Käytännön kokemukset OIVA- pilotista EHY-SKEL-koulutuspäivät 19.4.2012 Kaupungineläinlääkäri Riikka Åberg.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Kokeen laatiminen ja arviointi Tiia Karpin
Kiinteistöveroprojekti Tilanne: huhtikuu 2013
EHY-SKEL -koulutuspäivät Auli Vaarala Evira
Eläimistä saatavia elintarvikkeita ennen vähittäismyyntiä käsittelevät elintarvikehuoneistot Keskustelutilaisuus Tieteiden talo Maaria Hackzell.
PROFIMILL Oy Tuotannon hallintaan liittyvät ohjelmistot ja konsultointipalvelut. Yritys.
Kaupan omavalvontatietojärjestelmät
Pohjois-Suomen aluehallintovirasto, lääninelintarviketarkastaja Raisa Romppanen1 Kokemuksia yleisötilaisuuksien turvallisuuden tarkastamisesta.
Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK
Pertti Koskinen Talotekniikan opettaja Ammattiopisto
Elintarvikkeiden vastaanottotarkastukset vähittäismyyntipaikoissa
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Syömisen hallinta - käyttäytymisketju vihje tunteet ajatuksia valinta.
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Viranomaistahon rooli- valvontaa ja neuvontaa
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Lukemaan oppii vain lukemalla
Kiviniityn koulu Kelpo –hanke 2010 –  Kysely opettajille koulutustarpeista ja sen mukaisesti kohdennettu koulutuksia. Koulutuksia ollut omassa.
Ehkäisevä päihdetyö aikuissosiaalityössä
H2020 avustussopimus Artiklat Sopimuskoulutus Outi Kauppinen DM#
Opiskelijapalautteen keruu Krister Lindén Yleisen kielitieteen laitos.
, Henri Partanen Lohjan kaupungin hankinnat 2013 paikallisen yrittäjän näkökulmasta Hankintabrunssi,
Elintarvikevalvonnan tiedonkeruun tietovarastoinnin tarpeet tulevaisuudessa Saila Suominen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Koulutuksen tavoite antaa toimijoille ja valvojille tietolähteitä
VIRANOMAISTAHON ROOLI JA TEHTÄVÄ
Kalan myyntiajat – suositus kaupalle jäävistä päiväyksistä
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Turun lääninhallituksen auditorio Osastonjohtaja Maria Teirikko.
Oppimisen ohjaaminen tietoverkkoja hyödyntävässä etäopetuksessa Kasvatus-pilotti Tutkija KM Riikka Pajunen Tampereen yliopiston täydennyskoulutuskeskus.
Kaakkois-Suomen välityömarkkinoiden kehittämishanke KaaSu Palvelun tuottaja kehittämässä palveluprosessin seurantaa Kaakkois-Suomen.
Inka Heikkinen Elintarviketarkastaja, ETM
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
TALOUSARVION NOUDATTAMINEN JA TULOKSELLISUUDEN JOHTAMINEN Ajankohtainen viesti – Hyvän hallinnon periaatteet ja toimiva sisäinen valvonta Ylijohtaja Marjatta.
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
OMAVALVONTASUUNNITELMA
Viranomaistahon rooli - valvontaa ja neuvontaa -
Helsinki Elintarvikekuljetus- ja logistiikkaseminaari Teoriasta käytäntöön Pääjohtaja Jaana Husu-Kallio Elintarviketurvallisuusvirasto Evira.
Tervetuloa opiskelemaan hygieniaa ja suomen kieltä.
Lämpötilahallittavien elintarvikkeiden kuljetukset ja ATP-sopimuksen soveltaminen Lappeenrannan teknillisen yliopiston auditorio
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Standardit, mitä ne ovat? Jari Välkkynen, Lähde:
Arki sujuu helpommin, kun apu löytyy läheltä. Johtokunnan kokous Ajankohtaiskatsaus Pertti Mäkelä
OKM: N JULKAISUTIEDONKERUU Ylitarkastaja Jukka Haapamäki.
FTR (Formal Technical Review) Kimmo Airamaa. Johdantoa Muodollinen tekninen tarkastus = toiminta tarkastustilaisuudessa on tarkasti määritelty Muodollinen.
Laitos-Oiva kunnan näkökulmasta
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Pääkaupunkiseudun yliopistojen palvelukeskus PAVE
1 Pienten toimijoiden helpotukset ja raakamaidon suoramyynti Pirjo Korpela Evira
Kalastuksenvalvontahanke Saaristomerellä -
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikko kuvien asettelun kanssa
Tarve PERA -hankkeelle syntyy
Ennakkovalvonnasta jälkivalvontaan
HTT- TAVARANTARKASTUS
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Otsikon asettelu Alaotsikko.
Esityksen transkriptio:

Käytännön kokemukset OIVA- pilotista EHY-SKEL-koulutuspäivät Kaupungineläinlääkäri Riikka Åberg

