Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus Matkailutuotteen markkinoinnin perusteet Raija Komppula YTT
MATKAILUTUOTE (1): matka on matkailijalle yksi kokemus, kokonaismatkailutuote, joka alkaa silloin, kun matkailija ryhtyy suunnittelemaan matkaa ja päättyy silloin, kun matkailija palaa takaisin kotiin.
MATKAILUTUOTE (2) on palvelupaketti, johon kuuluu aineettomia ja aineellisia osia, ja joka perustuu johonkin toimintaan kohteessa. Matkailija kokee tämän paketin yhtenä kokonaisuutena
MATKAILUTUOTE (3) hinta muodostuu niistä kustannuksista ja uhrauksista, joita hän matkan tekemiseen on sijoittanut. Kokemuksen laatu määräytyy kaikkien osien yhteisestä summasta.
MATKAILUTUOTE, ELÄMYSKÖ? Elämys = ”voimakkaasti vaikuttava kokemus, tapahtuma tai muu sellainen, joka tekee voimakkaan vaikutuksen” ”moniaistinen, muistijäljen jättävä, myönteinen ja yksilöllinen kokemus
ELÄMYS VS. KOKEMUS (Jarkko Saarinen, 2001) elämys on emotionaalisesti rakentunut, kokemus on sisällöltään tiedollinen Elämys on yksilöllisempi kuin kokemus ei ole samalla tavalla yksilöiden välillä vertailtavissa oleva, kuten kokemus on. Elämys on aina subjektiivinen, eikä sen oikeellisuudesta tai vääryydestä voida neuvotella.
Elämyksen tuottaminen? Elämystuote syntyy asiakkaan subjektiivisena kokemuksena ==> matkailuyritys ei varsinaisesti pysty tuottamaan elämyksiä, vaan pikemminkin se luo elämyksen syntymiseen vaadittavat välttämättömät edellytykset.
ASIAKASLÄHTÖISEN MATKAILUTUOTTEEN VÄLTTÄMÄTTÖMÄT EDELLYTYKSET
MATKAILUPALVELUPAKETTI
ESIM. Incentive tuote
MATKAILUTUOTTEEN TUOTEKEHITYS = elämystuotteen välttämättömien edellytysten kehittämistä palvelukonseptin kehittäminen palveluprosessien kehittäminen palvelujärjestelmän kehittäminen yksittäisen tuotteen kehittäminen on prosessi, joka sisältää kaikkien edellytysten kehittämistä
KUKA ON ASIAKAS? loppukäyttäjä ostaja/maksaja markkinointikanavan edustaja jakelutien edustaja sidosryhmän edustaja
YHTEISTYÖLLÄ UUSIA TUOTEKOKONAISUUKSIA Verkostot paikallisuuden tuotteistamisessa
MITÄ ON YRITYSYHTEISTYÖ??? Summa summarum: yritysten käsitys siitä, mitä on yhteistyö, vaihtelee paljon tavalliset liikesuhteet----------- -------- yhteiseen päämäärään tähtäävä pitkäkestoinen resurssien yhteiskäyttö organisaatioiden välinen vaihdanta on yhteistyötä
MIKSI YHTEISTYÖTÄ TARVITAAN? Kokonaismatkailutuote asiakaslähtöisen tuotteen edellytykset ==> vieraanvaraisuus, palvelut, asiakkaan osallistuminen paketointi
YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET Jokaisella on oltava jotain annettavaa (osaamista, valmiita tuotteita, aikaa, rahaa ..) yritysten oltava taloudellisesti kannattavia (yhteistyö vaatii panoksia) jokaisella oltava selkeä liikeidea
YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET 2. Selvät suunnitelmat siitä, mihin, koska ja kuinka paljon panostetaan selkeä työnjako suurinpiirtein samankokoiset yritykset
YHTEISTYÖN EDELLYTYKSET 3. Osattava luopua osasta itsenäisyyttä osattava sopeutua hyväksyttävä, että joku on johtaja hyväksyttävä, että joku hyötyy enemmän kuin toiset henkilökemiat kunnossa LUOTTAMUS
MIHIN YHTEISTYÖ KAATUU? Yhteistyön tarkoitus ja tavoitteet epäselvät Kärsivällisyyttä puuttuu Resurssitarpeita ei osattu arvioida Väsyminen Henkilösuhteet Luottamuspula
MITEN RAKENNAN VERKOSTON Avoin, myönteinen asenne strateginen suunnittelu ei kateutta vaan kannusteita pelisäännöt realismia luottamus sitoutuminen
MUISTA kuitenkin…. Että matkailijalle on vaikeaa ja kallista opettaa maantietoa.. Kuntarajat ja maakuntarajat eivät turistia kiinnosta
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 TUOTTEISTAMINEN Tuotteesta voidaan puhua silloin, kun asiakas tietää, mitä palveluja hintaan kuuluu ja mistä palveluista on maksettava lisää. Tuotteistamisella tarkoitetaan sitä, että erilaisten kohteiden tarjoamat mahdollisuudet muokataan tuotteiksi, joilla on selkeä arvoa tuottava ydin sekä hinta.
