Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Puhetaito * Puhetaidosta on hyötyä kaikissa niissä tilanteissa, joissa haluat vaikuttaa toisiin ihmisiin. -Kukaan vaikuttamisammatissa toimiva.
Advertisements

MOTIVAATIO JA LIIKUNTA
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Vapaaehtoistoiminnan ytimessä!
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
1 Johdon konsultointipalvelut – standardin julkistamistilaisuus Pekka Järvinen, SFS.
Kestävä taloudellinen vaihto ja kulutuksen vähentäminen
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Ostamisen maailma Ostokyky ja ostohalu
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Tutkinnon osat Tuotteen / palvelun suunnittelu (ja dokumentointi) 10 ov työmenetelmien ja –välineiden suunnittelu oman työn suunnittelu tuotesuunnitteluprosessin.
Koulutuksen avulla kasvuun Koulutustarjontaa vähittäiskaupan alalle.
Työhyvinvointi PK-yrityksessä Leena Niemistö toimitusjohtaja LT, fysiatri Munkkivuori Kamppi Lassila.
4H-Yrityksen liiketoimintasuunnitelma
KYT/ph-p 2006 Erityisryhmien asuminen Jyväskylän kaupungin alueella Seminaari Nikolainsali Asumisneuvojatoiminnan näkökulma.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
Rastor Oy, Itä- ja Pohjois-Suomen yksikkö
Asiakkuudet luovalla alalla
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
LIIKUTTAVAN HYVÄ HENKILÖKUNTA Hämeenlinna
K E S K I - S U O M E N Y M P Ä R I S T Ö K E S K U S Verkostot yhteistyön edistäjinä Uudenmaan yhteistyöseminaari Anna-Liisa Kiiskinen, KT,
Terveydenhoitaja ikääntyvien toimintakyvyn ylläpitäjänä
1. varapresidenttien koulutus
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Tykkimäki -brändi. Brändisisältö Tykkimäk i Brändisisältö Tykkimäk i Omistajien tahtotila.

1 N-piirin johtajuusvalmennus Vapaaehtoistyön johtaminen.
, Vantaa TE-KESKUSTEN JA TOIMINTARYHMIEN VÄLINEN YHTEISTYÖ Toimintaryhmien ja TE-keskusten hyviä käytäntöjä Koulutus Manner-Suomen maaseutuohjelman.
PALVELUT PAKETTIIN – ASIAKKAAN HYVÄ
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Stratox Oy / HN / Oct 01 / for SiX1 määr arvi tavo kilp toim resu toim Strategia on yhteinen näkemys yrityksen suunnasta ja toimien yhteensovittaminen.
Miten synnytän radikaaleja innovaatioita ”Fuzzy Front End clarified”
Luennoitsijan nimi. Olemme olemassa, koska yhteiskunta haluaa varjella elämää, kulttuuria, omaisuutta, toimintaedellytyksiä Arvot, palokuntahyveet, eettiset.
Oppia ikä kaikki - Työkaluja yhteisöllisyyden kehittämiseen syksy 2014
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
VARHAINEN PUUTTUMINEN
Millaisia verkostoja syntyy? Leena Vainio, AKTIIVI Plus Tuumasta toimeen seminaari Kuva © Neal SingletonNeal Singleton.
1 AD – ryhmä ja johtoryhmä Asiantuntijana markkinoinnin professori Hannu Kuusela.
Työllisyysportti ”Ei vain tietoa, vaan ihmistä varten”
Tuotteistaminen.
Viestintäsuunnitelma
Terapeuttinen hevostoiminta voimaantumisen mahdollistajana Tietoisku Mielenterveysmessuilla Ilo Elää Hyvinvointipalvelut
TUOTTEEN LAATUMUUTTUJA
Motivointi, sitouttaminen, yhteisöllisyys
Asenteet.
Mitä tieto-oppi eli tietoteoria tutkii?
Juhani Kettunen Yrityksen kilpailukykytekijät Yrityssuunnittelu ja johtaminen  yrityskulttuuri Asiakaslähtöinen toiminta – sisältää mm. tuotekehityksen,
Wiki …ja muutamia huomioita sosiaalisesta mediasta [työyhteisöjen näkökulma] Kulttuurituotanto YAMK | | Milla Laasonen.
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
KÄSITYÖSTÄ ON KYSYMYS! KÄSITYÖ- JA MUOTOILUALAN OMA, KATTAVA VERKKOPALVELU Jospa meillä olisi…
Henkilökunnan Ekokompassi- koulutus Tapahtuman nimi, pvm Kouluttaja.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Ops seminaari Askola.
Sosiaalityö Sosiaalityö on sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön suorittamaa ohjausta, neuvontaa, sosiaalisten ongelmien selvittämistä ja tukitoimien.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
Elämyksellisyys Julia Turunen & Henna Mustaniemi.
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
Lean Canvas palveluiden suunnittelun ja kehittämisen apuvälineenä
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
Järjestöjen ja yritysten yhteistyöfoorumi -selvityshankkeen tuloksia Kari Kurkela, Ari Inkinen.
Asiakaspalvelu ja vuorovaikutus
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Palveluiden tuottaminen maaseudulla
Yrityskuva ja viestintä
Kriisiviestintä rikos- ja riita-asioiden sovittelussa
Esityksen transkriptio:

Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet Raija Komppula YTT

MATKAILUTUOTE (1): matka on matkailijalle yksi kokemus, kokonaismatkailutuote, joka alkaa silloin, kun matkailija ryhtyy suunnittelemaan matkaa ja päättyy silloin, kun matkailija palaa takaisin kotiin.

MATKAILUTUOTE (2) on palvelupaketti, johon kuuluu aineettomia ja aineellisia osia, ja joka perustuu johonkin toimintaan kohteessa. Matkailija kokee tämän paketin yhtenä kokonaisuutena

MATKAILUTUOTE (3) hinta muodostuu niistä kustannuksista ja uhrauksista, joita hän matkan tekemiseen on sijoittanut. Kokemuksen laatu määräytyy kaikkien osien yhteisestä summasta.

MATKAILUTUOTE, ELÄMYSKÖ? Elämys = ”voimakkaasti vaikuttava kokemus, tapahtuma tai muu sellainen, joka tekee voimakkaan vaikutuksen” ”moniaistinen, muistijäljen jättävä, myönteinen ja yksilöllinen kokemus

ELÄMYS VS. KOKEMUS (Jarkko Saarinen, 2001) elämys on emotionaalisesti rakentunut, kokemus on sisällöltään tiedollinen Elämys on yksilöllisempi kuin kokemus ei ole samalla tavalla yksilöiden välillä vertailtavissa oleva, kuten kokemus on. Elämys on aina subjektiivinen, eikä sen oikeellisuudesta tai vääryydestä voida neuvotella.

Elämyksen tuottaminen? Elämystuote syntyy asiakkaan subjektiivisena kokemuksena ==> matkailuyritys ei varsinaisesti pysty tuottamaan elämyksiä, vaan pikemminkin se luo elämyksen syntymiseen vaadittavat välttämättömät edellytykset.

ASIAKASLÄHTÖISEN MATKAILUTUOTTEEN VÄLTTÄMÄTTÖMÄT EDELLYTYKSET

MATKAILUPALVELUPAKETTI

ESIM. Incentive tuote

MATKAILUTUOTTEEN TUOTEKEHITYS = elämystuotteen välttämättömien edellytysten kehittämistä palvelukonseptin kehittäminen palveluprosessien kehittäminen palvelujärjestelmän kehittäminen yksittäisen tuotteen kehittäminen on prosessi, joka sisältää kaikkien edellytysten kehittämistä

KUKA ON ASIAKAS? loppukäyttäjä ostaja/maksaja markkinointikanavan edustaja jakelutien edustaja sidosryhmän edustaja