Riikka Åberg2 Pilotin alku o Helsinki mukana pilotissa kahden kaupunginosan (Punavuori ja Kruununhaka, postinumeroalueet ja 00170) o Pilottialueilla yhteensä 26 elintarvikkeiden myynti- kohdetta ja 115 elintarvikkeiden tarjoilukohdetta o Kauppatorin ulkomyyntikohteet rajattiin pois pilotista o Pilotin alku viivästyi useita kertoja, lopulta ensimmäiset tarkastukset tehtiin toukokuussa 2011 o Ristiintarkastukset ennen varsinaisia OIVA-tarkastuksia

Riikka Åberg3 Tehdyt tarkastukset o Pilottitarkastuksia tehtiin 236 kpl, joista 54 lisä- tai uusintatarkastuksia o Tarkastuksia teki viisi tarkastajaa o Lähes kaikki pilottikohteet tarkastettiin kerran o Osa tarkastuskohteista oli sellaisia, joita aikaisemmin ei juuri ole tarkastettu, esim. pelkästään pakattuja elintarvikkeita myyvät myymälät ja kioskit o Tarkastuksilla otettiin valokuvia (henkilöstön koulutus, vaatimustason yhtenäistäminen, mahdolliset ristiriitatilanteet)

Tarkastuksen sisältö o Helsingissä ensimmäisellä tarkastuksella pyrittiin tarkastamaan kaikki Oivapilottiin kuuluvat asiat - lämpötilojen tarkastus kylmäsäilytystä vaativien osalta - lämpötilojen tarkastus kuumana säilytettävien osalta - kunnossapito - suojavaatetus - puhtaanapito - hygieniaosaamistodistukset - elintarvikkeiden esilläpito/asettelu - käsihygienia - elintarvikkeiden käsittely ja valmistus - lämpötilojen hallinta varastoinnissa - lämpötilojen hallinta valmistuksessa - elintarvikkeista annettavat tiedot o Jos arvosanaksi tuli C, tehtiin uusintatarkastus 1-2 kk sisällä Riikka Åberg4

Tarkastusten tulokset/Helsinki o Tilanne o Helsingin keskiarvosana 2,25; kun koko pilotissa 1,88 (1=A, 2=B, 3=C, 4=D) o Jos arvosana oli C, oli yleensä enemmän kuin yksi kohta arvioitu C:ksi o C-arvioita erityisen paljon kohdissa - lämpötilojen tarkastus kylmäsäilytystä vaativien osalta (vastaanottotarkastuksista ei omavalvontakirjanpitoa) - lämpötilojen hallinta valmistuksessa (jäähdytyksen ja uudelleen kuumennuksen ov-kirjanpito puuttuu) - puhtaanapito Riikka Åberg5

Kuvia tarkastuksilta Siivouskomeroiden järjestys ja puhtaus Riikka Åberg6

Kuvia tarkastuksilta Keittiön työskentelytilan riittävyys Ravintolan kuiva- ainevarasto Riikka Åberg7

Kuvia tarkastuksilta Puhtaanapito Käsienpesupisteiden käytettävyys Riikka Åberg8

Käytännön kokemuksia tarkastuksista o OIVA-tarkastus oli tavanomaista tarkastusta työläämpi - OIVA-raportin lisäksi kirjoitettiin erillinen tarkastuskertomus - KUTI-tiedonsiirrossa välillä ongelmia - OIVA-raportin tulostus ja lähettäminenkin vie aikaa o Tarkastajalle normaalitarkastusta vaativampi - arvio tulee kaikille näkyväksi - ammattitaito - yhteinen keskustelu ja esimiestuki tärkeää Riikka Åberg9

Kokemuksia ohjeistuksista ja epäkohtien korjaantumisesta o Eviran laatima ohjeistus oli hyvää - ensimmäinen kerta kun Evira ohjeisti tarkastusten sisällöstä - yhteinen näkemys vaatimustasosta - hyödyllinen materiaali toimijoille - tarkastajan ”selkänoja” o Epäkohdat pääsääntöisesti korjaantuivat seuraavalla tarkastuksella - C- arvosanan jälkeisellä uusintatarkastuksella A tai B - esim. omavalvontaan tai puhtauteen liittyvät epäkohdat on helppo korjata nopeastikin - pakkokeinoja ei tarvinnut käyttää Riikka Åberg10

Palaute toimijoilta ja kuluttajilta o Tiedotusvälineiden tai kuluttajien yhteydenottoja pilottiin liittyen ei OIVA-pilotin aikana tullut o Vain muutama toimija laittoi tuloksen näkyviin oveen o Osa toimijoista (ketjut) oli tietoisia pilotista ja olivat yrittäneet parantaa toimintaansa etukäteen o Kielteisiä palautteita ei toimijoilta tullut muutamaa yksittäistä lukuun ottamatta o Tarkastusten yllätyksellisyys (ei ennakkoilmoitusta) ei ollut ongelma Riikka Åberg11

Ajatuksia jatkosta o Kokemukset pilotista olivat myönteiset o Mahdollisuus parantaa valvonnan vaikuttavuutta o Tekninen puoli kaipaisi kehittämistä (KUTIn yksinkertaistaminen, tarkastuskertomus) o Pilottikuntien kokemusten hyödyntäminen? Riikka Åberg12