Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuMaija-Liisa Heino Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 1 Satakunnan mediaklusterin haasteet Jaottelua: –elokuva –tv,dokumentti –mediakasvatus/nuoret –liiketoimintaosaaminen Määrittely: –kulttuuri –media –a/v –taide ? –taide-> teatteri->business-> lehdistö perinteisin & voimakkain Satakunnassa Luova teollisuus vs. luova talous – perinteinen: lehdistö, radio, tv, elokuva (joukkoviestintä), tallenne, mainos, kustannus päädyttiin tähän + klusterit Median tehtävä? –Tuottaa rahaa tekijöilleen
2
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 2 Satakunnan mediaklusterin haasteet Kartoitus: –Media-alan business vs. ”järjestötoiminta”, non-business rajapinta, yhteistyö- ym. madollisuudet? Kommentteja: –loppukäyttäjän huomiointi –edelliset, esim. Villilä ”säteilee” ympärilleen kulttuurin, median ym. sektoreille. Kysymys: mitä muita moottoreita pitäisi tunnistaa? –Innostaa ja vahvistaa –3. ulottuvuus, muita säteilijöitä? Esim. koulutus, tutkimus- ja kehitys, liiketoiminta rajapinnoille, läpinäkyvyys –non-business sykli hitaampi: ongelma, ei voida odottaa –henkilösidonnaisuus Huomioita: –Tekijöiden intohimo (esim. teatteri, näyttelijät), raha ei anoa ajuri ruokittava, tässä ideoinnin lähtökohta Yhteisön vaikeus/helppous
3
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 3 Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 1. Business vs. non-business -rajapinnalle JOTAIN, millä saadaan vuorovaikutusta aikaan. (+ Työn rytmittäminen.) –Päädyttiin pohtimaan: Median perinteinen käsitys + sen klusterit, SWOT. Kenttä Satakunnassa: –Vahvuudet: Graafinen ala Nuorten sektorilla (video) Ulkoiset puitteet(satamakaupungeissa siedetään muualta tulleita) Koulutus Sijainti Bänditoiminta levy-yhtiöiden synty, kustannustoimintaa (taiderock) + muu omaehtoinen kulttuuritoiminta –Heikkoudet: 3/15 T &K vs. tuloskehitys Omaehtoisen, non-business-sektorin hitaus vastata business-sektorin haasteisiin Osaajien vähyys siirtyvät muualle Tre, Hki, Tku
4
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 4 Satakunnan mediaklusterin haasteet Mahdollisuudet: –Osaajat, koulutettujen henkilöiden paluu Satakuntaan, aktiivinen tiedottaminen yhteistyömahdollisuuksista ja ”houkuttelu” –Tekniikka & sen kehitys –Rahoitus, pääomasijoittajat –Eläköityvä YLE –Alihankinnan yleistyminen mahdollistaa tuotannon siirtämisen maakuntiin osaaminen, henkiset voimavarat, alueen osaajat –Jakelukanavien (TV) lisääntyminen –Mediakasvatus, taidekasvatus, mediavanhemmuus –Satakuntalaisia kummeja maailmalta: kasvatus, itsetunto lobbaajat –Managerit? –Harjoittelupaikkoja, vaihto-ohjelmat ja sponsoreita nuorille, haetaan tieto ja muualta ja tuodaan maakuntaan –Koulutusrakenteiden kehittäminen –Yhteistyöhankkeet ylimaakunnallisesti, strategiset kumppanit
5
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 5 Satakunnan mediaklusterin haasteet Uhat: –Aivovienti –Unohdetaan historia –Liika imitointi, omaleimaisuus ja oma perinne unohtuvat –Asiakkaiden ambitiotaso, tunnistetaanko produktioiden taso –Taidekoulutuksen taso –Koko suomen mediaklusterin tuotannon karkaaminen rajojen ulkopuolelle (Intia, Kiina, Viro, Thaimaa)
6
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 6 Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 2: Freelancer -yrittäjyyteen liittyvä hanke, liiketoimintaosaaminen OSAAJIEN KOULUTUS: koulutusta paitsi johtajille (Tukkk), myös teknisen tason osaajille. –Aiheita: yrittäjyys, taloudellinen osaaminen, verkostoituminen… EHDOTUS 3: Osaajat takaisin, toimenpiteet heidän takaisinsaamisekseen: –houkuttelu, produktiot ja yhteistyömahdollisuudet, kummit, lobbaajat, managerit. Toisena vaikutuksena oman osaamisen arvostuksen nostaminen.
7
Kulttuuri ja innovaatiot Satakunnan menestyksen lähtökohtina. Villilä Studiot 31.8.2005 7 Satakunnan mediaklusterin haasteet EHDOTUS 4: Sponsoroitua osaajien vaihtoa; –opiskelijat, opettajat EHDOTUS 5: Strategisten kumppaneiden haku maakunnan ulkopuolelta alueellisen yhteistyön lisäksi. –Esim. Tampere, jossa koulutusta ja tuotantoa, mutta elokuvakeskus ei ole lähtenyt liikkeelle.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.