Seminaari 3.9.2012 Heli Lepistö.  Tutustu opetussuunnitelmaan. Mitä ollut? Mitä on tulossa?  Opetusryhmän aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokoneavusteinen yhteisöllinen oppiminen (CSCL)
Advertisements

Liikunnanopetuksen suunnittelun hahmottamisen tueksi
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Opetusprosessi Opettaja TVT Yksittäisen kurssin tarkempi suunnittelu
Yrittäjyysopetusmenetelmä Lasten ja nuorten hoidon- ja kasvatuksen koulutusohjelma; varhaiskasvatus.
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
OHJAAMINEN.
VOA-oppimispäiväkirja
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
SUULLINEN HARJOITTELU
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Minä oppijana 1 ov..
Opetusmenetelmät Mitä opetusmenetelmillä tarkoitetaan
ARVIOINTI Vanhempainilta
EAPE-kokonaisuuden toteutus Aloitus- seminaari I & II 8 h + 8 h Loppu- seminaari 8 h Työskentely ja ohjaus virtuaaliympäristössä.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Laajennettu työssäoppiminen ©koulutus()eximo5.fi.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Yrittäjyys- opetus-menetelmä!
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Ongelmaperustainen oppiminen
Tervetuloa orientoitumaan!
”Arviointi on kuin kamera, jolla voi ottaa kuvia osaamisen tasosta, oppimisprosessista tai opetuksen laadusta. Kuvat ovat usein luonteeltaan staattisia.
Liikunnan arviointi luokilla
Venäjän alkeiden opetus
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Ongelmaperustainen oppiminen peruskoulussa Kemian opetuksen päivät Jyväskylässä Helena Muilu FL Kemian ja fysiikan lehtori Yläkoulun rehtori,
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli 3. Pohdinta ja tulkinta 4. Käsitteellistäminen (ja uuden tiedon hakeminen) 5.Kokeilu ja tiedon soveltaminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Opetussuunnitelma muuttuu MITÄ SE TARKOITTAA?. Opetussuunnitelma tuo oppilaalle lisää vapautta ja vastuuta.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Arviointi osana oppimisprosessia
Ops-iltapäivä
Kokemuksia yhteistoiminnallisesta kemian opetuksesta lukiossa.
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
OPS Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Tervetuloa! OPS 2016.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Opetussuunnitelmassa 2016
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esitetty Ari Myllyviita Kemian ja matematiikan lehtori
PERUSKOULUN PERUSTUNTI – jakso- ja tuntisuunnitelman laatiminen
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
TIETOJENKÄSITTELYN OPETUS AMMATTI-KORKEAKOULUISSA
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Seminaari Heli Lepistö

 Tutustu opetussuunnitelmaan. Mitä ollut? Mitä on tulossa?  Opetusryhmän aikaisemmat tiedot, taidot ja kokemukset.  Mieti jakson keskeiset opittavat asiat, käsitteet, opetuksen/oppimisen punainen lanka.

 Opettajan käytössä oleva materiaali; alan kirjallisuus, oheismateriaalit, opettajan oppaat, lehdet, internet…  Oppilaan käytössä oleva materiaali  Muu materiaalia: kuvia, esineitä, materiaalinäytteitä, tee kokeiluja.  Integroinnin mahdollisuudet.  Tee yhteistyötä!

 Ajatuskartta  Idealista  Käsitekartta  Suunnittelusivusto  Open reppuvihko

MITÄ JAKSOSUUNNITELMASSA ON OLTAVA?

 Opetuksen ja oppimisen tavoitteet  Kasvatukselliset tavoitteet  Mitä oppilaan pitäisi oppia tietämään, osaamaan ja arvostamaan?  Selkeät tavoitteet antavat suunnan opetuksen suunnittelulle ja oppimisen arvioinnille.

Kognitiivinen (tieto)Affektiivinen (asenteet)Psykomotorinen (taidot) 1. Tietäminen, muistaminen 2. Ymmärtäminen ("omin sanoin") 3. Soveltaminen 4. Analyysi (esim. olennaisen erottaminen, perusteleminen) 5. Synteesi (liittäminen laajempaan kokonaisuuteen) 6. Arviointi 1. Vastaanottaminen 2. Reagoiminen, sääntöjen noudattaminen 3. Hyväksyminen, arvostaminen 4. Arvojen jäsentäminen, priorisoiminen 5. Arvojen sisäistäminen, luonteenomaistuminen 1. Jäljittely 2. Ohjeenmukainen toiminta 3. Toiminnan täsmentyminen, riippumattomuus ohjeista 4. Toiminnan koordinaatio muuhun toimintaan 5. Luonteva toiminta, rutinoituminen

