Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Toiminnallinen opetus ja YLE:n mediabussi
YLE: tai YLE
2
4. Johtopäätökset hankkeesta ja työmenetelmästä
1. koulu ja mediamaailma “Diginatiivien portfolio” MULTIMEDIA 2. media ja kasvatus 3. YLE:n mediabussi - Toiminnallinen opetus ja tekniikka - Kiertue MULTIMEDIA - Opetuspaketit esimerkkejä DVD / MULTIMEDIA 4. Johtopäätökset hankkeesta ja työmenetelmästä - YLE syksy Markku Sipi - Tampere mediapedagogi 5. Keskustelua (toivottavasti) esimerkkejä DVD / MULTIMEDIA BUSSI JA MEDIASALKUT NÄHTÄVÄNÄ ESITYKSEN JÄLKEEN
3
koulu ja mediamaailma
4
KOULU Mediavälitteinen kulttuuri ja koulumaailma - Mitä mediakasvatus on? media - viestintä - vuorovaikutus - Mitä tieto on ? - toimitettu - toimittamaton, julkinen - yksityinen, - teknologinen ja KULTTUURIN muutos - audiovisuaalinen mediakulttuuri - tekstuaalinen - multimodaalinen kerronta OPS, aihekokonaisuudet - mm. viestintä ja mediataidot - läpäisyperiaatteen toteutuminen ? Median muutokset ja vaikutukset haaste koululle - opettaja ei ehdi uudistaa ammattitaitoaan tekniikan kehityksen mukana - avaintaidot; mikä kestävää, mikä muuttuvaa osaamista - opettajan ja oppilaan rooli - koulu yhä enemmän kasvattaja
5
KOULU Koulun toimintaympäristö
- tila, aika, - toimiva tekniikka (TVT-mediatekniikka-tuotantotekniikka), - oppimateriaalit (tekijänoikeus) Toimivien työmenetelmien kehittäminen - ohjaus, tuki, työpari? vertaistuki - täydennyskoulutus - materiaalipankki
6
media ja kasvatus artikkeli Kasvatus - lehdessä 2/2006
7
Vesterinen, Olli – Vahtivuori-Hänninen, Sanna – Oksanen, Ulla – Uusitalo, Annukka – Kynäslahti, Heikki. MEDIAKASVATUS MEDIAN JA KASVATUKSEN ALUEENA – DESKRIPTIIVISEN MEDIAKASVATUKSEN JA DIDAKTIIKAN NÄKÖKULMIA. Kasvatus 37 (2), 2006 1 2 3 4
8
2. Media kasvattajana - oppimateriaalia esim. opettaja.tv
1. Median työtavat ja ilmaisu tutuksi - toteutetaan yhdessä oppilaiden kanssa omia töitä esim. animaatioita, minielokuvia, lehtiä, TV-ohjelmia 2. Media kasvattajana - oppimateriaalia esim. opettaja.tv 3. Median vaikutuskeinot ja rakenteet auki - kyky arvioida mediaa, kriittinen medialukutaito - luo pohjan omalle vaikuttamiselle 1 2 3 4 4. Mediavälineet opetuksen apuna - havainnollistaminen - vuorovaikutus, oppimisympäristöt
9
YLE:n mediabussi YLE koulun kulmilla
10
YLE:n mediabussi koulussa
Mediatalon ja koulujen kohtaaminen YLE koulun kulmilla YLE:n mediakompassin jalkauttaminen “kolmannen tilan pedagogiikkaa” Työtapana toiminnallinen opetus - Omat havainnot luovat pohjan oivalluksella
11
YLE:n mediabussi koulussa
YLE Teeman organisoima MEDIABUSSI-kiertue toteutettiin yhteistyössä opetusministeriön kanssa Tavoitteena Mediakompassi –kokonaisuuden jalkauttaminen oppilaitoksiin -> Mediakompassi televisiossa sekä verkossa Yhteistyössä YLEn kanavilla: Summeri / Wintteri, Galaxi, Superfarmi, Uutismixi, Koulu-tv, Aamu-TV, YleX, Radio Suomi.. Koulutus oli oppilaitoksille maksutonta
12
YLE:n mediabussi koulussa
Mediabussi kiersi 20 paikkakunnalla lähiympäristöineen. Mediabussi tavoitti noin 3700 oppilasta opettajineen Eri puolelle Suomea suuntautuvia kiertueita oli yhteensä kolme (1/2) Kouluille tarjottiin 12 opetuspakettia, joissa perehdyttiin median vaikutuskeinoihin toiminnallisesti. Vierailu kesti 1-3 päivään /koulu.
