MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Korkeakoulujen laatujärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Saimaan ammattikorkeakoulun laadun ja laatujärjestelmän kehittäminen Terttu.
Advertisements

Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Markkinointi KJT-Johtokunta Open
KANSALLISKIRJASTO Sektoritapaaminen Kirjastoverkon yhteisten palvelujen keskitetyn rahoituksen lähtökohtia ja periaatteita 1. Ohjausjärjestelmä.
LAHDEN AMMATTIKORKEAKOULUN LAADUNVARMISTUS
Uusi Humak Jukka Määttä, kehittämisjohtaja
laatujärjestelmä= asiakaspalautejärjestelmä?
Kokonaisarkkitehtuuri osana laatutyötä KA-pilotti ohjausryhmä
Laatujärjestelmät organisaatioiden kehittämisen ja johtamisen näkökulmista Kaisa Sariola JTO.
Markus Söderlund Kanuuna-seminaari, Tampere Miksi ja miten nuorisojärjestöjen työtä kannattaa arvioida? #nuorisojärjestöt #laatu #arviointi #palaute.
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Karelia-amk kehittämisraportti
ENCORE Enhancing Organisational Project Cycle Management Competence and Regional Co- operation in International Projects.
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
”Laadukasta osaamista ja ammattitaitoista, pätevää väkeä” AMMATTIKORKEAKOULUJEN KIELTEN JA VIESTINNÄN OPETUKSEN LAADUN ITSEARVIOINTI Anneli Airola, Pohjois-Karjalan.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Toimintasuunnitelma 2010 Draft 1.0 AYYE iltakoulu
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Tutkinnonuudistuksen.
Korkeakoulujen arviointineuvosto — Rådet för utvärdering av högskolorna — The Finnish Higher Education Evaluation Council (FINHEEC) Auditointien vaikuttavuuden.
Pirjo Rauhala, Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa? 1 Mitä meneillään Tampereen yliopiston virtuaaliyliopistossa?
Pirjo Rauhala, Tampereen e-oppimisen talkoot 1 Yliopisto eOppimisen toimijana Tampereen eOppimisen talkoot Seminaari
Tehtävät Maanpuolustuskorkeakoulun yliopistolliset tehtävät
Laatutyön ajankohtaiskatsaus
Anu Portti Laatupäällikkö
Tutkimus ja kehittämistoiminnan tiedonkeruu yliopistoilta ja ammattikorkeakouluilta Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden.
Laadunvarmistusjärjestelmä
Kannattaako Suomeen tulla opiskelemaan? Kansainvälisen liikkuvuuden uudet muodot Irma Garam Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus.
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
Espoo-strategia, toimeenpano ja toteutuminen vuonna tarkastuslautakunta kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Auditoinnin vaikutuksista Laadunvarmistusjärjestelmien seuranta- ja kehittämisseminaari Helsinki Riitta Pyykkö.
1 4. Itsearviointiprosessi - yhteys sopimusohjaukseen Osallistujat/kohderyhmä Sosiaali- ja terveystoimen kaikki tulosalueet osallistuvat itsearviointiprosessiin.
Koulutuskeskus Salpaus Kevät 2014
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Jyväskylän yliopiston laatutyö
Toiminnan suunnittelu
Akkreditointi tarkoittaa erikoistumisopintojen arviointi- ja rekisteröintiprosessia, jota Korkeakoulujen arviointineuvosto on toteuttanut vuodesta 1999.
Jyväskylän yliopisto Suunnittelu ja kehittäminen Laatutyö Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus Mitä, miksi ja milloin? Koulutuksen tutkimuslaitos
Tampereen yliopiston auditointi kirjaston näkökulmasta Mirja Iivonen.
Nuorisotilojen auditointi Hämeenlinnan kaupungin nuorisopalvelut 2014 Mikko Virta (Vaasa )
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Yliopistoyksikkö /Markku Mattila/ tk / /1 YLIOPISTOT JA ELINIKÄISEN OPPIMISEN SUUNTAVIIVAT.
AUDITOINTI JA KANSAINVÄLISET ASIAT - HYÖDYLLINEN HARJOITUS VAI PALJON PORUA, MUTTA VÄHÄN VILLOJA? CASE: KUOPION YLIOPISTON LAADUNVARMISTUSJÄRJESTELMÄN.
Tutkimuksen osuuden mittaaminen yliopistojen ajankäytöstä Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä 2015/1 Ari.
Näkökulmia opintojen seurantaan biotieteissä Yliopistopedagogiikan yliopistonlehtori BioTDK Soila Judén-Tupakka.
TKK:n auditointi kirjaston näkökulmasta Ari Muhonen Tampere.
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Oppisopimuskoulutuksen laadunhallintaa oppisopimuskoulutuksen järjestäjän toimesta Tuula Hoivala, Pirkanmaan oppisopimuskeskus
Oppisopimuskoulutuksen kehittäminen opetushallituksen uudessa organisaatiossa Oppisopimuksen tulevaisuus –seminaari Johtaja Pasi Kankare, Opetushallitus.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
TUHAT tutkimustietojärjestelmä Matri-seminaari Arja Lappalainen
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics Maria Schröder Laatuleimat osa Hankenin jokapäiväistä elämää Maria.
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
Informaatioteknologian tiedekunta Jyväskylän yliopiston laadunvarmistus IT-tiedekunnan.
Tutkija- koulut Opiskelija- rekry- tointi Kandi- daatti Maisteri DI Tohtori opetuksen tiedelähtöisyys: kaikki opettavat – opinnäytetöiden ohjaus rekrytointi.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2004 Tulosneuvottelut talouden näkökulmasta  pysyvät kohdennukset 2004–2005  toimintojen siirtoihin yksiköiden välillä luotiin käytännön.
Mitä auditoinnissa arvioidaan ja miksi? Johtaja Kari Seppälä, Turun yliopisto Auditointiryhmän puheenjohtaja.
HANKINNAT JYVÄSKYLÄN YLIOPISTOSSA Ympäristöryhmän kokous Irja Rissanen.
Laatutyö ja KA Toiminnan kuvaaminen JY:n KA-tiimi
IT-palvelut opetuksen tukena? Soile Väänänen suunnittelija, IT-palvelut
J YVÄSKYLÄN YLIOPISTO EFQM- MALLI 2013.
Sisäisten auditoijien koulutustapaaminen
Ajankohtaista Jyväskylän yliopiston laatutyössä
Päivi Tynjälä ja Päivikki Jääskelä
Jyväskylän yliopistossa
Laadunhallintajärjestelmän kehittäminen Amistossa
Tiedolla johtamisen kokonaisuus
Korkeakoulujen laadunvarmistus-järjestelmien nykytilanne
Avoin yliopisto projekti
Tietosuoja Ilmatieteen laitos Avoimen hallinnon virkamiesverkosto, Tietosuojavaltuutetun toimisto, Tietosuojavastaava Maija-Liisa Honkola.
Esityksen transkriptio:

MPKK:n laadunvarmistus-järjestelmän kehittäminen auditoinnin jälkeen 20.3.2014 KKA:n seurantaseminaari Laatupäällikkö Tarja Hettula

MPKK:n laatujärjestelmän vaihe 2010 Prosessipohjainen laatujärjestelmä EFQM:n mukainen itsearviointi joka vuosi – vaihteleva taso Palautejärjestelmä etenkin opetuksessa vahva Riskienhallinta otettu käyttöön 2008 – ISO/IEC 27001:2005 sertifikaatti haussa Uusi strategia tullut voimaan keväällä Prosessit oli kuvattu ja osin jalkautettu. Mittarien tekeminen oli kuitenkin kesken, käytännössä mitattiin vain palautteiden perusteella. Saatiin auditoinnissa palautetta johdon mittariston puuttumisesta ja siitä, että prosessien jalkauttaminen oli vielä vaiheessa. Prosessit muodostivat vielä tässä vaiheessa laatujärjestelmän ja jonkin verran toimintaa ohjattiin niiden avulla. Tehdään ensin yksiköissä, sitten vasta MPKK:n johdossa. Itsearvioinnit PV:ssa vanha käytänne, osalla yksiköistä ansiokkaita itsearviointeja – toisilla taas käytänne aika uusi. Opetuksen palautejärjestelmä on vanha ja oli tuolloin jo kypsässä vaiheessa, ollut opetuksen kehittämisen moottori jo pitkään. Palautetta ylipäänsä kerätään paljon. Ennen 2010 strategiaa MPKK:lla ollut vain yksi strategia, joka jäi aika etäiseksi. 2010 Strategia oli vasta tehty, toteutus vielä vaiheessa. LVJ:n tehtävä toteuttaa strategiaa – tämän osoittaminen tuossa vaiheessa vielä pintapuolista vaikka strategian tunnettuun olikin auditoinnin aikaan erittäin hyvä. Laatupäällikkö Tarja Hettula 2

