Esteettömyys matkailupalveluissa ISTO –hankkeen seminaari Maarit Siitonen 11.12.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
KUNTO -projekti
Advertisements

John Rawls REILUPELI.
© 1999 Stakes / Hannele Hyppönen TKK sivu 1 (9) Esteettömyys teknologian kehittämisessä ja hyödyntämisessä Hannele Hyppönen Stakes.
Yhteistyössä Tietohallinto liikunnassa ja urheilussa
1 Invalidiliitto 1 Esteettömyysprojekti Tavoite: • lisätä osaamista ja tietoa rakennetun ympäristön esteettömyydestä Kolme vastuualuetta – kolme asiantuntijaa.
Terveyskeskuksen tilat ja esteettömyys
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä- tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä,
MYA9114 Matkailupalvelun perusteet, 2 op
Kulttuuri- ja nuorisoalojen kunta- ja järjestötoimijoiden koulutus- ja verkostoitumispäivä Yhteisöllisyys ja hyvinvointi Hannu Kareinen.
Kunnat kilpailukykyisen ja sosiaalisesti oikeudenmukaisen Euroopan tekijöinä Kunnat ja maakunnat Euroopassa -seminaari Varatoimitusjohtaja Timo.
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Yhteispalvelupisteet vapaaehtoistoiminnan tiedottamisen ja vapaaehtoisten tukemisen paikkoina? Sirpa Sulku & Anu Kari
Hyvä lapsuus kaikille! Maria Kaisa Aula
Keravan seurakunta - matkakumppanisi
TTL Sosiaalisessa mediassa
Korkeakoulujen esteettömyysverkoston tulevaisuuden toimintamalli: Keskustelua verkoston olemuksesta ja toiminnoista ESOK.
Esteettömyys – kestävää kehitystä! Verkostoseminaari Aila Korpivaara
Helsingin esteettömyystyön onnistumiset ja haasteet Ohjausryhmän puheenjohtaja Kaupungininsinööri Raimo K. Saarinen
NOKIAN kaupunki Vammaispalveluohjelma Nokialaiset asuvat viihtyisässä ja turvallisessa kaupungissa. Yhdenvertaisuus.
MRL:n tavoite …tavoitteena on järjestää alueiden käyttö ja rakentaminen niin, että siinä luodaan edellytykset hyvälle elinympäristölle sekä edistetään.
1 TERVEYSTOIMI Terveystoimen strategia Arvot, toiminta-ajatus ja visio Kriittiset menestystekijät Arviointikriteerit ja mittarit Terla
Teeman tarkastelun neljä näkökulmaa Alueellinen vaikuttaminen, nykytila Demokratia ja osallistuminen KRITEERINYKYTILAN EDUTNYKYTILAN HAITAT NYKYTILAN.
Vapaa kilpailu hyödyttää kuluttajaa
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
Työvoima- ja elinkeinokeskus Ohjelmakausi 2007–2013 käynnistyy, EU-projektien toteutus Yritysrahoituksen puheenvuoro Pekka Pelkonen Pohjois-Karjalan TE-keskus.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
2. Markkinoiden käyttäytyminen
Hallitusohjelman teemat, ehdotuksia 1. Johdanto Pirkkala huolehtii alueensa asukkaiden hyvinvoinnista itsenäisenä kuntana. Toteutamme kestävän.
Kuinka asiakasta palvellaan hyvin? Näkökulmia yritysten tarpeiden tunnistamiseen ja oppilaitosten palveluiden kehittämiseen Salla Koivunen, Edupoli.
Vammaisten ihmisoikeudet Kommenttipuheenvuoro Esa Kalela Kuuloliiitto.
HALLINTOKUNNAT JA ESTEETTÖMYYDEN TARVE - HANKE Niina Kilpelä, Kynnys ry.
Esteettömät oppimisympäristöt JAMK-ESOK
E STEETTÖMYYDEN LIITTÄMINEN NYKYISTÄ TIIVIIMMÄKSI OSAKSI KAAVAPROSESSIA Heini-Sofia Luotola
Kirkou – käynnistystilaisuus Maria Repo Helsingin kaupunginkirjasto.
Itsenäistä suoriutumista ja osallisuutta tukevat toimintaympäristöt Seminaari Pienryhmätöiden yhteenveto.
VANHUSTEN ELÄMÄNHALLINNAN TUKEMINEN PALVELUOHJAUKSELLA
Osallistuminen ja arviointi Suunnittelijan on ymmärrettävä niin kommunikaation kuin ympäristövaikutusten perusteet Suunnittelija käy useita kasvokkaisia.
Terveyskeskuksen tilat ja esteettömyys Toimivia ohjeita rakennuksiin Helsinki kaikille –projektin verkostoseminaari Pirjo Sipiläinen, arkkitehti,
Helsingin rakennuslautakunnan linjanvetoja esteettömyysasioissa
Miksi lasten suojelu hämmentää? mirja satka helsingin yliopisto
HELSINKI KAIKILLE Hallintokunnat ja esteettömyyden tarve -hanke luotu työmenetelmä, jonka avulla saadaan kattavat ja yksityiskohtaisemmat ohjeet siitä,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Tieteen yhteiskunnallinen vaikuttavuus / Suomen tieteen tila ja taso yhteiskunnallinen vaikuttavuus syntyy, kun tieto ja osaaminen konkretisoituu muutoksessa.
IKÄÄNTYVÄN VÄESTÖN TOIMINTAKYVYN JA ITSENÄISEN SELVIYTYMISEN EDISTÄMINEN Korkeakoulujen aluekehitysstrategia Tasapainoisen kehityksen Suomi 2015 Valtioneuvoston.
Ympäristö on puoli ruokaa Ikäihmisten kuntoutumista tukevat hoito- ja toimintaympäristöt hanke 2006 – 2008 Ikäihmisen hyvä elämä – ympäristön merkitys.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
EKOPAJA Consulting Esite palveluista EKOPAJA Consulting EKOPAJA Consulting on perustettu ideoimaan uusia tehokkaita ja ympäristöystävällisiä.
VAMPO – PÄÄTÖSSEMINAARI ESTEETTÖMYYS JA SAAVUTETTAVUUS- LIIKENNE- JA VIESTINTÄMINISTERIÖN HAVAITSEMAT VAIKUTUKSET.
Näyttöön perustuvan tehohoitoympäristön suunnittelu potilaan ja perheenjäsenten näkökulmasta Tiina Koskela, TtM-opiskelija.
Flextila – ratkaisuja käytännön tarpeisiin Valtakunnallinen asukashankintaseminaari Perjantai Verkossa ja Mynämäellä.
Aurinko Golf Oy STRATEGIA Versio 0.4 /
Esteettömän opiskelun huominen Opetusneuvos Birgitta Vuorinen ESOK-hankkeen loppuseminaari Iiris,
TEKNISEN KONSULTOINNIN TOIMIALARAPORTTI Timo Metsä-Tokila.
Hallinnon kehittämisosasto - Valtion IT-toiminnan johtamisyksikkö 1 Julkisen hallinnon tietopolitiikan kohteita ja yhteentoimivuuden tasot (EIF)
Terveyden määritelmät
Uusi aika, uudet haasteet - tieto- ja viestintä-tekniikan käytön vajeet ja miten niitä poistetaan Online ITK-puheenvuoro Marja-Liisa Viherä, FT.
JÄRJESTÖN JA JULKISEN YHTEISTYÖN PULMAT
Pienosuuskuntien johtamisen haasteet
Ikäihmisten kuntoutus
Yritykset ja yhteiskunta
Tarja Myllärinen Johtaja, sosiaali- ja terveysasiat
Partion arvokeskustelu
PUOLUE C Periaateohjelma: Arvot
STRATEGIA Aurinko Golf Oy
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Esteettömyystyötä Helsingin yliopistossa
Julkisuus Ymmärrettävyys Avoin toiminta Hallinto mahdollistajana.
Eettistä tietopolitiikka tekoälyn aikakaudella
Kaupunkistrategian laadinta
Esityksen transkriptio:

Esteettömyys matkailupalveluissa ISTO –hankkeen seminaari Maarit Siitonen

Miksi esteettömyyden huomiointi matkailussa on tärkeää? 1. Väestön ikääntyminen -> Suomessa yli 65-vuotiaiden ikäryhmä kasvaa voimakkaimmin, kulutustottumusten muutokset -> Suomelle tärkeissä matkailun lähtömaissa laajat asiakassegmentit, jotka vaativat esteettömiä palveluja 2. Laatua kaikille -> Kokonaisvaltainen laatu-ajattelu, esteettömyys edistää palvelujen laatua kaikkien kannalta -> Keskimäärin 10 % väestöstä tarvitsee jokapäiväisessä elämässä esteetöntä ympäristöä ja palveluja 3. Kestävä matkailu -> Esteetön matkailu on sosiaalisesti kestävä tapa tuottaa palveluja

Miksi esteettömyyden huomiointi matkailussa on tärkeää? 4. Peruslaillinen oikeutus ja velvoite -> Suomessa perustuslaki määrää tasa-arvosta ja syrjimättömyydestä, tavoitteena kaikille avoin yhteiskunta. -> Suomen rakentamismääräyskokoelmassa, F1, on maankäyttö- ja rakennuslain nojalla säädetty sovellettavaksi ohjeita ja määräyksiä esteettömästä rakentamisesta. F1 määräykset ohjaavat julkisyhteisöjen hallinto- ja palvelurakennuksia sekä sellaisia liike- ja palvelutiloja, joihin tasa-arvon näkökulmasta kaikilla on oltava mahdollisuus päästä. Matkailusektorilla esim. yleiset hotelli- ja ravintolatilat.