 Oppimisprosessin eteneminen, sisällön valinta ja rajaaminen, jäsentyminen, ydinasiat, keskeiset käsitteet  Tavoitteet konkretisoituvat sisällöiksi eli oppiainekseksi.

 ongelmalähtöinen oppiminen  tutkiva oppiminen  yhteistoiminnallinen oppiminen  tekstityöskentely - ajatuskartta, käsitekartta, tiivistelmä, referaatti, tekstianalyysi, tekstivertailu, snowball, stealing, tutkimus  projekti  kyselevä opetus  luokkakeskustelu  väittely  yhteinen harjoitus  Ideointiryhmä/aivoriihi  parityöskentely  ryhmätyöskentely  työpistetyöskentely  demonstraatio  laborointi  peli  leikki  draama  tietokoneavusteinen oppiminen  itsenäinen harjoitustehtävä  luento, koe/tentti

 Pedagogisten mallien valinta paljastaa opettajan oppimisnäkemyksen.

 Mitä on käytettävissä? Mitä voi tehdä? Mitä voi hankkia? Kuka hankkii? Mistä? Onko tila käytettävissä?  Tee yhteistyötä!

 Miten liikunnan suunnistusjakso integroidaan eri oppiaineisiin?  Miten käsityön koneompelujakso integroidaan eri oppiaineisiin?  Miten kotitalouden leivontajakso integroidaan vesistöteemaan?

 Kaikki eivät tee samoja asioita, samassa ajassa, samalla tavalla.  Opetuksen eriytyminen sisällön, ajan ja menetelmän suhteen.  Visuaaliset oppijat, auditiiviset oppijat, kinesteettiset oppijat  Analyyttinen vai intuitiivinen oppija?  Taitava vai peräti lahjakas?  Lukiohäiriö?  Hahmottamisen häiriö  Työskentelyn pulmat  Käyttäytymisen pulmat

 Arvio siitä, paljonko viikkotunteja tarvitaan kyseisen jakson läpiviemiseen.  Suunnittele opetus niin, että jokaiselle opetuskerralle on selkeä tavoite.

 Oppimisen arvioinnin tehtävänä on todeta, motivoida, kannustaa, ohjata ja ennustaa.  Työskentelyn arviointi kohdistuu oppilaan taitoon suunnitella, säädellä, toteuttaa ja arvioida omaa työtään  Miten vastuullisesti oppilas työskentelee ja miten hän toimii yhteistyössä toisten kanssa?  Arviointi pohjautuu aina asetettuihin tavoitteisiin. Arviointi dokumentoidaan ja tallennetaan.

 Havainnointi, haastattelu, itsearviointi, tarkistus, kirjoitelma - teksti, kuva, päiväkirja, arviointivihko, blogi, draama, ryhmäarviointi, arviointikeskustelu, projektin arviointi, prosessin arviointi, näyttely, video, valokuva, portfolio, testi, koe

 Hyvin suunniteltu ja valmisteltu jakso  muodostaa kokonaisuuden  antaa opettajalle työskentelyrauhan  aikaa oppimisen arvioinnille  ohjaa opetustilanteiden suunnittelua  mahdollisuuden joustaa oppimistilanteissa  voi muuttua ja kehittyä jakson aikana

 Oppimis- ja kasvatustavoitteet  Kysymykset, avainkäsitteet  Resurssit; välineet, materiaalit, havainnollistaminen  Pedagogiset mallit  Opetuksen organisointi - käsikirjoitus  aktivointi toiminta koonta  Opetuksen eriytyminen  Arviointi – miten varmistetaan ymmärtäminen  Ajoitus  Opiskelijan omat oppimisen tavoitteet

 Selvitä opiskeltavan asian käsitteet itsellesi. Kuinka tarjoat ne oppilaille?  Tee tunnin keskeiset kysymykset itsellesi valmiiksi.

 Miten oppilaat saadaan suunnattua toimimaan asetettujen tavoitteiden suuntaisesti?  Varaudu ylläpitämään motivaatiota aiheeseen myös jakson kuluessa, esim. asettamalla välitavoitteita, selkeyttämällä tavoitteita, kannustamalla ja antamalla palautetta.  Ole itse innostunut aiheesta ja anna sen myös näkyä toiminnassasi!