13
YLE:n mediabussi koulussa
Mediabussi jatkaa toimintaa syksyllä keskittyen opettajiin ja opettajiksi opiskelijoihin. Lisätietoja ---- Esittelyt KIERTUE Multimedia TYÖTAPA ja TEKNIIKKA OPETUSPAKETIT ESIMERKKEINEEN DVD
14
YLE:n mediabussi koulussa
opetuspaketit 12 (nimi kuvaa toimintaa) 1) ANIMAATIOLLA KUVA ELÄVÄKSI 2) TRIKKI ON TAITOTEMPPU 3) MULTIMEDIA-PALAPELI 4) TV:n KAUKOSÄÄTIMEN HALTUUNOTTO 5) MAINONNAN MAAILMA 6) DOKUMENTTI 7) MINIELOKUVA (Fiktio) 8) ÄÄNI VAIKUTUSKEINONA 9) OIKEASSA VALOSSA 10) STUDIOELÄMÄÄ 11) TUTKITTU JUTTU 12) IHANAN PELOTTAVAT ROOLIT
15
media ja koulu
16
MEDIAVÄLITTEINEN KULTTUURI
AV-media - elokuvat, TV, radio, videot - vuorovaikutteinen media; multi-, verkko- ja langaton media, pelit Audiovisuaalinen media vaikuttaa AISTIEN välityksellä siis alueella, joka on ominta juuri lapsille ja nuorille. Vaikutusta voidaan vahvistaa käyttämällä draamallisia keinoja mm. samaistumista ja eläytymistä.
17
KOULUN KULTTUURI
18
AV-media käsittelee nuorille olennaisia tarpeita - OLLA JOTAIN ja - KUULUA JOHONKIN.
Median vaikutus lapselle voi olla voimakas. Olennasta on millainen merkitys av-medialla ja sen käytöllä on luotaessa kuvaa maailmasta. Jos media on merkittävä tarpeiden tyydyttäjä (sen lisäksi että se luo tarpeita), luo media riippuvuutta. yksityinen - julkinen ME JA MUUT
19
VUOROVAIKUTUS lupa Vaikuttua -mahdollisuus vaikuttaa
Media toimintatapoihon perehdyttävä toiminnallinen omiin havaintoihin pohjatuva työskentely tarjoaa mahdollisuudeen oivallukseen ja kokemukseen median hallinnasta. (TYÖTAPA TARKEMMIN) VUOROVAIKUTUS
20
TOIMIVA TEKNIIKKA Tekniikalla on VAIN välinearvo
Tekniikka tutuksi toiminnan välityksellä. - kestävä osaaminen (toiminta, kulttuuri) - välinekeskeinen osaaminen sitoutuu aikaan (esim. ohjelmaversiot) Koulun mediatekniikka; - havainnollinen, luotettava, looginen, ergonominen Toiminnallinen jako selkeyttää odotuksia: - TVT(tieto ja viestintä) - MEDIATEKNIIKKA (taito ja ilmaisu) - TUOTANTOTEKNIIKKA (tuotannot ja julkaisu)
21
TIETO - TAITO -ILMAISU OTE KAAOKSESTA ymmärrettävää TIETOA
mahdollisia TAITOJA vaikuttavaa ILMAISUA TIETO - TAITO -ILMAISU
22
toiminnallinen opetus -oma havainto luo pohjan oivallukselle
23
Havainto, elämys, aistit
Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
24
Havainto, elämys, aistit
Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
25
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
26
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
27
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
