin käyttö Verkko-opetuksessa esim. Luento videon välityksellä, videoitu luento vaihtoehtoisena seurantatapana Palautemahdollisuus verkkoon „Testaa taitosi“ –tehtäviä oppimisalustalle Oppimisprosessin seuranta mahdolliseksi sekä opettajalle että opiskelijalle (itsearviointitehtävät) Opiskelijoille vuorovaikutusmahdollisuuksia verkkoon (oppimis- ja keskustelualustat, vertaisarviointi), IQ-team Verkkomuotoiset arviointitavat (tenttiakvaario, tehtävien palautus sähköisenä) ja palautetyökalut Arvioinnin tulokset ja analyysi sekä mallivastaukset verkkoon Apuvälineet opetuksen arviointiin Kurssin aikana kertyneen verkkomateriaalin sekä verkossa tapahtuneiden toimintojen hyödyntäminen kurssin arvioinnissa Palautemahdollisuus Web-lomakkeella tai E-lomakkeella Palautetilaisuus oppimisalustalla esim. keskusteluna

Oppimisprosessi (?) Opiskelija Opiskelukulttuurin muutos OPE Suunnittelu ja valinta Aikataulutus Ilmoittautuminen kurssille Milloin ilmo alkaa milloin päättyy Ennakkotehtävät Materiaalin saatavuus Luentokuulustelumateriaali Opetuksen selkeys Oppimistyö Luentokuulustelu Tentti Palautteen antaminen Tarjolla olevan opetuksen selvittäminen Päällekkäisyys muiden luentojen / kurssien / toisen tentin lukuajan kanssa Luentorunko Tarvitaanko oheismateriaalia? mitä ennakkotieto Luentojen sisällön sekavuus / järjestys sekä luentorungon selvyys kuuntelu lukeminen kirjoittaminen Kuulustelun arvostelu Mallivastaukset Arvostelu ennen tenttiä Tentin etäisyys seuraavaan palaute / arvostelu saatu Hyödyttääkö luentosarja minua? Osallistuminen luennoilla Luentosarjan etäisyys tenttiin Kysymykset vastaavat tavoitteita, sisältöä / opetusta Korvaavuus / hyvityspisteet Luentosarjan tavoitteet Keskustelu opiskelijoiden kesken Opetuksen selkeys*Luentokuulustelun / oppimispäiväkirja ja niiden käytön tarkoituksenmukaisuus ja vaatimustaso t Hyvityspisteet / korvaavuus verrattuna panostettuun työmäärään / aikaan Luennolta tuoreempaa tietoa kuin tenttikirjoista? Oppimistehtävät Opiskelija Kannattaako lukea itse vai istua luennolla? (Kummasta saa enemmän opintopisteitä per käytetyt työtunnit? Itsearviointi Vanhat tenttikysymykset Kieli Massaluento / pienryhmäopetus Opettajan ”maine” ja asenne opetukseen / opiskelijoihin / aineeseen