Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pääkaupunkiseudun yliopistojen palvelukeskus PAVE

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pääkaupunkiseudun yliopistojen palvelukeskus PAVE"— Esityksen transkriptio:

1 Pääkaupunkiseudun yliopistojen palvelukeskus PAVE http://palvelukeskus.tkk.fi/fi/

2 Palvelukeskuskonsepti yliopistolaitoksessa Pääkaupunkiseudulla on oma palvelukeskus Pave. jonka asiakkaina nyt seitsemän yliopistoa, Aalto-korkeakoulusäätiö sekä yliopistojen tukirahastoja ja säätiöitä. Lisäksi myyntiä mm. Haus Kehittämiskeskukselle ja Itä-Suomen yliopistolle. Pave on yliopistolaissa tarkoitettu erillislaitos, jolla on itsenäinen talous. Kulut katetaan palvelumaksuilla. Pave on kaksikielinen.

3 Palvelukeskuskonsepti yliopistolaitoksessa Vaasassa aloitti syksyllä 2008 toinen palvelukeskus, jonka asiakkaana on nyt kolme yliopistoa. Tavoitteena on, että ns. maakuntayliopistot siirtyvät Vaasan palvelukeskuksen asiakkaiksi. Palvelukeskuksella on sivutoimipiste Joensuussa. Vaasan palvelukeskuksen kulut katetaan suoraan valtion talousarviosta. Helsingin yliopistolla on oma kampuspalvelukeskuksensa.

4 Palvelukeskuskonsepti yliopistolaitoksessa Palvelukeskus Paven toiminta alkoi 1.4.2007, jonka jälkeen asiakkaiden määrä on kasvanut asteittain. Palveluvalikoimaan kuuluvat talous- ja henkilöstöhallinnon peruspalvelut. Henkilöstöhallinnon työnantajatehtävät sekä taloushallinnon suunnittelu- ja controller-tehtävät ovat aina asiakasorganisaation vastuulla.

5 Palvelukeskuskonsepti yliopistolaitoksessa Palveluprosessit Ostolaskujen käsittely Matkalaskujen käsittely Kirjanpito- ja tilinpäätös Käyttöomaisuuskirjanpito Palkan ja palkkioiden laskenta Palvelussuhdeasiat Koulutus Konsultointi Pääkäyttäjätehtävät Arkistointi

6 Palvelukeskuskonsepti ja budjettivaltio Uusia palveluja on kehitetty yhdessä asiakkaiden kanssa: mm. kongressienhallintajärjestelmä. Tällä hetkellä Paven palveluprosesseista suurin osa tuotetaan talousarviotaloutta noudattaen. Säätiö- ja rahastoasiakkaat ovat nopeasti muuttaneet palvelujen sisältöä ja laajuutta.

7 Kokemuksia palvelukeskuskonseptista Muutoksen perustaksi asetettuja tuottavuustavoitteita saadaan varsin hitaasti aikaan. Hinnat kuitenkin alentuivat vuodesta 2007 vuoteen 2008 lähes 10 prosenttia! Suurin hyöty alkuvaiheessa on ollut pienten asiakasorganisaatioiden palveluprosessien varmuuden ja laadun parantuminen. Hyviä käytäntöjä on voitu monistaa. Järjestelmähankkeisiin saadaan enemmän voimaa.

8 Kokemuksia palvelukeskuskonseptista Palveluasenne on omaksuttu hyvin. Asiakaspalaute käsitellään säännöllisesti ja toimenpiteet ovat systemaattisia. Työtyytyväisyys on erittäin hyvä. Ammatilliset kehitysmahdollisuudet ovat aikaisempaa parempia. Palvelujen sisällöt ovat ottaneet kehittämisharppauksen..

9 Kokemuksia palvelukeskuskonseptista Palvelujen siirrossa palvelukeskukseen on kadonnut osaamista. Alussa vastuunjako on ollut joissain tapauksissa epäselvää. Palvelukeskukseen on tullut uusia työntekijöitä valtion ulkopuolelta. Yliopistouudistuksen myötä tämä kääntyi vahvuudeksi. Alihankkijan ”omahyväisyyttä” ei saa syntyä!

10 Kokemuksia palvelukeskuskonseptista Alihankkijan ”omahyväisyyttä” ei saa syntyä!


Lataa ppt "Pääkaupunkiseudun yliopistojen palvelukeskus PAVE"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google