28
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
29
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
30
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
31
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
32
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu b) Arviointi Soveltaminen
33
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi Soveltaminen
34
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi Soveltaminen
35
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen
36
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen
37
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
38
Havainto, elämys, aistit esim. elokuvat elokuvateatterissa
Kokeilu - kokonaisuus hahmottuu,“ideat liikkeelle” Harjoittelu - tekniikka, työtapa ja ilmaisu tutuiksi a) Ryhmätyöskentely, oma ilmaisu b) Dokumentointi (“pitkäkestoinen apumuisti”) a)Työn esittäminen, julkaisu, “ensi-ilta” b) Arviointi - työskentely, prosessi, työt Soveltaminen - tiedosta taito, oma hallinta
39
työtavan mahdollisuudet
40
VUOROVAIKUTUS - “kolmannen tilan pedagogiikkaa”
Media- ja kasvatusmaailman vuorovaikutus - jäsentää mediamaailmaa (kaaoksesta ote) - käsiteltävien aiheiden monimuotoisuus ja ajankohtaisuus - mediavälitteinen kulttuuri osaksi työmetelmiä (lapsille arkinen ja tuttu) - Koulu ei irtaudu mediakulttuurista vaan luo sitä Median välityksellä voidaan käsitellä lapsille ja nuorille tärkeitä ja myös vaikeita asioita mm. identiteettä ja ryhmää, OLLA jotain ja KUULUA johonkin Asiat konkretisoituvat esimerkkien avulla. Samaistuminen, eläytyminen. Kerronnan keinojen monipuolisuus - rinnan tekstuaalinen ja multimodaalinen kerronta - huomioi erilaisen tavan hahmottaa asioita - digitaalinatiivien audiovisuaalinen hahmotuskyky
41
OPPILAAT Toiminta motivoi, oppilaat aktiivisia ja kokivat voivansa vaikuttaa. - Oppilaat osallisina työskentelyn kaikissa vaiheissa. - ote mediavälitteisestä kulttuurista Työtapa kehittää olennaisia yhteistyö-, vuorovaikutus -, ja ilmaisutaitoja sekä kykyä tehdä valintoja - tarpeellisia mediavälitteisessä kulttuurissa Mielikuvista kuvia - Havainnollistaminen ja dokumentointi mahdollistivat kielellisesti haastavien prosessien käsittelyn. - Oppilaille ja opettajalle syntyi kokemus mediamaailman hallinnasta.
42
OPETTAJAT Työtapa hyödyntää opettajan olemassa olevia (pedagogisia) taitoja. - Oppilaat osana oppimisprosessia. Tietoa ei anneta, se löydetään. Kestävää osaamista - esim. kyky tehdä valintoja leikkaustekniikkaa olennaisempaa.
