Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka 14.2.2012 KOTA-talkoot.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
Advertisements

VERSOT – Verkkosuomea maahanmuuttajille –
Anu Kemppainen TOP-valmentaja Verkostotapaaminen Helsinki
LinkedIn - verkostoitumispalveluna Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentrum.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
ECVETin ABC ECVET liikkuvuudessa ja opettajan työssä
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
PIRAMKin opetussuunnitelmien muutosprosessi
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
Avoin-Web Pro -projekti Avoin = avoin ammattikorkeakoulu Web = verkko-opinnot Pro = Professional, ammattitaitoinen toteutus Aila Säkkinen
Minä oppijana 1 ov..
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
Hops osana opiskelu- ja asiantuntijuusprosessia Terhi Skaniakos.
OPPIMISEN TILAT Uusi pedagoginen paradigma
KOTA - oppimista yhdessä työelämän kanssa KOTA Rakennustalkoot Pasi Tulkki.
Näyttötutkintostrategian jalkauttaminen Pohjois-Karjalan Aikuisopistossa alkaen Aino Rikkinen.
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
PLE – Personal Learning Environment PeLE - Henkilökohtaisten oppimisympäristöjen kehittäminen - projekti 2008 – 2011 Aija Hietanen.
Ammattikorkeakoulukirjastojen monimuotoinen toimintaympäristö: Rikkaus ja haaste, osa 1 Maija Koponen Rovaniemen ammattikorkeakoulu FinELib kertoo ja kuuntelee:
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Ryhmä 1.
Yhteistyö oppilaitoksen ja päiväkodin kanssa - opiskelijanäkökulma Tarja Vakimo, HDO Ammattiin kasvua varhaiskasvatuksen kentällä –seminaari
Pedagoginen johtaminen ja kehittäminen ammattikorkeakoulussa
Ammatillisen opettajan dynaaminen tulevaisuuden työnkuva Yksintekijästä – työyhteisölliseksi osaajaksi Työssäoppimisen ohjaajasta - koulutuksen ja työelämän.
Aija Hietanen, Savonia-ammattikorkeakoulu
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
OPETTAJUUS MUUTOKSESSA Ympäristö muuttuu, muuttuuko opetus? ”Luokan tulisi olla kuin urheilujoukkue: Opettaja on valmentaja ja oppilaat pelaajia” (Amissäätöö-hanke.
OPS-ajatuksia.
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Tutkimuspohjainen opetus ja opetuksen kehittäminen
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
KORKEATASOISTA OPPIMISTA JA OPINTOJEN ETENEMISTÄ TUKEVA AKATEEMINEN OPETUSSUUNNITELMA -PERUSTEHTÄVÄ JA TAVOITTEISTO MIETITTY SELKEÄSTI RAKENTUVA KUMULOITUVAN.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Töissä.fi – sivusto Korkeakoulusta valmistuneet työelämässä Harjoituksia ja tehtäviä valintojen tueksi Leena Penttinen, Jyväskylän yliopisto Kaisa Karhu,
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Satakunnan ammattikorkeakoulu | Satakunta University of Applied Sciences Sosionomin ammatti ja työ seminaari Tuula Rouhiainen-Valo.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Saumat tulevaisuuteen -tapahtuma 2016 Toisen asteen koulutuksen mahdollisuuksia ja odotuksia Raija Meriläinen, opetusneuvos, KT Ammatillisen koulutuksen.
Konstruktivismi Tekijä Bogi
Ainetyöryhmien työn aloitus
Matkailukoulutuksen verkostopäivät Porvoossa
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Kouluttajan kokemus ja osaaminen
Opetussuunnitelma ops
Tiedot, taidot ja osaaminen – osaamisesta kertominen
Taina Seppälä-Kolkka / S12!78
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Hanke
Oulun seudun koulutuskuntayhtymä Osekk Oulun seudun ammattiopisto OSAO
Osaan! – avaimia aikuisten perustaitoihin
Opintoja osallistumalla ja vaikuttamalla
Esityksen transkriptio:

Yksittäisten irrallisten asioiden opiskelusta työelämän tarvitsemaan osaamiseen Opetustoiminnan kehitysjohtaja Outi Hyry-Honka KOTA-talkoot

Minkälaista osaamista työelämä tarvitsee? Kuka sen meille kertoo ? •Ennakointitieto •Työelämäpalaute •Välitön, aito dialogi

•Siellä missä työ tehdään sijaitsee myös paras tieto siitä, mitä osaamista työssä tarvitaan •Työelämällä tulee olla keskeinen rooli osaamistarpeiden määrittelijänä

Miten työelämän tarvitsema osaaminen tuotetaan? Pitää ratkaista: •Minkälainen oppimisnäkemys tarvitaan? •Minkälaisiksi opetussuunnitelmat on kehitettävä? •Minkälaiset opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt on otettava käyttöön, että haluttua osaamista syntyy

Vanha, perinteinen oppiainejakoinen opetussuunnitelma Muutos Uusi osaamis- ja ongelmaperusteinen opetussuunnitelma OPPIMISNÄKEMYS JA OPETUSSUUNNITELMA MUUTOKSESSA Työelämän osaamistarpeen monipuolista tunnistamista Aitojen työelämäongelmien löytämisetä Yhdessä suunnittelua Kokonaisuuksien haltuunottoa Yhteisopettajuutta Avoimia ja monipuolisia oppimisympäristöjä Opiskelija aktiivinen ja vastuullinen oppija Opettaja yhteistyökumppani ja valmentaja Työelämä aktiivisesti mukana kaikissa oppimisprosessin vaiheissa •Sirpaletietoa •Yksinsuunnittelua •kokonaisuuksien hallinta puutteellista •Opiskelija opetuksen kohde •Opettajajohtoinen opetus •Oppimisympäristöinä luokkatilat •Työelämä ja koulutus toisistaan irrallaan

OSAAMIS- JA ONGELMAPERUSTAISEN OPETUSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN OSAAMIS- JA ONGELMAPERUSTAISEN OPETUSUUNNITELMAN RAKENTAMINEN Työelämän tarvitsema osaaminen: Yleinen työelämä- osaaminen Ammattiin liittyvä osaaminen Näistä hahmotetaan tarvittavat osaamiskokonaisu udet Osaamiskokonai- suuksien Etsitään työelämään liittyvät ongelmateemat Yhteen kuuluvat ongelmateemat muodostuvat opetussuunnitelman opintojaksot Ongelmateemoista johdetaan ratkaistavat työelämän ongelmat OSAAMIS-JA ONGELMA PERUSTAINEN OPETUSSUUN- NITELMA

Uusissa opetussuunnitelmissa tuodaan työelämälähtöiset osaamistavoitteet, tavoiteltavat oppimistulokset ja osaamisen tasot selkeästi esille Opetussuunnitelmien vertailtavuus ja ymmärrettävyys lisääntyy