Apurahatutkijan epävarma elämä Kuka kuuntelee köyhää taiteilijaa ja tutkijaa? Helsinki 22.9.2010 Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Advertisements

Juha Ikäheimo Pohjois-Savon ELY-keskus
Elettiin vuotta 2004, eräässä pienessä kaupungissa nimeltään Laholm, missä turvallisuudesta ei ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu.
Heijastuksia elämästä
Työnantajan velvollisuudet käytännössä
TUTKIJA TYÖMARKKINOILLA
Hoitotyön koulutuksen keskeyttäminen - opiskelijan näkökulma
Työsuojeluviranomaisen tiedonsaantia koskevat lakimuutokset Informaatio- ja keskustelutilaisuus tilaajavastuulain valvonnasta Etelä-Suomen.
Elettiin vuotta 2002, eräässä pienessä kaupungissa, missä turvallisuudesta ei kaikilla ollut paljon tietoakaan. Sinne oli pieni ruskea nallekarhu jätetty.
Apurahansaajien eläketurva Kulttuurin, taiteen ja luovien alojen rahoituspäivä Turku Henri Virtanen.
KUKA KUUNTELEE KÖYHÄÄ Suhdanteiden heiluttamat Kemi
Perusasioita eläkkeistä kv-tilanteissa
2 Etelä-PohjanmaaOsaa-Uskaltaa-Menestyy Etelä-Pohjanmaan liitto - Merkittävimmät EU-ohjelmat Etelä-Pohjanmaalla ohjelmakaudella : Länsi-Suomen.
© Mela 2011 Vakuutukset Melasta. © Mela 2011 Täysi hyöty Melan vakuutuksista MYEL-vakuutus on jokaisen viljelijän, kalastajan, poronhoitajan ja metsätilallisen.
Uudelle maatalousyrittäjälle
Poronhoitajien sijaisapu MELA. Alkaa kokeilulla • korvausta sijaisen järjestämisestä, kun poronhoitaja sairastuu • vuonna 2010 korvataan enintään.
Henkilökohtaisen avun keskus Kaakkois-Suomeen Oma koti – oma elämä –seminaari
Arne-Ritari -säätiö Koulutuskalvosarja 1 Arne Ritari –säätiö rs. Säätiön tarkoitus, hallinto, toimintatavat ja kehitys
♂ ♀ Minna Sirnö Kunnan kaa? Kuntien tasa-arvofoorumi.
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
Työkaluja ajokyvyn arviointiin
Laitoskokous Henkilöstö Haku 2011, tilanne Neliportainen tutkijauramalli Savuton kampus Opetus Tohtoriohjelmat Pienryhmäopetus Opetusnäytteet.
Aineistonhallintasuunnitelma osana tutkimuseettistä lausuntopyyntöä
© Mela 2011 Työvahinkoturvaa Melasta. © Mela 2011 Nuorellekin sattuu ja tapahtuu… Maatilan töissä on suuri tapaturmariski  alle 25-vuotiaille sattuu.
Salassapito – Mitä saan kertoa kenelle ja miksi
Vesa Artman Tammikuu  Lasten säännöt koskevat sarjoja 13 v ja alle  Normaali (kansainvälinen sääntö) koskee sarjoja 14 v ja yli  Veteraanisarjoilla.
Kalastuslain kokonaisuudistuksesta järjestöpäällikkö Risto Vesa Kalatalouden Keskusliitto.
ROTARYSÄÄTIÖ OPINTO-OHJELMAT Esittäjä: DRFCC District 1410, ARRFC Zone 15 Tauno Lovén Päivämäärä Suomen Rotary © 2009.
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Avoin päätöksentekokäytäntö toimintamallina Jouni Tuomisto THL, Ympäristöterveyden osasto.
Pirjo Rauhala: Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista... 1 Virtuaaliyliopisto - ajankohtaista valtakunnassa ja Tampereella Alustus Virtuaalikielikeskuksen.
Pirjo Rauhala, Virtuaaliyliopistoseminaari TaY 1 Tampereen yliopiston virtuaaliyliopisto, mitä se on? Virtuaaliyliopistoseminaari TaY.
