Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info 10.9.2015 PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info 10.9.2015 PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo."— Esityksen transkriptio:

1 Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info 10.9.2015 PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo

2 Paikkatieto=ympäristöön liittyvää tietoa, jolle voidaan määrittää sijainti

3 Lähiympäristössä olevaa tietoa voi hyödyntää eri aineiden opetuksessa monin tavoin Matematiikka ja maantiede: geometriset muodot ympäristössä ja kartalla. Kartta- alustalle voidaan luoda itse reittejä ja alueita ja tämän jälkeen laskea reittien pituuksia ja alueiden pinta-aloja. Kemia: vertaillaan vesistöjen veden lämpötilojen, pH-arvojen ja ravinnepitoisuuksien muutoksia tietyn ajanjakson aikana ja merkitään tulokset kartalle. Äidinkielessä, historiassa ja maantieteessä voidaan kerätä oman asuinalueen tai kaupungin perinnetietoa haastattelemalla aiheesta tietäviä ihmisiä tai kokoamalla tietoa erilaisista historiallisista lähteistä. Tieto voidaan koota kartta-alustalle yhteiseksi karttaesitykseksi. Yläkoulun teemapäivä aiheesta ruoka. Rasteilla tarkastellaan ruokaa tietyn oppiaineen näkökulmasta: Terveystiedossa tutkitaan terveellisen ruoan merkitystä, biologiassa tarkastellaan ruoansulatusta, maantiedossa tutkitaan ruoan reittejä tai ruoan tuotantoa lähialueella, kotitaloudessa tutkitaan mitä lähiympäristön villiyrttejä voi käyttää ruoan valmistukseen, kielissä harjoitellaan keskustelua ruokapöydässä ja kemiassa tutkitaan ruoka-aineiden rakenteita jne. Tässä esim. ruoan tuotantopaikkoja ja villiyrttien sijaintia voidaan tuoda kartalle.

4 Paikkatietotaidot eivät enää pelkästään GIS- spesialistien puuhaa, vaan Web 2.0 myötä kuka tahansa voi tuottaa, käsitellä ja jakaa paikkatietoa. – Google Maps, Google Earth, Foursquare, Facebook Places, puhelinten navigointisovellukset… Kartta- ja paikkatietopalveluiden käyttö osa kansalaisten uuslukutaitoa.

5 Sosiaalista mediaa: flickr –kuvapalvelun geotagatut kuvat Turun kaupungin karttapohjainen palautepalvelu

6 Paikkatiedosta on moneksi Kansalaisen peruspaikkatietotaidot arkielämän apuna ja yhteiskunnalliseen osallistumiseen Reitin etsiminen (navigointi), tiedon haku karttapalveluista (esim. lähin pankkiautomaatti, hyvä kahvila), vaikuttaminen ja osallistuminen esim. kaupunkien palautepalvelut ja yhä lisääntyvän avoimen paikkatiedon hyödyntäminen työprojekteissa tai yhteiskunnallisessa vaikuttamisessa. Tutkimustaidot paikkatiedon avulla Maantiede, ympäristöoppi, muut oppiaineet Uudet opsit korostavat tutkimustaitojen merkitystä jo alakoulun ensimmäisiltä luokilta lähtien. PaikkaOppi on hyvä tutkimustyökalu, jolla omia havaintoja saadaan tallennettua ja esitettyä. Tiedon etsiminen kartalta ja karttapalveluista, oman paikkatiedon tuottaminen, analysoiminen ja tulosten esittäminen kartalla.

7 Kansalaisen perustaitoja: sijainnin määrittäminen

8 Tutkimustaitoja: luonnontieteellinen tutkimuspolku (tai kulttuuripolku)

9 Paikkatiedon hyödyntäminen eri oppiaineissa Katso: PaikkaOppi Plussan blogi -> Paikkatieto opetuksessa http://blog.edu.turku.fi/paikkaoppi/

10 PaikkaOppi (http://www.paikkaoppi.fi) on verkkopohjainen oppimisympäristö, joka tukee maantieteen, biologian sekä eri oppiaineiden monipuolista kouluopetusta. Palvelussa voit tehdä interaktiivisia karttaesityksiä omista ympäristöhavainnoista, kokemuksista, merkityksistä ja tiedoista.

