Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos 11.11.2010.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos 11.11.2010."— Esityksen transkriptio:

1 Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos 11.11.2010

2  osallistava ja uudenlainen foorumi ympäristötietoisuuden edistämiselle ja kansalaiskeskusteluille.  Suomen, Viron, Latvian ja Ruotsin välisessä yhteishankkeessa innostetaan ihmisiä Itämeren tilan säännölliseen havainnointiin ja aktiiviseen keskusteluun sekä välitetään tutkimustietoa Itämerestä uusilla tavoilla. http://www.balticseanow.info/

3  Internetin vuorovaikutteiset ryhmätyö- ja julkaisujärjestelmät.  Osallistujat voivat tuottaa sisältöjä, muokata niitä, kommentoida, keskustella, jakaa aineistoja ja verkottua keskenään. Välineistöä esim. blogit, wikit, kuvan-, videon- ja äänenjakopalvelut, virtuaaliset kohtaamispaikat, sosiaaliset kirjanmerkit sekä yhteisölliset kalenterit  Palveluiden peruskäyttö on ilmaista, eikä erillisiä koneelle ladattavia ohjelmia yleensä tarvita.

4  Tarvittavan tiedon nopea saavuttaminen ja jakaminen (esim. kaupunkikehityshankkeet, lajihavainnoinnit).  Kokemusten vaihto maantieteellisesti laajoilla alueilla (saman ilmiön vertailu eri alueilla).  Yhteiskehittely ja ongelmanratkaisu.  Vertaisten tuki.  Matkustamisen vähentyminen.  Käyttö ajan ja paikan suhteen joustavaa.  Sosiaalisen median hyödyntäminen ja soveltaminen eri tasoisessa opetuksessa ja kaupunkikehittämisessä alkuvaiheessa.

5  tarjoaa tietoa kaupunkimaantieteen ja kaupunkiekologian peruskäsitteistä sekä laajemminkin suomalaisista kaupunkikohteista.  kannustaa tutustumaan uusiin kaupunkitiloihin ja ympäristöihin ennakkoluulottomasti.  vahvistaa ympäristön havainnoinnin ja jäsentämisen, kartanluvun ja ympäristön kartoittamisen taitoa.  mahdollistaa karttapohjaisesti mielipiteiden ja näkemysten jakamisen ja esittämisen sekä kaupunkiympäristöstä keskustelemisen.  vahvistaa tunnetta kaupunkiin ja se ympäristöön kuulumisesta.

6  Pyrkimys joustavuuteen -> sovellettavissa helposti erilaisiin kurssi- ja kehittämiskokonaisuuksiin ja käytettävissä myös ilman kurssikehystä, esim. kaupunkilaiset (->sisältöjen ”kevyet” ja ”raskaat” alueet).  Yhdistää konkreettisen ja virtuaalisen ympäristön oppimis- ja kehittämisympäristönä.  Tarjoaa vahvaa asiantuntemusta kaupunkiympäristöstä.  Osallistamisen opettaminen  GoogleMapsin laaja karttamateriaali ja Googlen välineiden helppo käytettävyys.

7  Tavoitteena tuottaa sosiaalista mediaa hyödyntävä ja kaupunkiympäristöön keskittyvä pedagoginen verkkopalvelu. Eri osapuolia rikastuttavat oppimisympäristöt ja kaupunkiympä- ristön tietopankki Biologian ja maantieteen opettaja-opiskelijat Ympäristökasva- tuksen kohderyhmät Lukiolaiset Avoimen yliopiston maantieteen opiskelijat Peruskoululaiset

8 LÄHELLÄ KAUPUNGISSA –oppimisympäristö kaupunkiympäristöön liittyvien teemojen opiskeluun Koostuu kaupungin eri kohteita esittelevistä osista: lähiö, joutomaatori, kaupungin rajat, katu jne. Sivustolta linkit Googlen omiin karttoihin ja keskustelufoorumeille. A) Opiskelijat oppimisympäristön rakentajina: kohde- esittelyihin liittyvän tiedon tutkijoina ja tuottajina. B) Opiskelijat oppimisympäristön käyttäjinä: kaupunkiympäristön havainnoijina sekä tehtäviin liittyvien omien karttojen ja keskusteluiden tuottajina.

9 Menetelmä-oppaat ja kenttäopastus -osallistaminen -havainnointi kasvinäytteiden keruu haastattelut retkeily... Kaupunkikohde-esittelyt "raskas" ja "kevyt" versio Keskustelufoorumit Opiskelijoiden omat ja kaikille avoimet. Voidaan toteuttaa myös kohteittain. Karttatyöskentely Lähellä kaupungissa -verkkosivusto Koostuu mm. seuraavista osioista: lähiö, joutomaa tori, kaupungin rajat, katu... Linkit Googlen omiin karttoihin ja keskustelufoorumeille. Virtuaalinen oppimisympäristö Konkreettinen oppimisympäristö

10 Teoriataustaa: kokemuksellisen oppimisen etenemistä kuvaava Kolbin sykli (Kolb 1984) sovellettuna urbaanin retkeilyn työkalun ideaan. 2 oppimisympäristöä: Konkreettinen kaupunkiympäristö ja sosiaalinen media

11  Asioihin tutustutaan ensin verkossa (kohde- esittelyt Lähellä kaupungissa -sivustolla).  Retkeily kaupunkikohteessa avaa oman kokemuksen ja havainnoinnin kautta asiaa uudella tavalla.  Verkkokeskustelut, yhteisten dokumenttien tuottaminen ja karttatyöskentely vahvistavat asian sisäistämistä ja käsitteiden omaksumista.