Ongelmia esteettömän matkailun toteuttamisessa ! Tiedollisista puutteista johtuvat ongelmat Väärä asenne erityisryhmiä ja ikääntyneitä kuluttaja kohtaan Epätietoisuus kuluttajaryhmän tarpeista Kuluttajien ja palvelun tarjoajien välinen kommunikointi on vähäistä Tiedollisista puutteista johtuvat ongelmat Esteettömyyttä parantavat toimenpiteet luokitellaan kalliiksi Erityisryhmien kuluttajakäyttäytymisestä saatavia etuja ei tunnisteta Esteettömyyttä parantavia toimenpiteitä ei osata suhteuttaa niistä saataviin hyötyihin Taloudellisiin tekijöihin liittyvät ongelmat Esteettömiä matkailupalveluja täydentävien julkisen sektorin investointien puute Esteettömän matkailun kehittämistä ja alueellista yhteistyötä ei koordinoida Ristiriidat eri lakien ja asetusten välillä. Vastuu-alueiden epäselvyys Yhteiskunnallisista tekijöistä heijastuvat ongelmat

Esteettömän matkailutuotteen osa-alueet Toimintaympäristön esteettömyys  Fyysisen ympäristön ominaisuudet: Liikkumisen, kuulemisen, näkemisen ja ymmärtämisen kannalta  Aistiympäristön havainnollisuus ja moniaistisuus  Varustelu, mahdolliset apuvälineet  Huollettavuus yms.… Palveluprosessin esteettömyys  Henkilökunnan asenne ja osaaminen  Vaihtoehtoiset kommunikointitavat  Palautteen kerääminen yms.. Viestinnän ja tiedottamisen esteettömyys  Sähköiset palvelut  Vaihtoehtoiset viestintätavat ja oikeat viestintäkanavat  Ennakkotietojen saatavuus ja luotettavuus yms.…

Hyödyt matkailuyrityksille? •Esteettömiä palveluja käyttävät asiakkaat pystyvät matkustamaan sesonkien ulkopuolella -> tasaa kausivaihteluita •Kilpailuedut tietyissä asiakasryhmissä -> tarjontaa on vielä vähän •Markkinointi on helposti kohdennettavissa •Esteettömiä palveluja hakevat ovat kohdeuskollisia asiakkaita •Rahallisten panostusten esteettömyyden parantamiseen ei aina tarvitse olla suuria •Positiivinen vaikutelma kaikille asiakkaille -> ei enää inva-leimaa

Case Kuntoutuskeskus Herttua – esteettömyys ikääntyneiden asiakkaiden kannalta - Kohteen tarkastelu ik ää ntyneiden asiakkaiden kannalta esteett ö myyden eri osa-alueiden kautta - Tiedon keruu esteett ö myysarvioinnin sek ä haastattelujen kautta

Case Kuntoutuskeskus Herttua – esteettömyys ikääntyneiden asiakkaiden kannalta 1. Toimintaympäristö - Tason vaihteluita, ahtaita tiloja ja pitkiä käytäviä paljon - Huoneissa liian alhainen valaistusteho - Piha-alueella ja rannalla vähän oleskelu- alueita ja istuimia

Case Kuntoutuskeskus Herttua – esteettömyys ikääntyneiden asiakkaiden kannalta 2. Palveluprosessi - Induktiosilmukka vastaanottotilassa parantaisi asiakaspalvelun laatua ja kuulemisolosuhteita - Asiakaspalvelutiskin läheisyyteen pidikkeitä kävelykepeille - Osaan ruokailu- ja majoitustiloista korkeussäädettäviä huonekaluja, joita asiakkaat (reumasairaat tms.) voivat tarvittaessa käyttää

Case Kuntoutuskeskus Herttua – esteettömyys ikääntyneiden asiakkaiden kannalta Tiedottaminen ja viestintä - Esitteissä on vain nuoria ja hyväkuntoisia ihmisiä; Ei vetoa ikääntyneisiin - Internetin kautta saatava tieto on selkeästi jäsennelty ja loogisesti haettavissa - Internetin tai painetun materiaalin kautta ei saa tietoa kohteen esteettömyydestä

Esteettömyyden ilmentymiä matkailutuotteessa asiakkaan näkökulmasta Esteettömyyden Esteettömyyden osa-alue osa-alueKohdeAsiakassegmentti Toiminta- ympäristön esteettömyys Palveluprosessin esteettömyys Viestinnän ja tiedottamisen esteettömyys Kuntoutus- keskus Herttua Ikääntyvät asiakkaat ▪ Luo mahdollisuuksia sosiaaliselle vuorovaikutukselle ▪ Rohkaisee itsenäiseen toimintaan ja osallistumiseen ▪ Vahvistaa omaa identiteettiä täysivaltaisena yhteisön jäsenenä ▪ Hyödyntää myös perinteisiä tiedotusmenetelmiä

Kiitos mielenkiinnosta!