Mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalinen media Iida Kiesi.
Advertisements

Opetuksen laadun rakenteet Mikko Mäntysaari
– uusia haasteita lapselle ja päiväkodille
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
Media vaikuttamisen ja vuorovaikuttamisen välineenä
Ari Hietala.  "prosessi, jossa yksilöt ja ryhmät rakentavat yhteisiä merkityksiä sisältöjen, yhteisöjen ja verkkoteknologioiden avulla.”  tarvitsee.
Toiminnallinen opetus ja YLE:n mediabussi
Opiskeluaika 120 ov / 3 vuotta Tuotteen tekninen valmistus ja kädentaidot 20 ov Tuotteen suunnittelu ja valmistus 10 ov VALINNAISET OPINNOT 20 ov Yritystoiminta.
VALOVUOSI = km IHMISIÄ = 1 IHMINEN / km LINNUNRATA Ø = VALOVUOTTA
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Psykologian kertauskurssi Olli-Jukka Jokisaari 2010
TVT ja SoMe Jonna ja Johanna.
| | Sosiaalinen media opetuksessa ja oppimisessa Aija Hietanen.
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
KOLMASULOTTUVUUS.FI JA KIRJASTOT Päivi Litmanen-Peitsala Viestinnänsuunnittelija, Kirjastot.fi.
Anu Mustonen Mediakasvatus ja sen merkitys. Mediakasvatus 1.Mediataitojen kartuttaminen 2.Median käyttö oppimisympäristönä 3.Media tiedonkäsittelyn välineenä.
OECD:n Pisa 2006-tutkimuksen ensituloksia
Case-tehtävä Metsäprojekti päiväkodissa
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
Yhteisöllisen ohr:n huomioitava
MEDIAVAIKUTTAMISEN MAHDOLLISUUDET RAUNA RAHJA KOORDINAATTORI MEDIAKASVATUSSEURA UUSI KOULU III -seminaari , Mikkeli.
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Sosiaalisen median hyödyntäminen työssäoppimisen ohjauksessa ja opettajien tukena Sirkka Hulkkonen Otto Burman
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
VIDEO "näen AUDIO - kuulen". MEDIA "välitän" MEDIAKOULU.
Tieto- ja viestintätekniikan tulevaisuus Heikki Sitomaniemi muko11.
MEDIA Media, latinan kielen sanasta medium. Engl. medium-sanalla kolme merkityst ä  1)jotakin, mik ä “ sijoittuu v ä liin ”, ” toimii v ä litt ä j ä.
VÄLINEET. MIKÄ MUUTTUU? VÄLINEET MATERIAALIT TYÖSKENTELY VUOROVAIKUTUS Mikä on olennaisinta...
Verkko-opetuksen laatukäsikirja ja verkostotoiminnan laatu Annika Evälä, Kristiina Karjalainen SVY-yhdyshenkilöpäivä
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot Satakunnan mediaklusterin haasteet Jaottelua: –elokuva –tv,dokumentti.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Mediataikuri-hanke Kirjaston uusi mediakasvatusmalli varhaiskasvatukseen Kirjastopäivät 2015 Lea Kuusirati.
Sosiaalisen median käytöstä Sosiaalisen median käyttö kuuluu nykyajan lapsen elämään. Yhteydenpito ja viestiminen netissä ovat lapsille ja nuorille luonteva.
Vanhempien mielipiteitä
KUVIEN KESKELLÄ MEDIASTA JA VAIKUTTAVISTA KUVISTA.
OPAS MEDIAKASVATTAJALLE Mediakasvatus esi- ja alkuopetusikäisten lasten arjessa Hanna Martinviita, Saara Pasanen ja Anna Ristaniemi.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Jarkko Muhonen TeamProg
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
Ainetyöryhmien työn aloitus
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Luo luottamusta Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
MEDIAPSYKOLOGIA MEDIAPS TUTKII MIHIN IHMISET KÄYTTÄVÄT MEDIAA JA MITÄ VAIKUTUKSIA MEDIALLA ON KESKEISET KYSYMYKSET: MILLÄ TAVOIN MEDIA VAIKUTTAA IHMISEN.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Osuustoiminnan opetusverkosto uuden ajan innovaatio
Hanke
Viestintä.
Esityksen transkriptio:

mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta

mediataidoista

AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä. AISTIKAS MEDIAMAAILMA

AV-media käsittelee nuorille olennaisia asioita tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN. Median vaikutus lapsen herkissä kehitysvaiheissa voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av- medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. ME JA MUUT

lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa Toiminnallinen, media toimintatapoihon perehdyttävä opetus tarjoaa mahdollisuudeen omaan oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) Säännölliset työpajat tai teemat tarjovat mahdollisuuden kehittää omia mediataitoja. Järjestelyissä kannattaa hyödyntää yhteistyötä mm. median-ja koulujen välillä. “Laatu” ennen määrää. Taitojen soveltaminen on olennaista. VUOROVAIKUTUS

Teknologialla on VAIN välinearvo Koulu on harvoin teknologian kehittäjien pääkohde. Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Teknologia tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta) - teknologiakeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) TIETO(tekniikka) - TAITO (mediatekniikka) - TUOTANTO (tuotantotekniikka) TOIMIVA TEKNOLOGIA

OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU

media ja kasvatus artikkeli kasvatus 2/2006

1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media pyrkii kasvattamaan - oppimateriaalia esim. koulu-TV 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - tavoitteena kriittinen medialukutaito 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt

toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle

1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta

esimerkkejä

ANIMAATIO Lentäväniemen koulu 5 lk

ANIMAATIO Pispan koulu 6 lk

ANIMAATIO TAITE “Kuvat kivessä”

MULTIMEDIA Vuorentaustan koulu 2 lk

MULTIMEDIA Pyynikin koulu 9 lk

MAINONTA Kanjonin koulu 5 lk

FIKTIOT ( Näkymättömästä Elinasta näkyväksi ) Pispan koulu 3-6 lk

FIKTIOT (sarjakuvan pohjalta) ilmaisuopetus (yhteistyössä Roiskiksen kanssa)

DOKUMENTTI Tammerkosken koulu

TRIKIT Tammerkosken koulu

TV-studio Hatanpään lukio

Pupuanimaatio Essi 5 v.