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 TUOTTEISTAMINEN -perustuu tavallisesti jossakin kohteessa olemassa oleviin resursseihin, paikkaan tai kulttuuriin liittyviin vetovoimatekijöihin. -kohteena ovat ESIM. järvet, kylät, metsät, teollisuusmiljööt ja muut fyysiset paikat, paikkaan liittyvät tarinat, historia, sääolot JNE., jotka luovan perustan uusille matkailutuotteille.
ASIAKASKESKEISESTI, RESURSSIEN MUKAAN... MITÄ MEILLÄ ON, MITÄ OSAAMME MILLAISIA TARPEITA VOIMME TYYDYTTÄÄ ARVO-ODOTUS KENELLÄ NÄITÄ TARPEITA ON SEGMENTTI
MITÄ MEILLÄ VOISI OLLA... Paikan historiaa, paikan nimiä => tarinat ruokaa… henkilöitä, ihmisiä.. Kirjallisuus, elokuvat työperinnettä, teollista perinnettä… elämää…tapoja, kieltä...
KYLÄN VÄKI JÄRVI KYLÄ YMPÄRISTÖN KÄYNTIKOHTEET YHDESSÄ PERHEEN KANSSA VENE POLKUPYÖRÄRETKI MÖKKI YHDESSÄ PERHEEN KANSSA RAUHALLISESSA MAALAIS- YMPÄRISTÖSSÄ LAPSILLE UUSIA LUONTOKOKEMUKSIA TARJOTEN KYLÄ RATSASTUS KALASTUSRETKI PIIRAKAN PAISTO LYPSY LUONTO POLKU MOTIIVIT: - YHDESSÄ - LEPO - OPPIMINEN YMPÄRISTÖN KÄYNTIKOHTEET
IMAGO JÄRVI KYLÄ OPPAAT LADUT VIRKISTÄVÄ KOKOUS JA YHDESSÄOLO KOKOUSTILA MÖKKI MAJOITUS VIRKISTÄVÄ KOKOUS JA YHDESSÄOLO YHTEISIHENKEÄ LUODEN KYLÄ KULJETUKSET RUOKAILUT HIIHTO RETKI OPPAAT VERKKO KALASTUS MOTIIVIT: -TYÖ - MOTIVOINTI LADUT
YMPÄRISTÖN KOHTEET IMAGO JÄRVI KYLÄ YHTEISTYÖKUMPPANIT TAKAISIN KUPPAUS MÖKKI MAJOITUS JÄRVI TAKAISIN JUURILLE, LEPOA JA NAUTINTOA KYLÄ KULJETUKSET RUOKAILUT HIERONTA SAUNA SAUNA KOTISEUTU RETKI MOTIIVIT: - SOSIAALINEN/ ETNINEN YHTEISTYÖKUMPPANIT
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 PALVELUN LAATU-ULOTTUVUUDET FYYSINEN YMPÄRISTÖ LUOTETTAVUUS REAGOINTIALTTIUS PÄTEVYYS KOHTELIAISUUS USKOTTAVUUS TURVALLISUUS SAAVUTETTAVUUS VIESTINTÄ ASIAKKAAN YMMÄRTÄMINEN JA TUNTEMINEN ASIAKKAAN LAATUODOTUKSIIN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT PALVELUN LUONNE SUUSANALLINEN VIESTINTÄ TARPEET AIKAISEMMAT KOKEMUKSET IMAGO MARKKINAVIESTINTÄ ODOTETTU PALVELU KOETTU PALVELU KOETTU PALVELUN LAATU
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 1.Luotettavuus: = suoritus on johdonmukainen ja luotettava (esim. palvelu tapahtuu oikein ensimmäisellä kerralla)
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 2. Reagointialttius: = työntekijät haluavat palvella ja ovat palveluvalmiita (esim. palvelu tapahtuu ajallaan ja se on nopeaa)
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 3.Pätevyys: = tarvittavien tietojen hallinta ja taito (esim. tukihenkilöstön ja kontaktihenkilöiden asiantuntemus)
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 4. Saavutettavuus: = yhteydenoton helppous ja mahdollisuus (esim. sopivat aukioloajat, sopiva sijainti, lyhyt odotusaika)
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 5.Kohteliaisuus: = kontaktihenkilöiden käytöstavat (esim. hienotunteisuus asiakkaan omaisuutta kohtaan) 6.Viestintä: = puhutaan asiakkaan kanssa samaa kieltä (esim. palvelun selostaminen)
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 7.Uskottavuus: = rehellisyys, luotettavuus ja asiakkaan etujen ajaminen (esim. yrityksen maine, myyjän persoonallisuus 8.Turvallisuus: = vaarojen, riskien, epäilysten poistaminen (esim. yrityksen maine
9.Asiakkaan ymmärtäminen ja tunteminen: Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 9.Asiakkaan ymmärtäminen ja tunteminen: = aito pyrkimys asiakkaan tarpeiden ymmärtämiseen (esim. asiakkaan yksilöllinen palvelu) - turvallisuustekijä, viestintää, kuuntelemista
Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 Konsultointi P & R Komppula Ky Maaponteva Markkinointikoulutus, Oulu 6.9.2002 10.Fyysinen ympäristö: = palvelun fyysiset tekijät (esim. fyysiset tilat, henkilöstön ulkoinen olemus, palvelussa käytettävät apuvälineet ja koneet, palvelun fyysiset merkit, muut palvelutiloissa olevat asiakkaat) - turvallisuus, kestävä kehitys, lait ja asetukset