12  Tuoda vahvemmin esiin luonnon- ja kulttuuriympäristön vuorovaikutusta, hybridisen maantieteen näkökulma, esim. joutomaatutkimus, TURCLIM...).  Erilaiset tehtävämoduulit, esim. opastusta kasvinäytteiden keräämiseen ja analysoimiseen, haastattelututkimuksen alkeisiin, ympäristön havainnoimisen metodeihin, osallistamisen menetelmiin...  Huomiota kenttä- ja karttatyöskentelyn jälkeiseen reflektioon.  Testikäytön kautta lisää toimivuutta.

13  Opetusministeriön valtakunnallinen ESR- kehittämisohjelma 2007-2013  Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen.  ”Eri koulutusasteiden opetussuunnitelmiin kiinnittyvien aihekokonaisuuksien kehittäminen koulun ulkopuolisten kulttuurilaitosten, yhteisöjen, julkisten organisaatioiden ja pk-yritysten kanssa toimiviksi pedagogisiksi kokonaisuuksiksi.”

14

15  Opetusministeriön valtakunnallinen ESR- kehittämisohjelma 2007-2013  Työmarkkinoiden toimintaa edistävien osaamis-, innovaatio- ja palvelujärjestelmien kehittäminen  Kehittämisohjelman haku päättyi 29.10.2010

16  Tavoitteena ”luontevat vuorovaikutus- ja digitaaliset yhteydet/järjestelmät sekä verkostoja eri toimijoiden kesken niin, että olemassa olevat tilat ja palvelut edistävät elinikäisen oppimisen, tiedonhankinnan taitojen ja aktiivisen kansalaistoiminnan tarpeita”... Nostetaan eri toimijoiden asiantuntijuutta ja tietoperustaa.

17  Kouluttajien koulutus. Opettajien tiedonhallintataitojen kehittäminen. tai

18  ”Oppimisympäristöjen toiminta nivoutuu toisaalta opetussuunnitelmiin ja toisaalta ei- muodollisen oppimisen tavoitteisiin”  ”Tavoitteena hyödyntää erilaisia oppimisympäristöjä, jotka tukevat didaktisesti, pedagogisesti (esim. opetettavien sisältöjen konkretisointi ja havainnointi sekä eri oppiaineiden välisten kokonaisuuksien opettaminen). Ne mahdollistavat koulun fyysisen ympäristön, pihan ja ympäröivän lähiympäristön hyödyntämisen opetuksessa ja päinvastoin, muun toiminnan tukena.”

19  TY maantieteen laitos, kaupunkimaantiede ja opettajankoulutus  Turun amk: kestävän kehityksen koulutusohjelma, BalticSeaNow.info-portaali  Turun kaupungin Urban –yksikkö  PaikkaOppi -hanke

20  Lähiluontotematiikka (JOY-kampanja)  Sosiaalisen median välineiden kehittäminen laadukkaaseen ja erilaisiin oppimisympäristöihin soveltuvaan oppimiskäyttöön. (SOMETU)

21  Verkkopedagogiikan / sosiaalisen median mahdollisuudet kaupunkiympäristön teemojen opettamisessa  Osallistamisen verkkopedagogiikka  Erilaisten oppimisympäristöjen (virtuaalinen, konkreettinen) hyödyntäminen ja yhdistäminen ympäristöalan/maantieteen ja biologian verkko-opinnoissa

22  Jos osaksi PaikkaOppi –hanketta, niin miten aktiivisen kansalaisuuden edistämisen näkökulma toteutuu?  Miten liittyy käytännössä PaikkaOppiin?  Miten määritetään hakemuksessa muodollinen suhde: miten liittyy toisiin projekteihin?  Ketkä kohderyhmää?  Mihin kansalaisryhmään fokusoidaan?  Vai riittääkö että kohderyhmänä tulevat opettajat ja muut opiskelijat/oppilaat, jotka toimivat eri kansalaisryhmien kanssa valmistuttuaan?

23  Ota yhteys  Jari  Baltic-ryhmä  Harri ja muut kaupunkimaantieteilijät  Urban yksikön Ruoppila


Lataa ppt "Kaupunkialan opettamisen ja kehittämisen työkalu Virpi Hirvensalo Tuun yliopisto, maantieteen laitos 11.11.2010."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google