Ammattiosaajan työkykypassi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
Advertisements

ALOITUSINFO TYÖKYKYVALMIUDET. JA ETTÄ MISTÄ OLIKAAN KYSYMYS..? • Laajuus 1ov • YV-valinnainen • Työkykypassin ”kolmososio” • Mikä ihmeen työkykypassi?
Atto ja avaintaidot työssä oppien? Sirkka Hulkkonen.
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
ELINIKÄISEN OPPIMISEN AVAINTAIDOT
AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI KOULUTUSKESKUS SEDUSSA
O PETUSMINISTERIÖ Työ- ja toimintakykypassi Ammatillisen koulutuksen seminaari Oulu Ylitarkastaja Seija Rasku.
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Ammattiosaajan työkykypassi ja ALPO.fi
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
5.1 Näyttöjen tuloon voi varautua Tarkastelemalla  vastaako opetussuunnitelma työelämän tarpeita opetussisällön, -menetelmien tarpeita opetussisällön,
Opiskelijan arviointi työpaikalla
Joustava työssäoppimispolku TO La-To La-To TO La-To HOPS La-To HOJKS ROPS.
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Tervetuloa vanhempainiltaan!
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
Ammattiosaajan työkykypassi
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
Laajennetun työssäoppimisen kokeilut Sirkka Hulkkonen
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
Ammattiosaajan työkykypassi Esimerkki toteuttamisesta Kone- ja metalliala.
TavoiteToteutusesimerkkiMilloin suoritetaanSeuranta ja arviointi Tavoitteena on edistää liikunnan avulla terveellistä ja aktiivista elämäntapaa. Tavoitteena.
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, KPAO
Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry SAKU RY:N ROOLI OPISKELIJOIDEN JA HENKILÖSTÖN TYÖ- JA TOIMINTAKYVYN EDISTÄJÄNÄ AMMATILLISESSA.
ERITYISOPISKELIJAN ARVIOINTI Erityisopettaja Marjatta Kannisto
TUTKE II toimeenpano OSAOssa
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
NOPS – hanke LbD –arjen onnistumisia Leppävaara Projektipäällikkö, lehtori Pirkko Rimpilä-Vanninen NOPS Projektipäällikkö.
Jaakko Lainio Turun Ammattiopistosäätiö Paasitorni, Helsinki
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Yksilölliset polut / laajennettu työssäoppiminen
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Liikunnan arviointi luokilla
Siirtymät koulutukseen ja työelämään
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
MORO! Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Seinäjoki Suomen.
Työelämävalmennuskurssi osana opiskelijan hyvinvointia Seinäjoki Minna Uotila ja Satu Kelkka-Suolaniemi.
Ammattiosaajan työkykypassi Bovallius-ammattiopistossa (BAO) ja Keskuspuiston ammattiopistossa (KPAO) Tea Järvinen, BAO Sari Möller-Välinen, KPAO HENKILÖSTÖLLE.
Ammattiosaajan työkykypassi Sari Möller-Välinen, Keskuspuiston ammattiopisto Tea Järvinen, Bovallius-ammattiopisto OPISKELIJALLE työstetty TUTKE2-hankkeessa.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Aktiivisesti ammattiin SAKU ry:n kanssa
Aktiivisesti ammattiin SAKU ry:n kanssa
Toimiala 3 Merkonomi ja datonomi
Opiskelijan ohjaaminen ja oppimisen arviointi
Ammattiosaajan työkykypassi
Yhteiset valinnaiset tutkinnon osat (=VYTOT)
Hyvinvoivan oppimisympäristön ja työkykypassin kehittämishankkeet Ekamossa Lehtori Soile Högfors.
Tulevaisuuden tekijät Tavastiasta
JÄMSÄN AMMATTIOPISTOSTA
Kahden tutkinnon suorittaminen - info-tilaisuus ti 15. 8
Minna Busch, Teemu Joensuu
Kohti ammattia -jakso 2017−2018 Osaamispolun jatkumo -hanke.
Sanna Heino lehtori Koulutuskeskus Tavastia
Työkykyinen ammattiosaaja – koulutuksen laadun merkki
Huoltajakysely2017 Jynkänlahden koulu
Ohjauspalvelut Tredussa
Ammatillisen perustutkinnon rakenne
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Ammatillinen työkykypassi
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Ammatillisen peruskoulutuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille ammatillisen perustutkinnon edellyttämä osaaminen ja ammattitaito sekä valmiuksia yrittäjyyteen.
Hyödynnä SAKU-toiminta opiskelijoiden liikuttamisessa
Työkykypassin käyttöönotto Savon ammatti- ja aikuisopistossa
TYÖHYVINVOINTI: MITÄ JA MIKSI?
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
Esityksen transkriptio:

Ammattiosaajan työkykypassi Ammattiosaajan työkykypassi nuorten toiminta- ja työkyvyn edistäjänä Sari Mantila-Savolainen Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry www.sakury.net www.alpo.fi MORO!

Ammattiosaajan työkykypassi – miksi? ammattiin opiskelevien terveyskäyttäytyminen ei tue hyvinvointia liikuntatottumukset, ravinto ja ylipainoisuus, levon määrä, päihteiden ja tupakan käyttö jne. OPISKELIJAT EIVÄT JAKSA TEHDÄ TYÖTÄ! opetusministeriö ja Opetushallitus käynnistivät keväällä 2006 työkykypassin kehitystyön. Passia on kehitetty SAKU ry:n koordinoimissa projekteissa ammatillisissa oppilaitoksissa eri puolilla Suomea. Työkykypassin käyttöönotto käynnistyi ammatillisessa koulutuksessa syksyllä 2008.

Ammattiosaajan työkykypassin tavoitteet motivoida ja ohjata opiskelija omaehtoiseen ja säännölliseen toiminta- ja työkyvyn ylläpitoon ja edistämiseen tukea ammatillista kasvua ja kehittymistä työkykyapua opiskelijalle, henkilöstölle sekä oppilaitokselle => hyvinvoiva oppimisympäristö! työkykyisyys kaikkien asiaksi AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSIN TAVOITE: AMMATTIIN OPISKELEVAT JAKSAVAT TEHDÄ TYÖTÄ JA VIETTÄÄ VAPAA-AIKAA!

Ammattiosaajan työkykypassi – miten? toimintakykyä tukevien ja edistävien elementtien liittäminen osaksi opiskelua saada opiskelija kokemaan liikunnan, terveystiedon ja työturvallisuuden opiskelu aidosti itseään ja omaa elämäänsä koskevana saada opiskelija ymmärtämään, että hyvinvointi on kokonaisuus, joka muodostuu unesta, ravinnosta sekä fyysisestä, psyykkisestä ja sosiaalisesta hyvinvoinnista TYÖKYKYPASSI KOKOAA TYÖKYVYN TEKIJÄT YHTEEN!

Ammattiosaajan työkykypassi - kenelle Ammattiin opiskelevalle, joka haluaa huolehtia omasta toiminta- ja työkyvystään jo opintojen aikana sekä työelämään siirryttäessä. Miten eritasoiset opiskelijat hyötyvät passista? Kaikki opiskelijat: opetussuunnitelmat ja teemahetket Aktiivit: oppilaitoksen harrastustoiminnan kehittäminen Hyperaktiivit: oppilaitoksen ulkopuolisen harrastustoiminnan hyödyntäminen HYVINVOINTIA PINNALLE, VALMIUKSIA TULEVAISUUTEEN JA ETUA TYÖNHAKUUN!

Ammattiosaajan työkykypassin sisältö 5 x 40 tunnin opintosuoritukset (40 h = lähiopetustuntimäärä + itsenäinen osa) toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta terveysosaaminen ammatin työkykyvalmiudet harrastuneisuus ja yhteistyötaidot työkykyvalmiuksien vahvistaminen suorituksia sekä opinnoista että vapaa-ajalta opintojen suoritusjärjestys ja aikataulutus vapaa työkykypassin suorittamisesta merkintä päättötodistukseen palaute työelämästä ollut positiivinen!