43
TOIMINTAYMPÄRISTÖ Tekniikkaa pyrittiin häivyttämään toiminnan osaksi. - Toimivaa havainnollista tekniikkaa (mm. langaton näppäimistö) - Ohjelmia opiskelu pohjautui käyttötarpeeseen - Oppilas oli osana opetuksessa (esim. työtehtävät kiersivät, edellinen opetti seuraavalle). Luokastaa vuorovaikutteinen “LÄHIVERKKO”, jossa voi kokeilla ja tulla kuulluksi. MEDIAVÄLINEIDEN käyttö ilman pelkoa virtuaalisesta kiusaamisesta. Mediavälinein tapahtuva ilmaisu motivoi tietotekniikan käytössä
44
johtopäätöksiä, kehitysehdotuksia
45
vIESTINTÄ JA MEDIA- tekniikka kulttuuri muuttuvat pysyvät TAIDOT
Toiminnalle selkeä tarve, tilaus - mediatalot - järjestöt, elokuvakeskukset - kunnalliset ratkaisut esim. kirjasto-koulu - paikalliset, alueelliset mallit Koulujen ja mediatalojen vuorovaikutuksen kehittäminen - mediatalot tietoisimmiksi kouluista,koulut tietoisimmiksi median toimintatavoista Mediakasvatuksen selkeyttäminen - Mikä kestävää ja mikä muuttuvaa - kulttuurillinen muutos teknisen muutoksen rinnalle (mm. sosiaalinen media) vIESTINTÄ JA MEDIA- tekniikka kulttuuri muuttuvat pysyvät TAIDOT toiminta mitä ja miten ? välineet millä ? media - viestintä - vuorovaikutus julkinen - yksityinen toimitettu - toimittamaton tieto - taito - ilmaisu
46
TOIMINTAYMPÄRISTÖN kehittäminen
havainnollinen, toimiva opetustekniikka - tekniikka on AINA käyttöä varten, joten käyttäjien tulee voida vaikuttaa tekniikkaan - JAKO selkeyttää odotuksia TVT (viestintä) - mediatekniikka- tuotantotekniikka - toimisto-ohjelmien rinnalle median tuottamisen mahdollistavia ohjelmia esim. 1-3 MEDIAKONE ja MEDIASALKKU / koulu - opettajien työvälineeksi kannettava tietokone - luokkiin langattomat verkot oppimateriaalit ja tekijänoikeudet - oppimateriaaleissa hyödynnetään eri medioiden vahvuuksia - saatavuus - tietoisuus myös oppilaiden tekijänoikeuksista - toimittaminen esim. YLE:n elävä arkisto, opettaja.tv - elokuvatuotannot säännöllinen (ennustettava) yhteistyö esim. mediapainotteiset työpajat tietyillä luokilla 1,3,5 ja 8 - mediatalot ja koulut - koulu ja kirjasto - kulttuuri - ja nuorisopalvelut - mediapedagogi ja media-assistentit - muut mm. MLL, koulukino, Metka, PEK (tre), Taite (Tre),...
47
opettajien koulutustarve, ammattitaidon ylläpito
- monimuotoinen opetus - kehitetään ensisijaisesti kestäviää osaamista kulttuuri - toiminta - tekniikka esim: kyky tehdä valintoja ja arvioida on editointitekniikkaa kestävämpää - mahdollisuus kokeilla mediatyövälineitä (esim. mediabussi syksyllä 2007) opettajille toteutukseen työpari, kun tavoitteena toiminnallisuus - tekninen ja pedagoginen tuki (media-assitentit, mediapedagogi) - vertaistuki (toimitettu materiaalipankki) yhteistyötahojen koulutustarve - media-assistentit, medianomit, yhteisöpedagogit ? mediataidon kierrätyskeskus, materiaalipankki - toimitettua tietoa ja toimintamalleja (materiaalipankki) - opettaja+ toimittaja, pedagogista materiaalia - mediatalojen rooli - virtuaalinen ja fyysinen? (messut)
48
YLE: markku.sipi@yle.fi tai tapio.kujala@yle.fi, mika.salomaa@yle.fi
Kiitos YLE: tai YLE
49
tekniikka toiminnan osana
50
1 Havainnollistaminen, opetus
Tikkakosken koulu
51
2 Kokeilut (esim.liikkeen illuusio PAPERILLA)
Tikkakosken koulu
52
2 Kokeilut (esim.liikkeen illuusio ANIMAATIO)
Tikkakosken koulu
53
3 Harjoittelu
54
4 Oma ilmaisu, materiaalit
55
4 Oma ilmaisu, muokkaaminen
56
4 Oma ilmaisu, dokumentointi
57
5 Yhdistäminen, ENSI-ILTA, julkaisu
58
6 Soveltaminen, mm. TV-studio
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.