11 Mikä on PaikkaOppi? Mitä siellä voi tehdä? PaikkaOppi on verkkopohjainen oppimisympäristö, jossa voi tehdä interaktiivisia kartta-esityksiä. Se toimii projektialustana oppilaiden omille havainnoille ja kokemuksille ympäristöstä. PaikkaOppia käytetään paljon maantieteessä ja biologiassa, mutta se sopii hyvin myös muihin oppiaineisiin tutkivan oppimisen työkaluksi alakouluista lukioon. Kartta-alusta sopii esimerkiksi liikuntaan, yhteiskuntaoppiin, äidinkieleen, historiaan ja matematiikkaan. Se sisältää paljon erilaisia sähköisiä karttoja, joista voi valita omaan aiheeseen sopivan. Kartat sopivat myös lähdeaineistoiksi omiin tutkimuksiin ja esitelmiin. Karttoja on eri teemoista: maastosta, liikenteestä, rakennuksista, asuinalueista, ympäristönsuojelualueista… PaikkaOpissa voi esittää oppilaiden omia havaintoja, kokemuksia ja tietoa kartalla pistekohteina, alueina tai reitteinä. Havaintoja voi merkitä kartalle sekä luokassa työasemalla että mobiilisti ulkona. Karttaesityksiä voi tehdä yksin tai ryhmässä ja jakaa halutessa joko ryhmälle, koululle, PaikkaOpin käyttäjille tai julkisesti kaikille.

12 PaikkaOpin uudet käyttötavat… Palvelua on käytetty paljon siten, että mennään yhdessä johonkin paikkaan, esim. metsään tai puistoon. Siellä havainnoidaan yhdessä opittavaa asiaa, josta otetaan kuvia / kirjoitetaan tekstejä. Voisi kokeilla niin, että oppilaat keräävät vapaa-ajan ympäristöissä (koti, harrastukset) havaintoja seuraavaa oppituntia varten (flipped learning) Voisi kokeilla myös niin, että opettaja tekee valmiin reitin kartalle esim. koulun lähiympäristöstä. Reitin varrella pisteissä on tehtäviä ja kysymyksiä. Oppilaat voivat kiertää reitin ja vastata kysymyksiin mobiilisti.

13 Turusta kertovia tarinoita kartalla – maantieteen ja äidinkielen integrointi Karttaesityksen taustakarttana ortoilmakuva. Erilaiset merkit kartalla ovat pistekohteina lisättyä paikkatietoa. Karttaesitys on toteutettu PaikkaOpissa Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion maantiedettä ja äidinkieltä integroivana projektityönä nimeltä ”Historia virtaa – täl ja toispual jokke”. Opiskelijat etsivät runoista ja kirjallisuudesta kohtauksia Aurajoen varrelta ja esittivät niitä toisilleen oikeissa ympäristöissä. Tekstit ja runot sijoitettiin valokuvien kera kartta-alustalle. Kurssin ohjasivat maantieteen opettaja Nina Brander ja äidinkielen opettaja Anna-Mari Varjonen.

14 Kohteet luokitellaan kategorioihin (esim. ympäristön erityispiirteet, kokemukset ja merkitykset) ja luokkiin (esim. viihtyisä tai tylsä paikka). Luokittelu tehdään kohteen luomisen yhteydessä ja sen avulla voi myöhemmin valmiista esityksistä hakea tietynlaisia kohteita (valikko oikealla).

15 Karttaesitys Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion maantieteen kurssilta. Pistekohteisiin on lisätty paikkatietoa kuvina. Myös audio- ja videoklippejä on mahdollista liittää kohteisiin.

16 Useita karttakerroksia päällekkäin. Kuvassa Tampereen Pyynikinharjun maaperä ja rinnevalovarjostus päällekkäisinä kerroksina maastotietokannan päällä. Kerrosten läpinäkyvyyttä voi säädellä.

17 Diagrammeja kuvina liitetty pistekohteeseen. Lähiötutkimusta Varissuolla. Oppilaat tekivät haastattelivat omin kysymyksin asukkaita ja loivat karttaesityksen Turun Suomalaisen Yhteiskoulun lukion maantieteen kurssilta.


Lataa ppt "Tutustuminen PaikkaOppiin PaikkaOppi Plus -info 10.9.2015 PaikkaOppi -koordinaattori Virpi Hirvensalo."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google