mediapedagogi kouluissa (1) havaintoja kentältä ja kentän laidalta havaintoja kentältä ja kentän laidalta
mediataidoista
AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä. AISTIKAS MEDIAMAAILMA
AV-media käsittelee nuorille olennaisia asioita tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN. Median vaikutus lapsen herkissä kehitysvaiheissa voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av- medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. ME JA MUUT
lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa Toiminnallinen, media toimintatapoihon perehdyttävä opetus tarjoaa mahdollisuudeen omaan oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) Säännölliset työpajat tai teemat tarjovat mahdollisuuden kehittää omia mediataitoja. Järjestelyissä kannattaa hyödyntää yhteistyötä mm. median-ja koulujen välillä. “Laatu” ennen määrää. Taitojen soveltaminen on olennaista. VUOROVAIKUTUS
Teknologialla on VAIN välinearvo Koulu on harvoin teknologian kehittäjien pääkohde. Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Teknologia tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta) - teknologiakeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) TIETO(tekniikka) - TAITO (mediatekniikka) - TUOTANTO (tuotantotekniikka) TOIMIVA TEKNOLOGIA
OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU
media ja kasvatus artikkeli kasvatus 2/2006
1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media pyrkii kasvattamaan - oppimateriaalia esim. koulu-TV 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - tavoitteena kriittinen medialukutaito 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt
toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle
1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
1. Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa 2. Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” 3. Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi 4. a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) 5. a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt 6. Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
esimerkkejä
ANIMAATIO Lentäväniemen koulu 5 lk
ANIMAATIO Pispan koulu 6 lk
ANIMAATIO TAITE “Kuvat kivessä”
MULTIMEDIA Vuorentaustan koulu 2 lk
MULTIMEDIA Pyynikin koulu 9 lk
MAINONTA Kanjonin koulu 5 lk
FIKTIOT ( Näkymättömästä Elinasta näkyväksi ) Pispan koulu 3-6 lk
FIKTIOT (sarjakuvan pohjalta) ilmaisuopetus (yhteistyössä Roiskiksen kanssa)
DOKUMENTTI Tammerkosken koulu
TRIKIT Tammerkosken koulu
TV-studio Hatanpään lukio
Pupuanimaatio Essi 5 v.