Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Opiskelijat työmarkkinoilla vuonna 2011 Ympäristöasiantuntijoiden Keskusliitto Lokakuu 2011 Real Stats Oy.
Advertisements

Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Läpäisyn tehostamisohjelman työseminaari Suunnitelma määrällisestä seurannasta Tampere
Johanna Koski Saga Niiranen Laurea amk
Seurakysely 2012 Seurakyselyn kehittäminen Seurafoorumi Anton Ahonen Jyväskylän yliopisto.
Elämäntaparyhmien organisointi Helmen malli
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
HENKILÖKOHTAINEN NÄYTTÖSUUNNITELMA – HENSU Seija Pajukoski
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Hakeminen Päivähoidon laatukriteerit
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Kuusamon kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajien ammatillisen kasvun kokemuksia kasvatus-kumppanuuskoulutuksesta Jonna Kylli Terhi Manninen Opinnäytetyö.
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
4-vuotiaan lapsen havainnointi neuvolassa
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
sosiaalialan käytäntötutkimus porvoossa
Verkko-opetuksen laadun tekijät – Kansallisen VOPLA-laatuverkosto- ja –palveluhankkeen esiselvityksen tuloksia Kristiina Karjalainen Annikka Nurkka Virtuaaliyliopistohanke.
KAMU-verkostoseminaari Mai Salmenkangas VAPAAEHTOISTOIMINNASTA OPPIMISEN MALLI METROPOLIASSA.
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Prosessi ei voimassa Opinnäytetyö Opinnäytetyön aloittaminen
Opinnäytetyö (Yamk) Varustamon päätösseminaari Eija Nyrhilä.
Laajennetussa työssäoppimisessa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus.
Työssäoppiminen eli TOP
Työvaltainen merkonomiryhmä ammatillisia ja yhteisiä opintoja työssäoppien 1. opiskeluvuotena Tavoitteet Toimintasuunnitelma.
Perhetyö Lammin vastaanottokeskuksessa
Työpaikkakouluttajan ABC
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
IKU-Stadia II seminaari Kontulan vanhustenkeskus
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
Korkeakouluopiskelutaidot 5 op Tutkinto-opetuksen seuraaminen
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
S Ihminen ja tietoliikennetekniikka Harjoitustyön tutkimussuunnitelma, Ryhmä 2: Simo Hakkarainen, 69085B (ryhmänjohtaja) Antti Ratilainen,
Tutkimussuunnitelma 1. Mitä käyttäjäryhmää tutkitaan?
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Helena Törmi ”Painavaa asiaa” Lapsen ylipainon ehkäisy, ylipainoon puuttuminen ja perheen tukeminen.
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Keski-Pohjanmaan liiton sidosryhmätutkimus. Tutkimuksen toteutus Tutkimuksen tekeminen aloitettiin vuoden 2015 marraskuussa. Pohjana käytettiin aikaisempaa.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Tavoitteet Toimintasuunnitelma
SOVITTU MIKÄ SOVITTU JOHTAMISSOPIMUSTEN UUDISTAMINEN 2017
Varhaiskasvatuksen tietotuotannon nykytila ja haasteet Tarja Kahiluoto, neuvotteleva virkamies Yleissivistävän koulutuksen ja varhaiskasvatuksen osasto.
Metropolian kokemuksia vapaaehtoistoiminnan opinnollistamisen juurruttamisesta Mai Salmenkangas
Hyvinvointikoulun toimintamalli
R6: IKÄNÄKÖKULMA - TUTKIMUSSUUNNITELMA
Följyssä-toiminnan prosessin kuvaaminen
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Te3 TERVEYS JA TUTKIMUS-KURSSI
Toiminnallisen opinnäytetyön prosessi
Tutkimusluonteisen opinnäytetyön prosessi
Perhekeskus kevätseminaari 23. 5
Palveluiden pohjana pärjäävyys – kuinka rakentaa Lapset puheeksi -työhön pohjautuva palvelurakenne? Mika Niemelä.
Elintapaohjauksen toimintamallin ja palveluketjun kuvaus
Arvioinnista arkipäivää
LUKIO-TET Viherlaakson lukion ensimmäisen ja toisen vuositason opiskelijoiden työelämään tutustuminen keväällä 2015.
HYVINVOINTIKOULU Hyvinvointipäällikkö Arto Willman,
Opinnoista töihin: FOKUS – opinnoista tuetusti työllistymiseen
PEDAGOGINEN DOKUMENTOINTI
Terveys- ja hoitosuunnitelma
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Työttömän terveystapaamiset
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK Terveydenhoitajan kokemuksia Hyve-mallin mukaisesta neuvolan ja päivähoidon moniammatillisesta yhteistyöstä Teemahaastattelurungon laatiminen Terveydenhoitaja opiskelijat Anna Peltomaa Tiia Vaak Metropolia AMK

Opinnäytetyön suunnitelma Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa terveydenhoitajien teemahaastattelut Katse Lapseen -hankkeen tutkimusneuvoloissa. Tavoitteena oli tuottaa kuvaus terveydenhoitajien kokemuksista neuvolan ja päivähoidon Hyve-mallin mukaisesta yhteistyöstä. Suunnitelman muutos: Tutkimuslupien saaminen kuitenkin viivästyi, vuoden vaihteessa tapahtuneiden organisaatiomuutosten vuoksi → Opinnäytetyön toteutussuunnitelmaa jouduttiin muuttamaan

Opinnäytetyön tarkoitus Tarkoituksena oli: Tuottaa teemahaastattelurunko asetettujen tutkimuskysymysten pohjalta Arvioida laadittua teemahaastattelurunkoa, jota jatkossa hyödynnetään edelleen seuraavassa opinnäytetyössä Hyve-mallin arviointiin Laaditun haastattelun avulla tullaan jatkossa kartoittamaan, miten neuvolan ja päivähoidon yhteistyö toteutuu Hyve-mallin mukaisessa toiminnassa Tavoitteena on kuvailla terveydenhoitajien kokemuksia neuvolan ja päivähoidon Hyve-mallin mukaisesta yhteistyöstä → Hyve-mallin ja lapsiperheiden palveluiden edelleen kehittäminen

Hyve-mallia kattavasti arvioiva teemahaastattelurunko Muutosten jälkeen opinnäytteemme uudistettuna tarkoituksena oli laatia Hyve-mallia kattavasti arvioiva teemahaastattelurunko → Laatimisessa ja arvioinnissa hyödynnettiin yhteistyökumppanin hankkeen terveydenhuollon erityisasiantuntijan näkökulmia → Teemahaastattelu pilotoitiin yhdelle terveydenhoitajalle hankkeeseen kuuluvassa tutkimusneuvolassa Helsingissä → Terveydenhoitaja antoi palautetta haastattelurungosta omasta näkökulmastaan

Tutkimuskysymykset Millaisia kokemuksia terveydenhoitajilla on lasten ja perheiden hyvinvointitiedon keruusta neuvolan ja päivähoidon yhteistyönä? Millaisena terveydenhoitajat kokevat terveys- ja hyvinvointitiedon keruun ja moniammatillisen yhteistyön neuvolan ja päivähoidon välillä? Miten terveydenhoitajat ovat hyötyneet Hyve-mallin mukaisesta toiminnasta? Miten Hyve-malli on toiminut käytännössä? Miten Hyve-mallin mukainen toiminta auttaa tunnistamaan mahdollista erityistuen tarvetta? Millaisia kehittämisehdotuksia terveydenhoitajilla on Hyve-mallin mukaiseen toimintaan?

Teemahaastattelurunko Teemat ja päänäkökohdat: Hyvinvointi- ja terveystiedon keruu neuvolassa ja päivähoidossa Tiedonkulku Tiedonsiirtolomake Valmistautuminen tarkastukseen Päivähoidon tietojen hyödyntäminen Tuen tarpeen tunnistaminen Tiedonkeruu neuvolassa Ohjeistus/koulutus Hyve-malliin Hyve-mallin mukainen moniammatillinen yhteistyö neuvolan ja päivähoidon välillä Kokemukset yhteistyöstä Yhteistyön toimivuus Luottamuksellisuus neuvolan ja päivähoidon välillä Yhteistyö prosessin hyöty perheelle Tuen tarpeen tunnistaminen yhteistyönä Resurssit yhteistyöhön Yhteistyön merkitys

Teemahaastattelurunko Kehittämisehdotukset Hyve-mallin mukaiseen neuvolan ja päivähoidon yhteistyöhön Tiedonsiirto/-lomake Yhteistyö Hyve-mallin mukaan Taustatiedot Alan koulutustausta Työkokemus neuvolasta Kokemus Hyve-mallista Tiedot varhaiskasvatuksesta Kokemus Hyve-mallista asiakkaana

Opinnäytetyön toteutus; teemahaastattelurungon rakentaminen ja pilottihaastattelu Teemahaastattelurunko muodostettiin Hyve-mallin prosessin ja tavoitteiden, sekä laajaan nelivuotistarkastuksen kansallisten tavoitteiden ja ohjeiden pohjalta Pilottihaastattelun tarkoitus oli: Testata haastattelun pituutta ja kestoa Arvioida haastattelurungon sisältöä ja toimivuutta Haastatteluun varattiin aikaa noin 60 min Ennen haastattelua sovittiin työnjaosta Haastattelijana toimiminen Nauhoittaminen, havainnointi ja muistiinpanojen tekeminen

Pilottihaastattelun toteutus Pilottihaastatteluun haettiin tutkimuslupa Äitiys- ja lastenneuvolan yhteyshenkilön kanssa on sovittiin missä ja ketä terveydenhoitajaa haastatellaan Terveydenhoitajaa tiedotettiin tulevasta pilottihaastattelusta saatekirjeellä sähköpostitse Terveydenhoitajalle lähetettiin teemahaastattelurunko etukäteen tutustuttavaksi Sopivasta haastatteluajasta ja -paikasta sovittiin sähköpostin välityksessä Pilottihaastattelua koski samat eettiset periaatteet kuin varsinaisia haastatteluja Mahdollisuus kieltäytyä osallistumisesta. Terveydenhoitaja osallistui haastatteluun anonyymisti.

Pilottihaastattelun toteutus Toteutettiin pilotti, eli esihaastattelu Katse Lapseen -hankkeessa mukana olevan tutkimusneuvolan terveydenhoitajalle → Hyve-mallin mukainen toimintamalli ollut käytössä neuvolassa ja oli tuttu terveydenhoitajalle Haastattelupaikkana oli terveydenhoitajan työhuone Ennen haastattelua oli mahdollisuus esittää vielä kysymyksiä haastatteluun liittyen Pilottihaastattelu nauhoitettiin kahdelle eri nauhurille. Haastattelu eteni laaditun rungon mukaisesti ja kesti noin 30 min

Pilottihaastattelun toteutus Haastattelun jälkeen terveydenhoitaja antoi palautetta toteutuneesta haastattelusta ja haastattelurungosta Haastattelu litteroitiin seuraavana päivänä itse, myöhemmän analysoinnin helpottamiseksi → Aineistoa hyödynnetään mahdollisesti myös varsinaisen aineiston analysoinnissa Teemahaastattelurunkoon tehtiin vielä lopulliset tarkennukset ja muutokset terveydenhoitajan palautteen ja haastattelun pohjalta

Johtopäätökset Terveydenhoitaja oli tyytyväinen toteutuneeseen haastatteluun Tavoitteellinen haastattelunkesto osoittautui realistiseksi Pilottihaastattelu ja sen litterointi osoittivat, että laaditun teemahaastattelun avulla voidaan saada vastaukset tutkimuskysymyksiin → Edellyttää: Etukäteen tutustumista haastattelunteoriaan Hyve-mallin tuntemista Aikaisempi kokemus haastatteluista eduksi