AMMATTIOSAAJAN TYÖKYKYPASSI Pakollinen liikunta Vapaasti valittava –liikunta Kerhot, asuntola Järjestöt Ammattiosaajan tykypassi Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta Terveys-osaaminen Ammatin työkyky- valmiudet Harrastuneisuus ja yhteistyövalmiudet Työkyky- valmiuksien vahvistaminen Toimintakykyä syventävä pakollinen tai vapaasti valittava opintokokonaisuus Työssäoppimisjaksot Pakollinen tai vapaasti valittava terveystieto Tuutor- Kerho- Kulttuuri- Oppilaskunta- Tuomari- Järjestö- Seuratoiminta Ammattiaine-opinnot Työturvallisuus Työergonomia, ensiapukurssit jne. Hyvinvoiva oppimisympäristö Työelämä ja yhteiskunta

Ammattiosaajan työkykypassi ESIMERKKI TYÖKYKYPASSIN TOTEUTTAMISESTA Toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta pakollinen liikunnan opintokokonaisuus (1. vuoden syksyllä) liikunta osana ammattiin kasvamista ja ammatin työkykyhaasteet huomioiden kartoitetaan fyysinen kunto; motivaation lisääminen, vertaaminen omaan tulokseen, seuranta ohjaaminen toiminta- ja työkykyä edistävään liikuntaan opiskelija suorittaa vähintään 40 tuntia ja täyttää osa-alueelle määritetyn tavoitteen liikunnanopettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 2. Terveysosaaminen pakollinen terveystiedon opintokokonaisuus (1. vuoden keväällä) terveystieto ammattiin kasvamisen tukena ja omakohtaisena kartoitetaan terveyskäyttäytymistä, valitun osa-alueen seuranta ohjaaminen terveyttä edistävään käyttäytymiseen => tieto käytäntöön vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen terveystiedon opettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 3. Ammatin työkykyvalmiudet toisen vuoden ammattiopinnot työturvallisuus, mahdollisesti joku kurssi (esim. ensiapu) oman toiminnan seuranta ja arvioiminen (työturvallisuuden ja työkykyyn vaikuttavan terveyskäyttäytymisen) ohjaaminen turvalliseen työskentelyyn ja opitun soveltaminen ammattikuntopiirit, teemapäivien järjestäminen, taukojumpat vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen ammattiaineenopettaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 4. Harrastuneisuus ja yhteistyötaidot harrastustoiminnantutorkoulutukset ja –toiminta, toisen vuoden aikana aktiivisuus, sitoutuminen ja yhteistyötaidot vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen harrastustutortoiminnasta vastaava merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Ammattiosaajan työkykypassi 5. Työkykyvalmiuksien syventäminen työssäoppimisjakso, 3. vuoden aikana opiskelija seuraa annettuja teemoja, ALPO.fi-hyvinvointiportaalia hyödyntäen miten oma toiminta vaikutti työssäjaksamiseen keskustelut työpaikkaohjaajan kanssa vähintään 40 tuntia ja tavoitteen saavuttaminen työssäoppimisen ohjaaja merkitsee hyväksytyn suorituksen opintorekisteriin

Käyttöönoton mahdollisuuksia yhteistyö eri toimijoiden kesken terveydenhoitajan hyödyntäminen ammattikuntopiirit, taukojumpat yhteistyö passia toteuttavien ammattiopistojen välillä opetussuunnitelmien perusteissa terveys, turvallisuus ja toimintakyky on yksi yhdestätoista elinikäisen oppimisen avaintaidoista liikunnan ja terveystiedon hyödyntäminen toisiaan tukevina => teoriasta käytäntöön omakohtaisuus, omaehtoisuus ja toiminnallisuus

Onnistumisen edellytyksiä Mistä liikkeelle? nimetään työkykypassia koordinoiva henkilö kootaan työkykypassiryhmä/työkykypassiryhmiä viemään passia eteenpäin yksikössä/yksiköissä kartoitetaan nykyiset opintokokonaisuudet ja niiden soveltuminen työkykypassin osa-alueiden toteuttamiseen päivitetään olemassa olevia kokonaisuuksia siten, että ne täyttävät kullekin osa-alueelle valtakunnallisesti määritetyt tavoitteet suunnitellaan valintatarjottimelle uusia työkykypassiin sopivia kursseja

Onnistumisen edellytyksiä Pelisäännöt osa-alueisiin hyväksyttyjen suoritusten ja suoritusjärjestyksen selvillä olo mitä passiin hyväksytään ja miten se dokumentoidaan miten oppilaitoksen ulkopuolella kerätyt suoritukset dokumentoidaan ja hyväksytään tallennetaanko opinnot sähköisesti portaaliin vai ammattiosaajan huoltokirjaan kuka hyväksyy osa-alueen/osa-alueiden suorittamisen

Onnistumisen edellytyksiä Tukitoimet onnistuneelle työkykypassin käyttöönotolle toimintaa tukeva opetussuunnitelma asiasta kiinnostunut johto ja henkilöstö henkilöstön välinen yhteistyö, jossa mukana ovat liikunnan- ja terveystiedonopettajat, ammattiaineen opettajat, ryhmänohjaajat, terveydenhoitajat, työpaikkaohjaajat, opot, asuntolaohjaajat jne. riittävästi resurssia toimintaan myönteinen suhtautuminen työkykyyn ja hyvinvointiin koko oppilaitoksessa opiskelijoiden motivointi ja ohjaus vastuuhenkilöiden kouluttaminen tiedottaminen ja markkinointi sekä henkilöstölle että opiskelijoille

Todistus työkykypassista Ammattiosaajan työkykypassin suorittamisesta tulee merkintä tutkintotodistuksen päättötodistusosaan Opintoihin sisältyvät kohdan alle Opiskelijalle voidaan myöntää erillinen todistus työkykypassin suorittamisesta ALPO.fi-hyvinvointiportaalin avulla Kokonaisuudesta ei anneta numeroarvosanaa eikä työkykypassi sinällään edellytä numeraalista arvosanaa Ammattiosaajan työkykypassiin sisällytetyt pakollisina tai valinnaisina tutkinnon osina suoritettavia osa-alueita arvioidaan asteikolla 1 – 3 ammatillisessa koulutuksessa annetun asetuksen mukaisesti

Ajankohtaista ensimmäisessä haussa tukea työkykypassin käyttöönottoon sai 20 koulutuksen järjestäjää toisella avustuskierroksella tukea on myönnetty 25 koulutuksen järjestäjälle, joista uusia on 12 todistuksia työkykypassin suorittamisesta on myönnetty viime keväänä 26 kappaletta koulutuksen järjestäjillä, jotka ovat olleet mukana jo passin kehitysvaiheessa markkinointi opiskelijoille käynnistynyt; opinto-oppaissa, oppilaitoksen nettisivuilla jne. työelämämarkkinointi

ALPO.fi-hyvinvointiportaali ammattiosaajan työkyvyn työkalu tietoa terveydestä, eri alojen työkyvyn haasteista ja työelämästä blogissa opiskelijoiden omia juttuja ammattiosaajan työkykypassin suoritusten sähköinen keräämispaikka harjoitus- ja harrastuspäiväkirja ammattiin opiskelevien fyysisten testien koontipaikka

SAKU-etiketti yhteiset pelisäännöt SAKU ry:n tapahtumiin työkalu ja tuki ryhmänvetäjille voidaan hyödyntää myös oppilaitoksen arjessa! ei sääntökokoelma vaan omatuntoon vetoava ohjeistus kohtele muita kuten haluat itseäsi kohdeltavan: huomio muut, anna arvo muillekin…

SAKU-ETIKETTI olen mukana joukkueessa, koska hallitsen lajini ja hoidan koulutyöni kilpailumatkoilla edustan oppilaitostani ja noudatan oppilaitokseni järjestyssääntöjä kellon opin jo alakoulussa – siksi osaan olla sovittuna aikana sovitussa paikassa jos en pärjää selvin päin, en lähde mukaan olleenkaan jos minun on pakko tupakoida, teen sen sille varatulla paikalla siistiin pukuhuoneeseen on mukava mennä – siksi siivoan jälkeni porukalla parempiin tuloksiin – tuen ja autan muita, niin muut tukevat ja auttavat minua tykkään reilusta pelistä – joten pelaan itsekin reilua peliä me kaikki saatamme tehdä virheitä – myös tuomarit hyvä suoritus on hyvä suoritus – vaikka se ei olisikaan minun tekemäni pelisääntöjen rikkoja on raukkis, joka ei osaa pelata – siksi pelaankin sääntöjen mukaan kunnioitan itseäni – siksi kunnioitan myös muita ihmisiä kaveria ei jätetä – yhteistyö on turvallisuutta säännöillä luodaan turvallisuutta – turvallisuus on yhteistyötä

KIITOS! Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto, SAKU ry www.sakury.net www.alpo.fi MORJES!