MPKK:n laatujärjestelmän kehittäminen 2011 –> Prosessipohjainen toiminnanohjaus EFQM:n mukainen itsearviointi joka vuosi – vakiintunut Palautejärjestelmä etenkin opetuksessa vahva – kehitetty edelleen Riskienhallinta: ISO/IEC 27001:2005 tietoturvasertifikaatti saatu Strategian 2015 päivitys käyttöön syksyllä 2012 Nykyään prosessit ovat toiminnanohjausjärjestelmä. Tulostavoitteet strategiasta lähtien prosessipohjaisia. Prosessin omistajien rooli erittäin näkyvä, esimerkiksi johtoryhmän kokouksissa vakioitu aikaslotti ydinprosesseille. Itsearviointeja jatkettu joka vuosi, vakiintuneempi ja alkaa kohdistua toimintaan eikä pelkästään työhyvinvointiin. Opetuksen palautejärjestelmä uudistettu kauttaaltaan ja uutena otettu käyttöön opettajapalaute Riskienhallinta vakiintunut ja tietoturvasertifikaatti saatu – haetaan seuraavaksi laajennusta Auditoinnin jälkeen valittiin 2 kehittämiskohdetta: johdon mittaristo ja Puolustusvoimien ulkopuoliset sidosryhmät Laatupäällikkö Tarja Hettula 3

Johdon mittaristo Johdon mittaristo yhdistää laatujärjestelmään liittyvää tietoa: aiemmin ongelmana oli, että ei ollut yhteistä paikkaa jonne kaikki olisivat päässeet, muuta kuin PVAH, jonka ongelmana taas se, että yli 2 vuotta vanhat asiakirjat siirretään arkistoon –> löytämisen vaikeus, pitää tietää mitä etsii Laatupäällikkö Tarja Hettula 4

MPKK:n sidosryhmät Puolustusvoimien ulkopuoliset sidosryhmät kartoitettiin Työjärjestykseen sidosryhmäsuhteiden ylläpitoon liittyvät vastuut Yhteiskunnallinen vaikuttaminen -prosessi sai oman johtajan Laadunvarmistuksen ohjausryhmä uudistettiin asiakasrajapinnassa toimivaksi ryhmäksi: opetuksen ja tutkimuksen tärkeimpien asiakasryhmien edustajat mukana arvioimassa toimintaa ja määrittämässä kehittämiskohteita Sidosryhmien kartoitus 2011 ja vastuut 2012 työjärjestykseen Ensimmäisen vaiheen jälkeen (kartoitus ja vastuiden määrittäminen) kehitys pysähtyi, vaikkakin esim yliopistokenttään yhteistyötä käytännössä tiivistettiin Prosessin omistaja oli alun perin rehtori, jonka kuitenkin käytännössä konsernin johtajana vaikea toimia prosessin omistajan roolissa –> Palkattiin MPKK:n ylimpään johtoon yhteiskunta- ja kansainvälisten suhteiden johtaja, aloitti tehtävässä 1.5.2013 Yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy MPKK:ssakin pääosin opetuksen ja tutkimuksen tuloksena, mutta vaikuttavuutta voidaan kehittää yhteiskunnallisen vaikuttavuuden prosessisalkun kautta, kun kyse on tavoitteellisesta ja etukäteen suunnitellusta toiminnasta. Perustettu yhteiskunnallisen vaikuttavuuden prosessin kehittämisryhmä, joka aloittanut toimintansa viime vuoden lopulla Laatupäällikkö Tarja Hettula 5

Strategiasta toimintaan ja takaisin Saimme myös auditoinnissa palautetta prosessien jalkauttamisesta. Prosessit on viety toiminnan ohjauksen ytimeen eli käytännössä strategia toteutetaan prosessien kautta. Pari vuotta sitten vietettiin strategiasta toimintaan ja takaisin –teemavuotta, jonka tarkoituksena avata MPKK-laisille strategian, toimintasuunnitelmien, henkilökohtaisten tulostavoitteiden ja LVJ:n suhde Kuva on valtionhallinnon tulosohjausmalli MPKK:n näkökulmasta Laatupäällikkö Tarja Hettula