YHTEISTYÖLLÄ UUSIA TUOTEKOKONAISUUKSIA Verkostot paikallisuuden tuotteistamisessa

MITÄ ON YRITYSYHTEISTYÖ??? Summa summarum: yritysten käsitys siitä, mitä on yhteistyö, vaihtelee paljon tavalliset liikesuhteet----------- -------- yhteiseen päämäärään tähtäävä pitkäkestoinen resurssien yhteiskäyttö organisaatioiden välinen vaihdanta on yhteistyötä

MIKSI YHTEISTYÖTÄ TARVITAAN? Kokonaismatkailutuote asiakaslähtöisen tuotteen edellytykset ==> vieraanvaraisuus, palvelut, asiakkaan osallistuminen paketointi

YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET Jokaisella on oltava jotain annettavaa (osaamista, valmiita tuotteita, aikaa, rahaa ..) yritysten oltava taloudellisesti kannattavia (yhteistyö vaatii panoksia) jokaisella oltava selkeä liikeidea

YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET 2. Selvät suunnitelmat siitä, mihin, koska ja kuinka paljon panostetaan selkeä työnjako suurinpiirtein samankokoiset yritykset

YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET 3. Osattava luopua osasta itsenäisyyttä osattava sopeutua hyväksyttävä, että joku on johtaja hyväksyttävä, että joku hyötyy enemmän kuin toiset henkilökemiat kunnossa LUOTTAMUS

MIHIN YHTEISTYÖ KAATUU? Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet epäselvät Kärsivällisyyttä puuttuu Resurssitarpeita ei osattu arvioida Väsyminen Henkilösuhteet Luottamuspula

MITEN RAKENNAN VERKOSTON Avoin, myönteinen asenne strateginen suunnittelu ei kateutta vaan kannusteita pelisäännöt realismia luottamus sitoutuminen

MUISTA kuitenkin…. Että matkailijalle on vaikeaa ja kallista opettaa maantietoa.. Kuntarajat ja maakuntarajat eivät turistia kiinnosta

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 TUOTTEISTAMINEN   Tuotteesta voidaan puhua silloin, kun asiakas tietää, mitä palveluja hintaan kuuluu ja mistä palveluista on maksettava lisää. Tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, että erilaisten kohteiden tarjoamat mahdollisuudet muokataan tuotteiksi, joilla on selkeä arvoa tuottava ydin sekä hinta.

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 TUOTTEISTAMINEN   -perustuu tavallisesti jossakin kohteessa olemassa oleviin resursseihin, paikkaan tai kulttuuriin liittyviin vetovoimatekijöihin. -kohteena ovat ESIM. järvet, kylät, metsät, teollisuusmiljööt ja muut fyysiset paikat, paikkaan liittyvät tarinat, historia, sääolot JNE., jotka luovan perustan uusille matkailutuotteille.

ASIAKASKESKEISESTI, RESURSSIEN MUKAAN... MITÄ MEILLÄ ON, MITÄ OSAAMME MILLAISIA TARPEITA VOIMME TYYDYTTÄÄ ARVO-ODOTUS KENELLÄ NÄITÄ TARPEITA ON SEGMENTTI

MITÄ MEILLÄ VOISI OLLA... Paikan historiaa, paikan nimiä => tarinat ruokaa… henkilöitä, ihmisiä.. Kirjallisuus, elokuvat työperinnettä, teollista perinnettä… elämää…tapoja, kieltä...

