Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos 27.3.2012.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KEKE-ARVIOINTIA JA TEEMOJEN ÄÄNESTYS Toukokuussa 2013 toteutetun kyselyn tulokset Kuva: Kekepuu elokuussa 2013.
Advertisements

(Arvo Peltonen, Peruskartografia 1989)
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Copyright © Tekes ”Tutkimusprojektin tulostiivistelmä” Janne Takalo-Mattila
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
VENÄJÄÄ VERKOSSA Mari Hämäläinen
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
Oppimispäiväkirjasta Opiskelu et-kursseilla / TYK HämäläinenOpiskelu et-kursseilla / TYK Hämäläinen.
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa oppimistyyliä tai –asennetta!
Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo
Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
Katja Yritys TTKK/DMI/Matematiikan laitos Hypermedialaboratorio
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
Verkkoympäristöt lähiopetuksen rinnalla/tukena
Opetussuunnitelma matematiikkaluokkia varten
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Ruuti - nuorten vaikuttaminen Helsingissä. Ruuti-toiminnan päämäärä Jokaisella nuorella on vähintään yksi myönteinen kokemus vaikuttamisesta.
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
ComPa- projektin lopetusseminaari Muurmansk HANKKEEN TEORIAA - TOIMINTATUTKIMUS JA PRAGMATISTINEN FILOSOFIA KOULUTUKSEN KEHITTÄMISESSÄ KYÖSTI.
Katajanokka oppimisympäristönä Osallistavaa ja monipuolista opetusta omassa kaupunginosassa Tavoitteena on hyödyntää Katajanokkaa oppimisympäristönä monipuolisesti.
IPad oppimisen tukena. iPad kirjastoissa E-kirjat Bluefire-reader + Adobe ID Taskukirjasto Zinio.
© Silander 05 Oppimisaihion suunnittelutyökalu lähtien OPSin tavoitteista.
Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos
Yhteistoiminnallinen oppiminen Tavoitteena saada yleiskuva menetelmästä oman opetuksen suunnitteluun.
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
O PPIMISYMPÄRISTÖLÄHTÖINEN SUUNNITTELU KIRKOU - Kirjasto, koulu ja koulukirjasto –hanke Tutkivaa ja oivaltavaa oppijaa yhteistyössä tukien!
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
SYVENTÄVIEN OPINTOJEN OHJAUSRYHMÄ OSANA LÄÄKETIETEEN TIETEELLISTÄ OPETUSTA Dos. Kirsi Sipilä Oulun yliopisto Hammaslääketieteen laitos Opintori
AMK:iden suomen kielen ja viestinnän opettajien työseminaari Oulussa Insinööriopiskelijoiden asiantuntijaesitysten palautteet lukuvuosina 2009–2011.
Viestinnän opiskelijat verkossa KM Auli Posti Helsingin yliopisto, Lahden tutkimus- ja koulutuskeskus MULTIMEDIAN MONET MUODOT 21.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Tampereen kaupunki Tietotuotanto ja laadunarviointi Tampere Tilaus- ja yhteistyögradut Tampereen kaupungin näkökulmasta Tampere Riitta Juusenaho.
LAHDEN KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT Alue- ja kouluyhteistyötä 2012.
Esteettömyys päiväkodeissa koulutuspäivä
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Ops seminaari Askola.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
Kaupunkiympäristöt tutuiksi tutkien BMOL syyspäivät Sibelius-lukio, Helsinki Workshopin vetäjät: Virpi Hirvensalo ja Krista Koskelo Maantieteen.
Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
PaikkaOppi Plus -info Tietoa hankkeesta Syksy 2015.
Lasten havainnoimisesta Ruut Ruokonen Näistä lähtökohdista… Yksilöllisyys =kehitys etenee määrätyssä järjestyksessä, mutta lapset saavuttavat näitä.
Tieteellisen artikkelin kirjoittaminen
Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tasavirta-koulutus Lappeenranta 30.9., 1.10., ja
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa
UUSI OPETUSSUUNNITELMA MUUTTAA KOULUTYÖTÄ
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
Johdatus kaupunkitutkimukseen (5 op=24 h + harjoitustyö + lopputentti)
Englanti 8. lk LV – 2017.
Luonnontiedeaiheinen projekti
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Millainen oppija sinä olet?
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Miellekartta.
Tasavirta-koulutus Imatra 7.10., 8.10., ,
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Eheyttämistä voidaan toteuttaa mm:
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
LCB-5800 Ruotsinkielinen yritysviestintä 1
   S2-opetuksen ja reaaliaineiden opetuksen yhdistäminen sekä Kartta-pedagogiikka Leo Jäppinen
Esityksen transkriptio:

Lähellä kaupungissa Verkkopalvelu kaupunkiympäristön teemojen opiskeluun Virpi Hirvensalo, TY, maantieteen ja geologian laitos

• ESR-rahoitteinen hanke vuosille • Tavoitteena luoda verkkopalvelu kaupungin lähiympäristö -teemasta yläkoulun 9.luokkalaisille, lukiolaisille sekä biologian ja maantieteen aineenopettajakoulutukseen. • Verkkopalvelu esittelee eri paikkoja kaupungissa ja menetelmiä niihin tutustumiseksi. Kannustaa kenttäretkeilyyn. • Soveltaa tutkivan oppimisen mallia. • Toteutus yhteistyössä Opetushallituksen rahoittamien PaikkaOppi- ja Liikkeelle! -hankkeiden kanssa. Lähellä kaupungissa -hanke

Lähellä kaupungissa -oppimisympäristössä kaupunki ja sen lähiympäristöt oppimisen keskipisteeksi Oppija ymmärtää selvemmin, millaisessa ympäristössä elää ja miten lähiympäristönsä kokee, jolloin – oppijan paikkaidentiteetti vahvistuu. – oppijan kyky osallistua keskusteluun kaupunkikehittämisestä vahvistuu – aktiivisen kansalaisuuden edellytykset paranevat. – paikallisen tason ilmiöiden ymmärtäminen auttaa käsittämään myös globaaleja ilmiöitä.

pL • Joustavasti koottavat kokonaisuudet eri pituisiin tarpeisiin • Maantieteellisten aiheiden ajankohtaisuus. • Palvelun helppokäyttöisyys. • Opiskeltavien asioiden syvällinen ymmärtäminen omatoimisen kokemisen ja kokeilemisen kautta. • Lähiympäristön teemat ja itse tekeminen innostavat nuoria oppimaan. Palvelun kehittämisen tavoitteet

Palvelun rakenne - ”tukisapluuna” tutkivalle oppimiselle KOHTEET – ympäristöt joista valitaan yksi tutkittavaksi Valokuva- dokumen- tointi Kenttäpäivä- kirja videoclippinä Interaktiivinen kartta Kuvagalleria MENETELMÄPAKKI - apuvälineitä lähiympäristön tutkimukseen Sana- assosiaatio- peli Aihepiiriin Tutustuminen Ympäristön tutkimus Tulosten esittäminen Aistikävely Kirjallinen raportti Kartta kulttuurisena tekstinä Haastattelu LÄHIÖKATUPUISTOKESKUSTA TEOLLI- SUUSALUE JOUTOMAA Lähiympäris tön tutkijan mind map

MENETELMÄKUVAUKSET -”Vaihe vaiheelta” -ohjeistus ennen, aikana ja jälkeen. -Linkit oppimisympäristöihin, joissa projektityöt voi toteuttaa. KOHDEKUVAUKSET -Erilaisten kaupunkiympäristöjen kuvauksia teksteinä ja kuvina. -Teksteihin liittyen videoita, audioita, suositeltavia linkkejä ja kirjallisuusvinkkejä. Aiheina esimerkiksi monikulttuurisuus, kaupunki-ilmasto, osallistava kaupunkisuunnittelu, julkinen tila, kestävä kehitys…

TERMIT TUTUKSI 0,5 h-2h • Kohdekuvaus ja pohdintatehtävät • Avainsanojen avulla teksteihin ja muiden oppijoiden toteutuksiin tutustuminen. ”TEKEMÄLLÄ OPPII” n. 4 h • Kohdekuvaus ja lyhyt tehtävä yhtä menetelmää soveltaen. MINITUTKIMUS- KURSSI n. 20 h • Tutkimusprojektit valituista aiheista pienryhmittäin. Vaihtoehtoja erilaisiin oppimisen tarpeisiin