Tehdyt arvioinnit Kaikkien ainelaitosten tutkimustoiminta on arvioitu ulkopuolisten arvioitsijoiden toimesta – kehittämiskohteet käynnissä Opetuksen kehittämisen kokonaisuus arvioitiin Aalto-yliopiston toimesta – kehittämiskohteiden valinta kesken Opetuksen laadunarvioinnit ulotettu myös MPKK:n omiin ainelaitoksiin ja tutkinto-osastoihin Perustuen vuosin 2011-2013 aikana laadittuihin tutkimuksen arviointiraportteihin sekä tutkimusneuvoston vuoden 2013 työskentelyyn tutkimusneuvosto päätti esittää kaksi parantamistoimenpidettä: Opinnäytetöiden ohjauskoulutuksen kehittäminen - Aihealueiden määrittäminen osana PV:n tutkimustoimintaa, aiheiden valintaprosessi, ohjaajien määrittäminen ja nimeäminen, arviointiprosessi ja arviointikäytänteet, opinnäytteiden jatkojalostamis- ja hyödyntämisprosessi Tutkimuksen kehittämistyöryhmän perustaminen - Tieteellisen julkaisutoiminnan kehittäminen - Tutkimuksen ulkopuolisen rahoituksen turvaaminen - Tieteellisen tutkimustoiminnan ja tutkimuksen mittareiden kehittäminen Opetuksen kehittämisen kokonaisuuden arviointiraportti julkaistiin 28.11.2013 - Opetusneuvosto ja opetuksen kehittämisryhmä valmistelevat kehittämiskohteiden valinnan Opetuksen laadunarvioinnit luotiin alunperin puolustushaara-, aselaji- ja toimialakouluissa (PAT-koulu) toteutettavan sotatieteiden kandidaatti ja maisterikoulutuksen laadun varmistamiseksi. Toissavuonna arviointikohteiksi tulivat myös MPKK:n ainelaitokset ja tänä vuonna mukaan tulee ensimmäinen tutkinto-osasto. - opetuksen kehittämisryhmä (OPKERY) keskeinen toimija arvioinneissa - arviointi on Puolustusvoimien sisäinen: arviointiryhmissä jäseniä MPKK:lta (OPKERY), PAT-kouluista ja puolustushaarojen esikunnista - kehittävän arvioinnin periaatteita noudattava arviointi, jonka tarkoituksena auttaa arviointikohdetta tunnistamaan vahvuudet ja kehittämiskohteet - arviointikriteeristö alun perin tuotu MPKK:lle Helsingin yliopistosta, mutta muokattu omia tarpeita vastaavaksi. Eroaa HY:n mallista myös siten, että itsearvioinnin lisäksi arviointiryhmä tekee arvioinnin Laatupäällikkö Tarja Hettula

Muuta tapahtunutta ja tulevaa… Sotilasprofessuurien perustaminen merkittävä edistysaskel tutkimukselle Tulossa apulaisprofessoreita, apulaissotilasprofessoreita, lisensiaatin tutkinto, ainelaitoksille kokopäiväiset toiminnan ja resurssien suunnittelusta ja seurannasta sekä laatutyöstä vastaavat suunnittelijat Sotilasprofessuureja nyt neljä, yksi perusteilla – näitä ei ollut auditoinnin aikaan 2010 vielä olemassa Apulaisprofessorien tehtävät yms ratkeavat lakimuutoksen myötä, uudet kokopäiväiset suunnittelijat henkilöstökokoonpanossa 2015 Laatupäällikkö Tarja Hettula

Meneillään olevaa… Strategia 2020 valmistuu 6/2015 Fokusoitu, prosessipohjainen ja mitattavissa oleva Laatujärjestelmän arviointi ja kehittäminen Puolustusvoimauudistus Uusi organisaatio 1.1.2015 Santahamina-talo 1.1.2015 MPKK (342) + PVKVK (31) = 373 >>> 250 Maanpuolustusyliopisto 1.1.201X? Käyttäytymistieteiden laitos luovutettu tämän vuoden alussa Puolustusvoimien Tutkimuslaitokselle, tilalle Puolustusvoimien Kansainvälinen keskus Lakimuutoksesta 2015 jäi aikataulun vuoksi pois MPKK:n nimenmuutos, mutta valmistelutyöt ovat käynnissä Laatupäällikkö Tarja Hettula

Maanpuolustuskorkeakoulu 1.1.2015 MPKK (342) + PVKVK (31) = 373 >>> 250 Neuvottelu- kunta REHTORI VARA- REHTORI YHTEISKUNTA- JA KANSAINVÄLISTEN SUHTEIDEN JOHTAJA TUTKIMUS- JOHTAJA HALLINTO- JOHTAJA Esikunta henkilöstöyksikkö suunnitteluyksikkö palveluyksikkö Sotamuseo* Opinto- asiain- osasto Sotataidon laitos Kadetti- koulu Maisteri- osasto Jatko- tutkinto- osasto Tohtori- koulu Puolustusvoimien kansainvälinen keskus Johtamisen ja sotilaspedagogiikan laitos (virtuaali- organisaatio) Sotatekniikan laitos Kirjasto Kielikeskus Maanpuolustus- kurssit* Vesa Sundqvist everstiluutnantti STRATPÄÄLL/MPKK * Santahaminan ulkopuolella

Kysyttävää? Kommentteja? Tarja Hettula tarja.hettula@mil.fi 0299 530 162 Laatupäällikkö Tarja Hettula