Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

 Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön sekä materiaalia opetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn Samran Khezri Turun Lyseon koulu
YHTEISET AINEET YHTEISTOIMIN
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Kieli- ja kulttuuriryhmien opetus, oppilasmäärät ja resurssi
Hyvään virkakieleen! Virkakielikampanja − Hyvään virkakieleen oppiminen Suosituksia yliopistoille ja ammattikorkeakouluille.
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Perusharjoittelu 2012 Matematiikka pääaineena - teemaseminaari
TASKU Mitä on kielitietoinen opetus? Mikä on kielitaidon taitotaso?
Siivikkala, Metsäkylä, Viljakkala Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Ajattelu ja oppimaan oppiminen Oppimisvahvuuksien ja -heikkouksien tiedostaminen Tutkiva ja luova työskentelyote Yhdessä oppiminen Luottaminen omiin näkemyksiin.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Suomi-koulujen opettajat suomenopettajina
Laps’ Suomen -pilotista Kaukoon Äidinkielen etäopetusta ulkosuomalaisille lapsille Pertti Siekkinen Tietotekniikan tutkimusinstituutti, koulutusteknologiayksikkö,
 Tärkeä ja arvokas asia  Hyödyttää matkoilla, jatko-opinnoissa, ihmissuhteissa yms.  Työelämä edellyttää yhä parempaa kielitaitoa.  Oppimisherkkyys.
Ville Käytetään autenttisia tilanteita; keskusteluja Jivkan ja muiden toimijoiden välillä; haastattelut, dialogit Koulunkäyntiavustajan ammattitutkinnon.
Käsityön opetustuokio
TIETOA VAPAAEHTOISEN A2-KIELEN (SAKSA, RANSKA) VALINTAAN LIITTYEN
Omakielinen opetus Ideoita opettajien yhteistyöhön
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Hyvän oppimisen malli LAMKissa
2014 Outi Kokkonen ja Kirsi Urmson
Etäopetus pelittää verkossa Tampere ja Turku aktiviisina kehittäjinä Riitta Mäkelä-Metsälä | Antti Huttunen | Päivi Luoma.
OPETUS- SUUNNITELMA Käsitteen kehityksestä. CURRICULUM Kasvatusta tarkastellaan kokonaisuutena Dewey: lapsen oppimiskokemusten suunnittelua tarkoittaa.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Welcome to Könönpelto School
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Raunistulan koulun oppimis- ja osallisuuskysely luokille syyskuussa OHJE: Opettaja ohjaa työskentelyä. Kuva/dia heijastetaan videokameralla.
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Laatutyö opettaja Luotu :42.
TERVETULOA LENTÄVÄNNIEMEN KOULUUN
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Ainetyöryhmien työn aloitus
Kieli itseilmaisun välineenä
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
TET =Työelämään tutustuminen
Liikunta uudessa opetussuunnitelmassa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Erilaiset persoonat, roolit jne. ryhmässä
Tietotekniikan aineenopettajankoulutus
Mikä on monialainen oppimiskokonaisuus?
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Ekaluokalle 2017.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Welcome to Könönpelto School
TET =Työelämään tutustuminen
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

Miten tukea maahanmuuttajan oppimista reaaliaineen tunneilla?

Aineenopettaja on myös suomen kielen opettaja  Asian oppiminen on myös kielen oppimista.  Poimitaan oppiaineksesta olennaisin ja yksinkertaistetaan kieltä.  Havainnollistetaan asia monen aistikanavan kautta: kuva, ääni, liike.  Sanaston ja termistön oppimista tuetaan soveltuvilla tehtävillä, esim. yhdistely, ristisanat, täydennys ja sananselitys.  Tehtävissä rinnakkain suomi ja oma äidinkieli.  Pyritään vastaamaan suomeksi, mutta tärkeintä asian ymmärtäminen.  Oppilas voi etsiä tietoa internetistä omalla äidinkielellä. OMO-opettajan asiantuntijuus OMO = perusopetuksen oppiaineiden opetusta oppilaan omalla äidinkielellä

Yhteistyö opettajien välillä  Sopivaa aineistoa voidaan luoda yhdessä:  Aineenopettaja koostaa asiatekstin  OMO-opettaja omakielisen sanaston sekä sanaston ja termistön oppimista tukevia tehtäviä.  Yhteisopettajuus: tunteja suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä.  Tavoitteena antaa oppilaalle onnistumisen kokemuksia, jotta motivaatio pysyy korkeana. OMO = perusopetuksen oppiaineiden opetusta oppilaan omalla äidinkielellä