KYLÄN VÄKI JÄRVI KYLÄ YMPÄRISTÖN KÄYNTIKOHTEET YHDESSÄ PERHEEN KANSSA VENE POLKUPYÖRÄRETKI MÖKKI YHDESSÄ PERHEEN KANSSA RAUHALLISESSA MAALAIS- YMPÄRISTÖSSÄ LAPSILLE UUSIA LUONTOKOKEMUKSIA TARJOTEN KYLÄ RATSASTUS KALASTUSRETKI PIIRAKAN PAISTO LYPSY LUONTO POLKU MOTIIVIT: - YHDESSÄ - LEPO - OPPIMINEN YMPÄRISTÖN KÄYNTIKOHTEET

IMAGO JÄRVI KYLÄ OPPAAT LADUT VIRKISTÄVÄ KOKOUS JA YHDESSÄOLO KOKOUSTILA MÖKKI MAJOITUS VIRKISTÄVÄ KOKOUS JA YHDESSÄOLO YHTEISIHENKEÄ LUODEN KYLÄ KULJETUKSET RUOKAILUT HIIHTO RETKI OPPAAT VERKKO KALASTUS MOTIIVIT: -TYÖ - MOTIVOINTI LADUT

YMPÄRISTÖN KOHTEET IMAGO JÄRVI KYLÄ YHTEISTYÖKUMPPANIT TAKAISIN KUPPAUS MÖKKI MAJOITUS JÄRVI TAKAISIN JUURILLE, LEPOA JA NAUTINTOA KYLÄ KULJETUKSET RUOKAILUT HIERONTA SAUNA SAUNA KOTISEUTU RETKI MOTIIVIT: - SOSIAALINEN/ ETNINEN YHTEISTYÖKUMPPANIT

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 PALVELUN LAATU-ULOTTUVUUDET FYYSINEN YMPÄRISTÖ LUOTETTAVUUS REAGOINTIALTTIUS PÄTEVYYS KOHTELIAISUUS USKOTTAVUUS TURVALLISUUS SAAVUTETTAVUUS VIESTINTÄ ASIAKKAAN YMMÄRTÄMINEN JA TUNTEMINEN ASIAKKAAN LAATUODOTUKSIIN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT PALVELUN LUONNE SUUSANALLINEN VIESTINTÄ TARPEET AIKAISEMMAT KOKEMUKSET IMAGO MARKKINAVIESTINTÄ ODOTETTU PALVELU KOETTU PALVELU KOETTU PALVELUN LAATU

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002   1.Luotettavuus: = suoritus on johdonmukainen ja luotettava (esim. palvelu tapahtuu oikein ensimmäisellä kerralla)

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002  2. Reagointialttius: = työntekijät haluavat palvella ja ovat palveluvalmiita (esim. palvelu tapahtuu ajallaan ja se on nopeaa)  

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002  3.Pätevyys: = tarvittavien tietojen hallinta ja taito (esim. tukihenkilöstön ja kontaktihenkilöiden asiantuntemus)  

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002  4. Saavutettavuus: = yhteydenoton helppous ja mahdollisuus (esim. sopivat aukioloajat, sopiva sijainti, lyhyt odotusaika)  

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002  5.Kohteliaisuus: = kontaktihenkilöiden käytöstavat (esim. hienotunteisuus asiakkaan omaisuutta kohtaan) 6.Viestintä: = puhutaan asiakkaan kanssa samaa kieltä (esim. palvelun selostaminen)    

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002   7.Uskottavuus: = rehellisyys, luotettavuus ja asiakkaan etujen ajaminen (esim. yrityksen maine, myyjän persoonallisuus  8.Turvallisuus: = vaarojen, riskien, epäilysten poistaminen (esim. yrityksen maine    

9.Asiakkaan ymmärtäminen ja tunteminen: Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002      9.Asiakkaan ymmärtäminen ja tunteminen: = aito pyrkimys asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen (esim. asiakkaan yksilöllinen palvelu) - turvallisuustekijä, viestintää, kuuntelemista  

Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002      10.Fyysinen ympäristö: = palvelun fyysiset tekijät (esim. fyysiset tilat, henkilöstön ulkoinen olemus, palvelussa käytettävät apuvälineet ja koneet, palvelun fyysiset merkit, muut palvelutiloissa olevat asiakkaat) - turvallisuus, kestävä kehitys, lait ja asetukset