AMKIT- alueellinen vaikuttaja Rovaniemi Tarja Koskimies.
TYÖEHTOSOPIMUS JA PALKKA
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2007 Hallituksen iltakoulu YLIOPISTOJEN TALOUDELLISEN JA HALLINNOLLISEN ASEMAN UUDISTAMINEN JA INNOVAATIOYLIOPISTON PERUSTAMINEN.
ERILAISIA TYÖSUHTEITA JA TYÖNTEON MUOTOJA
Miten menetellä ongelmatilanteissa
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Kaupungin kanssa asujat: Lapset ja nuoret osallistuvina asukkaina Sirpa Tani, FT Maantieteen ja ympäristökasvatuksen professori, Opettajankoulutuslaitos,
Opasnet on wiki-pohjainen järjestelmä joka pyrkii parantamaan päättäjien ja kansalaisten keskinäistä vaikuttamista. Eduskunnan ydinvoimapäätös: a) Hyvä?
Maatalouslomitus © Mela 2011.
T IEDOSTA M ENESTYS MAATALOUSYRITTÄJIEN ELÄKELAITOS Asiakastutkimus Tutkimusraportti Kvartaali 2/2013 Keskeiset tulokset Innolink Research.
Työsuhteen solmiminen ja päättäminen
HY:n erillisvalinnat Opintopolussa Opintopolkuryhmä Pia Penttinen, Hakijapalvelut.
Tulos vs. Kassa / #1 MYYNTI
Vaasan yliopisto Erikoistumisopintojen kehittämispäivä Ilkka Virtanen Miksi erikoistumisopintoja akkreditoidaan? Erikoistumisopintolautakunnan.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Akatemia: tutkimusrahoituksen muutokset 2010 Kirsi Murtosaari.
Akatemia: ennakkoinfoa syksyn 2010 hausta
Opintoaikojen rajauslaki WebOodissa Inka Paukku, Tietohallintopalvelut, TaiK.
Global Grant -apuraha ulkomailla tapahtuvaa akateemista jatkokoulutusta varten Global Grant Scholarship- apuraha.
Miten teen hyvän (apu)raha- hakemuksen? Hannele Niemi
Professori Pekka Kauppi, Bio- ja ympäristötieteiden laitos, HY: Miksi yliopistotutkija tallentaa julkaisuarkistoon? JULKAISIJAN ILTAPÄIVÄ 2007 Julkaisuarkistojen.
Kansainvälisen harjoittelun laadunvarmistus Korkeakoulujen kansainvälisten asioiden hallinnon kevätpäivät Erkki Härkönen Rekrytointipalvelut Turun.
Piiriapurahojen tarkoitus
Tutkijaliikkuvuuden byrokratiassa Tutkijan kokemuksia Satu Mikkola, TY / Kemian laitos.
Toimitusjohtaja Petri Lempinen #ammatillinenkoulutus #työllistyminen Kuva: Helsingin kaupunginmuseo/Simo Rista Kuva: Helsingin kaupunginmuseo Huippuosaamista.
Projektityökurssi KLTITE06SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
Kuinka paljon ekonomi ansaitsee ja työskentelee?
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Apurahatyöstä eläke- ja tapaturmaturvaa Minna Isoksela-Valkola Helsinki
ONKO SUKUPUOLELLA MERKITYSTÄ TYÖELÄMÄSSÄ? Korkeakoulututkinnon suorittaneiden naisten ja miesten työelämään sijoittuminen Päivi Vuorinen AMK-tutkimuspäivät.
 Työssä olennaisena osana journalistisia elementtejä  Työ tuottaa taloudellista tulosta  Hakijan omaan arvioon luotetaan.
Ihmeitä ei tapahdu, niitä tehdään. Tuomo Lähdesmäki, pj. Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta.
Apurahat ja tutkimuksen budjetointi
Miten teen hyvän hakemuksen
Pääsääntö Sukulaisuus * Muu ehto Muu työskentely
Bruttopalkasta nettopalkkaan
Luottamusmiesten ajankohtaispäivät
Henkilökohtaisen avun keskus Helsingin ja Kauniaisten alueella
Esityksen transkriptio:

Apurahatutkijan epävarma elämä Kuka kuuntelee köyhää taiteilijaa ja tutkijaa? Helsinki Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto)

Tausta • Tutkimushanke (Sukupolvien ketju) • Apurahatutkija (Kordelinin säätiö, Helsingin yliopiston tiedesäätiö, Kulttuurirahasto) • Tohtorikoulutettava (Sosiaalipolitiikan tutkijakoulu) • Toistaiseksi ollut poikkeuksellisen hyvä tilanne rahoituksen suhteen

Työelämän muutos • Väitöskirja: Epätyypillinen työ • Epävarmuuden kokemus keskeisimpiä muutoksia viimeisten vuosikymmenten aikana • Onko pelko työn menettämisestä aiheellinen? • Työ muuttunut epävarmemmaksi, mutta ei ehkä siinä suhteessa kuin kokemus siitä • Pätkätutkijan työ todellisuudessakin hyvin epävarmaa

Tutkijan työn epäkohdat • 1) Rahoituksen saamisen epävarmuus • Koskaan ei voi tietää miten hakemukselle käy • 2) Rahoituskausien lyhyys • Kukaan ei tee väitöstutkimusta puolessa vuodessa

Tutkimuksen rahoitus • Tiedepoliittiset kiistat • Professorien väliset kiistat • Säätiöillä täysi oikeus päättää ketä rahoittaa • Säätiöt myös ilmoittavat tämän avoimesti • Lisäksi säätiöt ilmoittavat, että päätöksiä ei perustella

Tutkijakoulut • Opetusministeriön rahoitus • Opetusministeriö ja Suomen akatemia • Tutkijakoulut rahoitetaan verovaroin • Tutkijakoulupaikkojen jakamiselle on myös tehty säännöt (joita ei tosin ole pakko noudattaa eikä kukaan valvo niiden noudattamista!)

Tutkijakoulujen valinnat • OM: ”tutkijakoulupaikat julistetaan avoimeen hakuun ja jaetaan pätevyyden perusteella” • SA: ”tutkijakouluun on avoin opiskelijahaku sekä läpinäkyvä ja objektiivinen opiskelijavalintaprosessi” • SA: ”tutkijakouluun hyväksytään tohtorikoulutettavia vain yksillä kriteereillä” (jotka tulee kertoa ennen hakua)

Tutkijakoulupaikkojen jakaminen käytännössä • Tutkijakoulupaikat jaetaan ”sulle mulle” – menetelmällä • Hallintolaki: päätöksen perusteluja ei pidä esittää silloin, jos ”päätös koskee vapaaehtoiseen koulutukseen ottamista tai sellaisen edun myöntämistä, joka perustuu hakijan ominaisuuksien arviointiin”

Tutkijakoulu vs. apurahalla työskentely • Tutkijakoululaisilla rahoitusta esim. konferenssimatkoihin • Tutkijakouluissa myös opetusta, joka ei välttämättä koske apurahalla työskenteleviä • Laitoksilla heikommassa asemassa työsuhteisiin verrattuna (työpisteet) • Tieteentekijöiden liitto tukee työsuhteisten liikuntaa (-50 %), mutta ei apurahatutkijoiden

Apurahan saajan vakuutus • Apurahatutkijat ovat ongelmallinen ryhmä, sillä he eivät ole yrittäjiä eivätkä työskentele työsuhteessa • Vuoden 2009 alussa pääsivät lakisääteisten eläke- ja tapaturmavakuutusten piiriin • Vakuutus hoidetaan Maatalousyrittäjien eläkekassan kautta (MYEL) • Apurahansaajiin sovelletaan maatalousyrittäjien eläkelakia

Apurahan saajan vakuutus • Vakuutuksen joustamattomuus ja tutkijan työn joustavuus • Vakuutusmaksut pitää maksaa heti • Niitä ei voi maksaa silloin kun nostaa apurahan • Maksut 10–22 prosenttia apurahan määrästä • Maksaminen voi olla mahdotonta

Apurahan saajan vakuutus (jatkuu) • Epäselvää saako tutkija maksamiaan vakuutusmaksuja takaisin (MYEL) • Työtapaturmavakuutus on voimassa silloin kun vakuutusmaksut maksetaan, mutta ei välttämättä silloin kun apurahalla työskennellään

Apurahan saajan vakuutus (jatkuu) • Vakuutuksen maksamisen voi keskeyttää sairauden, kuntoutuksen, lapsen syntymän, alle kolmevuotiaan lapsen hoidon, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen tai näihin verrattavan syyn vuoksi • Myös palkkatyön pitäisi olla pätevä syy vakuutuksen keskeyttämiseen

Yhteystiedot Sähköposti: Kotisivu: